Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inspectie gevraagd over gekochte Amiga 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Inspectie gevraagd over gekochte Amiga 500

    Het heeft even geduurd maar ik heb een A500 weten te vinden. En ja, je begint wel te merken dat dit spul nu echt 'vintage' begint te worden, gezien de prijzen. Maar ja, het is niet anders.

    Mijn vraag aan jullie is het volgende. Hieronder plaats ik een aantal links met foto's van het moederbord in zeer hoge resolutie (64MP en 9248x6396 resolutie).

    De vorige eigenaar vertelde mij dat hij de A500 zelf nieuw had gekocht, een aantal jaren had gebruikt en vervolgens het op zolder gedeponeerd waar het de laatste 25 jaar heeft gelegen. Aldus hem is er niets aan de Amiga gedaan. Toch geloof ik dit verhaal niet helemaal want er ontbraken 4 van de 6 schroeven van de case. Wat dan wel weer raar was is dat de kap er maar moeilijk afkwam, iets wat je zou verwachten als deze al 30 jaar op z'n plek zit, en hetzelfde gold voor de metalen plaat. Toen ik de machine eenmaal open had vielen mij een paar dingen op. Namelijk sommige chips waren voorzien van een (restant) sticker/plakker? En waarvoor dit is geweest, geen idee. Hij boot wel normaal, maar ik heb geen scherm gezien want hij had er geen scherm meer bij. Dus ook maar een beetje op goed geluk.

    Anyway, hieronder de links naar de foto's (foto's zijn tussen de 10 en 13MB groot) en ik kon niet echt accuzuur ontdekken of enige beschadiging aan het moederbord. Alleen die beplakte chips vond ik wat raar. Omdat dit hoge resolutie foto's zijn kun je goed inzoomen en kijken of je wat ziet, en of deze Amiga ook een recap nodig heeft.


    http://www.everythingtech.nl/online/...amigasoort.jpg
    http://www.everythingtech.nl/online/...igaprint01.jpg
    http://www.everythingtech.nl/online/...igaprint02.jpg
    http://www.everythingtech.nl/online/...igaprint03.jpg
    http://www.everythingtech.nl/online/...igaprint04.jpg

    Attached Files
    Last edited by Snowwie; 30-11-2021, 22:08.

    #2
    De chips lijken wel origineel, maar wellicht is er ooit getest met de chips waarna iemand ze van een sticker heeft voorzien om te markeren of ze goed/slecht waren. Een Amiga500 die echt nooit is open geweest is denk ik nog maar moeilijk te vinden. Belangrijkste is om te weten of alles netjes werkt. Heb je een scherm? Daarna zijn er natuurlijk voldoende diagnose tools om de hardware te testen.

    Comment


      #3
      Ik zit me kapot te staren op die 68010 :) ik had daar 68000 verwacht.. en pas nu zie ik A500+ staan :)
      Die tape lijkt van die warmtegeleidende tape of niet? Verder zie ik niks dat lekt ofzo.

      Voor de rest laat ik de inspectie over aan een expert :) Gefeliciteerd met de aankoop!
      [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

      Comment


        #4
        Ik ben geen expert. Maar ik weet wel dat vroeger sommige A-500 uitbreidingen (turboboard die in processorslot gestoken werd) met dubbelzijdig plakband extra werden vastgezet op de KS Chip.
        Kan me niet voorstellen dat Commodore bij wijze van gebrek van 68000 chips een 68010 in zijn machines stopte.

        Ik heb trouwens nog diverse A500+ liggen met accuschade. Misschien dat het tijd wordt om deze te (laten) repareren als de prijzen zo stijgen.
        Last edited by PMS; 01-12-2021, 12:08.

        Comment


          #5
          Ik heb de Amiga inmiddels mee gehad naar mijn neef en daar getest. Hij werkt verder prima. Er zit inderdaad een Kickstart rom 2.0 in en de video en audio werken ook naar behoren.

          Nu is even de vraag, wel of niet laten recappen?

          In het verleden was er iemand genaamd tsb die recaps deed voor oa. de Amiga 600 en 1200, ik weet niet of hij dat nog steeds doet. Hij heeft nog wel een account hier op het forum zo te zien, dus zal ik em even een pb sturen.

          Comment


            #6
            Originally posted by PMS View Post
            Ik ben geen expert. Maar ik weet wel dat vroeger sommige A-500 uitbreidingen (turboboard die in processorslot gestoken werd) met dubbelzijdig plakband extra werden vastgezet op de KS Chip.
            Kan me niet voorstellen dat Commodore bij wijze van gebrek van 68000 chips een 68010 in zijn machines stopte.

            Ik heb trouwens nog diverse A500+ liggen met accuschade. Misschien dat het tijd wordt om deze te (laten) repareren als de prijzen zo stijgen.
            Online lees ik toch wel dat A500(+) machine weinig last hebben van accuschade en dat meer de A600/A1200 en A4000 hier mee last van hadden. Weten jullie overigens nog of tsb hier nog actief is op dit forum?

