Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga 1200 + Amiga OS 3.2.2 - uitbreidingskaart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga 1200 + Amiga OS 3.2.2 - uitbreidingskaart

    Dag allen ,

    Hopelijk hebben jullie een fijne kerst. Maar nerd als ik ben blijf ik zelfs met kerst bezig met mijn amiga
    Mijn nog steeds goed werkende Amiga 1200 gaat binnenkort naar de welbekende meester dokter voor een Recap en wat upgrades.

    Nou wil ik graag Amiga OS 3.2.2 erop installeren en ik wil daar uiteraard graag alle games goed op kunnen spelen. Daarnaast zou ik ook graag 3.2.2 (waaronder max aan kleuren en resolutie) ten volle kunnen gebruiken.

    Ik heb er nu een Blizzard 1220 / 4 Mb in zitten. Nu schijn ik met 4 MB wel aardig weg te kunnen komen maar ik wil er denk ik toch een betere expansion kaart in hebben. Ik weet dat de Blizzard 1230 IV 128 mb een soort lot uit de loterij is en daarnaast simpelweg niet te betalen. Maar nu kwam ik op Amigastore EU de Terrible Fire 1230 50 Mhz 64/128 + IDE tegen, die qua kunnen aardig lijkt op de blizzard 1230 IV. Heeft er iemand ervaring met deze kaart en kan ik dan m.b.t. Os 3.2.2. beter voor de 64 of 128 Mb kiezen?

    Alvast bedankt.

    Groet,

    Rick






    #2
    Je bent niet de enige die tijdens de kerst met zijn Amiga bezig is, hier nog een nerd/freak hoor
    Om 3.2.2 goed te kunnen draaien is 64 MB al meer dan overkill hoor, zou niet voor een workbench in 256 kleuren gaan dat kost je aardig wat chip ram.
    Heb zelf geen ervaring met de terrible fire kaarten weet wel dat wat mensen issue's hebben gehad met die kaarten.
    [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

    Comment


      #3
      Hahah goed om te horen dat ik niet de enige ben. Op zich is de blizzard 1220/4 mb kaart die ik heb best een goede kaart. Hij maakt de amiga een behoorlijk stuk sneller. Die 4 MB ADD expansie kaart erbij om er 8 MB van te maken zou een ideale uitkomst wezen, maar ik heb deze nog nergens kunnen vinden.


      Hm ik ben dan ook wel benieuwd wat er voor issues er zijn ervaren met de terrible fire kaarten. Wellicht kunnen jullie mij adviseren welke kaart dan wel goed geschikt zou zijn?

      Comment


        #4
        Originally posted by Rick View Post
        Hahah goed om te horen dat ik niet de enige ben. Op zich is de blizzard 1220/4 mb kaart die ik heb best een goede kaart. Hij maakt de amiga een behoorlijk stuk sneller. Die 4 MB ADD expansie kaart erbij om er 8 MB van te maken zou een ideale uitkomst wezen, maar ik heb deze nog nergens kunnen vinden.


        Hm ik ben dan ook wel benieuwd wat er voor issues er zijn ervaren met de terrible fire kaarten. Wellicht kunnen jullie mij adviseren welke kaart dan wel goed geschikt zou zijn?
        TF1230 werkt met sommige revisies niet echt lekker, die van mijn doen het beste op een 1B, ik heb er 2 nu.
        De 1D4 werkt niet, maar zou kunnen als je de timing fixes doet, dat het beter gaat.

        Qua geheugen maakt het niet veel uit, prijs verschil is niet zo groot, dus zou gewoon 128MB doen, dan werkt het lekker vlot allemaal

        Comment


        • Rick
          Rick commented
          Editing a comment
          Hoi BuzzFuzz , bedankt voor de reactie. Waar kan ik het rev nr op het moederbord vinden?

        #5
        ah , laat maar ik heb het al gevonden. Ik heb helaas een 1D4 ... kan dan maar beter wat anders zoeken. iemand suggesties?
        Last edited by Rick; 27-12-2023, 22:03.

        Comment


          #6
          De 1d4 vind ik persoonlijk de meest stabiele revisie van alle A1200 moederborden. Ik heb alleen geen ervaring met de TF1230.
          Wellicht moet je het gewoon proberen.

          Ik heb een gerecappete 1b liggen, die ik nog moet opbouwen naar een mooie A1200 (Asahi case). Ik heb deze bij Verkoophoek gekocht in Maarssen en die heeft hem door Tristan laten recappen.
          Mocht je echt een 1b willen, sta ik open voor een ruil.

          Last edited by PRS; 27-12-2023, 22:27.

