Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vampire 1200 - eerste ervaringen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Vampire 1200 - eerste ervaringen

    Hij is binnen! Ik had me op 10 Februari 2020 ingeschreven voor een V1200 en na veel wachten kreeg ik twee weken geleden een bericht dat mijn Vampire klaar was. Even 450 overschrijven naar een Ierse bank onder vermelding van mijn naam en zie: 2 weken later heeft de PTT een pakketje afgeleverd met daarin een Vampire. Oef dat is wennen: Blizard 060/PPC loodzwaar en groot, Apollo 1240 en Apollo 1260 nog steeds groot en dan de Vampire zelf. Deze weegt ivm met die oude kaarten niets en neemt maar 75% van de ruimte in beslag.

    Inbouwen is een fluitje van een cent, als zul je wel de ruimte onder je floppy-drive vrij moeten maken want daar moet de HDMI stekker in, ook je netwerk aansluiting moet onder de floppy drive door naar buiten. Het Apollo Team heeft het over Digital Video Out omdat ze geen licentie afnemen van het HDMI platform. De huidig uitgeleverde Vampire Kaarten bevatten allemaal een beta Core (firmware) 2.13 die in staat is om te starten vanaf de Amiga IDE of de Vampire IDE (dezelfde 44 pinnen). In mijn geval was het dus verhangen van de IDE-CF adapter en starten.

    En dankzij kickstart 3.1.4 gebeurt er niets. De OS3.1.4 componenten werken niet goed samen met Vampire Kickstart 3.10 waardoor de workbench niet opkomt. Opstarten zonder startup-sequence werkt dan prima. Als je gaat graven op het Apollo forum zul je dit ook ergens, in een sub-thread kunnen vinden. Heb je kickstart 3.1 of 3.0 dan schijnt het allemaal te kunnen werken. Bij workbench 3 of 3.1 moet je om de RTG van de Vampire te gebruiken, de SAGA Core ( drivers voor de Vampire RTG ) installeren en de Picasso drivers van Aminet installeren. Niet de nieuwste Picasso van Icomp kopen, dat is eenmalige aanschaf en voor de volgende update moet je opnieuw betalen, ook als je de boel opnieuw wilt downloaden na bijv een crash).

    Als je het op dit punt nog niet gedaan hebt: download CoffinOS 58 (goed zoeken, er zijn een hoop commerciële sites die je een kant en klare CF met CoffinOS verkopen maar je kunt het ook gewoon gratis downloaden) en schrijf dit naar een CF kaart van 32 GB. Dit duurt even. Je kunt ook Aros downloaden, de meest actuele versie is Apollo OS, dit is de versie waar de Vampire ontwikkelaars zelf aan mee ontwikkelen. Alleen al de IDE performance van Apollo OS is een reden om Coffin te verlaten. Apollo OS kan momenteel wachtend op een nieuwe firmware slechts starten vanaf de Amiga IDE (performance < 1.5M/s). Omdat mijn interne IDE afgebroken is, kan ik dat niet testen.

    Coffin start prima op. Meteen in RTG modus. Omschakelen naar AGA MK2CR is een probleem omdat die geen beeld meer geeft na het opstarten, daar moet je een patch voor installeren die schijnbaar niet geïnstalleerd is op Coffin. Het uiterlijk van Coffin, is een kwestie van smaak. Een beetje rondklikken in Coffin laat zien dat het echt een verzameling van tools is. Coffin heeft een paar meegeleverde jpg bestanden die je vanuit de WB prima kan bekijken (opent MysticView) maar als je ergens anders op je eigen foto's klikt, opent hij een viewer in AGA. Herstart noodzakelijk. Iconen sets lopen door elkaar. Coffin staat verder vol met creatief "gevonden" software. Omdat Coffin dus vanalles heeft (en dubbel) kan er nog een hoop getweaked worden.

    Over beeldscherm modi: theoretisch kan Vampire 1920x1080 aan. De beeldscherm verversing is dan heel sloom en het geheugen gebruik is heel groot. ( Wijd x Hoog X bytesPerPixel). De Vampire heeft 128 MB geheugen en het geheugen gaat daar vanaf. Dus ik heb zo'n 108MB over.

    Performance is geen issue: MP3 afspelen gaat probleemloos op Paula. Voor de rest merk je aan het Apollo forum eigenlijk dat de Vampire 1200v2 al een beetje tegen het einde van zijn kunnen aan zit. De FPGA is klein en bijna vol. De makers van de Vampire zetten hun kaarten op hun V4 (een grote FPGA) waarin ze zowel RTG als AGA geïmplementeerd zijn. Truuks uit de V4 kunnen teruggezet worden naar de V1200 mits het past en een core ontwikkelaar er zin/tijd voor heeft. Voor de 1200 core is dat de persoon die de bordjes in elkaar zet. Omdat er geen ruimte is voor AGA zal de 1200 dus altijd een scandoubler of native uitgang nodig blijven hebben voor spelletjes.

