Announcement

Collapse
No announcement yet.

McVenco (wie?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    McVenco (wie?)

    Hoi, ik ben Eric!





    Oh ja, meer tekst... Even denken...

    Mijn Amiga/computerverleden gaat grofweg als volgt:

    Jaren 80:
    Bij mijn buurjongen maakte ik voor het eerst kennis met het begrip 'spelletjescomputer'. Vele woensdagmiddagen brachten we door met zijn Colecovision, al Donkey Kongend, Donkey Kong Juniorend, en Mouse Trappend. De eerste computer in mijn ouderlijk huis was een Philips P2000T. Veel anders dan een spelletje Galgje of Othello deden we er niet op, al presteerde ik het wel om enkele regels Philips Cassette Basic (PRINT CHR$(132) CHR$(216) CHR$(128) "HELLO WORLD!" of iets van dergelijke strekking) in mijn hoofd te krijgen. Hiermee toverde ik bij een bezoek aan het (toen nog voor het publiek geopend als technologiemuseum) Evoluon in mijn woonplaats Eindhoven de meest prachtige gekleurde regels tekst op alle aanwezige P2000T schermen (stuk of 8 naast elkaar), al dan niet knipperend of over twee regels. Ik was in ieder geval maar wat trots dat mijn creaties de talloze 'syntax errors' de loef afstaken!

    Jaren 90:
    In het allervroegste begin van de jaren 90 kochten mijn ouders een Headstart Explorer pc bij Vroom&Dreesmann. Een magnifiek apparaat met MS-DOS 3.3, een 20MB harddisk, CGA scherm en een opklapbaar toetsenbord! Hierop heb ik vele uren doorgebracht met het spelen van klassiekers als Alley Cat, Digger, Centipede, heel veel Grand Prix Circuit (telkens weer een tiende van de rondetijd op Monza proberen af te snoepen) en heel stiekem Leisure Suit Larry. Een jaar later maakte ik bij een klasgenoot kennis met de Amiga 500....

    OMGWTFBBQ! WAT een apparaat was dat! Die MOEST MOEST MOEST MOEST MOEST ik ook hebben!

    Door een stukje medische schadevergoeding/smartengeld (lang verhaal, betaal maar een keer een biertje voor me als je het zo nodig wil horen :) ) had ik al snel 1000 gulden bij elkaar, en toog ik naar dezelfde Vroom&Dreesmann als hierboven genoemd, en tikte ik mijzelf daar een Amiga 500, rev.8a op de kop. ik kopieerde een aantal diskettes van de al eerder genoemde klasgenoot, en bracht de eerste paar maanden door met het luisteren naar cracktro's en game-muziek via mijn muziekinstallatie. Je raadt het vast al: ik had nog geen (geld voor een) monitor! Na verloop van tijd had ik dan toch wat spaarcentjes voor een (hondsberoerde) 37cm televisie van een of ander wazig merk... Nou ja, onbelangrijk, ik kon spelen! Vrij snel had ik zo'n 200 diskettes bij elkaar gesprokkeld met spellen, maar ik bleef toch terugkeren bij pak hem beet 20 favorieten. Met name Turrican 2, Rodland, Lotus Turbo Challenge 2 en SWIV heb ik vele, vele uren gespeeld.

    Halverwege de jaren '90 las ik in het Nederlandstalige Amiga Magazine over een 'BBS'. Het gegeven van bestanden downloaden en op afstand met mensen praten intrigeerde mij mateloos, en ik kocht mij een 14k4 modem en een A590 harddisk, en belde in naar 079-618821. Gelukkig wist ik (met druk van mijn ouders die de telefoonlijn regelmatig controleerden door in de woonkamer de hoorn op te nemen en te luisteren naar piepruisgeluiden) de telefoonrekeningen redelijk binnen de perken te houden. Ik was voornamelijk aanwezig op de messageboards van Amiga Magazine BBS en Foxhunt BBS (010-2929112 en 010-2929143), en belde dus hooguit enkele keren per dag in om een QWK of Blue Wave pakketje met de nieuwste berichten te downloaden. Ik ben ooit nog begonnen aan een eigen BBS (The Missing Channel BBS, member of AGA BBS Intl., draaiend op Tron BBS), maar vaker dan enkele avonden ben ik niet online geweest. Omstreeks 1994 kocht ik een Amiga 2000, en zo'n 2 jaar later een Amiga 3000.

