Announcement

Collapse
No announcement yet.

Upgrade amiga 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Upgrade amiga 500

    Hallo forumleden,
    Ik heb vorige week een tweedehands amiga 500 gekocht met een gotek floppy ingebouwd en 0.5 MB ram in de trapdoor.
    Dit werkt op zich vrij goed, adf’s op de usb stick en dan in de gotek.
    Het laden van spelletjes is traag met de gotek, nu vroeg ik mij af dat er niets sneller is.
    Na wat inlezen op verschillende amiga forums, wordt er de ACA500plus uitbreidingskaart aangeprezen.

    Ik ga vooral spelletjes spelen op de A500, een paar dingen zijn mij niet duidelijk.
    hoe worden de adf’s spelletjes op de CF kaart van de ACA500 gezet ?
    En wordt het inladen van de spelletjes sneller?
    En hoe zit het met AGA spelen? Kunnen die dan ook gespeeld worden op de A500 ?
    Voor ik zo’n kaart aankoop, wil ik eerst jullie bevindingen.

    Ik ben maar een beginner met amiga, ik heb vroeger wel veel gewerkt en gespeeld op de C64

    groeten
    kozmoz

    #2
    Hallo Kozmoz,

    Ik heb zelf geen ACA500, maar die dingen zijn wel tof!
    Een ACA500 maakt het mogelijk om WHDLoad te draaien omdat het de A500 ook wat sneller maakt. Heel veel spellen zijn “geconverteerd” om ze vanaf een Hardeschijf (CompactFlash in dit geval) te kunnen draaien en daarvoor heb je dus WHDLoad voor nodig. Een standaard A500 is gewoon te langzaam.

    AGA spellen zal je niet kunnen draaien, hiervoor heb je toch echt een AGA chipset nodig (A1200/A4000/CD³²), al dan niet nagebouwd in een FPGA. Hiervoor zal je voor de A500 een Vampire accelerator kaart nodig hebben.
    Sommige spellen zou je kunnen draaien met een programmaatje “AGA killer”, maar ga daar maar niet vanuit.

    Succes!

    Comment


      #3
      Hallo Kozmoz,
      Welkom op het cafe en leuk om te zien dat steeds meer mensen de Amiga ontdekken of her-ontdekken.

      Originally posted by Kozmoz View Post
      Hallo forumleden,
      Ik heb vorige week een tweedehands amiga 500 gekocht met een gotek floppy ingebouwd en 0.5 MB ram in de trapdoor.
      Dit werkt op zich vrij goed, adf’s op de usb stick en dan in de gotek.
      Het laden van spelletjes is traag met de gotek, nu vroeg ik mij af dat er niets sneller is.
      Na wat inlezen op verschillende amiga forums, wordt er de ACA500plus uitbreidingskaart aangeprezen.

      Ik ga vooral spelletjes spelen op de A500, een paar dingen zijn mij niet duidelijk.
      hoe worden de adf’s spelletjes op de CF kaart van de ACA500 gezet ?
      En wordt het inladen van de spelletjes sneller?
      En hoe zit het met AGA spelen? Kunnen die dan ook gespeeld worden op de A500 ?

      Ik ben maar een beginner met amiga, ik heb vroeger wel veel gewerkt en gespeeld op de C64

      groeten
      kozmoz
      Mijn bevinding van werken met een Gotek is dat de snelheid van het laden van adf files via de Gotek hetzelfde is als wanneer je een programma zou laden vanaf diskette, dus daar is niets mis mee.

      Amiga 500 is voorzien van een ECS chipset, helaas zal je geen AGA games kunnen draaien, hiervoor heb je zoals PRS al aangeeft een A1200 of A4000 nodig.

      ADF files zou je (zoals ik het doe) gewoon in de root van de USB drive kunnen plaatsen en dan kan je al door de titels heen scrollen, Je zou ze ook via het menu in Slots kunnen zetten.
      Er is hier al eens in het cafe een topic over gestart
      [url]Hoe maak je een USB stick gebruiksklaar voor een Gotek drive? - Amiga Café{/url]

      Heel veel success en veel plezier met je Amiga.
      [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

      Comment


        #4
        Als je wel AGA wilt hebben, kun je eens de Apollo Firedrake bekijken. Het is wel een dure kaart.
        Apollo Firebird V4 | shop.Apollo-Computer

        Comment

        Working...
        X