Announcement

Collapse
No announcement yet.

HomeComputerMuseum

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #31
    Oh, ik zie dat er nog een essentiële informatie ontbreekt in het verhaal. Tussen mijn laatste gesprek met Stadsplanning (28-2) en nu is natuurlijk weer vrij veel gebeurd.

    Ik ben gekoppeld met stichting Cultuur in Helmond. Zij zijn een 'projectgroep' gestart (bestaande uit 2 horeca- en festivalondernemers, een politicus, 2 ambtenaren, een wethouder en een ondernemer die vooral met cultuur en kunst bezig is) om een reeds bestaand (bijna 12000m2 grote) pand (van de Vlisco) te gaan voorzien van een museumcomplex. Dit pand staat al minimaal 15 jaar leeg en al 15 jaar mag niemand het pand in die niet van de Vlisco is. Recentelijk gaat het niet zo heel erg goed met de Vlisco en heeft men voor het eerst iemand van buiten de Vlisco een rondleiding gegeven in dit pand. Dit was met 3 van de ondernemers uit het projectgroepje. Waarom? Omdat in ieder geval één van de ondernemers bekend staat als de man die elk project van hem tot een succes maakt. Hij heeft 8 horeca ondernemingen, heeft de grote festivals in Helmond opgericht, een aantal jongerenstichtingen en is dus heel erg daar mee bezig.

    Men heeft dus het plan voor een groot museumcomplex waar men ten tijde van het bezoek bij mij thuis in ieder geval 4 musea in het pand zouden zetten. Na het gesprek met mij werd mij verteld dat ik de missende schakel was om het museumcomplex om een totaalverhaal van een industriële revolutie te maken. Bovendien is de manier waarop ik het museum ga inrichten zo gewaardeerd, dat ik de andere musea op een soortgelijke wijze mag gaan adviseren.

    In de afgelopen maanden is een politiek spel gespeeld tussen dit projectgroepje, de gemeente en de Vlisco. De gemeente heeft hier ook veel baat bij want het pand staat midden in het centrum en is, zoals gezegd, bijna 120000m2 groot en dat is zonde van de ruimte. Bovendien zijn er in ieder geval 2 musea die nu in panden zitten van de gemeente die er zsm uit moeten wegens sloop van deze panden. Herlokaliseren van deze musea is dus een taak van de gemeente die zelf geen panden heeft (en wil hebben). Dit komt dus ook voor de gemeente op een win-win uit.

    Er is nu een werkstichting waar in de ondernemers van de projectgroep zitten, ik kom daar komende week ook bij. Deze gaan het pand beheren. Dat wil zeggen, alle kosten van het pand komen in deze stichting uit. De nieuwe en reeds bestaande musea zullen als zelfstandige stichting blijven functioneren, echter huren ze het pand tegen nihil kosten. Alle inkomsten van de musea stromen dus ook rechtstreeks naar de 'overkoepelende' stichting om het pand te betalen. Echter zal de 'winst' weer terugvloeien naar de onderliggende musea. Een soort holding dus met daaronder BV's, alleen zijn het dan stichtingen.

    Musea moeten dus wel degelijk blijven werken en zorgen dat er inkomsten mogelijk zijn, dus bezoekers trekken en dingen organiseren. De druk van de huur wordt door de overkoepelende stichting opgevangen die ook op die manier makkelijker fondsen op landelijk niveau kan gaan aanspreken, want het is niet 1 museum met 20 bezoekers per dag, het zijn 5 historische musea.

    De verwachting is dat dit de enige manier is dat de musea kunnen blijven bestaan. Het huren van een pand als museum wat maar enkele dagen per week open is of zelfs fulltime is al vaak aangewezen op minimale huurprijzen en veel subsidies en is bijna onmogelijk om dit in deze tijd als klein museum nog te bekostigen. Zaken als verzekeringen, electriciteit en mensen in dienst nemen is bijna een utopie.

