Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga 500 gekocht, nto (via Marktplaats gelijk oversteken ) - randzaken nodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga 500 gekocht, nto (via Marktplaats gelijk oversteken ) - randzaken nodig

    - Ik weet niet of de A500 beschikt over een geheugen uitbreiding
    - Sowieso is er ook geen extra floppy drive beschikbaar
    - Ik heb ook geen RGB -> Scart kabel meer liggen
    - Ik had ooit eens The Arcade Joystick, maar die is verschwonden.
    Als iemand bovenstaande zaken nog heeft liggen en deze kwijt kan/wil, dan hoor ik dat graag.

    #2
    Ligt eraan welke A500 Revision je heb gekocht. Zelf heb ik twee A500 Rev6A en moest ik op de duurdere manier doen. Heb twee ACE2 om 2MB CHIP RAM te verwezenlijken en die zijn helaas niet meer leverbaar. Vind zelf de ACA500Plus een must voor de A500 kan niet meer zonder. Een externe diskdrive kan je goedkoop op Marktplaats kopen net zoals de RGB Scart kabel en de Suzo Arcade Joystick. Leuk dat na je A1200 avontuur een A500 heb gekocht. Voor mij blijft de A500 een beest van een AMIGA en je kan het flink uitbreiden. Ben zelf voluit gegaan met een snelle ACA1233n-55 IDE Speeder op de ACA500Plus. Hopelijk komt dit jaar nog de zwarte A500 case, zwarte keycaps en de zwarte tankshell binnen. Dan kan ik het eindelijk mooi afmaken zoals je ziet op mij afgebeelde foto.

    Click image for larger version

Name:	84694966-A433-448D-AD40-313C74CC0A9E.png
Views:	480
Size:	273.1 KB
ID:	23984

    [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
    A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
    [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
    [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
    C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

    [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
    [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
    AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
    [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

    Comment


      #3
      Hoi Snowwie,

      Ik heb nog wel een aantal zaken op de plank liggen voor je A500:
      - Individual A512 geheugen uitbreiding
      - No brand 512 KB geheughen uitbreiding
      - Externe drive (5 1/4")
      - RGB --> SCART kabel
      - The Arcade Joystick(s)

      Additioneel heb ik ook nog andere A500 spullen:
      - Vortex ATonce AT 80286 emulator (boxed)
      - A500Flash (1MB Kickstart switch, welke vanuit de Amiga de flashen is naar een andere kickstart vanaf diskette!)
      - Voeding(en)
      - Tank muis
      - GVP A500-HD+ SCSI HDD met extra geheugen (Boxed, in absolute nieuwstaat, hoeveelheid geheugen weet ik zo niet meer)

      Comment


        #4
        Originally posted by PRS View Post
        Hoi Snowwie,

        Ik heb nog wel een aantal zaken op de plank liggen voor je A500:
        - Individual A512 geheugen uitbreiding
        - No brand 512 KB geheughen uitbreiding
        - Externe drive (5 1/4")
        - RGB --> SCART kabel
        - The Arcade Joystick(s)

        Additioneel heb ik ook nog andere A500 spullen:
        - Vortex ATonce AT 80286 emulator (boxed)
        - A500Flash (1MB Kickstart switch, welke vanuit de Amiga de flashen is naar een andere kickstart vanaf diskette!)
        - Voeding(en)
        - Tank muis
        - GVP A500-HD+ SCSI HDD met extra geheugen (Boxed, in absolute nieuwstaat, hoeveelheid geheugen weet ik zo niet meer)
        Hoi PRS,

