Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mondeling Oordeel over Neuss: Amiga 30 Jahre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Mondeling Oordeel over Neuss: Amiga 30 Jahre

    Een korte beschrijving van (a la Tomtom-soft): A Trip to Neuss. Met vier liefhebbers in een automobiel: Infant, Joshua5, ZNR Snakeware, ik en een onbekende persoon in de achterbak. Om acht uur vertrokken, 300 achteruit over de vluchtstrook, het is 10:00 uur.

    Aangekomen in Neuss bleek er voor de auto geen plek meer in de herberg dus parkeerde cafégenoot Infant in de parkeergarage naast de deur — praktisch — op een gereserveerde invalidenparkeerplaats. +1 Double Outlaw achievement unlocked! +1

    Voor het conferentiegebouw ontmoetten we R.J. Mical die stond te wachten om een andere VIP-genodigde in te halen. Een aantal van ons heeft ondertussen een flink aantal dagen, nachten en andere zaken met de man gedeeld dus het was gelijk een liefdesexplosie. Toen de rookwolken optrokken, waren we klaar om naar binnen te gaan.

    Binnen vonden we geen enkele vorm van toegangscontrole, enkel een tweetal lieve kraampjes met Amiga-mokken, Amiga-stickers, Amiga-dingen, Amiga-alles dus we wandelden op het geluid af naar een verdieping hoger. Omdat we heel sportief zijn, namen we de trap. Boven aangekomen, wandelde ik direct tegen TMC (ook een bezoeker van ons Amigacafé) aan, die ik al een tijd… niet… had gezien. Leuk. Een moment later tegen onze Zweedse vriend Raylight. Ook leuk. Gelijk helemaal in the mood!

    De entree op de eerste verdieping bestond uit een drie- of viertal kraampjes waar Amiga-muziek en -spellen werden verkocht. Volgens mij zag ik daar in het kraampje de man met de piano-sjaal, beter bekend als Chris.

    De grote zaal was een 180-graden draai en tien stappen verder maar daar zouden we voorlopig niet aankomen. Er stond namelijk een grote ronde statafel voor met vijf andere knappe café-bezoekers: iRetroVolleerd, HammerNL, Tahoe, Wouter de Kastouter en BuzzFuzz. Daar schudden we handen en deelden we de laatste leugens. iRetroVolver kwam over alsof hij al een paar dagen had gefeest met Mical en Haynie. Dat was ook zo. (Volgens de laatste berichten is hij pas net klaar.) Somebody needs to do it! Tahoe en Wouter dronken geen koffie — er was geen koffie meer — en rookten waterdamp aan de tafel en Buzzfuzz kwam net terug van een fotosessie in de grote zaal.
    Click image for larger version

Name:	12096237_877768858974145_6274241976329023908_n.jpg
Views:	670
Size:	65.2 KB
ID:	503


    De zaal was… een grote zaal: in het centrum een ferm projectiescherm boven een podium met zestig stoelen ervoor, halfvol met luisterende mensen. De audio was zo afgesteld dat het redelijk goed te horen was op een stoel. Buiten dat stoelenveld was er eigenlijk niet veel van de presentaties te volgen maar dat vond ik helemaal niet erg.

    Het was er redelijk druk; niet HHC-dagen-druk, maar vrachtwagen-RAI-druk. Ik schat zo een 350 man, en ik telde drie kinderen waarvan één baby en drie vrouwen… Die drie vrouwen stonden achter de grote bar. Veel mensen met tasjes, T-shirts met Amiga-gerelateerde opdruk van Boing balls tot Atari-logo’s.

