Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga 500 / 500+ extern 2MB Fast Memory uitbreiding (Nieuw)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga 500 / 500+ extern 2MB Fast Memory uitbreiding (Nieuw)

    Voor die mensen die hun Amiga 500 / 500+ niet willen openen om onder de 68000 CPU een Fast Memory geheugenuitbreiding te plaatsen, is er nu deze externe oplossing.
    Simpel de geheugenuitbreiding op de expansie poort klikken en gewoon aanzetten en werken (*1)

    De geheugen locatie is via 2 jumpers te configureren op $200000-3FFFFF, of op $400000-5FFFFF

    (*1) Het geheugen is niet autoconfig, dus wil je dit geheugen gebruiken dan dien je AutoAddRam in je startup sequence op te nemen.

    Prijs 30 euro

    #2
    Originally posted by Evil_Ed View Post
    (*1) Het geheugen is niet autoconfig, dus wil je dit geheugen gebruiken dan dien je AutoAddRam in je startup sequence op te nemen.

    Wat ik me afvraag:
    Ik vermoed dat libraries e.d. dan allemaal in Chipmem worden geladen omdat het Fastmem geheugen nog niet bestaat voordat er geboot is?

    (Zie screenshot voor Amiga met Fastmem dat wel autoconfig is)

    Comment


      #3
      Originally posted by PMS View Post


      Wat ik me afvraag:
      Ik vermoed dat libraries e.d. dan allemaal in Chipmem worden geladen omdat het Fastmem geheugen nog niet bestaat voordat er geboot is?

      (Zie screenshot voor Amiga met Fastmem dat wel autoconfig is)
      tja ik moet heel eerlijk zeggen dat ik persoonlijk daar geen last van heb, ik heb namelijk 512k in de trapdoor, 512k op het mainboard en 2 mb extern.
      Maar ik zal dat eens testen, want ben daar zelf ook wel nieuwsgierig naar.

      Ik heb ondertussen al wel een aantal artikelen gevonden die je uitleggen hoe je kick te patchen dat dit geheugen wel automatisch ingebonden wordt.
      Daar moet ik nog maar eens naar kijken :)

      Comment


      • Benny
        Benny commented
        Editing a comment
        Ligt dit aan de Kickstart versie ? De Supra ram uitbreiding, die ook via de zijkant gaat, wordt als ik de manual doorlees automatisch gemount.

      #4
      Originally posted by Benny View Post
      Ligt dit aan de Kickstart versie ? De Supra ram uitbreiding, die ook via de zijkant gaat, wordt als ik de manual doorlees automatisch gemount.
      Admins: Today 21:52 staat er boven mijn post ! Doe ik iets fout want het is hier een uur later of gaan jullie de blauwe buren achterna ;)
      Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

      Comment


        #5
        Benny

        nee dat ligt puur aan mijn skills , om een autoconfig uitbreiding te bouwen heb ik meer nodig dan een soldeerstation , je moet dan (tegenwoordig) al snel met 100 pins chippies van 10x10 mm gaan werken, daar komt bij dat je dan in hardware moet gaan programmeren.
        Dat is me too complicated, ik zoek het liever op een andere manier te regelen , danwel via flop danwel via een aangepaste kick.

        Overigens na 2 avondjes stoeien heb ik nu een Kick 3.1 die zowel boot van mijn harddisk controller, en ook nog eens bijna 2 keer zo snel is :) (1,1 MB/sec) , en die ook de FastRam automatisch mount.
        dus met een aangepaste kick is t nu opeens vrij eenvoudig om mijn systeem flink op te krikken.

        Comment


          #6
          Originally posted by PMS View Post


          Wat ik me afvraag:
          Ik vermoed dat libraries e.d. dan allemaal in Chipmem worden geladen omdat het Fastmem geheugen nog niet bestaat voordat er geboot is?

          (Zie screenshot voor Amiga met Fastmem dat wel autoconfig is)
          Ik heb het even nagekeken, en inderdaad als er geen ander geheugen voorhanden is dan gaat het naar Chip, met een trapdoor uitbreiding gaat het naar Slow en via Resident mounten of een gepatchte kickstart gaat het netjes naar Fast zoals bij jou.

          Comment


            #7
            Originally posted by Evil_Ed View Post

            Ik heb het even nagekeken, en inderdaad als er geen ander geheugen voorhanden is dan gaat het naar Chip, met een trapdoor uitbreiding gaat het naar Slow en via Resident mounten of een gepatchte kickstart gaat het netjes naar Fast zoals bij jou.
            Bedankt voor het testen!
            Ik herinner me ook dat met echt Fastmem (dus niet trapdoor mem) SysInfo ook aangeeft dat een A500 iets van 5 á 10% sneller is dan zonder echt Fastmem.

            Comment


              #8
              Originally posted by PMS View Post

              Bedankt voor het testen!
              Ik herinner me ook dat met echt Fastmem (dus niet trapdoor mem) SysInfo ook aangeeft dat een A500 iets van 5 á 10% sneller is dan zonder echt Fastmem.
              Ge zult t nie geloven, maar hij is zelfs 30% sneller :) , maar ik zeg er altijd voor de zekerheid bij dat dat niet voor alles geldt , want het fastmem kan niet voor alle systeemfuncties gebruikt worden.

              Comment

              Working...
              X