Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga versus Atari ST

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga versus Atari ST

    Ik botste tegen een historische uitzending van The Computer Chronicles uit 1985, ten tijde van de grote Oorlog om de Vis: Amiga versus Atari ST. Jullie hebben het vast al gezien maar ik loop graag achter de feiten aan — vandaar Amiga. Een standaard Amiga 1000 in gevecht met een ‘loaded’ Atari 520 ST. In het filmpje vertelt Stoneware — dat een succesvol databasepakket maakt voor de Apple II — dat ze serieus voor de Atari hebben gekozen en de Amiga voorlopig links laten liggen. Leuk om te weten dat Stoneware in juli 1986 de deuren sluit. :-)

    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    #2
    Bedankt, kende hem nog niet!

    Ik weet nog goed dat mijn vriend een Atari-520 kocht en mij probeerde over te halen om dat ook te doen.
    (ik had nog een C-64)
    Ik vertelde hem dan steeds dat ik wachtte op de Amiga. De Amiga 1000 was aangekondigd maar nog niet te koop in NL.
    Dat was zo ongeveer het einde van onze "vriendschap"

    Voor de ouderen onder ons:
    Koot & Bie hebben zo rond 1990 een leuke sketch gemaakt over vriendschappen die kapot gaan doordat vrienden door verschillende technologie uit elkaar gedreven worden:
    -
    - VHS of Betamax
    - Benzine of diesel
    - Macintosh of Amiga
    enzovoort...

    Een rondje voor diegene die die sketch kan vinden op internet! (Maar mag ook op VHS, Betamax of Video-2000, VCC of 8mm)



    Comment


      #3
      De Atari ST... Alleen al het feit dat het ding zoveel potentieel goede games om zeep heeft geholpen voor de Amiga is genoeg voor de doodstraf! Op de barbecue er mee!
      It's a wonder tall trees ain't layin' down

      Comment


        #4
        Originally posted by PMS View Post

        Voor de ouderen onder ons:
        Koot & Bie hebben zo rond 1990 een leuke sketch gemaakt over vriendschappen die kapot gaan doordat vrienden door verschillende technologie uit elkaar gedreven worden:
        -
        - VHS of Betamax
        - Benzine of diesel
        - Macintosh of Amiga
        enzovoort...

        Een rondje voor diegene die die sketch kan vinden op internet! (Maar mag ook op VHS, Betamax of Video-2000, VCC of 8mm)


        Het officiële Koot&Bie-kanaal

        https://www.youtube.com/user/VanKootenenDeBieTV/videos

        Veel plezier bij het graven!

        Comment


          #5
          Ik heb tot 1999 met niets anders dan Atari ST's (en varianten daarop) gewerkt. Mijn pa zwoer erbij. Nu ik zelf voor de keuze stond om mijn verzameling computers uit te breiden, heb ik besloten om toch eerst een Amiga te nemen. Met name uit nieuwsgierigheid naar de grote concurrent.

          Volgens mijn pa kon er voor productiviteitsapplicaties in 1985 niets tippen aan een Atari ST met het bijbehorende monochrome beeldscherm. Die monitor, uiteindelijk hadden we er vele, was de SM124 met een resolutie van 640x480. Intussen weet ik een ander aspect van de Atari ST te waarderen: de grafische omgeving GEM draait volledig vanuit ROM. Je hebt geen Atari-equivalent van een workbench diskette nodig.

          Als unix-liefhebber, weet de Amiga mij toch meer te bekoren. Zijn CLI met input/output redirection en multitasking zorgen ervoor dat ik mij behoorlijk thuis voel. Tijdens het prutsen met mijn Amiga 500 voelt het niet alsof ik met een computer uit 1985 aan het werken ben. Ook biedt Workbench vanaf zijn floppy een hoop extra's. In vergelijking met Workbench is GEM behoorlijk kaal.

          De Amiga 500 voelt als een computer die zijn tijd verder vooruit was dan de ST (al laat mijn pa dit nooit lezen!)

          Comment

          Working...
          X