    Als iemand vragen heeft, beantwoord ik ze graag.
    Last edited by Roel007; 18-04-2021, 12:09. Reason: updates / spelfouten
    Amiga 1200, IMac MorphOS

    #2
    Dank voor schrijven, jammer dat ie niet start met Kick 3 14 out of the box.
    Zit er ook iets van netwerk mogelijkheden bij ?

    P96 in versie 3 vind ik juist wel een aanrader, meer dan zijn geld waard.
    Last edited by Benny; 17-04-2021, 23:09.
    Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

    Comment


      #3
      Je kunt er een netwerk kaartje op aansluiten (type)Daar moet je dan wel een kabeltje bij kopen.
      Amiga 1200, IMac MorphOS

      Comment


        #4
        Zelf heb ik me ook ingeschreven vorig jaar december. Dus bij mij gaat het nog wel ff duren voordat hij er is.

        Waar ik nu benieuwd naar ben is wat kun je nu meer / beter als voor de upgrade?

        Zelf gebruik ik de amiga nu voor wat tekst en ook spelen met iBrowse, beetje spelen met de printertjes.
        Spelletjes doe ik eigenlijk niet. Ik begrijp als ik die wel zo doen dat die dan via de amiga gaan en niet via de rtg.

        Comment


          #5
          Wat je met een Vampire kan, wat je niet kon met een standaard Amiga:
          - RTG voor Workbench
          - MP3's afspelen
          - Het Internet op (verwacht er niet te veel van)
          - PC spellen spelen die gepoort zijn (bijv. Heart of Darkness)
          - De allerzwaarste demo's afspelen die normaliter een 68060 processor nodig hebben
          - En vast nog wel iets meer

          Comment


            #6
            -Je kan MPEG zowaar enigszins fatsoenlijk afspelen met RIVA AMMX op de Amiga in 640x360 (zelfs een CSPPC vind alles hoger dan 320x240 niet leuk)
            -Met AMMX JPEG datatype gaat decoderen van JPEG supersnel ook in 24 en 32 bits kleuren (zelf gebruik ik picshow vind ik een fijnere viewer)
            -Geen setpatch reboot als je OS3.9 in combinatie met de standaard 3.10 ROM gebruikt, gebruik zelf geen coffin maar mijn eigen gebouwde 3.9++ config welke zeer uitgebreid is.

            Het is jammer dat men op een gegeven moment op X2 memory is overgeschakeld (dus geheugen loopt 2 maal de kloksnelheid van de processor) zeker voor de oudere V500 en V600 kaarten bracht dit behoorlijke issue's mee in stabiliteit (powerfix was dan nodig en zelfs dan vind mijn oude/vroege model V600 het niet echt heel leuk)
            De nieuwere kaarten hebben hier geen last van (V500+ en de V600 door Igor gemaakt en uiteraard ook de V1200)
            De merkbare performance er van is bijna nihil helaas (Quake 1 gaf er 1 fps meer door) maar voor die tijd met X1 mem hadden we wel heel regelmatig X13 beta cores (standaard is X11 78Mhz) welke wel een merkbare betere performance gaven, zeker met zware taken als MPEG afspelen,zware scene demo's en 3D games goed te merken en zelfs mijn V600 vond die cores leuk na de powerfix.
            Bovenstaande is wel 1 van de vele redenen geweest dat ik en een boel anderen uit het team gestapt zijn, het hele Apollo OS/Aros verhaal was voor mij een beetje de druppel.
            [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

            Comment


              #7
              Waarom is die memory klok frequentie x2 dan gedaan als de performance winst marginaal is?

              Comment


                #8
                Om te laten zien dat Vampire het snelste geheugen heeft, maar in de praktijk geeft dit amper een merkbaar verschil.
                Op dit moment is het ook zo dat een x12 of x13 core voor V500&600 niet meer haalbaar is ook al zou je de memory clock weer terug schroeven naar x1.
                Dit komt omdat de FPGA tot aan de nok toe vol zit, je komt dan in de problemen met timing&routing tijdens het compileren van de core.
                Wel jammer want zeker een x13 core geeft net dat beetje extra wat je nodig hebt om een frameskip te voorkomen met RIVA AMMX bijvoorbeeld.
                In het verleden hebben we ook wel eens x15 en x16 cores geprobeerd maar die hield niemand lang stabiel helaas.
                Mijn V600 kon een x14 core (met x1 mem) bijvoorbeeld maar een aantal minuten stabiel houden.
                Last edited by MrZ; 23-04-2021, 08:46.
                [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                Comment


                  #9
                  Waarom heb ik toch telkens het idee dat die Vampire jongens er een snelheidswedstrijd van maken ipv te focussen op de toegevoegde functionele waarde ....

