Announcement

Collapse
No announcement yet.

Condensatoren op je SCART-kabeltje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Condensatoren op je SCART-kabeltje

    Sorry dat ik alle gesprekken over voetbal aan de bar hier moet verstoren, maar ik had graag eens wat advies gehad van de ervaren Amiga-doe-t-zelver.

    Deze week heb ik mijn eigen Amiga -> SCART kabel gesoldeerd. En hij doet het op zich prima. In het verleden heb ik wel vaker SCART-kabels aan oude, kuch ik bedoel rijk-aan-ervaring, apparaten gehangen. Daarbij werd mij vaak geadviseerd om 220 µF condensatoren en 75 Ohm weerstanden aan de R, G, B en composite/sync te hangen. Dit zie ik niet terug in de tekeningen voor Amiga-scart kabels. Alleen composite heeft daar een weerstand.

    Mijn vraag is, zijn er hier wat mensen die mij zouden kunnen vertellen hoe hun SCART-kabel eruit ziet? Je kunt bijvoorbeeld het dopje van de SCART-kant eraf draaien en kijken of er daar wat condensatoren verstopt zitten, of de Amiga aansluiting even openmaken om te kijken of daar wat componenten zitten.

    Alvast bedankt voor de moeite!

    #2
    Geen probleem, ik hou ook niet van voetbal.. :)

    Ik zal het even kort samenvatten en niet te veel op details ingaan.. :)

    Die weerstanden zijn bedoeld om refelecties te reduceren.
    Als je geen weerstand plaatst in de scart stekker, dan zal een opgebouwd storings signaal
    (lading) dus terug kaatsen de kabel in, en zich vermengen met het oorspronkelijke signaal,
    met als gevolg lagere kwaliteit van het signaal ( en dus beeld ).

    Iedere kabel heeft een impedantie, en wordt bepaald door de frequentie van het signaal en
    lengte van de kabel.. simpel gezegd de kabel gaat een eigen lading opbouwen.. dus storing signaal.
    De weerstand in de scart connector zorgt er dus voor dat deze lading niet terug gekaatst wordt.

    Als je de high quality kabels bekijkt dan zul je zien dat voor oa. de R,G,B & sync signalen COAX kernen
    worden gebruikt, die een standaard impendatie van 75 Ohm hebben.. en dus minder storing veroorzaken..

    Nog wat simpeler misschien.. als je naar SCSI of (oude) COAX netwerk kabels kijkt..
    Die moe(s)ten altijd met een terminator worden afgesloten.. die doen precies hetzelfde..
    zorgen dat er geen storing in de kabel wordt terug gekaatst op het einde de kabel..
    En dus er dus voor zorgen dat de bitjes die over deze kabels gaan goed aankomen..

    De mate van "storing" in de kabel wordt hoger bij hogere frequenties (wisselingen van spanning)
    Het signaal van de RGB output van de Amiga is 15Khz.. dat is natuurlijk niet te vergelijken met b.v.
    de 10 Mhz van een COAX netwerken(kabel).. maar geeft wel aan dat het bij COAX echt belangrijk
    is dat er geen reflecties optreden.. anders komt er gewoon geen goed signaal (bitjes) aan bij de ontvanger.

    De condensators waar je overspreekt zijn bedoeld als buffers, maar zowel de RGB poort van Amiga als de meeste
    TV(beeld) apparatuur zijn gebuffert dus die zijn mijn inziens niet nodig.

    Dus..

    Hoe korter de kabel hoe minder last van je van refelecties hebt, en met weerstanden erbij is dit helemaal minimaal..
    Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft over de theorie over je WAAROM vraag...

    Misschien ben ik wel iets te veel op details ingegaan.. daarvoor.. sorry.. :)

    Comment


    • mendark
      mendark commented
      Editing a comment
      I take my hat off to you sir! Wow.

    • dottyflowers
      dottyflowers commented
      Editing a comment
      Kijk, dat is een antwoord!

    • wiebow
      wiebow commented
      Editing a comment
      Top zeg, goeie uitleg! Zelfs ik snap het nu.

    #3
    Kijk van zo'n uitleg gaat mijn neusje sneller wiebelen!

    Dit is een duidelijk verhaal. Ik denk dat ik baat ga hebben wij wat extra weerstandjes in mijn kabeltje. De kabels in mijn SCART-kabel bevatten wat meeraderige koperkernen.

    Fijn om te horen dat video-uitgang van de Amiga al gebufferd is. Bij mijn Sega Master System moest ik zelf de condensatoren aan de uitgang hangen.

    Comment


      #4
      Als het goed is zit er bij de scart ook een weerstand die er voor zorgt dat de tv/monitor naar de rgb stand schakeld vroegere tv/monitors hadden 5volt om te schakelen die zijn veranderd naar ongeveer 1tot 3 volt en word dan naar een andere modus geschakeld als het hoger is dan 3 volt dus als gevolg geen beeld op de lcd tv /monitor hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is beetje lastig typen op een mobiel

      Comment


        #5
        Originally posted by marco1975 View Post
        Als het goed is zit er bij de scart ook een weerstand die er voor zorgt dat de tv/monitor naar de rgb stand schakeld vroegere tv/monitors hadden 5volt om te schakelen die zijn veranderd naar ongeveer 1tot 3 volt en word dan naar een andere modus geschakeld als het hoger is dan 3 volt dus als gevolg geen beeld op de lcd tv /monitor hoop dat het een beetje duidelijk uitgelegd is beetje lastig typen op een mobiel
        Dit gaat denk ik over pin 8 (Beeldverhouding + Signaal voor TV om naar de SCART-ingang te springen), 16 (RGB-modus bij 1 - 3V) en 18 (GND voor 16) toch? Die staan inderdaad goed. Ik neem aan dat de TV enkel geïnteresseerd is in de spanning toch? Die buffer ik dus ook niet.

        Comment


          #6
          Klopt hoef je ook niet te bufferen dit is alleen om de spanning naar beneden te krijgen

          Comment


            #7
            FYI: Om de spanning te reduceren zul je 2 ( of meer ) weerstanden in serie moeten zetten, de spanning die je oppakt tussen de beide ( en andere ) weerstanden is de gereduceerde spanning.
            Dit noemen ze een voltage divider.. 1 weerstand ertussen zetten ( waar jullie het over hebben) verlaagt alleen de stroom waarde, niet de spanning. :)

            Comment

            Working...
            X