Megatron
Ik begin mij langzaam te ergeren aan falende hardware.. nu heb ik het meeste al van de hand gedaan, en heb nog een 500, 600, 1200, 2000 en 4000 over.. de laatste twee meer uit historisch aspect (2000 was mijn eerste in 1987, de 4000 mijn laatste in 1997) en de overige dames met als idee Basic Gaming (OCS/ECS) op de 500, eens met een Vampire klooien op de 600 (als die dan eens komt) en de 1200 als go-to-machine voor ADF <-> Floppy en WHDLoad spul .. dat idee..
Valt me in.. ik heb nog een Magic Pack 1200 en CD32 nieuw in doos.. geen idee waarom eigenlijk.. #Hoarder ??
Maar goed.. alles welletjes.. eerst de 600, 1200 en 4000 door tsb laten recappen.. en dan zou alles goed moeten zijn zo dacht ik.. nou.. het begon met de 4000 die hing.. is het de harddisk.. is het het geheugen.. een chip defect.. alles een beetje vervangen, bleek de 3640 het probleem te zijn. Die ook laten fixen.. alles erin.. mooi.. werkt.. snel die kap erop (niet de max transfer op de CF vergeten goed te zetten) en verder.. nog geen week later.. video output niet OK.. DAFUQ??.. nu iets met de Picasso IV niet lekker.. moet die ook weer naar de recap.
Dus je laat de 4000 maar wederom met de kap open staan en pakt de 2000 waar je merkt dat de 2630 niet werkt.. gelukkig zat die los.. maar DF0: ook niet.. CIA? kijken.. CIA even goed aangedrukt.. en WTF??... de accu die je hebt laten vervangen door iemand die beweerde dat het een L-ION in de vorm van een klassieke batterij was.. bleek dus Chinese troep te zijn die al begon te oxideren.. hop.. snel eruit.. CIA nog eens checken.. ah.. DF0: is er weer, echter nadat de kap erop is, blijkt die read errors en checksum errors af te geven. Is het een kapotte diskdrive of een gevalletje stof-eruit-kloppen.. we zullen het zien.. de Amiga 500 werkt vooralsnog nog, maar de diskdrive (Chinon FB354 is extreem luid.. toch maar vervangen voor een spare die ik heb liggen).. maar let op... ook Amiga 500 capacitors kunnen gaan lekken.. dus zou ik ook moeten vervangen.. man man man.. het is toch om te janken.. waarom doe ik mij dit eigenlijk aan?

Nu heb ik ook een FPGA Mist.. die kan ook gewoon een HDF partitie aan.. dus je kunt gewoon een MagicWB erop knallen met WHDload en kan elk systeem (OCS/ECS/AGA) gewoon als emulaties op hardware niveau aan.. en het werkt.. gewoon aanzetten.. je configuratie kiezen.. en hoppa.. lopen met de geit!
Ja, ik ben een purist.. ja ik vind de Amiga gewoon cool.. en vind het ook moeilijk om toe te geven maar ik begin langzaam een beetje genoeg te krijgen van die oude meuk die steeds weer wat anders heeft. Ja, het is wellicht voor mening een leuke hobby maar voor mij is het een herinnering aan vroeger en meer ook niet. Ik zet een spelletje wel eens op voor mij en de kinderen en dat kan op een Amiga 600 met een Vampire en what-not... het kan op een Amiga 500 basis model.. maar het werkt ook heel comfortabel op een FPGA Mist
Nu ga ik alles wel oplossen (mezelf kennende) maar je vraagt je soms wel af... waarom doe ik mij dit aan?
Ik vraag me ook eigenlijk wel af hoe jullie dit zien. Wat is jullie insteek? Moet het met alle geweld die Amiga van vroeger zijn (dus de hardware) of gaat het om de software?
michael
Ik begin mij langzaam te ergeren aan falende hardware.. nu heb ik het meeste al van de hand gedaan, en heb nog een 500, 600, 1200, 2000 en 4000 over.. de laatste twee meer uit historisch aspect (2000 was mijn eerste in 1987, de 4000 mijn laatste in 1997) en de overige dames met als idee Basic Gaming (OCS/ECS) op de 500, eens met een Vampire klooien op de 600 (als die dan eens komt) en de 1200 als go-to-machine voor ADF Floppy en WHDLoad spul .. dat idee..Valt me in.. ik heb nog een Magic Pack 1200 en CD32 nieuw in doos.. geen idee waarom eigenlijk.. #Hoarder ??
