Oldskool
Is de geluid over HDMI feature al geïmplementeerd.
Jens heeft het wel genoemd als een optie die misschien geïmplementeerd gaat worden.
The implication of this is quite large, as Lisa does not do Audio in the AGA chipset. That's still Paula's task. However, all data that is pushed to Paula via DMA is also flying by Lisa, so we can sniff that and push it into a Paula audio emulation. This gives us a fully digital implementation of the chipset audio. Needless to say that Paula audio emulation is taking up a significant part of the FPGA logic - one explanation for an FPGA that has about twice as many logic cells as the MK2 model had.
**Please mind that audio over HDMI is not an advertised feature and it's therefore not covered by official product support. We still have it on the "experimental" features list**, as filtering the audio is something that we didn't get right yet. Digital audio is generated with a frequency of 3.58MHz (CCK of the chipset), and re-sampling to 48kHz is something we haven't done before, and you can hear it in the current state of the filters. You do hear a difference of "low pass filter on or off", but there's still a metallic kind-of-noise especially with low-quality samples that is not there on the analogue audio of the computer. We may or may not improve this in the future with a core update.
VosCoBoss
> Is de geluid over HDMI feature al geïmplementeerd. Jens heeft het wel genoemd als een optie die misschien geïmplementeerd gaat worden.The implication of this is quite large, as Lisa does not do Audio in the AGA chipset. That's still Paula's task. However, all data that is pushed to Paula via DMA is also flying by Lisa, so we can sniff that and push it into a Paula audio emulation. This gives us a fully digital implementation of the chipset audio. Needless to say that Paula audio emulation is taking up a significant part of the FPGA logic - one explanation for an FPGA that has about twice as many logic cells as the MK2 model had.
>
> **Please mind that audio over HDMI is not an advertised feature and it's therefore not covered by official product support. We still have it on the "experimental" features list**, as filtering the audio is something that we didn't get right yet. Digital audio is generated with a frequency of 3.58MHz (CCK of the chipset), and re-sampling to 48kHz is something we haven't done before, and you can hear it in the current state of the filters. You do hear a difference of "low pass filter on or off", but there's still a metallic kind-of-noise especially with low-quality samples that is not there on the analogue audio of the computer. We may or may not improve this in the future with a core update.
Ja, dat zit er in maar ga ik niet direct proberen.
VosCoBoss
> Ben benieuwd of het past in de A1200 case van A1200NET. Met de Indivision AGA MK2CR moest ik een 3D printje ervoor laten maken.
Ik wil de uitgang op de plek van de modulator gaan maken... zal sowieso iets voor gefabriceerd moeten worden.
VosCoBoss
Zo, inmiddels de Indivision ingebouwd. Dat ging makkelijk. Helaas past de uitgang niet goed op de plek van de modulator. Dus toch bij de expansion port geplaatst.
Eerste indrukken:
Plus:
Makkelijk inbouwen
Werkt meteen
Live adjustment feature
Firmware eenvoudig bij te werken
Min:
Configuratietool is ingewikkeld
Live adjustment doet iets vreemds met de fire-knop van de joystick: constant indrukken geeft geen constant signaal
Na een tijdje artifacts te zien
Ik verwacht dat het een en ander nog opgelost wordt door firmware updates en dat de lijst minpunten dan ook korter zal worden.
Buzzfuzz
> Min:
> Configuratietool is ingewikkeld
> Live adjustment doet iets vreemds met de fire-knop van de joystick: constant indrukken geeft geen constant signaal
> Na een tijdje artifacts te zien
>
> Ik verwacht dat het een en ander nog opgelost wordt door firmware updates en dat de lijst minpunten dan ook korter zal worden.
Dat was bij de MK II ook, de config tool was echt een bitch!!
En ja artifacts had de MK II ook, dus ook daar is dus niet veel veranderd, duurde wel een hele tijd, maar zodra alles goed warm werd met omgeving temperaturen zoals nu, ja dan kwamen ze wel.
Jammer, ik had verwacht dat Jens het nou wel weer op niveau zou hebben.
En updates, tja als de MK II net zo achterblijft als de III ...
Ik hoop echt dat hij er werk van maakt en nou ook eens luistert naar onze feedback.
AMIGA_JOHAN
> Zo, inmiddels de Indivision ingebouwd. Dat ging makkelijk. Helaas past de uitgang niet goed op de plek van de modulator. Dus toch bij de expansion port geplaatst.Eerste indrukken:
> Plus:
> Makkelijk inbouwen
> Werkt meteen
> Live adjustment feature
> Firmware eenvoudig bij te werken
>
> Min:
> Configuratietool is ingewikkeld
> Live adjustment doet iets vreemds met de fire-knop van de joystick: constant indrukken geeft geen constant signaal
> Na een tijdje artifacts te zien
>
> Ik verwacht dat het een en ander nog opgelost wordt door firmware updates en dat de lijst minpunten dan ook korter zal worden.