        Dat is een mooi 'arsenaal' aan randzaken. Ik moet nog even wachten totdat ik de A500 ontvangen heb. Dan kan ik inventariseren wat er bij zit. Ik heb net vandaag een TT code gekregen van de verkoper en tevens nog even de vraag gesteld of er een geheugen uitbreiding in zit. Ik hoop dat je nog even kunt wachten tot ik alles heb en dan laat ik je wel weten wat nodig is. Sowieso mag je wel de externe drive, de kabel en de Arcade Joysticks reserveren.
        Dit is overigens de advertentie, de betreffende Amiga dus:

        https://link.marktplaats.nl/m1543606177

        Zoals je ziet is de advertentie niet echt veel zeggend. Ik vraag me af hoe die Joysticks zijn.
        Op basis van de LED lampjes en Enter key kan ik enigszins opmaken dat dit om een iets jonger model gaat, de 1e modellen hadden de LED verlichting net andersom, bij power brandde dan er een rood lampje en disk activiteit een groen lampje. Bij deze Amiga 500 is een groen power lampje en oranje disklampje. Mijn 1e A500 ooit was exact zo. Hij heeft tevens KS 1.3.

        De A500 was toch minder vatbaar voor accuschade door condensatoren?
        Sowieso wel even handig om dit te controleren denk ik.

        Comment


          #5
          Ik wil wel het een en ander te koop zetten, maar dat zal niet binnen nu en een maand zijn. Je hebt dus nog wel even tijd

          Comment


            #6
            Originally posted by PRS View Post
            Ik wil wel het een en ander te koop zetten, maar dat zal niet binnen nu en een maand zijn. Je hebt dus nog wel even tijd
            Oh ik dacht dat je deze items in principe wel direct wou verkopen. De verkoper heeft me geïnformeerd niet te weten of er een geheugenuitbreiding in zit. Volgens PostNL zou ik em vandaag moeten krijgen, maar gezien de drukte moet ik dat eerst zien gebeuren. Muis wordt een andere zaak, ik ga zo'n verloopje kopen zodat er een ps2 muis op kan.

            Comment


              #7
              En? Heb je hem binnen gehad en is alles naar wens?

              Welk revisie heeft het moederboard?

              Comment


                #8
                Originally posted by PRS View Post
                En? Heb je hem binnen gehad en is alles naar wens?

                Welk revisie heeft het moederboard?
                Ik heb em binnen, er zit we een geheugenkaartje in, maar eentje met een fysieke schakelaar. Maar in beide gevallen werkt deze niet en bij het opstarten van Workbench 1.3 zie ik maar 350kb mem vrij. Dat is jammer. Revisie? geen idee, dan zal ik em eerst eens open moeten maken. Wat wel interessant is, normaal gesproken bij het opstarten van Workbench 1.3 op andere Amiga's zag ik ALTIJD de melding "Battery backed up, clock not found". Deze melding zie ik nu niet. Verder wat gekloot met de A520 modulator. Ik krijg geen signaal op mijn tv monitor, maar doe ik een video (tulp) kabel van de video out naar de video in op de tv monitor dan werkt het wel. Beeld is natuurlijk niet jovel, vandaar dat ik ook een RGB->Scart kabel moet hebben.

                Wat vraag je voor deze vier items?
                - No brand 512 KB geheugen uitbreiding
                - Externe drive (5 1/4")
                - RGB --> SCART kabel
                - The Arcade Joystick(s)

                Ik ga de A500 nu even openmaken, ik wil ook gelijk weten of er ergens lekkage is of wat dan ook.
                <even later>
                Het is een B52 Rock Lobster Revisie 8A moederbord en de accuschade van de Varta batterij op de geheugenuitbreiding maakt prima duidelijk waarom deze niet meer werkt. Zie vooral de laatste foto, de data paden zijn volledig weggevreten. Die geheugenuitbreiding kan de container in. Voor de rest ziet het moederbord er nog goed uit, ik zie geen sporen van accuschade uit de condensatoren (nog niet in elk geval). Ik kan niet zeggen hoe oud deze zijn, maar vaak zijn de nieuwere types die ik zo op Google tegen kom vaak zwart van kleur, en deze zijn blauw. En de clock chip mist. De case zegt A500 met het bord zegt A500+. Waarschijnlijk een A500+ bord dat nog als A500 moest fungeren, immers een A500+ had KS 2.0 en 1MB chip, terwijl deze KS 1.3 heeft en 512KB chip, maar als ik mij goed kan heugen kan in deze Amiga nog 512Kb Chip ram bijgeplaatst (gesoldeerd) worden en een 1MB geheugenuitbreiding om het totaal op 2MB te krijgen.