    Jaren 00:
    Tot circa 2001 ben ik bezig geweest met mijn Amiga's, waarna ik ze voor een appel en een ei de deur uitdeed en een Windows machine aanschafte. Voor internet, DVD's en mp3's was dit toch een vele malen makkelijkere (en vooral snellere) machine dan het inmiddels behoorlijk antieke Amiga platform. De Amiga spirit heeft mij nooit echt verlaten, en enkele jaren later (2006) was de kriebel toch weer te groot en kocht ik een Amiga 1000. Al snel volgde een Amiga 2000, drie A1200's, een A4000 en voordat ik wist wat er nu eigenlijk gebeurd was stonden er zo'n 30 Amiga's en 20 consoles in de kleinste slaapkamer. Erg veel nuttigs deed ik er overigens niet mee.

    Jaren 10:
    Even een fast forward naar eind 2015. Na talloze collectie-beslissingsmomenten ('ik verkoop nu dit, en dan hou ik dit'), bestaat mijn retro collectie op het moment nog uit een Amiga 1200, een Amiga 500, een Nintendo NES en een Colecovision. Geen van allen hebben de afgelopen 12 maanden het genot van 230 Volt mogen proeven. Wel heb ik in de afgelopen 2 jaar een mentale omslag gemaakt van 'dingen hebben' naar 'dingen doen'. Ik ging twee jaar geleden voor het eerst in mijn leven naar een demoparty, leverde twee stukken Protracker muziek in, en won zowaar nog drie (gedeelde) prijzen ook! Ondanks dat ligt mijn productiviteit op een vreselijk laag pitje, maar ik beloof mezelf al een hele tijd beterschap.

    Over mijn leven naast Amiga kan ik het kort samenvatten: ik woon alweer een driekwart decennium in Vleuten, ik ben ongeveer 1,25 jaar getrouwd met Marina (die op dit moment last heeft van een raar kwaaltje waardoor haar buik steeds dikker wordt, maar dat gaat volgens de dokter over een week of 10 vanzelf over), en ik heb vorig jaar een paar hele grote stoute schoenen aangetrokken en heb besloten om een rigoureuze carriere switch te maken van de wegenbouw naar web development (wat enigszins geslaagd lijkt te zijn, aangezien ik op dit moment reeds 3 weken aan het werk ben als front end developer bij een groothandel in kleding en speelgoed voor volwassenen).



    TL;DR versie: zie de eerste regel van deze post!

    #2
    Hoi Eric....

    Comment


      #3
      goed verhaal! vooral de passage 'wel een amiga, maar geen geld voor tv / monitor' vond ik grappig, maar snap ik heel goed. tof dat je werk hebt gevonden in deze sector. speelgoed voor volwassenen klinkt wat dubieus.. is het dat ook? :)

      Comment


        #4
        Het is net zo dubieus als jij denkt dat het is :o)

        Comment


          #5
          Dag Venco! :-) Nu zie ik het verband met een Collecovision-demo. Je graphics liggen klaar.
          Last edited by Ikilledher; 10-10-2015, 00:32. Reason: Ik was nog niet klaar
          [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

          Comment


          • McVenco
            McVenco commented
            Editing a comment
            *stoft zijn 'Colecovision programming' boek weer eens af*

          #6
          Hoi Venco! Leuk verhaal. Ja, je had wel veel hardware als ik dit zo hoor :) Maken is inderdaad leuker dan hebben... Hopelijk heb je straks met de gezins uitbreiding nog steeds tijd om leuke dingen te doen. In mijn ervaring kan dat, er moet alleen meer gepland worden omdat het spontane niet meer praktisch is.

          Comment


            #7
            welkom mcVenco!!

            Comment

            Working...
            X