Announcement

Collapse
No announcement yet.

Abandoned A1200 Tower project met A1200 rev 2b, Apollo 1240 64mb, SCSI kit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Abandoned A1200 Tower project met A1200 rev 2b, Apollo 1240 64mb, SCSI kit

    LET OP, BESCHRIJVING AANGEPAST 7-2-2021 toegevoegd: voeding, CD-ROM drive en toelichting over de werking, toelichting SCSI module.

    Vanwege het oppakken van een studie, ga ik de komende jaren flink minder tijd hebben voor hobbyen met Amiga's. En mijn probleem is, zolang er onafgeronde projecten liggen, blijven die in mijn hoofd rondzingen. En die energie kan ik beter gebruiken voor studeren dan aan Amiga-projecten. Daarom kan ik die onafgeronde projecten maar beter weg doen. Een van die projecten is een A1200 tower. Voordat ik deze op Amibay zet, eerst hier een interessecheck. Want wat is het voor moois:

    - Elbox of Micronik(?) tower uit de jaren '90, mooi wit, echt uit die tijd. Het is geen hobby-ding, maar een tower die ooit echt als Amiga tower is verkocht. Op de originele voeding zat een sticker met de naam van de leverancier van de tower. Die voeding is inmiddels weg, en ik dacht de naam van de bouwer wel te onthouden. Maar dat is mislukt. Ik wil zeggen Elbox, maar weet het niet zeker. De tower is mooi wit en plastic is netjes. Een van de zes clipjes van de voorkant is afgebroken, zie foto's. Er is 1 afdekklepje bij voor de 5,25" sloten. Het metaal is her en der heel iets voorzien van een bruin laagje, maar niets heftigs.
    - ATX naar Amiga en aan/uit adapter
    - Floppy drive, werking onbekend
    - Mitsumi 32x CD-ROM drive, werking onbekend, laatje/koffiehouder gaat open, en ledje knippers bij eerste keer aanzetten
    - Rev 2b moederbord met de meeste timing fixes (E123C en E125C removed, R118 -> Change to 220R, E121R en E121R -> Change to ferrite). In 2019 door mijzelf gerecapped en schoongemaakt, en voorzien van nieuwe audio en composite aansluitingen. Dit was mijn hoofd-moederbord tot ik de ReAmiga af had. Dit moederbord heeft bij mij nooit problemen gegeven, ook niet met het afspelen van muziek bij spellen als Soccer Kid, wat soms wel eens een issue schijnt te zijn.
    - Apollo 1240 met 2x32MB RAM en een passieve heatsink (wordt niet echt heet maar zou misschien een fannetje op mogen). Met Mach130. Volgens sommigen kan deze niet omgebouwd worden naar 1260, volgens Chucky/John Hertell is dat een mythe, zie hier: (klikkerdeklik!) Let op, deze past zonder aanpassingen alleen in een tower vanwege de flinke heatsink en het SIMM-slot aan de bovenkant! Beide SIMMslots zijn NIEUW, het SIMMslot aan de onderkant is iets hoger zodat daar ook een doublesided SIMM in past.
    SCSI module voor de Apollo, niet getest, waarschijnlijk nog nooit gebruikt, want de connector moest ik nog op de Apollo solderen. Past niet in de tower, hiervoor zal je een verlengkabeltje moeten maken of kopen, of een gat in de bovenkant van de kast moeten zagen.
    FastATA MK5, ergens vorig jaar nieuw gekocht bij Amigastore
    - Een keyboard adapter voor over de CIA U7, zodat een PS/2 toetsenbord aangesloten kan worden (niet getest)
    - Een zelfgemaakte keyboard adapter voor een A2000 toetsenbord, om direct aan te sluiten op de keyboard headers op het rev 2B moederbord. Een van beide past in de tower, als je ze beide wil installeren dan moet je een gat erbij maken
    - Een Duits (QWERTZ) Amiga 2000 toetsenbord. Beetje geel, werkt wel goed.
    - 3.0 ROMs
    - 20gb PATA Maxtor HDD.
    - Angled PCMCIA adapter.
    - Externe Meanwell RPT-75B voeding in originele A500-behuizing.



    De tower is met de externe voeding 100% stabiel met memorytests via Diagrom en AmigaTestKit, SysInfo en AIBB. Workbench 3.1 is voorgeïnstalleerd op de HDD. De harddisk is via de floppy-power van het moederbord aangesloten zodat het een werkend systeem is, maar je wil natuurlijk hier een echte voeding in zodat er meer HDD's en CD-ROMs enzo aangesloten kunnen worden. Met de ATX-voeding die ik in gedachten had voor dit project kreeg ik de tower niet stabiel. Misschien slechte voeding, teveel of te weinig spanning of spanning niet stabiel genoeg... probleem was dat de tower vaak niet doorstartte, bleef hangen op het grijze beginscherm. Met de Meanwell en ook met de Individual Computers CA-PSU draait de tower uitstekend!

    De som der delen brengt mij op een bedrag van rond de 800 euro voor alles bij elkaar. Ik sta open voor redelijke biedingen en voor mooie verhalen over wat je ermee zou willen doen. Er is weinig meer wat ik zoek omdat ik juist wil inkrimpen, maar iets te ruil aanbieden mag altijd. Nee zeggen kan ik altijd nog!

    Foto's volgen snel!
    Last edited by VosCoBoss; 07-02-2021, 15:30.
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    #2
    Click image for larger version  Name:	image_3953.jpg Views:	4 Size:	159.5 KB ID:	26536 Click image for larger version  Name:	image_3955.jpg Views:	3 Size:	85.2 KB ID:	26537 Click image for larger version  Name:	image_3954.jpg Views:	3 Size:	135.6 KB ID:	26538 Click image for larger version  Name:	image_3956.jpg Views:	3 Size:	52.4 KB ID:	26539 Click image for larger version  Name:	image_3957.jpg Views:	3 Size:	79.1 KB ID:	26540 Click image for larger version  Name:	image_3958.jpg Views:	3 Size:	89.1 KB ID:	26541 Click image for larger version  Name:	image_3959.jpg Views:	3 Size:	49.3 KB ID:	26542 Click image for larger version  Name:	 Views:	0 Size:	133.1 KB ID:	26517 Click image for larger version  Name:	image_3960.jpg Views:	3 Size:	168.6 KB ID:	26543 Click image for larger version  Name:	image_3962.jpg Views:	3 Size:	211.0 KB ID:	26544 Click image for larger version  Name:	image_3961.jpg Views:	3 Size:	176.8 KB ID:	26545 Click image for larger version  Name:	image_3963.jpg Views:	3 Size:	133.8 KB ID:	26546
    Attached Files
    Last edited by VosCoBoss; 07-02-2021, 15:29.
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    Comment


      #3
      Update; Het niet altijd willen booten heeft te maken met de voeding. Met een andere PSU aan het moederbord werkt het 100%.
      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

      Comment


        #4
        Akkoord bereikt met robbert !
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

        Comment

        Working...
        X