Oh, ik zie dat er nog een essentiële informatie ontbreekt in het verhaal. Tussen mijn laatste gesprek met Stadsplanning (28-2) en nu is natuurlijk weer vrij veel gebeurd.
Ik ben gekoppeld met stichting Cultuur in Helmond. Zij zijn een 'projectgroep' gestart (bestaande uit 2 horeca- en festivalondernemers, een politicus, 2 ambtenaren, een wethouder en een ondernemer die vooral met cultuur en kunst bezig is) om een reeds bestaand (bijna 12000m2 grote) pand (van de Vlisco) te gaan voorzien van een museumcomplex. Dit pand staat al minimaal 15 jaar leeg en al 15 jaar mag niemand het pand in die niet van de Vlisco is. Recentelijk gaat het niet zo heel erg goed met de Vlisco en heeft men voor het eerst iemand van buiten de Vlisco een rondleiding gegeven in dit pand. Dit was met 3 van de ondernemers uit het projectgroepje. Waarom? Omdat in ieder geval één van de ondernemers bekend staat als de man die elk project van hem tot een succes maakt. Hij heeft 8 horeca ondernemingen, heeft de grote festivals in Helmond opgericht, een aantal jongerenstichtingen en is dus heel erg daar mee bezig.
Men heeft dus het plan voor een groot museumcomplex waar men ten tijde van het bezoek bij mij thuis in ieder geval 4 musea in het pand zouden zetten. Na het gesprek met mij werd mij verteld dat ik de missende schakel was om het museumcomplex om een totaalverhaal van een industriële revolutie te maken. Bovendien is de manier waarop ik het museum ga inrichten zo gewaardeerd, dat ik de andere musea op een soortgelijke wijze mag gaan adviseren.
In de afgelopen maanden is een politiek spel gespeeld tussen dit projectgroepje, de gemeente en de Vlisco. De gemeente heeft hier ook veel baat bij want het pand staat midden in het centrum en is, zoals gezegd, bijna 120000m2 groot en dat is zonde van de ruimte. Bovendien zijn er in ieder geval 2 musea die nu in panden zitten van de gemeente die er zsm uit moeten wegens sloop van deze panden. Herlokaliseren van deze musea is dus een taak van de gemeente die zelf geen panden heeft (en wil hebben). Dit komt dus ook voor de gemeente op een win-win uit.
Er is nu een werkstichting waar in de ondernemers van de projectgroep zitten, ik kom daar komende week ook bij. Deze gaan het pand beheren. Dat wil zeggen, alle kosten van het pand komen in deze stichting uit. De nieuwe en reeds bestaande musea zullen als zelfstandige stichting blijven functioneren, echter huren ze het pand tegen nihil kosten. Alle inkomsten van de musea stromen dus ook rechtstreeks naar de 'overkoepelende' stichting om het pand te betalen. Echter zal de 'winst' weer terugvloeien naar de onderliggende musea. Een soort holding dus met daaronder BV's, alleen zijn het dan stichtingen.
Musea moeten dus wel degelijk blijven werken en zorgen dat er inkomsten mogelijk zijn, dus bezoekers trekken en dingen organiseren. De druk van de huur wordt door de overkoepelende stichting opgevangen die ook op die manier makkelijker fondsen op landelijk niveau kan gaan aanspreken, want het is niet 1 museum met 20 bezoekers per dag, het zijn 5 historische musea.
De verwachting is dat dit de enige manier is dat de musea kunnen blijven bestaan. Het huren van een pand als museum wat maar enkele dagen per week open is of zelfs fulltime is al vaak aangewezen op minimale huurprijzen en veel subsidies en is bijna onmogelijk om dit in deze tijd als klein museum nog te bekostigen. Zaken als verzekeringen, electriciteit en mensen in dienst nemen is bijna een utopie.
De situatie nu is dus dat alles op groen staat en het wachten is op de handtekening van het huurcontract van 10 jaar door de overkoepelende stichting. Deze zullen, samen met de gemeente, hier dus ook direct de nodige verbouwingen aan doen zodat de musea voor weinig er in kunnen. Het HomeComputerMuseum komt er als eerste in. Ik zal hoe dan ook een kickstarter starten om zaken als stroomvoorzieningen, tafels en stoelen (en nog veel meer zaken die ik inmiddels heb opgeschreven) goed in te richten door mensen met verstand van zaken. Dit zal binnenkort gaan gebeuren, dus dat is het moment om naast mentale steun ook een financiële steun te kunnen geven aan dit museum.
Het museum krijgt dus een iets andere instelling dan een standaard museum en wordt meer als bedrijf opgezet. Dus ik ga ook, zodra mogelijk, mensen in dienst nemen om mij te helpen. Daarnaast ben ik nu in mijn netwerk aan het kijken wie eventueel in de stichting wil zitten met mij om ook aan te geven dat dit niet een 'Bart's computer museum' wordt, maar een veel breder en groter iets wordt.
