Wouter
Hallo,
Ik ben niet zo'n "forum-ganger". maar omdat ik net als jullie de Amiga een warm hart toe draag,
wou ik de Amiga gemeenschap langs deze weg waarschuwen voor een oplichter die op Marktplaats
opereert.
Een paar weken geleden stond er een advertentie van een Blizzard1260-50Mhz-128MB op Marktplaats.
Ik heb daar €200,00 op geboden en de verkoper (onder de naam S. Darming, uiteraard een valse naam)
ging akkoord. Na €206,95 overgemaakt te hebben (verzendkosten zaten erbij) kreeg ik een dag later
bericht van hem dat hij het wel even langs zou komen brengen, want hij was chauffeur en was in de buurt.
Je raad het al:
Meneer de oplichter is nooit langs geweest en het laatste wat hij e-mailde was: "fijn kennis met u gemaakt
te hebben. Veel plezier ermee." Echt zielig dat je iemand op zo'n manier voor 200 oplicht.
Uiteraard heb ik aangifte gedaan bij Politie/Justitie.
Misschien is iemand op dit forum de advertentie opgevallen, en weet je meer over dit figuur? Laat 't a.u.b.
weten voor hij meer slachtoffers maakt. Hij moet een bekende in de Amiga-wereld zijn dat blijkt uit alles.
Dit is zijn rekening-nummer: NL33 INGB 0658 2623 78. Hij gebruikte de (valse) naam S. Darming te Urmond (limburg).
Als dit nummer en/of naam je bekend voorkomt en weet bij welk persoon dit hoort, neem dan contact op
via dit forum of anoniem via PM. Een gepaste beloning is op zijn plaats.
Groet,
Wouter
Infant
Hi Wouter,
Wat een vervelende eerste post. Toch welkom hier! Om even een oud gezegde er bij te halen: "If it sounds too good to be true..." - maar goed, daar ben je zelf ook inmiddels wel achter. Blizzard 1260's gaan doorgaans voor meer dan 400 EUR over de spreekwoordelijke toonbank, dus dit zou wel een ontzettend koopje geweest zijn.
Dit neemt uiteraard niet weg dat je op een onbeschofte manier van je geld bent afgeraakt en maakt het er niet minder erg op. De kans dat je je geld ooit terug ziet is nihil; dit is feitelijk een dure les.
Er zijn helaas veel dubieuze figuren, ook in de Amiga wereld en helaas ook in Nederland. Een aantal mensen op dit forum hebben dat aan de levende lijve ondervonden. Ik kan je derhalve alleen maar aanraden of face-to-face zaken te doen, of zaken te doen met mensen met een goede reputatie zoals Joshua5 bijvoorbeeld. Misschien dat hij je aan een kaart kan helpen, als je nog interesse hebt.
Voor wat betreft je 'manhunt': heb je meer aanwijzingen? IP adres uit e-mail headers, enzovoort? Heb je hem wel eens gesproken en klonk hij ook echt Limburgs of was het een nep-Limburger net als McVenco? :-)
Hopelijk is je volgende ervaring positiever!
wiebow
Welkom, en klote dat het zo gegaan is... Ik hoop dat je volgnede aankoop beter gaat.
Infant
Hi Wouter,
Eens dat 400 euro veel geld is voor een oud kaartje. Maar ze zijn redelijk schaars en zeer gewenst en dat doet iets met de prijs :-)
Als het echt iemand uit de Amiga wereld is houd ik me aanbevolen, desnoods via PM.
CrazyBob
Hallo Wouter, heel zuur om te moeten lezen.
