Infant
Ik ben benieuwd, WHiZZi! Wat betekent dit voor je plannen? Een pop-up store bevind zich immers doorgaans in een leegstaand winkelpand?
WHiZZi
Infant Dat is correct, alhoewel er ook nog gekeken wordt naar andere oplossingen, al dan niet tijdelijk. De gemeente gaat in ieder geval voor een nog te bepalen periode de huur betalen om uit te proberen wat het gaat doen. Er wordt ook gekoppeld met een stichting welke momenteel bezig is om een soort Hackerspace in Helmond te maken en die op zoek zijn naar ruimte.
De opstartkosten, dus inrichting met name, zullen voor een klein deel door de gemeente worden gesubsidieerd (al dan niet in samenspraak met de lokale kringloop), het andere deel zal ik andere manieren voor moeten zoeken. Hiervoor wil ik o.a. ook een indiegogo voor opstarten en wellicht dat er nog investeerders zijn. Ik ga in geen geval aan de gang met een lening bij een bank, ik ga geen museum openen met een dikke schuld.
Nou ken ik toevallig nog wel wat bedrijven met zaken zoals tafels die ik wellicht voor een spotprijs mag overnemen of in ieder geval als tijdelijke invulling. Vooral in het begin zullen 100% van de inkomsten van het museum direct terug gaan naar de aanschaf van interieur.
Infant
WHiZZi, ik ben benieuwd of er nog updates zijn?
Ikilledher
WHiZZi
Check dit:
Weggeefmeubels
WHiZZi
Thanks Ikilledher , maar de echt zinnige zaken zijn al weg (helaas).
Infant 8 Maart aanstaande heb ik een gesprek met stadsplanning, Helmond marketing en de ambtenaar welke mijn contact is binnen de gemeente. Dan zal er hopelijk iets concreets uit komen in de vorm van een in ieder geval tijdelijk onderkomen.
Ondertussen ben ik bezig om een aantal financiële scenario's op papier te schetsen zodat ik wat meer duidelijkheid krijg wat de opstartkosten zijn zodat ik daarmee weer kan bepalen waar ik deze vandaan haal.
Ikilledher
Ik kan niet wachten tot de A-C/BBQ voor een statusupdate! Iemand! Houd me tegen!

WHiZZi
Ik kan je die update nu ook wel geven hoor, is sinds gisteren (donderdag) bekend.
Alles staat op groen betreffende het pand. Zowel de directie van de Vlisco (=eigenaar pand) als de burgemeester en wethouders van cultuur en economie staan volledig achter het plan.
Het pand wordt vastgelegd voor 10 jaar met een optie op verlenging van nog eens 10 jaar tegen een zo laag mogelijke rente/nihil voor in ieder geval de eerste 4 jaar. Dus het is niet een tijdelijk onderkomen.
De gemeente is inmiddels geld aan het vrijmaken om het pand te laten keuren en deels te verbouwen (terug plaatsen ramen, ingang en algemene veiligheid). Op 23-05 komt college B&W bij elkaar om over dit pand te praten.
Begin juni zullen de burgemeester van Helmond en de 2 genoemde wethouders een rondleiding krijgen in het pand waar er (hopelijk) een datum wordt bepaald voor de officiële sleuteloverdracht, al dan niet huurovereenkomst tussen de stichting en de eigenaar van het pand.
Het feit dat de gemeente zich ermee bemoeid zal, prettig genoeg, geen vertraging gaan opleveren betreffende vergunningen en dergelijke. Volgend jaar wordt College B&W opnieuw gekozen en men zet dus vanuit dit college alles op alles om het museumpand dit jaar te openen.
Verder zal ik mij in de komende weken aansluiten bij de overkoepelende stichting als bestuurslid/directie. Deze al reeds jarenlang bestaande stichting is nu vooral bezig met het organiseren van evenementen en festivals. Dus ik zal dat er ook maar wat bij gaan doen... (gelukkig doe ik dat ook al jaren vanuit mijn bands). Heel maf, begin ik een computermuseum en ga ik straks nog steeds festivals organiseren.
Kortom, donderdag 11-05 is definitief het punt van geen weg meer terug, het HomeComputerMuseum gaat er dit jaar komen 😃rinks:
{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/pbs.twimg.com\/media\/B_E1XwKU8AAJzJp.jpg"}
Magic
Klinkt goed! Mijlpaal! 😃 Heel veel succes!
michael
Jeej! Ik zie een Retro Computer Muziek festival! Met gouwe klassiekers als de lemmings-dans 🙂
wiebow
Top top top!
WHiZZi
Oh, ik zie dat er nog een essentiële informatie ontbreekt in het verhaal. Tussen mijn laatste gesprek met Stadsplanning (28-2) en nu is natuurlijk weer vrij veel gebeurd.