                  Comment


                    #10
                    Na een paar dagen Vampire 1200 een stukje reflectie.

                    Het zou met niets verbazen als het Vampire team een van deze maanden zegt dat ze eigenlijk geen kaarten voor 500,600 en 1200 modellen meer willen maken. Je merkt dat de opslagruimte voor de Cores i.d.d helemaal vol is. De focus van de meest vocalen binnen het Vampire team ligt op hun V4. Een AmiBerry is dan ook een optie. Alles op het forum gaat over: V4 en o ja, heel af en toe krijgen de V500, V600's ook een beetje aandacht. Daarna ontwikkel capaciteit: te weinig ontwikkelaars dus, bugs worden traag opgevolgd en/of gefixed. Dan de FPGA. Te klein gekozen. Daarom is de V1200 eigenlijk al End Of Life. Even een nieuw subsysteem (bijv Audio) toevoegen kan niet want er is geen ruimte. Er volgen voor de V1200 eigenlijk alleen service packs zolang die in de FPGA passen.

                    Een paar voor de hand liggende zaken kunnen ze zo aanpakken maar doen ze niet. Zoals: ondersteuning van alle processoren en instructies van 68000 tot 680060 + wat extra (AMMX). Ruimte nodig?, dump wat 68000 en 68020 specifieke zaken. Volgens mij is de 68030 de universele Amiga processor dus geef die een focus + MMU + FPU en laat de rest. De Vampire is een prima RTG kaart met helaas maar 128 MB geheugen en een el cheapo boekhouders die nog bij Amiga Inc heeft gewerkt zodat de RTC er weer niet bij zit: dat scheelt wel 13 hele euros. De kaart had fysiek breder gemogen en gekund, dan past een grotere FPGa, had de HDMI uitgang bovenin gezeten in plaats van aan de zijkant. Nog meer designkeuzes die niet zo handig zijn? Zo heeft de 1200 met de Vampire 2 IDE poorten. Nu probeert het Vampire team de moederbord IDE van de 1200 ook operationeel te houden ten koste van FPGA ruimte en nog complexere (= grotere ) code in de FPGA die nog meer bugs zal bevatten. Nobel voor de mensen die een ander apparaat aan de IDE hebben hangen in de 1200. Hoeveel klanten bedien je daarmee tegen welke prijs?

                    Dat ze voor Aros kiezen kan ik me voorstellen: je wilt niet op een of andere manier betrokken raken bij de geldwolven van Hyperion, Cloanto, IComp (vanwege licenties voor P96) en andere partijen die geld willen verdienen aan de trademark Amiga. Aros was altijd al een project op laag vuur, nu zitten er een paar Vampire ontwikkelaars bij die code bijdragen EN op die manier code voor aansluiting op hun (V4) core kunnen toevoegen. Is Aros dan een feest? Nee: Aros heeft een eigen kickstart die je in de Vampire flash moet branden maar die ook niet efficiënter en sneller is. OS 3.1.4 geeft meer performance en snelheid dan Apollo/Aros. Aros is dus zeker niet beter. Aros is geen oplossing voor een gebruikersprobleem. Ook is de vraag helemaal hoe levensvatbaar Aros / ApolloOS is. Aros was niet voor niets een zieltogend initiatief.

                    Ondertussen ben ik toch maar aan het kijken naar de Warp1260. Niet de pretenties van de Vampire, gewoon een beest van een 68060 er in en lol hebben. Oude games draaien toch op AGA. Geen van mijn dagelijkse freubel tools heeft een Vampire nodig. MP3? Die kost op een Vampire V1200 toch nog 25% CPU. De Warp1260 heeft daar dedicated hardware voor.

                    Al met al: nog steeds een leuk kaartje voor een leuk prijsje maar eigenlijk end of the line. De Vampire mensen hebben echter wel iets gedaan wat niemand heeft gedaan in de afgelopen 20 jaar. Compleet nieuwe kaarten maken voor de Amiga en daarvoor verdienen ze natuurlijk wel de erkenning.






                    Amiga 1200, IMac MorphOS

                    Comment


                    • Benny
                      Benny commented
                      Editing a comment
                      Bij icomp betaal je 8e ofzo voor een P96 licentie, vind je hun dan een geldwolf ? Ik betaal graag voor development en er zijn al een aantal updates geweest. Terwijl P96 de afgelopen 20 jaar nooit support had toen het shareware was.

                      En vhdl bied juist wèl de mogelijkheid om de 68060 sneller te maken, zonder overclocking, wat bij de 060 de enige mogelijkheid is.