            Comment


              #7
              De A600 en A1200 hebben geen RTC (Real Time Clock) en derhalve ook geen batterij. Deze zullen dus zelden batterijschade hebben, in tegenstelling tot de A500+. De A500+ heeft wel een RTC en ook een Varta batterij, en de meeste hebben daardoor juist wel batterijschade opgelopen.

              Dat gezegd hebbende, jou Amiga is een standaard A500 van de laatste lichting. Commodore had geen normale moederboarden meer over en heeft toen Amiga 500s gemaakt met A500+ moederboarden. Je hebt zelfs de volledige ECS chipset (Super Denise en 2MB Fat Agnus). Hier is relatief simpel een A500+ van te maken door wat jumpers om te zetten (soldeer blobs), de RTC schakeling toe te voegen en wat geheugen ICs erbij te solderen.

              Het lijkt er ook op dat je geheugen uitbreiding geen RTC (of batterij) bevat, waardoor ook daar geen batterijschade heeft kunnen ontstaan.

              De rev8(a) is in mijn opinie het beste A500 moederboard, omdat deze zoals hierboven uitgelegd het makkelijkst is uit te breiden naar een A500+, met daarbij minimale kans op batterijschade.

              Met betrekking tot recappen, de A500 condensatoren zijn idd van betere kwaliteit dan die uit de A600/1200 en zullen niet tot zelden lekken (tot nu toe). Zelf heb ik die van mijn A500+ wel vervangen omdat ze nu wel zo’n 30 jaar oud zijn en niet het eeuwige leven hebben. De noodzaak is allen veel minder urgent dan van de latere A600/1200s

              Comment


                #8
                De plaktape is voor een Minimeg chip geweest, de oriëntatie daarvan komt overeen daarmee, dus in het eerdere leven van deze net niet Amiga 500 Plus (dan had het ook op bovenkap gestaan) heeft er een 8372B in gezeten, die is er uit gehaald en is een Minimeg chip er in gekomen.
                Uiteindelijk zou er wel een losse 8375 gekomen zijn en is die er in gezet, misschien zelfs geprobeerd om 2MB chip te krijgen, maar dan moet je wat meer aanpassingen maken, zoals de ram op het bord erop solderen en bij de batterij de nodige dingen.

                Dit blijft echter gokken als je de historie niet weet.
                Een 68010 heeft geen speciaal bord nodig of zo, die kan je zo er in prikken, het zal een marginale winst opleveren, maar verwacht er geen wonderen van.
                De snelheid komt met een moderne TF534 of een GVP A530, maar ja die laatste zou je inmiddels wel je huis voor moeten verkopen

                En je kan hem via de tulip uitgang ook proberen, wordt even zoeken of je TV dat kan, misschien via een DVD speler, of een modulator vinden.
                Maar als je een heartbeat hoort, dus de drive tikken, dan is het een werkende
                Last edited by Buzzfuzz; 03-12-2021, 05:51.

                Comment


                  #9
                  Extra ram is op deze 'bijna' A500+ niet noodzakelijk. Alhoewel op Amigastore.eu kun je wel 1MB geheugenuitbreiding kaartjes kopen voor de A500+ (dan zou het totaal met deze specifieke Amiga 500 op 1.5MB uitkomen, tenminste als dat werkt). Ik heb nog geen reactie gezien van tsb. Bij wij laten jullie de recaps hier vandaag de dag doen? Alhoewel jullie en ikzelf ook geen sporen zien van lekkage, er zit idd ook geen batterij op de geheugenuitbreiding), zijn de bestaande condensatoren minimaal 30 jaar oud en vervanging is ook weer niet zo duur. Het is zelfs iets, als je een goede soldeerbout hebt en je weet hoe je moet solderen, dat je met de juiste schema en set het bijna zelf wel kunt doen. Maar ik ben geen expert op dat gebied.

                  "Marvin" van Retro8bit shop had nog wel een externe drive liggen en een RGB->Scart kabel. Verder heb ik een leuke 32" Samsung TV op de kop getikt voor aansluiting en ga in de garage even een 'stand' maken waar dit scherm op kan staan, dank kunnen de Amiga kabel daar onder door, en de extra drive kan mooi naast de tv op deze stand staan. Nu nog even even 2e hands leuke versterker opscharrelen met een setje goed luidsprekers en dan is het klaar. Dan wordt het diskettes verzamelen en grondig formatteren/oppervlakte controle etc, welke kapot zijn de container in en die goed zijn gebruik ik voor mijn favoriete games en programma's (elke prg of game 3x zodat er altijd backups zijn). Aan een Gotek begin ik niet, mij te sloom :-)

                  Misschien later een keer een TerribleFire kaartje omdat deze Amiga wel KS 2.0 heeft, dat werkt net iets lekkerder met Workbench dan met KS 1.3 :-)

                  Comment


                  • PRS
                    PRS commented
                    Editing a comment
                    Mbt de geheugen uitbreiding, dat werkt alleen als je wel de A500+ hack uitvoerd. anders ziet de Amiga gewoon 512kB (en niet de 1MB die je gekocht zou hebben).