Maar goed.. alles welletjes.. eerst de 600, 1200 en 4000 door tsb laten recappen.. en dan zou alles goed moeten zijn zo dacht ik.. nou.. het begon met de 4000 die hing.. is het de harddisk.. is het het geheugen.. een chip defect.. alles een beetje vervangen, bleek de 3640 het probleem te zijn. Die ook laten fixen.. alles erin.. mooi.. werkt.. snel die kap erop (niet de max transfer op de CF vergeten goed te zetten) en verder.. nog geen week later.. video output niet OK.. DAFUQ??.. nu iets met de Picasso IV niet lekker.. moet die ook weer naar de recap.
Dus je laat de 4000 maar wederom met de kap open staan en pakt de 2000 waar je merkt dat de 2630 niet werkt.. gelukkig zat die los.. maar DF0: ook niet.. CIA? kijken.. CIA even goed aangedrukt.. en WTF??... de accu die je hebt laten vervangen door iemand die beweerde dat het een L-ION in de vorm van een klassieke batterij was.. bleek dus Chinese troep te zijn die al begon te oxideren.. hop.. snel eruit.. CIA nog eens checken.. ah.. DF0: is er weer, echter nadat de kap erop is, blijkt die read errors en checksum errors af te geven. Is het een kapotte diskdrive of een gevalletje stof-eruit-kloppen.. we zullen het zien.. de Amiga 500 werkt vooralsnog nog, maar de diskdrive (Chinon FB354 is extreem luid.. toch maar vervangen voor een spare die ik heb liggen).. maar let op... ook Amiga 500 capacitors kunnen gaan lekken.. dus zou ik ook moeten vervangen.. man man man.. het is toch om te janken.. waarom doe ik mij dit eigenlijk aan?

Nu heb ik ook een FPGA Mist.. die kan ook gewoon een HDF partitie aan.. dus je kunt gewoon een MagicWB erop knallen met WHDload en kan elk systeem (OCS/ECS/AGA) gewoon als emulaties op hardware niveau aan.. en het werkt.. gewoon aanzetten.. je configuratie kiezen.. en hoppa.. lopen met de geit!
Ja, ik ben een purist.. ja ik vind de Amiga gewoon cool.. en vind het ook moeilijk om toe te geven maar ik begin langzaam een beetje genoeg te krijgen van die oude meuk die steeds weer wat anders heeft. Ja, het is wellicht voor mening een leuke hobby maar voor mij is het een herinnering aan vroeger en meer ook niet. Ik zet een spelletje wel eens op voor mij en de kinderen en dat kan op een Amiga 600 met een Vampire en what-not... het kan op een Amiga 500 basis model.. maar het werkt ook heel comfortabel op een FPGA Mist
Nu ga ik alles wel oplossen (mezelf kennende) maar je vraagt je soms wel af... waarom doe ik mij dit aan?
Ik vraag me ook eigenlijk wel af hoe jullie dit zien. Wat is jullie insteek? Moet het met alle geweld die Amiga van vroeger zijn (dus de hardware) of gaat het om de software?
Mijn insteek is vooral het gevoel. Voor veel zaken is emulatie daarvoor makkelijker, sneller en daardoor fijner. De hardware is voor mij meer een beetje prutsen, leuk dat het kan en vooral leren. Ik speel regelmatig met vm's en ff een snapshot of backup maken is een erg fijne bijkomstigheid.
Binnenkort gaat de soldeerbout op een recent besteld printplaatje. Gewone componenten heb ik veelvuldig gesoldeerd, maar SMd nog niet. Dat gaat dus voor het eerst gebeuren met een aantal tf520's. Dat soort dingen kan nu eenmaal wel met hardware. 🙂
Riempie
Tja.. Ik ken je gevoel. Ik heb ook veel te veel dagen en geld 'weggegooid' om mijn amiga's uit te breiden met add-on's en heel veel frustratie (gehad) omdat er allerlei issues zijn met de software/hardware. Dan weer screen glitches, spontane resets, cf-hd stuk, geluid-issues, cd32 die geen cd-'rs kan lezen (vervolgens bij jou 🙂 een extra cd32 + kale cd32-kast gescoord)
En dan te bedenken dat ik er eigenlijk niet heel veel mee speel als ze het wel een keer goed doen. Maar iets in mij zegt toch dat ik de klassieke hardware in ere moet hebben en daar waar nodig moet herstellen/pimpen. De emulatie geeft mij net niet die kick die ik soms nog wel wil ervaren. Nostalgie zeg maar. Dus ook maar even 3 1200-cases + keycaps er tegen aan gegooid. En nog allerlei kickstarter-projecten met een amiga-tintje.