    De rest van de ruimte was gevuld met verkoopkraampjes: Amiga-memorabilia, Amiga-software, en oude en nieuwe Amiga-hardware. Van meneer Jens Schönfeld GmbH die zijn moderne kaartjes verkocht tot Petro die zijn ‘Commodore-legacy’ en de Escom Walker toonde. Die hele tafel is overigens te koop maar niemand had waarschijnlijk zoveel geld bij zich; Petro wil er 30.000-50.000 euro voor cashen. Mical en Haynie spraken met de gasten en deelden op verzoek een handtekening uit. Je zou het eens moeten meemaken – wellicht op A:31 of A:32 – Mical heeft een soort energieveld om zich heen; een retractor beam. Leuk om te zien. In het centrum van de zaal (tegenover het scherm) sprak Petro tegen de mensen en zette handtekeningen. Het viel ons op dat Jens Schönfeld óók handtekeningen uitdeelde. Signature Fest! Het leek of alle bezoekers zichzelf tot doel hadden gesteld van iedereen een handtekening te scoren. :-) Ik herkende nog meer hoofden van het Amsterdamse Amiga: 30 Years: Cloanto, de spelletjesboeren, Friend, Hyperion, dat Amiga magazine et cetera. Er liep ook een aantal — voor mij — onbekenden rond: oudmedewerkers van Commodore Duitsland. Het lijkt erop dat zij zich hervonden hebben en zichzelf na dit evenement een reünie gaan aanmeten. Helaas heb ik Hedeon uit Nederland met zijn PowerPC-dingetje niet gevonden. Ik ben er waarschijnlijk een paar keer straal voorbij gelopen.
    Click image for larger version

Name:	12118641_877760915641606_7011322805604085525_n.jpg
Views:	60
Size:	90.1 KB
ID:	504


    Een moment heb ik gespeeld met een prototype van de X5000; ook te koop — voorverkoop om precies te zijn. Het is van binnen best een mooie computer maar het heeft me niet overtuigd; het is een vessel voor AmigaOS-veel en ik houd het bij klassieke Amiga’s.

    Die kraampjes! Verkoopkraampjes! Veel! Ik wist niet dat er nog zoveel Amiga-dingen verkocht werden! Wat een spullen! Er stond een blok tafels waar bezoekers hun meegebrachte computers konden neerzetten en gebruiken. Ik schat in dat de meeste gangbare types Amiga oud en nieuw daar vertegenwoordigd waren. Anders dan een verloren NextGen-Amiga-demo heb ik geen demos gezien. Wel heel veel monitors met AmigaOS4.1-schermen of spellen. In de hoek van de zaal stond één kraampje met iets dat op een demo leek en dat bleek het standje dat ik het meest interessant vond: twee monitors met een Mega65 voor elk: één met een aantrekkelijk C65-scherm en één met een C65-demo.
    Click image for larger version

Name:	12122840_1009837572391594_8833524181783395507_n.jpg
Views:	64
Size:	61.7 KB
ID:	505


    De Mega65-mannen hebben het prototype van de C65 naar eigen inzicht afgemaakt en in een programmeerbare chip (zo’n FPGA) geprakt. Het geheel is in een ge-3D-printe kast van de originele C65 geschoven. Alsof er een echte C65 staat! We hebben het erover gehad en waren het erover eens dat de C65 de perfecte machine geweest zou zijn tussen de C64/C128 en de Amiga 1000. Het lijkt me een prachtapparaat voor nieuwsgierige volwassenen en andere kinderen. Als ik mocht kiezen tussen een Mega65 en een X5000 zou ik de Mega65 kiezen, meteen.



    Zo ver verwijderd van de wekelijkse AA-bijeenkomst had ik vroeg in de middag graag een glas bier gedronken, maar aan de bar werd, naast koffie, ook geen alcohol verkocht. Dat zou een vergunningendingetje kunnen zijn. Helemaal niet erg. Tijd voor de lunch, een Duits gerecht, Curry Bratwurst. Ik had niet zoÆn trek in een bolletje kaas dus niet op de conferentie zelf maar bij oma Schwans in Neuss.

    Terug op de Amiga-conferentie hebben we nog een paar keer over de venue geroamed maar de spark bleef voor mij uit. We zijn naar ons hotel gegaan om alvast in te checken en om te skiën. Omdat ik niet kan skiën, ging ik snowboarden. Trouwens, ik kan ook niet snowboarden. Maar het was was wel extreem leuk!

    Omdat het eten op zich zou kunnen laten wachten heb ik er nog een Curry Bratworst ingehangen en dat bleek praktisch want het echte Amiga 30-eten liet nog even op zich wachten tot 21:00 uur. Niet erg want het was gezellig aan de tafel. Ik vond het eten wat brak maar ik ben natuurlijk Van der Valk gewend: het vlees was taai en koud en de vis was koud en droog. Niet echt lekker, maar ja… smaken verschillen.