    De situatie nu is dus dat alles op groen staat en het wachten is op de handtekening van het huurcontract van 10 jaar door de overkoepelende stichting. Deze zullen, samen met de gemeente, hier dus ook direct de nodige verbouwingen aan doen zodat de musea voor weinig er in kunnen. Het HomeComputerMuseum komt er als eerste in. Ik zal hoe dan ook een kickstarter starten om zaken als stroomvoorzieningen, tafels en stoelen (en nog veel meer zaken die ik inmiddels heb opgeschreven) goed in te richten door mensen met verstand van zaken. Dit zal binnenkort gaan gebeuren, dus dat is het moment om naast mentale steun ook een financiële steun te kunnen geven aan dit museum.

    Het museum krijgt dus een iets andere instelling dan een standaard museum en wordt meer als bedrijf opgezet. Dus ik ga ook, zodra mogelijk, mensen in dienst nemen om mij te helpen. Daarnaast ben ik nu in mijn netwerk aan het kijken wie eventueel in de stichting wil zitten met mij om ook aan te geven dat dit niet een 'Bart's computer museum' wordt, maar een veel breder en groter iets wordt.



    Comment


      #32
      Ah, gelukkig! Door de letters heen lees ik: bundelen en samenwerken. :-)

      Bescheiden ideetje: zorg voor een werkende modem/BBS-setup — betwistbaar de voorloper van het (sociale aspect van het) internet; gewoon modems direct aan elkaar hangen. Leuk om mee te spelen, veel over te vertellen en een belangrijke mijlpaal in communicatie na de 1:1 PTT-telefoon. Museum van Communicatie in Den Haag heeft een T65-setup staan. Daar moet je je kinderen vandaan trekken; tenminste de mijne. Vinden ze gewoon leuk. Zoals wij met blikjes ‘belden’.

      Click image for larger version

Name:	telefono.jpg
Views:	69
Size:	55.8 KB
ID:	11719

      Good luck! (Geen typfout.)
      [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

      Comment


      • DatsunRyder
        DatsunRyder commented
        Editing a comment
        Een kleine oude centrale van 5 of 8 toestellen er tussen is anders ook zo geregeld... Volgens mij heb ik zelfs nog ergens een draaischijf centrale liggen... Binnenkort eens kijken...

      #33
      Iemand heeft dit spontaan voor het museum gemaakt:


      Comment


        #34
        Mooi!
        => Commodore A600HD/40 <=
        3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

        Comment


          #35
          WHiZZi - ik was even benieuwd naar de laatste update(s)!
          It's a wonder tall trees ain't layin' down

          Comment


            #36
            De grote update komt na 11 september 2017. Die dag komen zijn alle musea-directeuren (of eigenlijk, 1 directeur per museum) uitgenodigd bij de gemeente Helmond om te horen of de gemeente Helmond het pand wat bekend staat als 'De Graveerderij' gaat inrichten/opknappen voor gebruik als museum-complex. Dit is een 4-verdiepingen tellend gebouw met elke verdieping 750m2. Het HomeComputerMuseum staat als één van de musea welke hier in gaan komen met minimaal 1 volledige verdieping.

            Als alles goed gaat, zal de stichting Cultuur in Helmond (waar ik ook onderdeel van ben) zeggenschap over het pand krijgen om daar een soort 'holding' te maken. Alle musea die in dit pand gaan zitten, vallen 'sort of' onder deze holding zodat deze kan blijven zorgen dat het pand blijft bestaan zonder dat 1 museum voor de kosten moet opdraaien. Bovendien kan de gemeente dan gemeente blijven en hoeven geen museum te exploiteren (iets waar de gemeente ook te weinig kaas van heeft gegeten).

