Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vampire 600 v2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Ik ben een n00b wat solderen dan wel niet populeren van PCB's aangaat.. daarvoor kennen we hier mensen die dat wel goed kunnen.. maar elk Vampire bordje wat ik zie (foto) ziet er zo "vervuild" uit.. alsof het ding in een koekenpan heeft gelegen en het vet lekker is aangekoekt.. ik vergelijk het even met een PCB van Jens.. waarom is dit?

    Comment


      De Vampire wordt het de hand gesoldeerd, en daarbij wordt veel flux ( soldeervloei middel ( hars ) ) gebruikt, wat wordt bruin bij verhitting.

      Om de FPGA vast te krijgen gebruiken ze denk ik meer flux dan nodig is om er zeker van te zijn dat de tin goed vloeit ( zou ik ook doen )..
      Om de flux vervolgens te verwijderden is het een kwestie van goed schoonmaken, met PCC ( Print Circuit Cleaner (voorkeur) ) of Alcohol ( IPA ),
      wat ze denk ik niet uitgebreid doen, maar puur de meeste residue verwijderen.

      De PCB's van ( grote vriend *kuch* ) Jens wordt via een bestukmachine voorzien van de componenten, waarbij de componenten op een
      dunne laag soldeer pasta worden gelegd, wat precies genoeg is voor om alles te laten vloeien, en dus minimale flux residue zal hebben.
      En misschien wordt PCB daarna machinematig worden gereinigd, maar zal niet eens nodig zijn.

      De vervuiling heeft totaal invloed op de werking van de PCB, wat het zal eerder nog een extra beschermlaag bieden tegen corrosie.
      Het heeft ook z'n charme, en ieder board is uniek! :)

      Comment


        Tot majsta met zijn litepicker aan de slag gaat misschien :)
        [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

        Comment


          Ja, ik denk als ie dat ding niet had gebouwd dat iedereen die bij hem een Vampire had besteld geen 1,5 jaar hebben hoeven te wachten.. :)
          Die van mij komt bij Kipper2k vandaan..

          Een vriend van me was bijna 1 van de eerste bestellers bij Majsta, heeft hem zelfs nog geld gedoneerd, en heeft het boardje nog niet..
          Dus dat schiet lekker op..

          Comment


            Sja, het is een beetje jammer inderdaad
            [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

            Comment


              Originally posted by michael View Post
              Tot majsta met zijn litepicker aan de slag gaat misschien :)
              Dat lijkt me echt een noodzaak, inmiddels zijn er totaal 1000 aanvragen voor een V600 bij kipper2k binnen gekomen.
              Van die 1000 zijn er nu een kleine 300 gemaakt en verstuurd.
              Dus als dit een voorbode is voor de v500 en v1200...dan worden dat heul veul vampires :p
              Het doel wat ze hebben is 300 vampires per maand te maken en CE certificering, zodat de kaarten ook via Amiga winkels kunnen worden verkocht.
              [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

              Comment


                Pf, CE certificering vraagt volgens mij nogal wat van productieproces en kost volgens mij ook best wat geld. Anderzijds, wordt het dan volgens mij tijd om het echt professioneel te gaan doen, wat alleen maar goed is.
                [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

                Comment


                  Klopt dat kost aardig wat geld, dat heeft Gunnar in een podcast ook duidelijk gezegd.
                  Maar gezien de vraag naar de kaarten en de hoeveelheid die ze kunnen leveren moet dat inderdaad wel zoals je al aan geeft.
                  [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                  Comment


                    Hm, dit zou het eerste plaatje van de daadwerkelijke Vampire 500 moeten zijn. Ligt het aan mij, of is dit in een CPU-slot voor de A2000? Ik heb zelf geen A2000, dus geen idee of daar net als de A3000 of A4000 en extra slot op zit voor een insteekkaart met vervangende CPU. (Deze modellen heb ik ook niet, maar daar heb ik het tenminste over gelezen)
                    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

                    Comment


                      tsb -- Dank voor de uitleg. Het heeft wel charme wellicht, maar mijn OCD overruled mij steeds weer 😀

                      Comment


                        Gisteren de hele dag met de A600 zitten spelen en man o man wat loopt dat lekker met de Vampire 600 zeg!
                        Dan nog te bedenken dat de mijne op silvercore 5 of 6 zit (niet exact gecontroleerd nog) maar kreeg in sysspeed ongeveer 85 MIPS, vanaf silver 7 is dat 110.
                        Maar Zaterdag lekker aan het schroeven gegaan, hieronder een verslagje.



                        Wat onderdelen naast de Vampire zelf,
                        -Amiga Video naar Scart Kabel
                        -1 MB chipram upgrade+Real Time Clock
                        -Sum USB keyboard adapter
                        -Kickstart 3.1 ROM
                        -Setje verse 3.1 Disks
                        -CF adapter met 4 GB kingston CF



                        Vampire V2 Black Edition zelf.



