Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga arcade conversies: hit and miss!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga arcade conversies: hit and miss!

    In de Amiga (en C64) hoogtijdagen, waren er ontzettend veel zgn. arcade hallen overal. Van Center Parcs tot Scheveningen, van van der Valk tot het pretpark, er was altijd wel een kleine of grote arcade hal in de buurt. De arcade games die je daar kon spelen, waren (meestal) mooi, indrukwekkend en verslavend. Ze waren echter ook slecht voor je portomonnee - ik mocht hooguit 1 of 2 spelletjes spelen als we er waren. Gelukkig waren er echter arcade conversies voor de Amiga, de Commodore 64 en tig andere homecomputers. Het lijkt mij leuk als we in dit topic eens een aantal "bespreken" - zowel de goede als de soms bar slechte conversies. Ik trap af met...

    Sega's Out Run

    Out Run werd in 1986 gelanceerd en was direct één van mijn favorieten. Ik schreef reeds eerder dat ik destijds al groot liefhebber van (snelle) auto's was en de Out Run arcade kast schepte hoge verwachtingen:

    Click image for larger version

Name:	outrun_1.jpg
Views:	1744
Size:	83.6 KB
ID:	994

    De kast bewoog mee met de bewegingen van de - overigens niet in het echt bestaande - Ferrari Testarossa convertible. Net of je echt aan het autorijden was, voor een jongetje van 8 jaar oud :-). De kast was heel gaaf, maar het spel stelde gelukkig ook niet teleur. Het begon al met het kunnen kiezen van je voorkeursmuziek met de radio op het display en de gameplay zelf was razendsnel en vloeiend, wat de snelheidsbeleving van het autorijden uiteraard ten gunste kwam.

    Click image for larger version

Name:	outrun04.png
Views:	403
Size:	20.8 KB
ID:	995

    Omdat het toch elke keer een hele gulden kostte om een potje te mogen spelen, heb ik destijds niet heel vaak echt gespeeld. Ik heb echter wel heel veel tijd doorgebracht in/op de kast, net doende alsof ik echt aan het spelen was - blind voor het knipperende "INSERT COINS". Halsreikend keek ik uit naar de home computer conversies: eerst op mijn C64; later op mijn Amiga. Was de C64 versie nog wel aardig te noemen, ondanks de ontbrekende splitsingen en de brunette i.p.v. de blondine, de Amiga versie was...

    Hopeloos

    De Amiga versie werd, zoals wel vaker gebeurde in projecten die weinig tijd en/of budget hadden, gelijktijdig met de Atari ST versie ontwikkeld. De ST had immers dezelfde processor, dus kon er veel code voor beide machines gebruikt worden. Men was voor het gemak maar even vergeten dat juist de snelheidsbeleving zo belangrijk was en dat de Amiga, in tegenstelling tot de ST, beschikte over een aantal custom chips welke een goede en snelle conversie meer dan mogelijk maakte. Het resultaat was bedroevend:

    Click image for larger version

Name:	outrun-Amiga.png
Views:	378
Size:	212.9 KB
ID:	996

    Niet alleen ontbrank de radio (zelfs de C64 versie had deze wel!), maar de gameplay was traag en je moest gek genoeg opties selecteren en de game starten via een met de muis toegankelijk menu! Elk gevoel van snelheid ontbrak en ik geloof niet dat ik ooit meer teleurgesteld ben geweest in een game dan in Out Run op de Amiga. Als je de Megadrive versie er naast houdt, zie je wat mogelijk was geweest op de Amiga. Een ontzettend slechte conversie en een grote gemiste kans, hoewel ik denk dat er puur vanwege de naam die het spel had nog steeds veel exemplaren zijn verkocht.



