Announcement

Collapse
No announcement yet.

A590 harddisk controler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    A590 harddisk controler

    Ik heb deze dus op marktplaats gekocht, voor m'n 500. Nou zie ik dat daar 2MB aan geheugen in kan (geen idee wat er op het moment inzit). Nu is mijn vraag, die 2mb, komt die extra bovenop de 0,5mb die de 500 standaard heeft of gaat de 500 slechts het geheugen gebruiken van de a590?

    #2
    Het komt erbij, het is fastram.. Via de expansion port kan tot max 8MB Ram worden toegevoegd aan je 500.
    Volgens mij kun je met wat aanpassingen zelfs de A590 voorzien van 8MB, maar dan zal er wel een stukje logica bij moeten komen.
    Er missen anders wat adres lijntjes..

    Comment


      #3
      Beetje kort door de bocht ;)

      ​Amiga heeft 3 soorten geheugen, FastRAM, SlowMEM en ChipRAM. De chipram heet zo omdat deze rechtstreeks benaderd kan worden door de amiga custom chips. De chipram is altijd beperkt en de maximale grootte worden bepaald door een chip die Agnus heet en die verzorgt ook tevens de aansturing. Agnus is er in verschillende versies, tot en met 2MB. De nieuwere A500's hebben vaak een 1MB versie, en de oudere een 512KB versie. Het overschot aan langzame RAM wordt als SlowMEM aangemeld. Daarnaast is er FastRAM die uitsluitend door de processor benaderd kan worden, en dat is er wel tot 128MB bij sommige uitbreidingen.

      Er zijn wel wiki's over als je meer wilt weten.

      Comment


        #4
        Misschien kort door de bocht, maar het ging toch over een A590 ?
        Niet andere uitbreidingen ?
        Misschien was mijn formulering niet helemaal juist "Via de expansion port kan tot max 8MB Ram" daarmee doelde ik ook op de A590..

        Volgens mij heeft de A590 niet genoeg adreslijnen om het geheugen te adresseren..

        Ik heb nooit geweten, dat er CHIPRAM, FAST en SlowMEM zijn geweest.. zo leer ik ook nog eens wat..
        Ik heb de ballen verstand van techniek.. hahaha... :)
        Last edited by tsb; 02-06-2016, 15:08.

        Comment


          #5
          De A590 is uitgerust met 1MB aan geheugen, binnenkort wat extra chips aanschaffen, zodat ik de volle 2 Mb he​b.
          Er zit al 1Mb geheugen in de amiga zelf, is 3MB genoeg voor whdload?

          Comment


            #6
            Hangt van het spel/demo af..

            Maar 1MB is minimum.. maar veel spellen zijn + 1,5-2MB Fast nodig..
            Staat als het goed is in de readme files..

            voor meer info zie hier..

            Comment

            Working...
            X