                        A600 helemaal gedemonteerd en KS3.1 er in gezet (zat nog KS2.0 in), hier zie je de twee steuntjes los liggen die er voor de vampire in moeten.
                        De schroefjes die aan de onderkant moeten zijn echt heel klein, moest met best irritante schroevendraaier er in zetten, mijn vingertoppen doen er nog zeer van :p



                        Hier zie je de steuntjes zitten, het zijn sleuf gaatjes die in het moederboard zitten, het is raadzaam om er net genoeg speling op te laten zitten dat je ze nog kan bewegen.
                        Anders kan het zo zijn dat je met het monteren van de Vampire net niet uit komt en kan je alles weer uit elkaar halen.



                        SUM USB keyboard controller gemonteerd die je over de U7 chip heen drukt.



                        A604n met RTC module er in gedrukt, zit ook nog een riserboard aan met extra clockpoort, daar moet later nog mijn Delfina DSP kaart op komen.



                        Eindelijk de Vampire V2 zelf gemonteerd :)
                        Ondertussen is de A600 flink vol met hardware geraakt.



                        Even testen door vanaf een diskette te booten of alles werkt, en dat doet het ook nog.



                        En een tijdje later draait er een OS3.9 config

                        Nu doet alleen mijn IDE en Floppy Ledje en het interne keyboard het ineens niet meer, power LED nog wel :confused:
                        Vermoed dat het te maken heeft met het oranje draadje wat ik per ongeluk heb los getrokken wat aan het keyboard hoort vast te zitten.
                        Gelukkig heb ik de SUM USB keyboard adapter en kan ik typen op het wireless keyboard :o

                        Iemand zaterdag een soldeerboutje bij ? :p


                        Last edited by MrZ; 15-08-2016, 13:43.
                        [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                        Comment


                          Inmiddels de workbench config redelijk up and running met o.a.

                          -MUI
                          -Magic menu (ook de transparante menu's lopen super snel!)
                          -Tools Daemon
                          -Birdie
                          -Visual prefs
                          -Req Attack
                          -Amirc
                          -Ibrowse
                          -CED (Cygnus Editor)
                          -popupmenu
                          -netwerk/internet, de 16 jaar oude PCMCIA ethernet kaart werkt nog steeds gelukkig.

                          Vanavond Samba en remote desktop werkend maken, kan ik wat makkelijker files tussen de Amiga en de PC uitwisselen en heb ik de beschikking over een fatsoenlijke webbrowser vanaf de A600.

                          Ondanks dat dit een behoorlijk zware config is voor een Amiga merk ik tot nu geen enkel snelheidsverschil met de vampire qua boot tijd en werking.
                          Loopt echt nog steeds bliksemsnel gewoon.



                          Zo ziet mijn config er nu uit, maak eerst alles werkend, daarna een nieuw en wat meer coherent thema maken qua kleuren schema.
                          Heb voor nu even alles gebruikt wat nog had in mijn A4000 config van lang geleden (gelukkig wel bewaard!)
                          Ook even Sgrab er op zetten hoef ik geen screener foto's meer te maken :p

                          [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                          Comment


                            Dat ziet er super uit!!
                            Ik moet zelf nog aan de slag gaan met mijn Vampire kaart... eerst een geschikte A600 uitzoeken...
                            => Commodore A600HD/40 <=
                            3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

                            Comment


                              Ik heb een geschikte A600, alleen nog geen Vampire. Wel vandaag een mail gekregen dat er meer informatie wordt gevraagd (adres enzo), maar nog geen details over betaling of levertijd.

                              Comment


                                @Crazybob
                                Thx, tis even wat werk maar dan wordt het ook wat.

                                Enig minpunt wat ik tot nu heb kunnen vinden is dat een tv/monitor die lage scan frequenties accepteert erg wenselijk is.
                                Mijn tv accepteert alleen maar 60Hz en dat is wel nadelig qua snelheid voor de vampire.
                                Bovendien merk ik met hogere resoluties op 60hz (720p en hoger) dat het beeld af en toe even een paar seconden op zwart gaat.
                                Ook zie dan ook af en toe wat artifacting door het beeld gaan, op 640*480 heb ik dan nergens last van.
                                Schijnt dat als je de oudere 0.9c driver gebruikt dat je dat niet hebt, dat ga ik vanavond even uitproberen, 640*480 does not float my boat ;)

                                Edit:

                                Lees net op het Apollo forum dat ook een kortere HDMI kabel en/of een HDMI versterker het probleem kunnen oplossen.
                                Onderstaande topic beschrijft mijn probleempje eigenlijk wel precies.


                                http://apollo-core.com/knowledge.php?b=4&note=1429
                                Last edited by MrZ; 16-08-2016, 16:15.
                                [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                                Comment

                                Working...
                                X