                Plaatjes (4K-groot)
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_010854.jpg
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_010901.jpg
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_011110.jpg
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_011118.jpg
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_011125.jpg
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_011459.jpg
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_011526.jpg
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_011558.jpg
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_011745.jpg
                http://www.everythingtech.nl/online/...502_011837.jpg
                Last edited by Snowwie; 02-05-2020, 02:07.

                Comment


                  #9
                  Wow, een rev 8a in een gewone A500 is mooi! Dat is eigenlijk een a500+ bord. Die is eenvoudig uit te breiden naar 1mb chip (oke, als je kunt solderenen de chips hebt). Je kunt dan met een geheugenuitbreiding 2mb chip hebben! Mooi voor als je de amiga flink wil uitbreiden met bv een cf kaartje en whdload spellen wil gaan spelen.


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                  Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                  Comment


                    #10
                    Overigens zijn condensatoren op een a500 bord niet zo’n probleem als op een a1200. Desalniettemin vervang ik ze atijd wel op mijn a500 borden. Maar het is niet aannemelijk dat ze schade veroorzaken aan het bord zoals bij een a1200 wel het geval is.


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by VosCoBoss View Post
                      Overigens zijn condensatoren op een a500 bord niet zo’n probleem als op een a1200. Desalniettemin vervang ik ze atijd wel op mijn a500 borden. Maar het is niet aannemelijk dat ze schade veroorzaken aan het bord zoals bij een a1200 wel het geval is.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Heb de condensatoren niet vervangen op mij A500 Rev6A en ook niet op mij reserve Rev6A. Ze zien er nog goed uit en vind voor de A1200 wel echt nodig.
                      [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                      A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                      [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                      [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                      C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                      [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                      [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                      AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                      [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                      Comment


                        #12
                        Ik heb de mijne ook goed bekeken maar ik nergens sporen van corrosie. Vervangen is altijd een verstandige optie, voor de toekomst, maar ik heb geen soldeerspullen, dus ik zie mezelf dit niet gauw doen. Alhoewel ik het wel zou 'kunnen' doen, maar dan moet ik ook eerst weer een soldeerbout + materialen aanschaffen. Ik vraag me bij deze A500+ alleen af, op AmigaStore.eu verkopen ze ook geheugenuitbreidingen, voor zowel de A500 als de A500+. De A500 krijgt 512kb en A500+ 1MB. Die 1MB is Chipram, die 512KB ongetwijfeld fast ram. Wat is nu wijsheid ten aanzien van games, afspelen modules, demo's etc etc. Sommige programma's houden wel van meer chip ram, maar weer anderen hebben ook fast ram nodig.

                        Comment


                          #13
                          Altijd 2MB CHIP RAM, dan zit je altijd goed.
                          [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                          A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                          [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                          [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                          C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                          [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                          [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                          AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                          [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                          Comment


                            #14
                            2MB Chip is wel een goed idee, maar dan moet je 512kB op het board erbij zetten (solderen) en waarschijnlijk wat jumper bridges zetten en ook andere ontkoppelen.

                            http://eab.abime.net/showthread.php?t=77705

                            en uiteraard 1MB uitbreidingskaartje kopen voor je onderste uitbreidingsslot.

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by PRS View Post
                              2MB Chip is wel een goed idee, maar dan moet je 512kB op het board erbij zetten (solderen) en waarschijnlijk wat jumper bridges zetten en ook andere ontkoppelen.

                              http://eab.abime.net/showthread.php?t=77705

                              en uiteraard 1MB uitbreidingskaartje kopen voor je onderste uitbreidingsslot.
                              En een logic chip toevoegen rechts onder. Er is wel een goede guide van te vinden online (link heb ik nu niet bij de hand). Heb het een aantal weken terug nog eens uitgevoerd. Het lastigste was het logic chipje vinden.

                              Edit: link naar mod
                              Last edited by VosCoBoss; 03-05-2020, 12:47.
                              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                              Comment

                              Working...
                              X