Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wie is de Bill Gates van de Amiga?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Wie is de Bill Gates van de Amiga?

    Als ik de wiki moet geloven, was Petro Tyschtschenko voor Amiga wat Bill Gates was voor Microsoft. Nu is het geen groot geheim dat ik het hier absoluut niet mee eens ben, maar ik vraag mij wel serieus af: wie komt deze eer dan wel toe? Is het Jay Miner? Irving Gould? Mehdi Ali Bernard van Tienen Dave Haynie?

    Ik ben benieuwd naar de mening van anderen terwijl ik hier zelf ook een antwoord op probeer te verzinnen!
    Last edited by Infant; 07-10-2015, 16:19.
    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    #2
    Bill Gates was de sneaky bastard (net zoals Steve Jobs trouwens) die ideetjes door anderen liet ontwikkelen en daarmee dan aan de haal ging.. neem MSDOS.. gewoon CP/M van Kildall zoals we weten.. en Windows na een korte samenwerking met Steve Jobs aan de Macintosh.. waarbij Jobs de muis van Xerox weer had gestolen.. Amiga heeft nooit iets gestolen.. tenminste niet voor zover mij bekend is.. maar als we spreken over de geestelijke vader, dan Jay Miner.. zonder twijfel!!
    Click image for larger version

Name:	Jay Miner Amiga 1000.jpg
Views:	19
Size:	80.4 KB
ID:	122

    Comment


    • tsb
      tsb commented
      Editing a comment
      Totaal mee eens!

    #3
    MS-DOS was oorspronkelijk ontwikkeld door een studiemaatje van Gates volgens mij (Tim Paterson), die het verkocht voor $75k. Die zal achteraf wel flink gebaald hebben, want Microsoft kocht het zogenaamd omdat ze het wel interessant genoeg vonden om er zelf wat mee te doen als bij-projectje. In werkelijkheid hadden ze op de achtergrond al deals met IBM lopen en was die deal bijna rond. MS-DOS was overigens een clone van CP/M. Het verschil zat hem volgens mij vooral in dat CP/M een forward-slash had zoals UNIX voor directories en etc. MS-DOS had een backslash. (cd / bij CP/M vs cd \ bij MS-DOS).

    Waar nu wel snel overheen gestapt wordt in wie de Bill Gates van Amiga is. Vergeet daarbij niet dat Bill Gates een briljant programmeur is, die verantwoordelijk is voor de eerste Basic die klein genoeg was om op een Microcomputer te draaien. Dit werd tot die tijd als onmogelijk gezien. Commodore heeft Basic van Microsoft vervolgens gelicentieerd (zie hiervoor https://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_BASIC) en Jack Tramiel heeft daar Bill Gates aardig gepiepeld (door een eenmalige perpetual license te eisen ipv een pay-per-install). Wat dat betreft, denk ik dat Jay Miner aardig vergelijkbaar is met Bill Gates. Ik denk dat die zich ook aardig gepiepeld heeft gevoeld toen hij zag hoe Commodore om is gegaan met alles na de Amiga 1000. Hij was het volgens mij niet helemaal eens met de diverse aanpassingen aan de OCS en memory structuur die in de A500 is gebruikt waardoor de OCS daar enigszins gecastreerd werd in functionaliteit.
    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

    Comment


      #4
      Dan toch ook wel een beetje Mitchy.. :)

      Comment

      Working...
      X