    Onder de streep viel het evenement me wat tegen. Dat heeft niets te maken met de organisatie: ik ben ervan overtuigd dat het bloed, zweet en tranen heeft gekost. Het heeft bovenal te maken met mijn voorkeuren en verwachting. Ik spreek op eigen titel: ik miste een vonk, het warme bad, het feest der herkenning en ik vond het wat zakelijk, wat stijf. Afgezien van kleine gepassioneerde verrassingen zag ik vooral een enorme massa mensen die mij spullen probeerden te verkopen die ik niet wil. Ik herkende mezelf niet als doorsnee publiek, ik voelde me niet aangesproken. Deze hobby draait voor mij voor een groot deel om die heerlijke niveauloze verstandhouding met mensen die een stukje historie delen.

    Was het kut? Zeker niet! Ik heb van begin tot eind genoten! Ik heb gelachen (veel), geleerd, nieuwe vrienden gemaakt en sliep samen met een grote Duitse staande klok. Daarbij heb ik een nieuwe levenstaak: erachter komen wat de betekenis is van de twee intrigerende getatoeëerde strikjes die sommige vrouwen op de achterkant van hun benen dragen. Als zelfs Wouter de Kastouter het niet weet dan moet het wel heel ondergronds zijn!
    Click image for larger version

Name:	12143317_10153684745232302_2640457243542858783_n.jpg
Views:	66
Size:	125.8 KB
ID:	506
    Last edited by Ikilledher; 13-10-2015, 08:52. Reason: Foto’s teruggetoverd
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    #2
    Wellicht een run doen met zelf de Mega65 maken? Je kunt alles downloaden op http://mega65.org/ om dat te doen kennelijk.
    Meer over die strikjes na waat googlen; http://fabulousdesign.net/bow-tattoos-meanings/
    [SIZE=10px][I]3x Amiga 500, 1x Amiga 1200 1D4[/I][/SIZE]

    Comment


    • michael
      michael commented
      Editing a comment
      Was zo druk met zoeken naar mega65 en die intrigerende strikjes dat ik helemaal vergat te melden dat ik het een leuke post vond. Dus bij deze; wat een leuke post. :D

    • Ikilledher
      Ikilledher commented
      Editing a comment
      Haha, dank! Die strikjes, ja, het heeft wat. Ik ga het eens voorstellen.

      En wat die Mega65 betreft: mooi om te zien dat dat soort projecten open source aangeboden wordt. Share and enjoy!

    #3
    dat zag er gezellig uit jongens :) :)

    Comment


      #4
      Ik heb een ontzettend leuke dag gehad. Het achteruit rijden over de autobahn was wat spannend, maar dat hoort ook wel een beetje bij zo'n dag, vind ik. Het evenement zelf kon mij niet enorm bekoren: na een rondje of twee langs alle tafeltjes was ik er wel klaar mee. Een paar flauwe grapjes over 'dat we beter kunnen gaan skiën' later, gingen we dan ook maar echt; en dat was ontzettend leuk! Ook het drink- en eetfestijn wat hierop volgde was voor mij een groot succes.

      Al met al heeft dit wederom voor mij duidelijk gemaakt dat het niet zozeer om de computer(s) gaat, maar des te meer over de vriendschappen die je sluit dankzij de gezamelijke interesse in die computer.

      Iedereen ontzettend bedankt, ik had een top weekend!
      It's a wonder tall trees ain't layin' down

      Comment


        #5
        Ik ben nog steeds brak! Gisteren nog met RJ Mical in Marburg op stap.. ik ben hardleers mag ik stellen. Nu hang ik in mijn stoel op kantoor en luister naar Duitsers die iets zeggen maar ik neem er geen notie van. Het zijn van die geluiden op de achtergrond die in sync zijn met het brommen in mijn hoofd. Om 15.00 zal ik een meeting in mijn agenda kloppen en gewoon naar buiten rijden alsof het de normaalste zaak ter wereld is om vervolgens die Duracel Bunny Mical weer op te halen voor wederom een avond in Duitsland te gaan stappen. God wat ben ik blij wanneer ik hem morgen op Frankfurt Airport mag afgeven bij de "lost and found".. ze zullen wel weten waar hij heen moet. Of ze hem terug willen weet ik niet.