De 600 is nu eindelijk weer top dankzij TSB. Vervolgens heb ik het lef gehad om mijn beste A1200 en enige goede werkende CD32 bij TSB te droppen voor een recap om te voorkomen dat ze straks issues gaan vertonen. Ergens volgende week (of de week erna) zijn ze aan de beurt. Dan moet mijn andere 1200 en CD32 er ook nog maar een keer heen. Oftewel, ik ben nog lang niet klaar 🙂
Abelientje
Voor mij is amiga puur hobby en een uitdaging de boel draaiende te houden. Wat betreft recap heb ik slechts een A1200 laten doen bij TSB..... Nu moet ik de rest nog na lopen. Ik gebruik dagelijks wel een amiga, steek er geld in alhoewel het niet echt leuk meer is iets aan te schaffen vanwege de vind ik te hoge prijzen. Emulatie ben ik geen voorstander van geef mij maar de oude meuk 🙂
Buzzfuzz
Ik heb het allemaal zo'n beetje gezien en gedaan, van basic A500's tot 4000T's met Mediator en Cyberstorm setup's, zelfs een opgevoerde BPPC op 330MHZ en weet je ...... af en toe een spelletje is leuk, maar ik denk niet dat ik veel meer zou spelen. Qua hardware, mij maakt het echt niet uit, ik zou liever een mooi nieuw bord er in hebben met FPGA en HDMI, CF, USB en alles wat je nodig hebt dan wat er nu in zit, maar dan wel in de behuizing. Uiteindelijk gaat het allemaal eens kapot, je kan wel recappen, maar als Lisa het bijvoorbeeld laat afweten in je 1200, dan is het redelijk gedaan, kan wel hersteld worden met donor bord of zo waar iets anders kapot is en Lisa wel goed, maar onderdelen zijn op.
WHiZZi
Mij gaat het om de machines in hun originele 'af-fabriek' staat te herstellen. Een tijdje heb ik machines in hun originele kast zo veel mogelijk willen laten doen (dus maximaal nuttig gebruik van oude hardware), alleen ben ik daar op een bepaald moment mee gestopt (alhoewel ik tot een paar maanden geleden nog een Powermac G5 gebruikte om mijn muziek op te nemen).
Inmiddels wil ik de machines herstellen en af-fabriek maken. Kennis van deze machines wil ik ook gaan documenteren en opslaan voor toekomstige generatie zodat over 10 jaar ook nog gezien wordt hoe in 1987 de Amiga 2000 werkte. Dus ja, herstellen en inderdaad de condensatoren/filters etc vervangen en waar nodig chips zolang dat mogelijk is.
Dat geldt overigens niet alleen voor Amiga's, maar ook voor zo goed als alle andere merken. Want ook de GIME van een Tandy Color Computer 3 is niet los te koop en zo heeft bijna elke machine wel één of meerdere unieke chips. Als het echt niet meer gaat, is mijn 2e keus een reproductie van een machine, al dan niet via een emulatie.
tsb
iRetroVolver Ik snap je helemaal.
Ik heb (had) hier 2 4000's, beide met problemen. 1 is inmiddels klaar/stabiel en verkocht, de andere moet ik nog naar kijken, en die gaat ook weg als ie goed is.
Ik hou mijn 500,600,1200 & CD32.. 4000 is leuk, maar geeft mij te veel problemen.. als ik er al eens aan toe kom om mijn eigen Amiga's eens aan te slingeren,
en niet met reparaties van anderen bezig ben, wil ik gewoon dat het werkt.. en dat heb ik met mijn 4000's nog niet gezien.. ja af en toe.. maar dan ook weer
niet, oohhh wacht.. ooohhh nee toch niet.. of wel... zucht.. 🙁 dus gewoon 500,600, 1200 & CD32.. ik vind het wel prima.. te weinig tijd voor 4000's die niet werken..
Qua onderdelen heb ik voor de 600,1200, cd32 & 4000 alle onderdelen liggen, dus nieuwe chips ( NOS ).. dus als een LISA, PAULA, ALICE, enz.. enz.. het begeeft dan
kan ik ze zo vervangen.. dus dat is het probleem niet.. maar wederom.. ik wil gewoon af en toe game spelen, zonder te veel gezeur..