            Op specifiek het HomeComputerMuseum begint het bestuur ook te vormen. Momenteel bestaande uit 6 mensen, waaronder ikzelf. Het laatste wat ik wil is dat het "Bart's computermuseum" wordt, dus zitten er een aantal vertrouwelingen van mij mede in het bestuur. Allen zijn ondernemers en hebben liefde voor retro-computing (of voor mij, aangezien mijn vrouw ook in het bestuur zit) en zijn zelf ook verzamelaars. De stichting is nog niet opgericht op dit moment, maar zal vrij snel worden opgericht zodra het licht op groen staat.

            Verder is er een samenwerking ontstaan met een museum in Zoetermeer die zich echt gaan richten op Spelcomputers. We gaan elkaar ondersteunen in alles en dus ook machines uitwisselen.

            Ook beginnen er samenwerkingen te ontstaan met het Amerikaanse Vintage Computer Federation en het Europese ESOCOP waar ik mee in overleg ben op welke manier we elkaar kunnen ondersteunen.

            Mijn eigen collectie, inmiddels zo'n 130 computers (en daarnaast dus ook printers, monitoren, software en additionele hardware) en groeiende, is inmiddels deels verhuisd naar een (tijdelijke) opslag omdat dit fysiek niet meer in mijn eigen garage past.

            De vragen die op 11 september beantwoord gaan worden (hoop ik)
            1) Gaat de gemeente de Graveerderij opknappen (herstellen ramen, algemene veiligheid, herstellen dak) ?
            2) Gaat de gemeente na deze initiële kosten het beheer overgeven aan de stichting Cultuur in Helmond ?
            3) Indien de gemeente het beheer niet overdraagt (wat een hele rare keus zou zijn), komt het HomeComputerMuseum dan wel in het pand?

            3 is iets wat wij vooral niet verwachten van de gemeente Helmond, maar het kan spontaan anders worden. Het is onverwachts een heel politiek spel waar het inderdaad over investeringen van miljoenen gaat (of eigenlijk, als ze dit NIET doen worden het investeringen van een miljoen en meer). Mede omdat er 2 musea letterlijk moeten sluiten als de gemeente geen actie onderneemt. We hebben het dan over een verlies van 25000 bezoekers per jaar van buiten Helmond die Helmond bezoeken (dit zijn de bezoekersaantallen van die musea bij elkaar opgeteld). Dit laatste is een doorn in het oog van de gemeente die juist meer bezoekers wil trekken naar Helmond en een stuk geschiedenis gaat verliezen als deze musea gaan sluiten.

            Daarbij, de verwachtingen van het HomeComputerMuseum zijn dusdanig hoog, dat men vanuit de gemeente er 'bijna' alles aan doet om het inderdaad te kunnen openen. Ik ben voor de gemeente Helmond nu eigenlijk ook al een museum en niet meer een vage gast met veel computers (ja, dat ben ik ook.. maar je snapt mijn punt wel). Het HomeComputerMuseum wordt voor Helmond de nieuwe toeristen-trekpleister.

            Ik verwacht dus niet dat de gemeente Helmond ineens besluit om geen actie te ondernemen of om het HomeComputerMuseum niet onder te brengen in het pand. Beide opties zijn eigenlijk al uitgesloten. De staat van het pand is slecht, maar het potentieel zit er. 11 September is dus d-day voor mij en de kansen voor een overwinning zijn groot.

            Comment


              #37
              Veel succes!

              9/11 heeft nu een andere betekenis gekregen ook zo te lezen :D

              Comment


                #38
                WHiZZi Wow, wat een nieuws - goed bezig! Als ik iets kan betekenen hoor ik het graag. Een stukje (fysiek) Amiga Café zie ik wel zitten :-)
                It's a wonder tall trees ain't layin' down

                Comment


                  #39
                  Is het wel veilig om een computer museum in helmond te stichten ?

                  Click image for larger version

Name:	busje-komt-zo-euh-je-moet-even-wachten.jpg
Views:	61
Size:	133.5 KB
ID:	13092

                  Comment


                    #40
                    @tsb: Oh, dat is een behoorlijk eind van het museum vandaan hoor ;)

                    @Infant: Ik weet je te vinden, dankjewel! :)

                    Comment


                      #41
                      Dat installatiebedrijf kwam AMOS installeren, denk ik.
                      It's a wonder tall trees ain't layin' down

                      Comment


                        #42
                        WHiZZi - nog updates?
                        It's a wonder tall trees ain't layin' down

                        Comment


                          #43
                          Wel wat, maar nog net niet het nieuws waar met name ik op wacht.