        Comment


        • Infant
          Infant commented
          Editing a comment
          Kom gezellig naar Nittel, dan gaan we eten :-)

        #6
        Wat een geweldig weekend. Ik sluit me eigenlijk volledig aan bij bovenstaand sentiment! Ik heb genoten, maar eigenlijk vooral van de mensen om mij heen. De dag was goed geregeld, mooie locatie maar als het een autorai was geweest had ik me waarschijnlijk net zo vermaakt, mits in dezelfde setting. Het feest is vooral wat er om zo'n dag heen gebeurd, de uitstapjes, de gesprekken, soms 1:1, en de lol die je met elkaar hebt.

        Kortom, zoiets moeten we vaker doen! :)

        Comment


        • ZNR Snakeware
          ZNR Snakeware commented
          Editing a comment
          Met veel plezier je blog gelezen. En ja wat een mooie dag(en) was dat dan zeg. Amiga 30 Amsterdam rocked, maar ik vind de vrienden achter Amiga waar het om draait. Bedankt ik heb echt heel veel lol gehad en doe het graag weer eens met jullie over. Tot Amiga 3x ;)

        #7
        Leuk stukje! Eén vraag onbeantwoord.. lag Petro onderweg náár of ván in de achterbak?

        Comment


          #8
          Wat een leuk verslag!! Bedankt voor de leuke foto's en info.

          Comment


            #9
            Originally posted by dottyflowers View Post
            Leuk stukje! Eén vraag onbeantwoord.. lag Petro onderweg náár of ván in de achterbak?
            Aan het aantal foto's op Facebook te zien heeft hij zijn DeathGrip™ nog meerdere malen kunnen toepassen te Neuss - dus het antwoord op jouw vraag laat zich raden
            It's a wonder tall trees ain't layin' down

            Comment


              #10
              Ja lekker dagje, goed gelachen wat ik in de maanden ervoor niet heb gedaan, de dag zelf was inderdaad niet te vergelijken met Amsterdam, maar dat mocht de pret niet drukken. Nu vooral met RJ opgetrokken en Dave iets minder. Voor het eten ging het echt los en ik heb ook even heerlijk kunnen spelen met Wouter z'n Sony Alpha camera. De foto van hem en 1 van de serveersters is er 1 van. Dit moeten we inderdaad vaker doen, misschien eens wat meer in detail gaan over datgene wat we de dag na 30 jaar Amiga Amsterdam bespraken ?

              Comment


              • Ikilledher
                Ikilledher commented
                Editing a comment
                Wat bespraken we ook alweer? :-)

              #11
              Een hele leuke impressie voor degene die er waren en die er niet waren! :)

              Comment


                #12
                Leuk stuk!

                Comment


                  #13
                  Ik was er niet bij!

                  Comment


                  • Buzzfuzz
                    Buzzfuzz commented
                    Editing a comment
                    Foto's zat hoor, Wouter heeft aardig wat geschoten

                  #14
                  Ik heb ervan genoten.. voor ons een soort thuiswedstrijd ;) Bij binnenkomst meteen die computerclub vibe... die X5000 zou ik ook overslaan... meer zo van... dat was... De MEGA65 vind ik leuk maar toch 350 euro... Ik werd wel meteen verliefd op 1 machine.... zelf de originele gehad... deze was zwart.... een A2000...

                  Sfeer was goed, prijzen waren goed... eten zijn we ook buitenshuis gaan doen. Wist niet dat Neuss zo'n leuke stad was, normaal scheur je erlangs als je richting Dusseldorf gaat :)

                  Comment


                  • dottyflowers
                    dottyflowers commented
                    Editing a comment
                    €350 voor een Mega65 is toch een stuk beter dan die €22.827,00 (http://t.co/CHKtOXRXPZ)..

                  • HAWKEYE
                    HAWKEYE commented
                    Editing a comment
                    Nee.... Ik zou eerder 22k uitgeven voor de echte dan 350 voor een replica... ik hou niet van replica's....
                Working...
                X