Announcement

Collapse
No announcement yet.

A501 in twee smaken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    A501 in twee smaken?

    Heren,

    Ik ben wat noobie qua hardware, maar ik had niet eerder gezien dat er kennelijk twee smaken A501-expansionborden zijn. Er is volgens het vector-schema op amigawiki.de naast de gebruikelijke 512kB ook een 2MB versie als ik het goed zie. Het verschil; jumpersettings. Maar als ik de waarde van de chips in het schema optel kom ik op 512kB (4 chips van 4x256kbit = 4096 kbit = 512 kbyte).

    Heeft iemand hier meer weet van? Moeten er dan andere chips op zo'n 512kB-board om er een 2MB van te maken?

    Gr. Michael
    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

    #2
    Na wat zoeken kwam ik de A500+ service manial tegen. Daar wordt de a501 in uitgebreid naar een 1MB kaart, maar daar is wel de Angus 8375 voor nodig ipv een 8372.. Ik blijf het vreemd vinden, want een Engels amiga forum claimt ook dat je een jumper op het moederbord moet omzetten en wat koper moet slopen om 2MB mogelijk te maken... Ik blijf me verbazen over de raadselachtige opties die ik tegenkom die kennelijk nooit worden afgemaakt in de diverse systemen.
    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

    Comment


      #3
      Ik ben er ook niet heel bekend mee... Weet wel dat er voor de A500+ indertijd een andere kaart op de markt kwam die het totale CHIP (dus niet slow/fast) mem een upgrade gaf naar 2 i.p.v. 1 MB.
      It's a wonder tall trees ain't layin' down

      Comment


        #4
        Er is geen 2MB versie van de A501, de trapdoor van de Amiga 500 kan maximaal 1,8MB geheugen kwijt en dan nog met hulp van een Gary adapter.

        Er zijn echter wel verschillende 500's, en de manier waarop de A501 werkt is wel anders... De "normale" Amiga 500 heeft 512K chipram op het moederboard en als je daar een A501 in plaatst krijg je er 512K (slow) fastram bij. Dat is niet écht fastram, het ligt buiten de Zorro 2 range. Je kunt op deze machines wel het moederboard aanpassen en (eventueel) de agnus verwisselen zodat de A501 aangesproken wordt als chipram, kan kom je op een totaal van 1MB chip.

        Dan heb je nog de 500+, die heeft standaard 1MB chipram op het moederboard, maar ook de manier waarop een geheugenkaart in de trapdoor wordt aangesproken is anders: dit is standaard chipram.

        Om deze reden zijn er drie verschillende revisies van de A501 in omloop. De eerste twee zijn voor de gewone Amiga 500 en hebben 512K, de ene op basis van 16 256Kx1 chips (revisie 5) en een op basis van 4 256Kx4 chips. Deze hebben allebei ook een klok IC. De laatste revisie (8, ook wel A501+ genoemd) kan op twee manieren geleverd worden, of op basis van 4x 256Kx4 chips en een klok, daarmee is hij identiek aan een revisie 6, of met 8x 256Kx4 chips en zonder klok. De laatste is specifiek voor de A500+ en heeft 1MB geheugen waardoor de 500+ daarnaa 2MB chipram heeft.

        Comment


          #5
          Sja, die rev 6 (4x256Kx4 chips) en die rev 8 was ik beide inderdaad tegengekomen. Ik gok dat ze het weer veel te mooi wilde ontwerpen met mogelijkheden voor andere typen, maar dat die er nooit zijn gekomen. Waarschijnlijk waren die ook niet compatible met de A500 Rev 6. Voor meer info; zie http://www.amigawiki.de/dnl/schematics/A500_R6.pdf laatste pagina. Daar wordt ook gerevereerd naar een Agnus HR ? Daar is natuurlijk ook weer niets over terug te vinden...
          [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

          Comment


          #6
          Na wat speurwerk in het schema en wat datasheets van een 1Mx4-chip (http://pdf.datasheetcatalog.com/data...14402AZ-60.pdf) en van een 256Kx4 (http://bg-electronics.de/datenblaett.../KM44C256A.pdf). Volgens mij zou het wel mogelijk moeten zijn om een 1MB-versie van de A501 te kunnen maken. De JP9 omzetten (van 1-1,2-2 naar 1-2,1-2) geeft volgens mij een extra adres op de bus (die ook van DRA0 t/m DRA9) loopt. Daarmee wordt het aantal bits een factor 2 groter (dus van 512kB naar 1MB).

          Alleen moet je dan wel de Angus op een of andere manier de RAS1 laten gebruiken als DRA9...

          Is daar wellicht iemand bekend mee?
          [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

          Comment


          • michael
            michael commented
            Editing a comment
            O ja, de DRA9 connect op de NC (not connected) van een 256Kx4 chip, waarmee die feitelijk nutteloos verbonden is en dus vervangen zou kunnen worden door een 1Mx4 die op die plek een A9 heeft zitten.
        Working...
        X