Zag je topic bij Jens over Battle Squadron. Ben benieuwd qua verschil met de Indivision AGA MK2CR. Vind het grote probleem het overschakelen van verschillende resoluties van de WHDLoad Demos. En het ontbreken van de onderkant van sommige Games zoals bij Slam Tilt. Als dat met de Indivision AGA MK3 is opgelost, dan is dat een grote stap vooruit.
Het je trouwens de HDMI of de VGA uitgeprobeerd.
amiga1260
Ik ga kijken of het me vandaag lukt mijn Indivision MK3 bij het DHL servicepunt op te halen en kijken wat de verschil is tussen de MK 1, MK2 en MK2CR.
spud
Mmm, balen dat die artefacts er nog altijd in zitten. Combi van geen timing fixes, en opwarmen. Gekke is dat bij mijn A1200 met timing fixes en Mk2, de artefacts er in het begin zijn en dan na opwarming verdwijnen.
En dat joystick issue klinkt ook niet al te best. Design fout van de CIA adapter??
Ik wacht nog wel even met een Mk3 bestellen.
AMIGA_JOHAN
> Mmm, balen dat die artefacts er nog altijd in zitten. Combi van geen timing fixes, en opwarmen. Gekke is dat bij mijn A1200 met timing fixes en Mk2, de artefacts er in het begin zijn en dan na opwarming verdwijnen.En dat joystick issue klinkt ook niet al te best. Design fout van de CIA adapter??
>
> Ik wacht nog wel even met een Mk3 bestellen.
Wacht zelf ook even af wat Jens erover vertelt op zijn forum.
Buzzfuzz
> Ik ga kijken of het me vandaag lukt mijn Indivision MK3 bij het DHL servicepunt op te halen en kijken wat de verschil is tussen de MK 1, MK2 en MK2CR.
Als jij de zelfde dingen hebt, dan kunnen we wel stellen dat er totaal geen verbetering is met de MKII, ik vraag me dan uberhaupt af of het ding het wel waard is :poep:
AMIGA_JOHAN
> Als jij de zelfde dingen hebt, dan kunnen we wel stellen dat er totaal geen verbetering is met de MKII, ik vraag me dan uberhaupt af of het ding het wel waard is :poep:
Er valt altijd wat te verbeteren. De Indivision AGA MK3 zal nog kinderziektes bevatten wat hopelijk met de aankomende updates zal verdwijnen. Ben benieuwd wat het verschil is met de VGA tegenover de MK2CR.
AMIGA_JOHAN
Zojuist gekeken op YouTube.
[
https://youtu.be/MHWF2nZGh1c](
https://youtu.be/MHWF2nZGh1c)
Is apart, dat je het beeld kan verschuiven.
Buzzfuzz
> Er valt altijd wat te verbeteren. De Indivision AGA MK3 zal nog kinderziektes bevatten wat hopelijk met de aankomende updates zal verdwijnen. Ben benieuwd wat het verschil is met de VGA tegenover de MK2CR.
Dat kan best zijn, maar dat was met de MK2 ook en daar zijn weinig verbeteringen in gekomen, de rede ook waarom ik ze allemaal verkocht heb.
AMIGA_JOHAN
> Dat kan best zijn, maar dat was met de MK2 ook en daar zijn weinig verbeteringen in gekomen, de rede ook waarom ik ze allemaal verkocht heb.
We hebben niet veel keus en elke verbetering is mooi meegenomen. Het blijft veel uitproberen en hopen dat we tevreden ermee zijn. Echt perfect krijgt je het niet en sta voor bijna alles open. Met de A1200 blijft je toch veel experimenteren en dat maakt het juist zo uitdagend en nieuw. De Indivision AGA MK3 is nog nieuw en dat moet nog groeien. Hopelijk blijft Jens updates ervoor uitbrengen anders word het snel een ergernis. Had zelf veel verwacht van de Indivision AGA MK2CR en hoop dat de MK3 mij verwachtingen enigszins kan waarmaken. Ben al blij, dat er steeds nieuwe uitbreidingen voor de A500 en de A1200 word uitgebracht. Dat alleen al waardeert ik en dat vind ik al een mooie belevenis.
amiga1260
Ik heb de MK3 getest en het geeft beter beeld via VGA dan de MK 1. Ik heb het wel getest via Delock HDMI naar VGA adapter, omdat ik geen zin had om de kap er af te halen.
Overigens zit de de adapter bordje wel goed vast in de mijn Commodore Amiga 1200 behuizing. Dat zijn wat verbeteringen, maar natuurlijk niet baanbrekend.
De feature over het geluid via HDMI werkt, maar kan soms niet goed klinken. Bij de spellen van Factor 5 zoals Turrican series en Apidya worden geen geluid via HDMI doorgegeven.
Ik hoop dat het compatibiliteit van het geluid verbeterd wordt. Met de Delock HDMI naar VGA adapter wordt het geluid probleemloos door gezet naar analoog audio via 3,5 mm audio jack.
In het begin heb ik wel het probleem gehad dat de config tool, maar naar de firmware update is het probleem opgelost.