Ik ben gekoppeld met stichting Cultuur in Helmond. Zij zijn een 'projectgroep' gestart (bestaande uit 2 horeca- en festivalondernemers, een politicus, 2 ambtenaren, een wethouder en een ondernemer die vooral met cultuur en kunst bezig is) om een reeds bestaand (bijna 12000m2 grote) pand (van de Vlisco) te gaan voorzien van een museumcomplex. Dit pand staat al minimaal 15 jaar leeg en al 15 jaar mag niemand het pand in die niet van de Vlisco is. Recentelijk gaat het niet zo heel erg goed met de Vlisco en heeft men voor het eerst iemand van buiten de Vlisco een rondleiding gegeven in dit pand. Dit was met 3 van de ondernemers uit het projectgroepje. Waarom? Omdat in ieder geval één van de ondernemers bekend staat als de man die elk project van hem tot een succes maakt. Hij heeft 8 horeca ondernemingen, heeft de grote festivals in Helmond opgericht, een aantal jongerenstichtingen en is dus heel erg daar mee bezig.
Men heeft dus het plan voor een groot museumcomplex waar men ten tijde van het bezoek bij mij thuis in ieder geval 4 musea in het pand zouden zetten. Na het gesprek met mij werd mij verteld dat ik de missende schakel was om het museumcomplex om een totaalverhaal van een industriële revolutie te maken. Bovendien is de manier waarop ik het museum ga inrichten zo gewaardeerd, dat ik de andere musea op een soortgelijke wijze mag gaan adviseren.
In de afgelopen maanden is een politiek spel gespeeld tussen dit projectgroepje, de gemeente en de Vlisco. De gemeente heeft hier ook veel baat bij want het pand staat midden in het centrum en is, zoals gezegd, bijna 120000m2 groot en dat is zonde van de ruimte. Bovendien zijn er in ieder geval 2 musea die nu in panden zitten van de gemeente die er zsm uit moeten wegens sloop van deze panden. Herlokaliseren van deze musea is dus een taak van de gemeente die zelf geen panden heeft (en wil hebben). Dit komt dus ook voor de gemeente op een win-win uit.
Er is nu een werkstichting waar in de ondernemers van de projectgroep zitten, ik kom daar komende week ook bij. Deze gaan het pand beheren. Dat wil zeggen, alle kosten van het pand komen in deze stichting uit. De nieuwe en reeds bestaande musea zullen als zelfstandige stichting blijven functioneren, echter huren ze het pand tegen nihil kosten. Alle inkomsten van de musea stromen dus ook rechtstreeks naar de 'overkoepelende' stichting om het pand te betalen. Echter zal de 'winst' weer terugvloeien naar de onderliggende musea. Een soort holding dus met daaronder BV's, alleen zijn het dan stichtingen.
Musea moeten dus wel degelijk blijven werken en zorgen dat er inkomsten mogelijk zijn, dus bezoekers trekken en dingen organiseren. De druk van de huur wordt door de overkoepelende stichting opgevangen die ook op die manier makkelijker fondsen op landelijk niveau kan gaan aanspreken, want het is niet 1 museum met 20 bezoekers per dag, het zijn 5 historische musea.
De verwachting is dat dit de enige manier is dat de musea kunnen blijven bestaan. Het huren van een pand als museum wat maar enkele dagen per week open is of zelfs fulltime is al vaak aangewezen op minimale huurprijzen en veel subsidies en is bijna onmogelijk om dit in deze tijd als klein museum nog te bekostigen. Zaken als verzekeringen, electriciteit en mensen in dienst nemen is bijna een utopie.
De situatie nu is dus dat alles op groen staat en het wachten is op de handtekening van het huurcontract van 10 jaar door de overkoepelende stichting. Deze zullen, samen met de gemeente, hier dus ook direct de nodige verbouwingen aan doen zodat de musea voor weinig er in kunnen. Het HomeComputerMuseum komt er als eerste in. Ik zal hoe dan ook een kickstarter starten om zaken als stroomvoorzieningen, tafels en stoelen (en nog veel meer zaken die ik inmiddels heb opgeschreven) goed in te richten door mensen met verstand van zaken. Dit zal binnenkort gaan gebeuren, dus dat is het moment om naast mentale steun ook een financiële steun te kunnen geven aan dit museum.
Het museum krijgt dus een iets andere instelling dan een standaard museum en wordt meer als bedrijf opgezet. Dus ik ga ook, zodra mogelijk, mensen in dienst nemen om mij te helpen. Daarnaast ben ik nu in mijn netwerk aan het kijken wie eventueel in de stichting wil zitten met mij om ook aan te geven dat dit niet een 'Bart's computer museum' wordt, maar een veel breder en groter iets wordt.
Comment