                  #10
                  Recappen doe ik zelf. VosCoBoss zou het eventueel ook wel voor je kunnen/willen.

                  Ik kan het even aan tsb vragen of hij weer reparaties doet (hij was er even mee gestopt voor wat klussen in huis...)

                  Comment


                    #11
                    Extra geheugen is niet echt nodig, maar is aan de andere kant een kleine moeite als je toch het bord laat recappen. Als je op enig moment flink aan het uitbreiden bent geslagen dan kan het maar zo van pas komen. “Beter mee verlegen dan om verlegen”
                    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                    Comment


                      #12
                      Ik ben het met VosCoBoss eens... Als je toch gaat recappen, neem dan meteen even 1MB Chip onboard mee. Met een 1MB uitbreidingskaartje (van Amigastore.eu) heb je dan 2MB chip. Haast geen extra moeite meer.

                      Net even contact met tsb gehad, maar op dit moment heeft hij even andere zaken aan het hoofd. Misschien in de komende maanden meer tijd/gelegenheid.

                      Comment


                        #13
                        Ik heb hier nog wel spulletjes liggen voor een recap en geheugen-upgrade. Doe maar een PM als je geïnteresseerd bent. Is wel in het oosten des lands, wellicht zit er iemand dichterbij die het voor je wil doen.
                        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                        Comment


                          #14
                          Ik woon zelf in het noord-oosten van het land. Even naar het oosten rijden zou niet zo'n probleem zijn. Die geheugenuitbreiding van 1MB van Amigastore is de duurste ook niet.

                          Het wachten nu is op Marvin (van retro8bitshop.nl) die eigenlijk gisteren een RBG->Scart kabel + 2 Floppy Drives zou sturen, heb em ook gisteren al betaald, dat was rond 14:00 uur, hij zei dat het wel gisteren op de bus kon. Ik heb em nog wel gevraagd om een track en trace code later die dag maar nog geen antwoord weer terugontvangen. Toch maar hopen dat dat wel goed komt, heb wel al voor de spulletjes betaald. Ik krijg altijd een beetje de kriebels als iemand na betaling niets meer van zich laat horen. Maar die gozer heeft een volledige website met Amiga onderdelen, dus het lijkt me sterk dat die onderbuikgevoelens die ik hiervan krijg bevestigd zouden worden + hij is hier ook bekend.

                          Ik wacht eerst nog even deze spulletjes af en dan ga ik achter die 1MB uitbreiding aan en dan een afspraak maken hier om de Amiga mee te nemen voor een recap + de hack om de 1MB werkend te krijgen, zou wel mooi zijn. :-)

                          Comment


                          • LuzUo
                            LuzUo commented
                            Editing a comment
                            Uiteraard kunnen er onvoorziene dingen gebeuren die voor vertraging zorgen .. maar kriebels hoef je bij Marvin niet te hebben 😆 Die gaat wel leveren ..

                          #15
                          Originally posted by Snowwie View Post
                          Ik woon zelf in het noord-oosten van het land. Even naar het oosten rijden zou niet zo'n probleem zijn. Die geheugenuitbreiding van 1MB van Amigastore is de duurste ook niet.

                          Het wachten nu is op Marvin (van retro8bitshop.nl) die eigenlijk gisteren een RBG->Scart kabel + 2 Floppy Drives zou sturen, heb em ook gisteren al betaald, dat was rond 14:00 uur, hij zei dat het wel gisteren op de bus kon. Ik heb em nog wel gevraagd om een track en trace code later die dag maar nog geen antwoord weer terugontvangen. Toch maar hopen dat dat wel goed komt, heb wel al voor de spulletjes betaald. Ik krijg altijd een beetje de kriebels als iemand na betaling niets meer van zich laat horen. Maar die gozer heeft een volledige website met Amiga onderdelen, dus het lijkt me sterk dat die onderbuikgevoelens die ik hiervan krijg bevestigd zouden worden + hij is hier ook bekend.

                          Ik wacht eerst nog even deze spulletjes af en dan ga ik achter die 1MB uitbreiding aan en dan een afspraak maken hier om de Amiga mee te nemen voor een recap + de hack om de 1MB werkend te krijgen, zou wel mooi zijn. :-)
                          Marvin is wel betrouwbaar hoor. Vergeet ook niet de drukte voor de post dezer dagen. Ik hoor wel als je verder wil met de recap/geheugen!
                          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                          Comment

                          Working...
                          X