Announcement

Collapse
No announcement yet.

Apidya

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Apidya

    Dag mensen, ik heb een wat ongewone vraag voor iemand die jullie niet kennen en die zo maar bij jullie clubje binnenvalt. Laat ik maar bij het begin beginnen.

    De Amiga (eerst 500 daarna 1200) zal voor mij altijd de tofste computer blijven. Mijn mooiste herinneringen heb ik aan samen gamen met mijn vriendjes in de tijd, van Alien Breed tot aan Battle Squadron.

    Ik ben momenteel een behoorlijk uitgebreid artikel over Apidya aan het schrijven voor Hardcoregaming101.net. Dit is een fantastische retro game website waarop interessante artikelen over 1000en games te vinden zijn, waaronder Amiga games. Zie bv een artikel over Turrican: http://www.hardcoregaming101.net/turrican/

    Er worden nog relatief weinig Amiga-games gecovered, en het leek me tof om daar verandering in te brengen. Apiday is een spel waar ik toffe herinneringen aan heb. Goede gameplay, graphics en killer soundtrack. Ik heb allerlei bronnen gebruikt om een interessant stuk te schrijven. Ik vind dat je bij zoiets het spel ook uitgespeeld moet hebben, het liefst op originele hardware (ik heb een A1200), en ik meende dat Apidya wel in mijn diskettebak zou liggen.

    Nou niet dus. Ik ben vandaag zowaar bij mijn ouders op zolder wezen kijken waar ik nog meer oude Amiga meuk had liggen, maar helaas.

    Daarom mijn vraag: is er iemand hier op dit forum die Apidya (de Team 17 versie) op schijf kan kopiëren en naar me zou willen opsturen? Uiteraard zou ik er wat voor willen betalen.

    Ik kan je er verder behalve wat carma-punten niet heel veel terug geven ben ik bang. Misschien vind je een sneak-preview van het artikel (is nu voor 90% af) leuk.

    ik hoor het wel,

    groeten,

    Willem aka the_knives

    #2
    Je kunt de adf (meermaals) vinden op Amiga Cafe Cloud https://cloud.amigacafe.nl/s/qrS1m7tWuKzKtz2

    Comment


      #3
      hoi Spud, dank voor de reactie. Mijn probleem is dat ik geen idee heb hoe ik de een ADF op een floppie kan wegschrijven. Ik heb de adf al, en hij doet het op een emulator, maar ik wil hem juist graag op mijn orginele Amiga spelen.

      Comment


      • AMIGA JOHAN
        AMIGA JOHAN commented
        Editing a comment
        Jammer, van al die reclame op je site. Spelunker lijkt me een leuke spel op de C64. Ben nu volop bezig met de C64R MK2 met de TC64 V1. Ben een grote fan van Turrican II (A500) en de Last Ninja 2 (C64).

      • Guest's Avatar
        Guest commented
        Editing a comment
        Lang leve Adblocker en Ghostery Johan !

      #4
      Originally posted by the_knives View Post
      hoi Spud, dank voor de reactie. Mijn probleem is dat ik geen idee heb hoe ik de een ADF op een floppie kan wegschrijven. Ik heb de adf al, en hij doet het op een emulator, maar ik wil hem juist graag op mijn orginele Amiga spelen.
      Gewoon je A500 of je A1200 uitbreiden met een standaard turbokaart. Staat hier genoeg topics hoe je A500/A1200 kan uitbreiden. Kan je het via WHDLoad spelen. Diskettes word steeds moeilijker te vinden, die het nog doen. Gebruik de interne/externe diskdrive alleen om WB te installeren. Je kan ook een GoTek aanschaffen waarop je ADF bestanden kan afspelen. Zelf gebruik ik alleen WHDLoad zowel voor Games en Demos met een snellere 68030 kaart.
      [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
      A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
      [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
      [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
      C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

      [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
      [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
      AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
      [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

      Comment


        #5
        Het is wel wat gedoe maar inderdaad met een oude IDE harddisk en een 44-40 pins IDE adapter (amigakit, 10 euro of zo?) kun je al een harddisk inbouwen in een a1200 en whdload installeren en dan heb je nog genoeg geheugen om Apidya te starten.

        Ik heb helaas geen spare floppies meer anders kon ik hem ook wel even voor je wegschrijven. Als je in de buurt (amstelveen) komt kun je altijd even langskomen met een paar disks natuurlijk.

        Comment


          #6
          En de goedkoopste oplossing (denk ik) is een PCMCIA - CF adapter en een CF kaartje. En als je die nog niet hebt een CF kaart lezer voor je PC/Mac en zo het adfje op je amiga zetten en dan naar floppy schrijven.

          Comment


            #7
            je kunt ook 2 floppies naar me sturen dan zet ik hem er op voor je!

            Comment


              #8
              Even over Turrican.... geweldige game!
              tijdje geleden stuitte ik op Strickly Limited Games, zij brengen retro games gelimiteerd uit op verschillende consoles.
              Impulsief maar overtuigd heb ik de pre-order voor een Turrican pakket besteld. Ik kijk uit naar de levering.

              https://store.strictlylimitedgames.c...n-nsw-preorder

              Bubble bobble wordt ook aangeboden.
              Last edited by Lowranger; 18-12-2020, 13:34.
              write something....

              Comment


              • DdAzZ
                DdAzZ commented
                Editing a comment
                Ik vindt €99,95 een wel erg dure grap voor wat Artwork en boxed versie (of je moet natuurlijk een verzamelaar van dat soort zijn)
                Ik hou liever die €99,95 in mijn zak voor eventuele nieuwe hardware en speel Turrican I, II, II wel vanaf een adf'je.

              #9
              dag allen,

              Ik kwam er al snel achter dat ver komen in Apidya zonder save-states met mijn skill-level vrijwel onmogelijk is. Door save-states te maken van moeilijke stukken en eindbazen en deze te vervolgens te oefenen wordt het ineens wel doenbaar op zonder te cheaten ver te komen. Mijn conclusie is dus dat ik - voor mijn doeleinden - meer plezier had van Apidya via emulatie.

              rvo dank voor je aanbod! Het is niet meer nodig, maar het gebaar wordt gewaardeerd.

              Het volgende spel waar ik een artikel over ga schrijven zal waarschijnlijk Agony zijn, maar die heb ik al in mijn bezit.

              hartelijke groeten

              the_knives

              Comment


                #10
                Apidya is een moeilijke Shmup vandaar WHDLoad. Agony is een prachtige Shmup ben benieuwd naar je review.
                [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                Comment

                Working...
                X