          Comment


          • Rick
            Rick commented
            Editing a comment
            Ja dat heb ik idd gelezen. Hij doet het voor de rest ook super (behalve de recap dan) . Bedankt voor het aanbod maar ik ga eerst maar eens op zoek naar een mooie uitbreidingskaart.

          • PRS
            PRS commented
            Editing a comment
            Helemaal goed.

            Succes met je nieuwe aankoop!
            Ik wacht nog even op een paar onderdelen (waaronder een Gotek die ik in ga bouwen, en dan bouw ik de Asashi A1200 op met een Blizzard 1230 rev.4)

          • Rick
            Rick commented
            Editing a comment
            Hoi PRS , dankjewel!. en zo te horen heb jezelf ook een mooi projectje. Die Asashi cases zijn echt heel mooi. Wellicht als ik aan de binnenzijde alles helemaal klaar heb ga ik eens aan de buitenkant beginnen. En een Blizzard 1230 rev.4! op 128 MB?

          #7
          Nou ik kom toevallig net een Amiga Blizzard 1220 4MB ADD RAM Expansion tegen. Besteld! Dat maakt dan 8mb fast ram en ik behoud de fijne snelle blizzard kaart. Ik ga maar eens beginnen met 3.2.2 met deze configuratie. Nu uiteraard wel even afwachten of die expansion het doet .

          Comment


            #8
            Geniet van je aankoop! Ik heb zelf een TF1230 en die doet het in mijn 2B en 1D4. Ook met 3.2.2.1 Op beide borden geen timing fixes uitgevoerd. Ik had wel issues met trage 3COM 3c589 PCMCIA icm de 1D4 en de TF1230, maar na deze vervangen te hebben voor een andere ethernet pcmcia, werkte het daarna prima. Ik ben voor mijn 1D4 overgestapt op een pistorm, voor wat meer power omdat dat kon. Een TF heeft wel een beetje een budget gevoel bij mij. Ik kocht hem omdat hij simpelweg de goedkoopste 030 was :)
            [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

            Comment


              #9
              Dank voor je reactie , ik denk dat die add4 die ik heb gekocht niet een originele is. Maar ik ben maar een beetje van de reviews uitgegaan want diegene heeft meerdere ADD4 kaartjes verkocht. Mocht het allemaal niet werken ga ik dan toch voor de terrible fire, uiteindelijk is het allemaal op te lossen. Een mooie blizzard 128 mb is gewoon niet te betalen.
              Attached Files
              Last edited by Rick; 28-12-2023, 12:57.

              Comment


                #10
                Originally posted by Hailstorm View Post
                Ik ben voor mijn 1D4 overgestapt op een pistorm, voor wat meer power omdat dat kon.
                Met een pi4 op je PiStorm kan compatibiliteit met WHDload enorm goed zijn, echter is het wel even prutsen met inregelen moet ik toegeven.
                Maar dat eenmaal te hebben gedaan loopt hier zo goed alles tot aan bekende probleem makers zoals Kefrens-Desert Dream, State of the art en 9 fingers van Spaceballs aan toe.

                [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                Comment


                • Hailstorm
                  Hailstorm commented
                  Editing a comment
                  Ik had eerst een Pi4 geprobeerd maar was niet stabiel. Dat is denk ik 6 maanden geleden geweest en de pi4 was niet helemaal supported. Ik heb er toen eerst maar een 3A ingedaan en dat gaat super. Ik heb nog wel naar de CM4 uitbreiding gekeken, omdat ik ook 2 CM4's heb en ik dacht in mijn 2B echt te gaan experimenteren met een pistorm, maar mijn 2B zit nog in de normale behuizing en dan wordt het wat krap.
                  Wellicht dat ik het nog een keer ga proberen met de pi4, maar voorlopig niet nodig. met de 3A gaat het super. Wanneer er USB functionaliteit toegevoegd wordt wellicht :)

                • MrZ
                  MrZ commented
                  Editing a comment
                  Sinds 6 maanden geleden is er een hoop veranderd met Pi4 en die is nu heel erg stabiel met de laatste Emu68 build.
                  Gisteren nog een paar uur demos zitten kijken, film (mpeg) in 720P etc zonder een enkele reboot.
                  Heb hem draaien met overclock naar 2.2 Ghz en dat geeft ongeveer 3x de performance van een pi3.
                  CM4 is wel het mooiste in een A1200 behuizing dan past het er allemaal mooi in.
                  Zou zeggen probeer het nog eens met de 4 :)

                #11
                Een van de kaartjes van Individual, is dat niet een optie voor je?
                - Alleen extra RAM: https://icomp.de/shop-icomp/de/shop/...t/aca1211.html
                - Snellere 68020 https://icomp.de/shop-icomp/de/shop/...aca1221lc.html
                - 68030 https://icomp.de/shop-icomp/de/shop/...t/ACA1234.html

                Comment


                • Rick
                  Rick commented
                  Editing a comment
                  Dankjewel! , die ACA1234 speed: 33 MHz is wel een heel bijzonder mooie kaart zeg.