De config tool van MK2 is niet makkelijk om te configureren en de Adapter kun je niet zo goed vastschroeven. Er waren toch aanzienlijke verbeteringen uitgebracht, zoals een socket adapter die bij niet Commodore Lisa iedere keer los schiet, een DVI output die je via adapters op een VGA of HDMI scherm kunt aansluiten en betere beeldkwaliteit via VGA dan de MK 1.
Buzzfuzz
> Ik heb de MK3 getest en het geeft beter beeld via VGA dan de MK 1. Ik heb het wel getest via Delock HDMI naar VGA adapter, omdat ik geen zin had om de kap er af te halen.Overigens zit de de adapter bordje wel goed vast in de mijn Commodore Amiga 1200 behuizing. Dat zijn wat verbeteringen, maar natuurlijk niet baanbrekend.
> De feature over het geluid via HDMI werkt, maar kan soms niet goed klinken. Bij de spellen van Factor 5 zoals Turrican series en Apidya worden geen geluid via HDMI doorgegeven.
>
> Ik hoop dat het compatibiliteit van het geluid verbeterd wordt. Met de Delock HDMI naar VGA adapter wordt het geluid probleemloos door gezet naar analoog audio via 3,5 mm audio jack.
>
> In het begin heb ik wel het probleem gehad dat de config tool, maar naar de firmware update is het probleem opgelost.
>
> De config tool van MK2 is niet makkelijk om te configureren en de Adapter kun je niet zo goed vastschroeven. Er waren toch aanzienlijke verbeteringen uitgebracht, zoals een socket adapter die bij niet Commodore Lisa iedere keer los schiet, een DVI output die je via adapters op een VGA of HDMI scherm kunt aansluiten en betere beeldkwaliteit via VGA dan de MK 1.
Dus het is de 170 euro wel waard volgens jou ?
amiga1260
Ja, de 170 Euro is het wel waard als je geen andere Amiga's hebt die je via HDMI wilt aansluiten.
Wil je dat wel dan kun je het beste een OSSC of een Schubert D520 (Externe flickerfixer met geluid) aanschaffen.
PRS
Of iets het geld waard is, is in deze Amiga retro business natuurlijk een taboe. € 170,- voor een apparaatje uit geven om een video signaal op een moderne monitor te verkrijgen is natuurlijk te zot voor woorden. Maar ja, dat geldt natuurlijk ook als je € 300,- uit geeft aan een Blizzard 1230 iv, of > € 1300,- voor een BPPC/BVision combi. In beide gevallen kan je er haast niets mee en een Raspberry Pi met RetroPi kan vrijwel alles (> 90%) wat een Amiga ook kan en is vele malen goedkoper.
Maar, ik neem aan dat de meeste hier zich bezig houden met de Amiga omdat ze het leuk vinden en niet omdat het economisch verantwoord is, ik in ieder geval wel. En ja, ik heb ook een Indivision AGA MK3 aangeschaft. Ik heb hem nog niet aangesloten omdat mijn Re-Amiga board nog niet af is. Ik verwacht er veel plezier van te hebben :-)
AMIGA_JOHAN
> Of iets het geld waard is, is in deze Amiga retro business natuurlijk een taboe. € 170,- voor een apparaatje uit geven om een video signaal op een moderne monitor te verkrijgen is natuurlijk te zot voor woorden. Maar ja, dat geldt natuurlijk ook als je € 300,- uit geeft aan een Blizzard 1230 iv, of > € 1300,- voor een BPPC/BVision combi. In beide gevallen kan je er haast niets mee en een Raspberry Pi met RetroPi kan vrijwel alles (> 90%) wat een Amiga ook kan en is vele malen goedkoper.Maar, ik neem aan dat de meeste hier zich bezig houden met de Amiga omdat ze het leuk vinden en niet omdat het economisch verantwoord is, ik in ieder geval wel. En ja, ik heb ook een Indivision AGA MK3 aangeschaft. Ik heb hem nog niet aangesloten omdat mijn Re-Amiga board nog niet af is. Ik verwacht er veel plezier van te hebben :-)
Zelf merk ik er niks vanwege dat ik veel AMIGA onderdelen ervoor opoffert. Als ik dat niet kon, dan had ik het gewoon bij mij A500 gehouden. Met een hobby ben je toch altijd bezig om het te verbeteren en plezier ervan te hebben.
Japhi
Origineel stond de WB op Pal High Res Laced, maar met de Indivision was het beeld wel heel scherp maar zat ik nog met zwarte balken links, rechts onder en boven.
Dit is geen fout van de Indi maar ik moet nog de juiste instellingen vinden via de config tool. Dit is allemaal heel nieuw voor mij en voor het moment heb ik wat tijdsgebrek om me erin te verdiepen.
De HighGFX had ik ergens gezien op Facebook, was de gemakkelijkste vlugge oplossing om te proberen maar het nadeel in dat ik ongeveer 200K Chip Mem kwijt vergeleken met de High Res Lace.
Komt allemaal wel goed wanneer ik die config tool zal begrijpen (hopelijk...) tenzij iemand hier de instelling kan geven voor High Res Lace->Indi MK3->BenQ BL702a...