Recap lost niet alle problemen op, zorgt alleen voor "schonere" spanning, dus minder rimpel , maar zal wel problemen bij de onderdelen waarbij de caps als decouplers
fungeren verhelpen.. Dus bij audio en video output b.v. bij 1200 en 600 zal een brakke cap voor een reset loop kunnen zorgen, dus ook dat probleem wordt verholpen.
Recap is ook voornamelijk om je board niet te laten weg vreten door lekkende caps.
Emulators heb ik zelf niet zoveel mee, ik wil gewoon echte hardware, het gevoel van vroeger, lekker achter een oude machine zitten.. 🙂
Megatron
Laat ik stellen dat ik niet gewoon alles weg doe.. ik ga alleen de 4000 en 2000 van alle extra's "ontzien" ... denk aan A2630 TurboKaart, A2320 scandoubler, GVP Board en terug erin met mijn MacroSystems Evolution II met 105mb Quantum LPS en MultiMega Card met 8Mb (dank aan Tahoe ) om zo de config te hebben die ik vroeger ook had..
De 4000 heeft alles van Bigram 256 tot 040 recapped, een Jens NIC met USB en een Picasso IV.. eruit met al die troep.. gewoon mijn 030 erin met de MMU en een 120MB IDE drive.. wederom de config die ik had.. uit nostalgie redenen dus..
Ga ik de 2000 en 4000 gebruiken.. nee, dat niet..
De Amiga 500 als 1.3 Kickstart ECS machine met 1Mb (512 Chip / 512 Fast) heb ik voor de games zoals Lemmings, Lotus 2, Xenon 2, IK+, Speedball 2 etc... daar tokkelt mijn dochter dan mee.. en als ooit die Vampire 2 komt (godver&$%§!) dan klooi ik daar eens mee voor de lol.. de Amiga 1200 heeft een Jens 030 erin.. en een CF kaart en dat is dan een beetje de got machine met een externe GoTek eraan.
en dan hebben we de MIST FPGA van Lotharek.. en die kan dit..
System informatie
2,5x sneller van een Amiga 3000/25
2Mb Chip, 24Mb Fast,
HD Partities en Mounten van ADF files
OCS, ECS en AGA
Kickstart Loader (1.x, 2.x, 3.x)
Demo
Een Korte introductie over de MIST (Amiga gedeelte).
FPGA wat is het?
De MIST is geen software emulatie maar een zogenaamde in-hardware emulatie.. uitleg hieronder.
Geek Mode
FPGA uitleg voor de echte geeks!
odo
Bij mij moet het ook een echte Amiga zijn maar speel wel eens een spelletje op mijn Xbox1 (coinops).Wat ik wel leuk vind is bijvoorbeeld shapeshifter op me a1200.Was vandaag bezig met een external video driver MuEVD die mac emu loop nu als een gek :-)
rvo
mijn insteek is simpel: 1 supersysteem waarmee alles kan, en die helemaal perfect krijgen en maximaal uitgebreid. dit is tot nu toe geslaagd, maar heeft mij zeker ook heel wat jaren gekost en niet te vergeten: 2 ppc kaarten, 4 a1200 moederborden, 5 bvisions en een flinke stapel harddisks.
was dat het waard? ja!
MrZ
Heb ik toch meer mazzel gehad met mijn A1200T, 1 ppc kaart 1 Bvision maar wel 3 Zorro IV busboards.
Zelf ga ik uiteindelijk voor de standalone van apollo-team voor de ultieme 68K machine, misschien dat ik zelfs een Tabor koop zodat ik eens een OS4 machine heb.
Emulatie (WinUAE) gebruik ik zelden eigenlijk, alleen om nieuwe systemen te installeren daar is het wel handig voor.
Rishca
Die FPGA Mist lijkt een leuk apparaatje.
Misschien kan je die ook inbouwen in een Amiga Case zodat je toch het idee hebt met een Classic te maken te hebben (die minder snel stuk kan gaan).
Voor mij is het ook een "hobby". De heb van een Amiga die je misschien niet altijd gebruikt en blijft liggen, maar die je wel met slecht weer te voorschijn kan halen als je dat wilt.
Bij mij beperkt het zich momenteel nog tot een A1200, A500 en wat A2000's waarvan 1 op de kap gesigneerd door D. Haynie. Dat vind ik leuk om te hebben en als de 2000 stuk gaat dan? Nou dan zet ik de kap over op een andere A2000.
Verder een vampire 500 besteld, om lekker mee te experimenteren en omdat het nieuw is en je meer turbo en andere features krijgt voor veel minder geld.
