Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Arcade, the reparatie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    The Arcade, the reparatie

    Omdat ik me toch wel begon te ergeren aan het luide geklik van mijn Competition Pro joystick (welke overigens een bizarre kleurstelling heeft, zie foto)....




    ... ben ik toch eindelijk begonnen met de revisie van mijn geliefde 'The Arcade' (pro) joystick. De beste die er is.



    De joystick deed het grotendeels nog goed, echter naar links gaf weinig resultaat.
    Omdat de kabel op 2 plekken kapot was, leek het me wel een aardig plan om in eerste instantie de kabel te vervangen.

    Click image for larger version

Name:	20160421_140151_resized.jpg
Views:	426
Size:	92.4 KB
ID:	6111

    Hoewel alleen de mantel kapot was zou het zomaar kunnen dat een van de adertjes kapot gegaan is door de jaren heen.

    De vervangende kabel had ik een tijdje geleden al gekocht samen met wat ander goodies....

    Click image for larger version

Name:	20160421_140218_resized.jpg
Views:	428
Size:	46.1 KB
ID:	6112

    .....dus het repareer feest kon beginnen.

    Hop, open dat ding:


    Kabel afknippen aan de binnenkant van de joystick.
    Connector van de de verlengkabel afknippen en kijken hoe de kleurcode is, welke afwijkt van de 'Suzo standaard'.
    Dat laatste klinkt makkelijker dan het is want de connector geeft zijn kabeltjes niet zomaar bloot. Maar na een tijdje klooien toch gelukt.

    Click image for larger version

Name:	20160421_141323_resized.jpg
Views:	416
Size:	52.3 KB
ID:	6113

    Ik heb er voor gekozen om de kabel aan de binnenkant van de joystick af te knippen en zodoende de connector (welke op de print zit) te laten zitten.
    Soldeerbout aan en solderen dan maar. Gezien de mega-dunne draadjes was dat nog niet zo makkelijk maar uiteindelijk toch gelukt, en nog netjes ook.

    Hoppa, far so good!

    Joystick dicht, aansluiten, Amiga aan..... en links deed het nog steeds niet. Toch de soldering niet goed?

    Afkoppelen, joystick open, de boel nalopen, zuchten, dichtmaken, aansluiten.

    @%#$#^%^#$^%$,

    Zou dan.... de microswitch kapot zijn?

    Ding open, microswitch bypassen en toen deed hij het wel, dus de bekabeling was goed.

    Leermoment: Tjee, het bypassen van de switch had ik eerder natuurlijk ook kunnen doen, maar goed.
    Gaande weg leert men zeg ik dan maar.

    Nu zijn er een paar mogelijkheden:
    A) een nieuwe microswitch kopen (ja, Suzo-happ verkoopt deze nog steeds!), of;
    B) de microswitch fixen, want wat kan daar nou immers kapot aan zijn?

    Click image for larger version

Name:	20160422_215813_resized.jpg
Views:	403
Size:	75.2 KB
ID:	6114

    De eerste optie is natuurlijk een no-go omdat deze microswitches inclusief verzenden en BTW zo'n slordige €22,- kosten (de switch zelf maar iets van € 2,35 of zo). Open dat ding!
    Eerst het 'hefboompje' van de switch afhalen en voorzichtig met een mesje de switch open 'wrikken'.

    Click image for larger version

Name:	20160528_002147_resized.jpg
Views:	397
Size:	86.1 KB
ID:	6115

    Ja, en nu? Ziet er goed uit.

    Het enige wat je dan kan doen is het contact schoonmaken. Zo gezegd, zo gedaan.

    Switch dicht, aansluiten enzo en...... Rick Dangerous loopt weer naar links!

    Toppie! Kan ik eindelijk weer mijn oude vertrouwde joystick gebruiken!
    Blij? Jazeker!

    --Fin--




    Last edited by Mopemen; 02-06-2016, 00:09.

    #2
    Mooi verhaal! :-) Die eerste foto: een kerstboom-Suzo! Die variant heb ik nooit eerder gezien.
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


      #3
      Tja, waarschijnlijk was het gewoon een grap om te zien of iemand deze kleur zou kopen.
      En ja hoor, we hebben hem gewoon gekocht. Ik denk, en hoop eigenlijk, bij gebrek aan een alternatief.

      Vooral die glitters zijn episch.

      Comment


        #4
        Competition Pro was het voor mij toch altijd "net niet". De Suzo Arcade joystick was gewoon je-van-het. Echter, volgens mij was deze stick alleen in Nederland en België een groot succes, want in het buitenland zag je ze (bijna) niet. Gemiste kans?
        It's a wonder tall trees ain't layin' down

        Comment


          #5
          Mooi verhaal!
          Bij mij is the arcade ook favoriet. Maar dan die met 1 knop (met leaf switch) en de ball top.
          Ik overweeg een bartop arcade kast in elkaar te zetten. En dan met een Suzo/Happ stick erin.

          Comment

          Working...
          X