    Wie volgt met een (hopelijke betere) arcade conversie?
    Last edited by Infant; 21-10-2015, 12:05.
    It's a wonder tall trees ain't layin' down

    #2
    Tja, aan Outrun heb ik goede herinneringen. Ik was als kind zo blij toen ik voor hfl 9,95 het spel op cassette mocht kopen om te spelen op m'n C64. Helemaal kapot gespeeld. Goede muziek en een goed gevoel van snelheid. Ongekend. De Amiga versie heb ik me overigens nooit aan gewaagd.

    Voor mij goede hits van de arcade voor de Amiga:
    - Operation Thunderbolt
    - T2: the arcade game

    Misschien overheerst het sentiment/nostalgie, maar heb me goed vermaakt met de bovenstaande games.

    Comment


      #3
      Vandaag toevallig deze aflevering van ChinnyVision gekeken. Daarin test hij ook Outrun en de Commodore 64 versie lijkt er inderdaad goed vanaf te komen in vergelijking met andere versies. Ik heb deze week nog de Amiga versie proberen te spelen, maar ik heb het niet langer dan de eerste stage volgehouden. Zo jammer, want Outrun verdiende beter!

      Comment


        #4
        Voor mij is de perfects arcade conversie toch wel Rainbow Islands hoor:



        Deze conversie was, afgezien van het missen van een aantal levels, arcade perfect. De graphics waren uit de arcade roms gelicht, maar de code was helemaal door Andrew Braybrook en de zijnen gedaan... Alle kleine gameplay details hebben ze door het spelen op een origineel spel overgezet naar de home computer versie. Een enorme prestatie, vind ik.

        Het speelt precies als de arcade versie, hoewel je met je joystick omhoog moet duwen om te springen... Daardoor ga ik nog wel eens dood als ik het spel via MAME speel. :)



        Het spel is erg 'cute' maar dat hoort er bij. De gameplay is super, maar wel moeilijk. Een aanrader!!!

        Comment


        • Infant
          Infant commented
          Editing a comment
          Klopt! Dit is naar mijn idee inderdaad de beste arcade conversie op de Amiga.

        • tsb
          tsb commented
          Editing a comment
          Top game!!

        #5
        Het boek is vaak beter dan de film.

        Ik was ooit met iemand mee die iets met arcadekasten deed; geen idee meer wat. Daar stond een Thunderblade-kast die riep: “Play me!” en zodoende heb ik er een tijdje op gespeeld. Het ding was in reparatie of iets dergelijks dus het kostte me niets.

        Click image for larger version

Name:	game1.jpg
Views:	141
Size:	69.1 KB
ID:	1017

        Geluid was super en het zag er allemaal indrukwekkend uit. Kijk maar.

        Arcade-versie



        Even later scharrelde ik Thunderbird voor de Amiga op en dat was — na eerst de arcade gezien te hebben — een deceptie.

        Kijk dìt dan!



        Die. Wolken. Die. “Muziek.” Die. “Animatie.”

        Ik wil m’n geld terug! Oh… wacht…
        [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

        Comment


        • Ikilledher
          Ikilledher commented
          Editing a comment
          Toegegeven, de opbouw van die gebouwen in de arcade-versie en die enorme bomen-sprites zijn gewoon even teveel voor een kale 500 maar juist die gelaagde flats zijn nog heel aardig gefaket op de Amiga. Met name de geluidseffecten en de helikopteranimatie zouden naar mijn idee veel beter kunnen.

        #6
        Ik zie dat de Amiga-versie veel gelijkenis heeft met de Atari ST-versie. Dus waarschijnlijk wat Infant zegt.

        Alle Thunder Blade-conversies op een rij:



        (De C64-versie ziet er best mooi uit trouwens.)
        [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

        Comment


          #7
          Thunderblade (zowel arcade als C64) heb ik inderdaad goede herinneringen aan. De Amiga en Atari ST versies delen waarschijnlijk weer dezelfde basis net zoals bij Out Run. Jammer en een gemiste kans. Die MS DOS versie ziet er ook treurig uit trouwens...
          It's a wonder tall trees ain't layin' down

          Comment

          Working...
          X