Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga 500 gekocht, nto (via Marktplaats gelijk oversteken ) - randzaken nodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Originally posted by PRS View Post
    2MB Chip is wel een goed idee, maar dan moet je 512kB op het board erbij zetten (solderen) en waarschijnlijk wat jumper bridges zetten en ook andere ontkoppelen.

    http://eab.abime.net/showthread.php?t=77705

    en uiteraard 1MB uitbreidingskaartje kopen voor je onderste uitbreidingsslot.
    Is het strikt noodzakelijk om 512KB op het bord het erbij te solderen? Ik wou gewoon deze 1MB geheugenkaart van Amigastore er in zetten, voor 1,5MB chip totaal:
    https://amigastore.eu/en/711-amiga-5...expansion.html
    En dan een Gotek drive in een externe drive stoppen of met een kabel koppelen en met een DF0/DF1 selector de bootfunctie naar DF1 schakelen. Dann heb ik feitelijk een werkend systeem, waarbij niet al te veel diskettes nodig zijn en zonder de originele DF0 te ontkoppelen. Ik ga liever niet solderen aan deze Amiga. Ik heb overigens niet eens soldeerbout (set) dus dat wordt sowieso al moeilijk. :-)

    Comment


      #17
      Originally posted by Snowwie View Post

      Is het strikt noodzakelijk om 512KB op het bord het erbij te solderen? Ik wou gewoon deze 1MB geheugenkaart van Amigastore er in zetten, voor 1,5MB chip totaal:
      https://amigastore.eu/en/711-amiga-5...expansion.html
      En dan een Gotek drive in een externe drive stoppen of met een kabel koppelen en met een DF0/DF1 selector de bootfunctie naar DF1 schakelen. Dann heb ik feitelijk een werkend systeem, waarbij niet al te veel diskettes nodig zijn en zonder de originele DF0 te ontkoppelen. Ik ga liever niet solderen aan deze Amiga. Ik heb overigens niet eens soldeerbout (set) dus dat wordt sowieso al moeilijk. :-)
      Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij gedraagt je bord zich nu als een standaard 500 en accepteert dus niet meer dan 512kb als uitbreiding. Om een 1mb uitbreiding toe te staan verwacht ik dat je op zijn minst wat jumpers anders moet verbinden, je zal dan sowieso moeten (laten?) solderen.

      Ik heb hier zo’n zelfde bord liggen die ik wil gaan ombouwen. Voordat ik dat ga doen, zal ik eens voor je kijken wat er gebeurt als ik er een 1mb uitbreiding in stop.


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

      Comment


        #18
        Zonder te solderen blijft het een A500 en zal de extra chip memory niet gezien worden en is het maximum 1MB. Je zal op zijn minst een aantal bruggen moeten solderen en andere moeten open krassen...

        Ik neem aan dat de 512KB op het bord niet nodig is, maar zeker weten doe ik dat niet.

        Comment


          #19
          Originally posted by PRS View Post
          Zonder te solderen blijft het een A500 en zal de extra chip memory niet gezien worden en is het maximum 1MB. Je zal op zijn minst een aantal bruggen moeten solderen en andere moeten open krassen...

          Ik neem aan dat de 512KB op het bord niet nodig is, maar zeker weten doe ik dat niet.
          Volgens mij doet die logic chip iets met meer dan 512kb in de expansion, maar ik ga het eens proberen. Helaas heb ik meer verstand van solderen dan van logica... iemand die precies weet hoe het zit met adreslijnen en zo zal waarschijnlijk precies weten hoe dit in zijn werk gaat.


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

          Comment


            #20
            Dan wacht ik nog even met de bestelling van wat spulletjes bij AmigaStore, ik heb hun ook dezelfde vraag gesteld, eens kijken of zij hetzelfde zeggen wat betreft dat geheugen.

            Comment


              #21
              Misschien moeten we even terug naar het doel wat je voor ogen hebt met je Amiga voordat je door de bomen het bos niet meer ziet.

              Als je gewoon games wil spelen vanaf floppy of Gotek, dan heb je niets aan meer chipram. Meer chipram wordt pas interessant zodra je aan de slag wil met uitbreidingen, denk dan aan een CF card als harde schijf, en WHDload om spellen vanaf de CF card te kunnen spelen. Op dat moment is het handig (noodzakelijk?!) om 2mb chipram en 8mb fastram te hebben.

              Om klein te beginnen en de Amiga wereld te (her)ontdekken zou je nu kunnen beginnen met een uitbreiding van 512kb en een Gotek drive, al dan niet ook een bootselector. Mocht je in de toekomst ontdekken dat je verder wil uitbreiden, dan weet je nu in ieder geval alvast dat je daarvoor het perfecte moederbord hebt. Je kunt op dat moment dan altijd nog kijken wat je precies doet en of je je moederbord gaat (of laat) aanpassen.

              Qua Gotek drive, ik heb altijd de interne gehad van Amigastore.eu. Scheelt gedoe met bootselectors, je vervangt dan gewoon je interne floppydrive voor de Gotek en klaar.
              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment

              Working...
              X