Ik ben gekoppeld met stichting Cultuur in Helmond. Zij zijn een 'projectgroep' gestart (bestaande uit 2 horeca- en festivalondernemers, een politicus, 2 ambtenaren, een wethouder en een ondernemer die vooral met cultuur en kunst bezig is) om een reeds bestaand (bijna 12000m2 grote) pand (van de Vlisco) te gaan voorzien van een museumcomplex. Dit pand staat al minimaal 15 jaar leeg en al 15 jaar mag niemand het pand in die niet van de Vlisco is. Recentelijk gaat het niet zo heel erg goed met de Vlisco en heeft men voor het eerst iemand van buiten de Vlisco een rondleiding gegeven in dit pand. Dit was met 3 van de ondernemers uit het projectgroepje. Waarom? Omdat in ieder geval één van de ondernemers bekend staat als de man die elk project van hem tot een succes maakt. Hij heeft 8 horeca ondernemingen, heeft de grote festivals in Helmond opgericht, een aantal jongerenstichtingen en is dus heel erg daar mee bezig.
Men heeft dus het plan voor een groot museumcomplex waar men ten tijde van het bezoek bij mij thuis in ieder geval 4 musea in het pand zouden zetten. Na het gesprek met mij werd mij verteld dat ik de missende schakel was om het museumcomplex om een totaalverhaal van een industriële revolutie te maken. Bovendien is de manier waarop ik het museum ga inrichten zo gewaardeerd, dat ik de andere musea op een soortgelijke wijze mag gaan adviseren.
In de afgelopen maanden is een politiek spel gespeeld tussen dit projectgroepje, de gemeente en de Vlisco. De gemeente heeft hier ook veel baat bij want het pand staat midden in het centrum en is, zoals gezegd, bijna 120000m2 groot en dat is zonde van de ruimte. Bovendien zijn er in ieder geval 2 musea die nu in panden zitten van de gemeente die er zsm uit moeten wegens sloop van deze panden. Herlokaliseren van deze musea is dus een taak van de gemeente die zelf geen panden heeft (en wil hebben). Dit komt dus ook voor de gemeente op een win-win uit.
Er is nu een werkstichting waar in de ondernemers van de projectgroep zitten, ik kom daar komende week ook bij. Deze gaan het pand beheren. Dat wil zeggen, alle kosten van het pand komen in deze stichting uit. De nieuwe en reeds bestaande musea zullen als zelfstandige stichting blijven functioneren, echter huren ze het pand tegen nihil kosten. Alle inkomsten van de musea stromen dus ook rechtstreeks naar de 'overkoepelende' stichting om het pand te betalen. Echter zal de 'winst' weer terugvloeien naar de onderliggende musea. Een soort holding dus met daaronder BV's, alleen zijn het dan stichtingen.
Musea moeten dus wel degelijk blijven werken en zorgen dat er inkomsten mogelijk zijn, dus bezoekers trekken en dingen organiseren. De druk van de huur wordt door de overkoepelende stichting opgevangen die ook op die manier makkelijker fondsen op landelijk niveau kan gaan aanspreken, want het is niet 1 museum met 20 bezoekers per dag, het zijn 5 historische musea.
De verwachting is dat dit de enige manier is dat de musea kunnen blijven bestaan. Het huren van een pand als museum wat maar enkele dagen per week open is of zelfs fulltime is al vaak aangewezen op minimale huurprijzen en veel subsidies en is bijna onmogelijk om dit in deze tijd als klein museum nog te bekostigen. Zaken als verzekeringen, electriciteit en mensen in dienst nemen is bijna een utopie.
De situatie nu is dus dat alles op groen staat en het wachten is op de handtekening van het huurcontract van 10 jaar door de overkoepelende stichting. Deze zullen, samen met de gemeente, hier dus ook direct de nodige verbouwingen aan doen zodat de musea voor weinig er in kunnen. Het HomeComputerMuseum komt er als eerste in. Ik zal hoe dan ook een kickstarter starten om zaken als stroomvoorzieningen, tafels en stoelen (en nog veel meer zaken die ik inmiddels heb opgeschreven) goed in te richten door mensen met verstand van zaken. Dit zal binnenkort gaan gebeuren, dus dat is het moment om naast mentale steun ook een financiële steun te kunnen geven aan dit museum.
Het museum krijgt dus een iets andere instelling dan een standaard museum en wordt meer als bedrijf opgezet. Dus ik ga ook, zodra mogelijk, mensen in dienst nemen om mij te helpen. Daarnaast ben ik nu in mijn netwerk aan het kijken wie eventueel in de stichting wil zitten met mij om ook aan te geven dat dit niet een 'Bart's computer museum' wordt, maar een veel breder en groter iets wordt.
Ikilledher
Ah, gelukkig! Door de letters heen lees ik: bundelen en samenwerken. :-)
Bescheiden ideetje: zorg voor een werkende modem/BBS-setup — betwistbaar de voorloper van het (sociale aspect van het) internet; gewoon modems direct aan elkaar hangen. Leuk om mee te spelen, veel over te vertellen en een belangrijke mijlpaal in communicatie na de 1:1 PTT-telefoon. Museum van Communicatie in Den Haag heeft een T65-setup staan. Daar moet je je kinderen vandaan trekken; tenminste de mijne. Vinden ze gewoon leuk. Zoals wij met blikjes ‘belden’.

Good luck! (Geen typfout.)
WHiZZi
CrazyBob
Mooi!