Begin dit jaar ben ik ook opgelicht met een 1581 drive via Marktplaats, het kan goed dezelfde zijn want er werd verwezen naar Stein / Urmond. (Wel een ABN nummer ipv ING)
Ik heb een naam, adres, mobiel nr., tel. nr., etc., onlangs bevestiging gehad de politie kan er helaas niet mee aan de slag gaan ivm andere prioriteiten. (begrijpelijk maar helaas)
Sterkte ermee
odo
Wouter heb hier ook op gereageerd dat was denk ik 2 weken geleden onder de zelfde naam.Ik vertroude het al niet maar zij dat ik de dag er na iets zou regelen.De advertentie was weg die middag toen ik opstond en hij/zij had nog een berichtje gestuurd.@ wouter als ik morgen wat bij ben stuur ik je de emails die ik gekregen heb.
odo
doe het nu ff
8/16/2016 email 1
Beste odo/Marc, 201,- vind ik nogal iets aan de lage kant. Mijn richtprijs ligt rond de 230,-. Hiervoor mag u hem op komen halen. Mvg
8/16/2016 email 2
Hiermee kan ik tot een akkoord met u komen, wanneer zou u hem willen ophalen?
email 3 8.16.2016 (23.14)
Mocht u de kaart willen hebben zou ik graag tot een verkoop willen komen want er zijn naast u nog andere geinteresseerden?
8.17.2016 maar toen was ik nog niet wakker
Hiervoor mag u de kaart komen ophalen
en
Had unog interesse in de kaart?
Wouter
Hartelijk dank voor jullie welkom en medeleven in dit akelige geval.
Infant, CrazyBob en odo, ik zal jullie een PM sturen vooral ook
omdat de oplichter waarschijnlijk meeleest op dit forum.
EDIT:
Die STEIN komt me bekent voor...
Infant
Iemand een IP adres uit de mailheaders?
Wouter
Er komen tips binnen waardoor de strop zich steeds strakker om zijn nek sluit...
Word vervolgd...
Infant
Wouter,
Als je aangifte hebt gedaan, verbaas ik me over het volgende:
n7904
michael
Ik denk dat dat pas ingevuld wordt als hij veroordeeld is. Wat vast niet gaat gebeuren omdat hij het kleinschalig houdt en het vast wordt afgedaan als "klein bier" ergo niet belangrijk genoeg. Net zoals je een brief krijgt na aangifte van je fiets in de trend van "bedankt voor het doen van aangifte, maar we gaan er niets mee doen. Kom af en toe een kijken op ons depot met honderden fietsen of je de jouwe daartussen terug kunt vinden."
Joshua5
Wouter, heb je nog gegevens/foto van mp advertentie?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Joshua5
PM me even z'n adres. Zomaar, voor het *kuch* archief...
Wouter
Joshua5
Je hebt PM.
Joshua5
Niet meteen bakstenen door de ruiten zeg ik, kan ook slachtoffer zijn van troll of een klant van 'm. 'Een vriend van me maakt de betaling wel even naar je over.'
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Infant
> Niet meteen bakstenen door de ruiten zeg ik, kan ook slachtoffer zijn van troll of een klant van 'm. 'Een vriend van me maakt de betaling wel even naar je over.'Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eens.
Tahoe
Dat is een beetje het gevaar van eigen rechter gaan spelen hè. je moet wel héél zeker zijn van je zaak. En een beetje listige oplichter zorgt er wel voor dat hij niet makkelijk traceerbaar is...
Megatron
> Dat is een beetje het gevaar van eigen rechter gaan spelen hè. je moet wel héél zeker zijn van je zaak. En een beetje listige oplichter zorgt er wel voor dat hij niet makkelijk traceerbaar is...
Daarom moet je altijd gaan voor de eindoplossing zonder getuigen.. permanent opruimen.. noem het maar "die Endlösung" als je zo wil..
Heb ik in Duitsland geleerd
Wouter
> Niet meteen bakstenen door de ruiten zeg ik, kan ook slachtoffer zijn van troll of een klant van 'm. 'Een vriend van me maakt de betaling wel even naar je over.'Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als hij het via "een vriend" speelt, dan kan ik die "vriend" ook wel aan het praten krijgen,
en laten vertellen wie die andere "vriend" is. Dat hoort allemaal bij het onderzoek.
Vroeg of laat kom je bij de juiste figuur uit...