                #12
                Ik heb zelf de TF1230 met 128 MB van Amiga Store en werkt goed op de 1D4, 2B en 1D1.
                De TF1230 en ACA1234 met Optional Wire link zijn net zo goed als de Blizzard 1230 IV.
                De Optional Wire link is nodig om de mogelijk te maken dat de cache in de Chip memory gebruikt wordt.
                Hiermee kan de Demo's A1200 en Nexus 7 correct laten draaien.

                Comment


                • Rick
                  Rick commented
                  Editing a comment
                  Kijk dat is goed om te horen. Wat is een optional wire link? ik kan dat niet vinden op de website.

                  Welke hz versie heb je? ik vraag mij af of er, voor de Amiga 1200, veel verschil te merken is tussen de 25 en 33 hz versie.

                  Ik begreep ook dat er misschien wat zou moeten worden aangepast aan het moederbord?

                  Er zal ook een nieuwe voeding moeten komen dus, heb je een goede suggestie?

                  Alvast bedankt!

                  (edit: hahaha ik had het kunnen weten toen ik mijn geliefde amiga weer naar boven haalde, "you will cost me some money again babe")
                  Last edited by Rick; 28-12-2023, 23:46.

                #13
                Ik moet er wel bij zeggen dat ik meerdere 1D4's heb, dus ik zou daar eens mee moeten testen.
                Maar de TF1230 is net zo goed als de rest, dus wat je ook koopt het zit wel goed.
                Voor mij blijft de Blizzard 1230 IV de meest stabiele, die kan uren achter elkaar draaien zonder 1 hik of crash

                Comment


                  #14
                  Hier staat de beschrijving van de optional wire link van aca 1234 :
                  ACA1234 - IndividualComputers (icomp.de)

                  Comment


                  • Rick
                    Rick commented
                    Editing a comment
                    Thanks , het is mij nou duidelijk. Ik neig toch wel heel erg naar die ACA 1234 , het lijkt mij een bijzondere kaart. Wat ook wel heel leuk is dat je de kaart zelf via hun software kan upgraden naar 33 of 50 hz. Je kan zelfs 20 keer met de snelheden experimenteren om te zien of die snelheid goed voor je werkt of niet. Je koopt dan de licentie en dan wordt de nieuwe snelheid unlocked. Gaaf hoor. Ik ga dan maar beginnen met een kaart van 25hz en dan kan ik later altijd nog bepalen of ik hoger wil.

                  #15
                  Bij het zoeken naar reviews over deze kaart ben ik hier en daar tegengekomen dat de CF PCMCIA kaart soms niet meer wordt herkend. Is dit probleem inmiddels opgelost ?

                  Comment


                  • Hailstorm
                    Hailstorm commented
                    Editing a comment
                    Bij de TF1230? Ja daar had ik dus ook last van, maar andere pcmcia ethernetkaart loste dat op. Ik had wat testen gedaan met verschillende kaarten maar het werd een beetje raar van tafel geveegd. De netwerkkaart leek het ok te doen, maar wat transfer tests met Amiga Explorer, gaf lage doorvoer snelheid en grotere bestanden hadden een timeout. Leek er eerst op dat men aan een update van de kaart bezig zou gaan, met werd toen afgedaan als een niet gedane timing/gayle fix. Ik heb gelukkig in de afgelopen jaren wat kaartjes verzameld (wifi en ethernet) en die ik nu heb werkt prima. Is een target kaart, die ik later nooit meer ergens gezien heb ;)

                    Ik heb persoonlijk het gevoel dat de Individual kaarten beter zijn dan de TF. Als je naar die TF kijkt, er zit bijna geen component op de kaart, vergeleken bij de ACA1234 :) Maar aan de andere comments te zien, lijkt dat meer een onderbuikgevoel te zijn. De TF is in ieder geval een stuk goedkoper dan de ACA en hij doet het dus bij mij prima, met bovenstaande op de PCMCIA als kanttekenig.

                    Mijn 1221lc had wel issues, maar ik denk dat ik die kaart wellicht zelf mishandelt heb en het niet aan de producten van Jens ligt. Andere hardware van Jens die ik heb, doet het namelijk prima.
                Working...
                X