Infant
WHiZZi - ik was even benieuwd naar de laatste update(s)!
WHiZZi
De grote update komt na 11 september 2017. Die dag komen zijn alle musea-directeuren (of eigenlijk, 1 directeur per museum) uitgenodigd bij de gemeente Helmond om te horen of de gemeente Helmond het pand wat bekend staat als 'De Graveerderij' gaat inrichten/opknappen voor gebruik als museum-complex. Dit is een 4-verdiepingen tellend gebouw met elke verdieping 750m2. Het HomeComputerMuseum staat als één van de musea welke hier in gaan komen met minimaal 1 volledige verdieping.
Als alles goed gaat, zal de stichting Cultuur in Helmond (waar ik ook onderdeel van ben) zeggenschap over het pand krijgen om daar een soort 'holding' te maken. Alle musea die in dit pand gaan zitten, vallen 'sort of' onder deze holding zodat deze kan blijven zorgen dat het pand blijft bestaan zonder dat 1 museum voor de kosten moet opdraaien. Bovendien kan de gemeente dan gemeente blijven en hoeven geen museum te exploiteren (iets waar de gemeente ook te weinig kaas van heeft gegeten).
Op specifiek het HomeComputerMuseum begint het bestuur ook te vormen. Momenteel bestaande uit 6 mensen, waaronder ikzelf. Het laatste wat ik wil is dat het "Bart's computermuseum" wordt, dus zitten er een aantal vertrouwelingen van mij mede in het bestuur. Allen zijn ondernemers en hebben liefde voor retro-computing (of voor mij, aangezien mijn vrouw ook in het bestuur zit) en zijn zelf ook verzamelaars. De stichting is nog niet opgericht op dit moment, maar zal vrij snel worden opgericht zodra het licht op groen staat.
Verder is er een samenwerking ontstaan met een museum in Zoetermeer die zich echt gaan richten op Spelcomputers. We gaan elkaar ondersteunen in alles en dus ook machines uitwisselen.
Ook beginnen er samenwerkingen te ontstaan met het Amerikaanse Vintage Computer Federation en het Europese ESOCOP waar ik mee in overleg ben op welke manier we elkaar kunnen ondersteunen.
Mijn eigen collectie, inmiddels zo'n 130 computers (en daarnaast dus ook printers, monitoren, software en additionele hardware) en groeiende, is inmiddels deels verhuisd naar een (tijdelijke) opslag omdat dit fysiek niet meer in mijn eigen garage past.
De vragen die op 11 september beantwoord gaan worden (hoop ik)
1) Gaat de gemeente de Graveerderij opknappen (herstellen ramen, algemene veiligheid, herstellen dak) ?
2) Gaat de gemeente na deze initiële kosten het beheer overgeven aan de stichting Cultuur in Helmond ?
3) Indien de gemeente het beheer niet overdraagt (wat een hele rare keus zou zijn), komt het HomeComputerMuseum dan wel in het pand?
3 is iets wat wij vooral niet verwachten van de gemeente Helmond, maar het kan spontaan anders worden. Het is onverwachts een heel politiek spel waar het inderdaad over investeringen van miljoenen gaat (of eigenlijk, als ze dit NIET doen worden het investeringen van een miljoen en meer). Mede omdat er 2 musea letterlijk moeten sluiten als de gemeente geen actie onderneemt. We hebben het dan over een verlies van 25000 bezoekers per jaar van buiten Helmond die Helmond bezoeken (dit zijn de bezoekersaantallen van die musea bij elkaar opgeteld). Dit laatste is een doorn in het oog van de gemeente die juist meer bezoekers wil trekken naar Helmond en een stuk geschiedenis gaat verliezen als deze musea gaan sluiten.
Daarbij, de verwachtingen van het HomeComputerMuseum zijn dusdanig hoog, dat men vanuit de gemeente er 'bijna' alles aan doet om het inderdaad te kunnen openen. Ik ben voor de gemeente Helmond nu eigenlijk ook al een museum en niet meer een vage gast met veel computers (ja, dat ben ik ook.. maar je snapt mijn punt wel). Het HomeComputerMuseum wordt voor Helmond de nieuwe toeristen-trekpleister.
Ik verwacht dus niet dat de gemeente Helmond ineens besluit om geen actie te ondernemen of om het HomeComputerMuseum niet onder te brengen in het pand. Beide opties zijn eigenlijk al uitgesloten. De staat van het pand is slecht, maar het potentieel zit er. 11 September is dus d-day voor mij en de kansen voor een overwinning zijn groot.
Magic
Veel succes!
9/11 heeft nu een andere betekenis gekregen ook zo te lezen 😃
Infant
WHiZZi Wow, wat een nieuws - goed bezig! Als ik iets kan betekenen hoor ik het graag. Een stukje (fysiek) Amiga Café zie ik wel zitten :-)
tsb
Is het wel veilig om een computer museum in helmond te stichten ?

WHiZZi
@[verwijderd]: Oh, dat is een behoorlijk eind van het museum vandaan hoor 😉
@[verwijderd]: Ik weet je te vinden, dankjewel! 🙂