                      Ik hoop dat ze naast Aros ook gewoon een licentie kopen en OS3.2 out of the box kunnen laten draaien. Zo ingewikkeld is dit niet.
                      De Warp kaart is hier in het voordeel, hier gebruik je gewoon de Kickstart van je Amiga.

                    #11
                    Originally posted by LuzUo View Post
                    Waarom heb ik toch telkens het idee dat die Vampire jongens er een snelheidswedstrijd van maken ipv te focussen op de toegevoegde functionele waarde ....
                    Omdat alleen de V4 toegevoegde functionele waarde kan krijgen. Performance focus? Ze hebben de Vampire IDE getweaked zodat PIO 6 gebruikt kan worden. Snelheid toevoegen is verder lastig, hardware heeft limieten, de cores zijn gemaakt in VHDL daar valt weinig performance te halen. De echte performance moet komen van de software ontwikkelaars die al jaren geleden gestopt zijn. Ge enige progressie die je dus netto ziet is de kloksnelheid verbetering.
                    Amiga 1200, IMac MorphOS

                    Comment


                      #12
                      Een iets vooringenomen vergelijking tussen een Warp 1260 en Vampire 1200 : https://www.youtube.com/watch?v=fwo2hrzzaC8
                      Ik herken de problemen in de video allemaal.
                      Amiga 1200, IMac MorphOS

                      Comment


                        #13
                        Dit soort kaarten moet je kopen met de functies die ze NU leveren, en niet wat ze beloven in de toekomst te doen.
                        Een Blizzard 1230/1260 of zelfs een BPPC/Bvision heeft geen nieuwe functies gekregen sinds ze zijn uit gekomen.

                        Voor die € 13,- kan je ook gewoon een RTC op de clockpoort kopen. Daar was deze poort ook oorspronkelijk voor bedoeld en is dus perfect in lijn met het gedachtengoed van Commodore.

                        Ik heb ook de beslissing genomen om een V1200 te kopen, en ja, ik heb getwijfeld tussen de Vampire en de Warp 1260. Ik heb zelfs een 68060 rev.6 klaar liggen voor de Warp.
                        Wellicht koop ik deze als nog, wanneer deze beschikbaar komt zodat ik een echte head2head vergelijk kan maken en de beste kaart kan houden. Realiseer je wel dat de Warp 1260 een stuk duurder gaat worden dan de Vampire. De kaart zelf zal ongeveer hetzelfde gaan kosten, maar dan moet je er nog wel een 68060 bij kopen.

                        Comment


                          #14
                          Originally posted by PRS View Post
                          Dit soort kaarten moet je kopen met de functies die ze NU leveren, en niet wat ze beloven in de toekomst te doen.
                          Een Blizzard 1230/1260 of zelfs een BPPC/Bvision heeft geen nieuwe functies gekregen sinds ze zijn uit gekomen.

                          Voor die € 13,- kan je ook gewoon een RTC op de clockpoort kopen. Daar was deze poort ook oorspronkelijk voor bedoeld en is dus perfect in lijn met het gedachtengoed van Commodore.

                          Ik heb ook de beslissing genomen om een V1200 te kopen, en ja, ik heb getwijfeld tussen de Vampire en de Warp 1260. Ik heb zelfs een 68060 rev.6 klaar liggen voor de Warp.
                          Wellicht koop ik deze als nog, wanneer deze beschikbaar komt zodat ik een echte head2head vergelijk kan maken en de beste kaart kan houden. Realiseer je wel dat de Warp 1260 een stuk duurder gaat worden dan de Vampire. De kaart zelf zal ongeveer hetzelfde gaan kosten, maar dan moet je er nog wel een 68060 bij kopen.
                          Klopt! Hij voldoet prima voor WB en RTG zaken.
                          Turrican 2 kan ik er echter niet op spelen want die gaat letterlijk strepen op het schermen, herrie maken etc. Ook al doet de amiga de AGA, de Vampire doet de beeldscherm aansturing echt verkeerd. Het resultaat is dat de Vampire 1200 in een ver gevorderde beta fase is waarbij het niet zeker is of de fouten er uit gehaald gaan worden.

                          Ik heb echter ook een 68060 rev 6 liggen dus de Warp1260 zal ongeveer net zo duur zijn als de Vampire 1200 (E 450,-).
                          Amiga 1200, IMac MorphOS

                          Comment


                            #15
                            Er is een waarschuwing mbt WHDLoad in de ReadMeFirst die bij Coffin r58 zit:

                            Most old Amiga games were not coded for fast systems like Vampire is. Even if WHDLoad tries to compensate that, you might still encounter some crashes or Emulator 1111 errors in WHDLoad. In such case, add tooltype ExecutePostDisk=S:WHDLoad-PostDisk to that game/demo and run it again.

                            Wellicht heeft dat er iets mee te maken...

                            Comment

                            Working...
                            X