                          Kort samengevat:
                          Op 11 september is besloten dat het verzamelpand er gaat komen en dat het HomeComputerMuseum hier definitief in terecht komt, het pand is dus geschikt bevonden en nog 'te redden'. Dat is mooi. Alleen, gemeente..
                          In november wordt besloten of er ook budget komt om de nodige verbouwingen te realiseren. Hier moeten dus alle partijen hun ei nog over leggen. Het is alleen wel pijnlijk duidelijk dat dit de enige optie is om 3 musea open te houden in Helmond en 1 museum te kunnen openen.

                          Ik verwacht dat hier nog net voor kerst een beslissing over wordt genomen, in slechtere scenario's wordt dit pas begin volgend jaar. DAN moet het nog aanbesteed worden waar uiteraard ook weer een akkoord voor moet worden gegeven. Gezien de gemeentelijke verkiezingen voor volgend jaar, kan dit ook nog wel eens lang duren. Daarna verbouwen, aanpassing bestemmingsplan en opzetten van een beherende stichting voor het pand. Dan mogen de musea er pas in. De verwachting is dus dat ik pas in 2019 in het pand kan trekken.. dat duurt mij te lang.

                          Ik ben dus weer in de spreekwoordelijke telefoon geklommen en ben weer gaan bellen. Het tweede telefoontje was raak, Adriaan v/d Heuvel makelaars. Ik heb met Adriaan zelf een gesprek gehad en hij gaat het idee van een anti-kraak-achtige oplossing voorleggen aan eigenaren van langdurig leegstaande panden. Concreet zijn hier 2 panden uit gekomen waar de eigenaar welwillend is om voor anderhalf tot 2 jaar een pand te verhuren aan mij tegen lage of nihil kosten. Één van de panden, de grootste van de twee met 621m2, heb ik reeds bezocht en daar is heel veel leuks mee te doen. Deze week wordt er een afspraak gemaakt met de eigenaar en de makelaar zodat ik mijn idee kan 'pitchen' en hopelijk de eigenaar kan overtuigen dat dit pand in alle gevallen beter af is met een HomeComputerMuseum.

                          Want, dit idee komt van de makelaar af, het pand staat nu al jaren leeg. Die hele straat staan alle panden leeg c.q. te huur, dus het is een dode straat. Een museum met deze instelling geeft weer leven in de straat waarbij er potentiële huurders op af komen. Gebruikt de eigenaar dit als afschrijving van de belasting (dat gebeurt heel veel), dan kun je met een museum nog veel meer afschrijven, dus dat excuus is er ook niet. Kortom, het ziet er positief uit.

                          Het tweede pand is een deel van een winkel die een doorstart maakt, net iets buiten Helmond. Dus mijn voorkeur is het pand in het centrum.

                          Ik heb inmiddels een aantal financiële scenario's op papier gezet en zelfs met een relatief hoge huur kan ik overleven. Ik ben inmiddels ook de mogelijkheden voor subsidie aan het gebruiken om een aanvraag te doen (wat weer af hangt van de kosten etc) en ben langzaam in contact aan het treden met potentiële investeerders om te kijken wat daar de mogelijkheden zijn.

                          Dus ik hoop dat ik bij Amiga32 definitief het adres mag melden waar ik uiterlijk Q2-2018 open ga.

                          Comment


                            #44
                            Loopt je hobby zo niet een beetje uit de hand?

                            Comment


                              #45
                              Originally posted by Magic
                              Loopt je hobby zo niet een beetje uit de hand?
                              Misschien maar eens in therapie gaan ja.


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment

                              Working...
                              X