Maar emulatie of niet, er gaat niks boven een a500 aangesloten op een goede geluidsinstallatie met de tikkende floppydrive(s) en dan lekker wachten tot je spelletje is geladen onder het genot van de geluiden die uit de levende floppydrive komen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
michael
> Heb ik toch meer mazzel gehad met mijn A1200T, 1 ppc kaart 1 Bvision maar wel 3 Zorro IV busboards. Zelf ga ik uiteindelijk voor de standalone van apollo-team voor de ultieme 68K machine, misschien dat ik zelfs een Tabor koop zodat ik eens een OS4 machine heb. Emulatie (WinUAE) gebruik ik zelden eigenlijk, alleen om nieuwe systemen te installeren daar is het wel handig voor.
Sja, ik merk op EAB wel dat Apollo-Core wat minder goed ligt bij de echte die-hard puristen. Wat dat betreft is ultieme 68k-machine heel erg persoonlijk.
Als de Standalone redelijk betaalbaar is wil ik die waarschijnlijk ook wel. Dat vind ik persoonlijk de meest interessante optie. Zulke bloedsnelle hardware in mijn oude Amiga vind ik zinloos.
Anders ga ik misschien voor een Minimig of mist voor erbij.
MrZ
michael
Ja bij sommige puristen of beter gezegd sommige 'radicalen' (lol) ligt apollo-core inderdaad minder goed, al zijn de argumenten van sommigen wel heel zwak of zijn er simpelweg niet.
Standalone zal betaalbaar zijn, dat kan ik wel verklappen, tis ook beetje de bedoeling achter het hele project, veel 'bang for the buck' voor Amiga begrippen.
En omdat de klassieke Amiga's steeds uit elkaar vallen en ook ik het wel eens zat ben om het beestje weer bij elkaar te rapen wil ik zeker gaan voor zo'n stand-alone.
Ultieme 68k machine is idd heel persoonlijk, laat ik het anders zeggen de snelste 68k Amiga compatible ooit (emulatie natuurlijk niet mee gerekend)
Als je gewoon legacy games (WHDload) en demo's wil spelen dan is de MIST een prima keuze lijkt me.
michael
> michaelJa bij sommige puristen of beter gezegd sommige 'radicalen' (lol) ligt apollo-core inderdaad minder goed, al zijn de argumenten van sommigen wel heel zwak of zijn er simpelweg niet.
> Standalone zal betaalbaar zijn, dat kan ik wel verklappen, tis ook beetje de bedoeling achter het hele project, veel 'bang for the buck' voor Amiga begrippen.
> En omdat de klassieke Amiga's steeds uit elkaar vallen en ook ik het wel eens zat ben om het beestje weer bij elkaar te rapen wil ik zeker gaan voor zo'n stand-alone.
>
> Ultieme 68k machine is idd heel persoonlijk, laat ik het anders zeggen de snelste 68k Amiga compatible ooit (emulatie natuurlijk niet mee gerekend)
> Als je gewoon legacy games (WHDload) en demo's wil spelen dan is de MIST een prima keuze lijkt me.
Als ik de "Vampire incompatability" thread lees, zitten er hele fundamentele issues in voor sommige 🙂 gebrekkige 68040 en 68060 compatibiliteit en veel missende fpu instructies bijvoorbeeld. Zeker omdat er ooit "complete Apollo core and fpu" werd geadverteerd en nu blijkt dat er componenten worden achtergehouden en fpu gewoon botweg tegen wordt gehouden. Gunnar schijnt zelfs recent een fpu-project met de Apollo core gedaan te hebben, maar nu te claimen de fpu niet geleverd gaat worden zonder meerprijs.
Ik sta er een beetje dubbel in. Het is toch al geen echte Amiga, dus maakt dat beetje incompatibiliteit nog veel uit als ontwikkelaars daar rekening mee houden? Mij niet zo, maar ik heb dan ook geen kaart gekocht toen er veel meer beloofd werd.
MrZ
Die hele thread van EAB heb ik niet veel zin in om op in te gaan eigenlijk, is gewoon 1 grote emotionele bende met weinig tot geen feiten er in.
Bovendien vindt ik dit topic daar ook eigenlijk niet de plek voor.
Maar goed ik kan het toch niet laten ;-)
040/060 compatibiliteit aan de integer kant is meer dan prima in orde, zolang het geen FPU gebruikt zal het gewoon werken.
FPU instructies missen ja klopt, de FPU zit er niet in op dit moment dus dat is logisch.
Dat de FPU tegen meerprijs geleverd zal worden is onzin.
