Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan een CF kaart te snel zijn voor de HDD led?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Kan een CF kaart te snel zijn voor de HDD led?

    Vandaag was ik bij onze beste vriend Marvin in Harlingen over de vloer, voor het verkrijgen van een ander moederbord. Het was alweer een tijdje geleden dat ik daar geweest ben en hij is flink uitbreid, als retro liefhebber loop je daar letterlijk Walhalla binnen.

    Anyway, tijdens het swappen zei ik nog tegen hem, voortijdig, dat de hdd led niet werkte. Zelfs niet na het kopen van een nieuwe bij Amigastore.
    Afijn, ander moederbord erin, maar ook hier deed de hdd led het niet. Marvin zei dat allicht de CF kaart te snel zou zijn, of te weinig stroom zou verbruiken.

    Ik vind dit een beetje vreemd want in het verleden heb ik vaker een A1200 gehad met nog wel veel snellere CF kaarten (Sandisk Ultra Turbo etc 32GB) en toch bleef de HDD led wel gewoon werken. De huidige CF kaart is een standaard Sandisk Ultra van 4GB.

    Zou het misschien aan de IDE connector, het kabeltje, de connector die de CF kaart met het moederbord verbind kunnen liggen?
    Sommigen hier op het forum zeiden al tegen me, waarom neem je niet zo'n haakse, dan zit je ook niet meer met dat anti-statisch folie te kloten.

    #2
    Niks is onmogelijk, ik heb een SD adapter er aan hangen en de HDD led brand continu, maar amiga1260 zei al dat ik een speciale IDE adapter moest kopen en dan zou het wel werken, weet alleen even niet meer hoe die adapter heet, dus amiga1260 wat was het ook alweer ?

    Comment


      #3
      Hier kun je die adapter vinden:

      SD to IDE converter + SD2IDE adapter - Amiga Shop (amiga-shop.net)

      Comment


        #4
        Ik heb uiteindelijk gekozen voor de https://www.amiga-shop.net/en/Amiga-...200::1298.html en dan female connector, dan is ie ook haaks en ze zeggen dat het dat het werkt met de HDD led, dus we gaan het zien

        Comment


          #5
          Originally posted by Buzzfuzz View Post
          Ik heb uiteindelijk gekozen voor de https://www.amiga-shop.net/en/Amiga-...200::1298.html en dan female connector, dan is ie ook haaks en ze zeggen dat het dat het werkt met de HDD led, dus we gaan het zien
          Ik heb met de 1230 en pistorm ook betere ervaring gehad met de gebufferde IDE verloopjes. Ik weet niet of het echt beter is of niet, want de gebufferde verloopjes zijn wat lastiger te krijgen, maar bij mij ging het beter. Maar ik heb dan ook wat gespeeld met verlengde kabels voor IDE en SD.
          [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

          Comment


            #6
            Originally posted by Hailstorm View Post

            Ik heb met de 1230 en pistorm ook betere ervaring gehad met de gebufferde IDE verloopjes. Ik weet niet of het echt beter is of niet, want de gebufferde verloopjes zijn wat lastiger te krijgen, maar bij mij ging het beter. Maar ik heb dan ook wat gespeeld met verlengde kabels voor IDE en SD.
            We gaan het zien, ze zijn op de post gegaan en dan ga ik eens testen, ik had mijn nieuwe 1200 meegenomen naar Maarssen maar die hing en hing op de PCMCIA poort, dus dat is een mooie test.
            Maar goed ik hoor ook dat OS 3.2.2 ook niet echt lekker is, terwijl ik nu alle kickstarts naar 3.2.2 heb gezet
            Het blijft stoeien met alles

            Comment


              #7
              Voorwaarden aan het knipperen van de LED zijn, dat je kaart het ondersteunt en dat je CF-adapter het signaal doorgeeft aan het moederbord. Er zijn CF-kaarten die geen signaal geven, er zijn cf-adapters die het signaal niet doorgeven.

              Ik heb zelf nog nooit een Sandisk gehad die de LED niet deed knipperen. Wel eens een adapter die de LED constant liet branden, dat was op te lossen door een weerstand.

              Het signaal zit op pin 39. Probeer eens of je kunt meten of pin 39 wel verbonden is op je CF-adapter.
              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment


                #8
                Het zijn SD adapters zoals in het plaatje, CF heb ik nu wel opgegeven omdat dit nauwlijks nog te krijgen is. Ja tuurlijk, via internet nog genoeg, maar een 128GB CF is ver over de 60 euro minimaal en een micro SD 128GB zit daar ver onder, kan al voor pakweg 16 euro bij de Action
                Attached Files

                Comment


                  #9
                  Deze persoon lost het heel anders op:

                  https://youtu.be/lPQvs0Jqd1g?si=R49JyjS-Ph5N6bXe

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by Snowwie View Post
                    Deze persoon lost het heel anders op:

                    https://youtu.be/lPQvs0Jqd1g?si=R49JyjS-Ph5N6bXe
                    Ik had daar geen last van, ik kocht altijd DeLock adapters bij Vesalia en die doen het prima, maar deze SD adapters hebben het gewoon niet en zo'n frankenstein draadje ga ik niet doen

                    Comment


                      #11
                      Zo ziet het er uit, dit zou mooi moeten passen, we gaan het zien
                      Attached Files

                      Comment


                        #12
                        Het probleem is inmiddels opgelost, ik heb een 'angled' IDE -> CF converter gekocht bij Sordan; niet alleen ben je dan van de 'IDE' kabel af, maar je hebt ook nog iets meer ruimte in je A1200, en deze converter laat de HDD led activiteit tonen. Dus alles werkt nu naar behoren, de 8MB kaart geeft maar 4MB, maar dat is ten behoeve van CF0, wat voor mij prima is, met Classic Workbench heb ik nu nog zo'n 1,9MB chipram over en 2,4MB fast ram, en dat geheugenkaartje maakt de Amiga ook ietsje sneller, maar compatibiliteit is belangrijker. Als de games e.d. maar gewoon werken. :-)

                        Click image for larger version  Name:	image_4421.jpg Views:	5 Size:	142.2 KB ID:	30059
                        Attached Files
                        Last edited by Snowwie; 10-03-2024, 23:19.

                        Comment

                        Working...
                        X