Gunnar was op een gegeven moment het gemekker van gasten zoals die Kev zat (die kev heeft het emotionele quotiënt van ongeveer een 11 jarige wat mij betreft)
Daar heeft Gunnar minder handig op gereageerd, maar kan heel goed begrijpen van zijn kant dat emmer ook een keer over liep.
Praat het daarmee niet goed maar zo is het nou eenmaal gelopen.
Gisteren kwam die kev onder een andere nick op het main IRC kanaal, sloeg wat wild om zich heen dat we hem respect moesten tonen etc en ging toen snel weg, om maar een voorbeeld te noemen.
Met zulk ronduit kinderachtig gedrag zul je geen respect verdienen lijkt me.
Ik vraag me serieus af welke componenten worden achtergehouden die ze bedoelen ? alles wat beloofd is zit er zo'n beetje in.
Op dit moment zijn we druk bezig om OCS/ECS/AGA en 16 bit paula nu genaamd "pamela" te implementeren in de apollo-core en te testen.
Het enige wat er dan nog overblijft wat er nog niet in zit maar wel in originele omschrijving zit is de FPU.
Daarnaast laat de SDcard driver (nog steeds) te wensen over.
Mensen vergeten vaak dat dit project voor en door Amiga liefhebbers wordt gedaan op een budget van bijna niks, wat overigens wel weer heel erg Amiga stijl is.
Wat een echte Amiga is dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.
Als je heel strak gaat kijken is alles wat na Commodore gebeurd is geen echte Amiga meer maar een Amiga compatible (minimig,mist,vampire) of Amiga achtige (PPC,OS4,MorphOS/AROS)
Voor mij is vampire/apollo-core wat een NG Amiga in tweede helft van de jaren 90 had kunnen zijn.
nhoijtink
michael
michael
> Mensen vergeten vaak dat dit project voor en door Amiga liefhebbers wordt gedaan op een budget van bijna niks, wat overigens wel weer heel erg Amiga stijl is.Wat een echte Amiga is dat is voor iedereen persoonlijk denk ik.
> Als je heel strak gaat kijken is alles wat na Commodore gebeurd is geen echte Amiga meer maar een Amiga compatible (minimig,mist,vampire) of Amiga achtige (PPC,OS4,MorphOS/AROS)
> Voor mij is vampire/apollo-core wat een NG Amiga in tweede helft van de jaren 90 had kunnen zijn.
Budget; persoonlijk vind ik dat als je een project neerzet op een budget van niks, je niet een professionele prijs moet vragen 🙂 De prijs die ik zie voor de huidige versie is naar mijn persoonlijke mening geen hobbyprijs meer. Dat dit komt door kleine schaal productie en etc maakt mij als koper niets uit. Zeker niet als alles eromheen zo gelikt en zakelijk mogelijk wordt gepresenteerd. Wees of een hobbyproject of een professioneel project. En professioneel kan volgens mij ook voor dit bedrag als de productie schaal groter wordt. Bovendien, ik zeg niet dat ik jullie kant niet begrijp. Wat ik wel zie is dat mensen echt wel gefundeerde en gevalideerde punten lijken te hebben vanuit hun perspectief (en dan heb ik het niet over Kev) en dat daar ook vanuit kamp pro-Vampire zonder al teveel basis tegenin geargumenteerd wordt.
Wat betreft wat een Amiga is en wat niet, zitten we denk ik op een lijn.
Back on topic; De Vampire als accelerator sla ik liever over, de Stand-alone zie ik veel meer zitten. Als de accelerator toch al zo ongeveer alles moet doen en de Host niet meer wordt als een soort dockingstation, maak het dan af en geef de Vampire gewoon een voeding en zijn eigen poorten. 🙂
PRS
Ik heb de Vampire een tweetal maanden in bezit gehad. Ik bleek er niets mee te hebben, de spanning van een "old school" Amiga is weg zelfs als deze in een A600 zit. Het is daarnaast geen kunst meer (voor de bezitter) om een stock Amiga snel te maken. Ik heb hem dan ook voor de kostprijs weer van de hand gedaan.
Ik vind de "old school" accelerators dan ook leuker. En ja, dat kost soms wat moeite (en geld) om die draaiende te houden. Dat is, voor mij althans, de kick. Voor een spelletje en een demo heb je niet zo'n snelle Amiga nodig, ik ook niet. Wel om te knutselen met oude hardware, ok, soms ook wat nieuwere hardware zoals een voeding en een floppy emulator...