Announcement

Collapse
No announcement yet.

CA-PSU van icomp.de

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    CA-PSU van icomp.de

    Door PRS werd ik gewezen op dit filmpje: (249) Revision Online 2020 - Seminar - Jens Schönfeld: Designing a better Amiga power supply - YouTube

    Hier wordt door Jens van Individual Computers, uitleg gegeven over Amiga voedingen. Nadat ik zelf al een voeding heb omgebouwd door het binnenwerk te vervangen voor een Meanwell RPT-75B, heb geprutst met een ATX-voeding en heb geprobeerd een originele voeding te recappen (geeft sindsdien kortsluiting?!) heb ik toch maar eens dat filmpje bekeken. Eerder vond ik het maar een raar, lelijk geval wat ik voor geen goud in huis zou willen hebben. Maar na het kijken van het filmpje heb ik meer begrip voor de gemaakte keuzes, en heb dan toch maar zo'n voeding besteld.

    Ik heb er nog niet heel veel mee gedaan, maar een aantal zaken kan ik al benoemen:

    Het ontwerp - tja. Het bestaat uit een laptop-voeding met daaraan een extra printje in de behuizing van een C64-cartridge. Dit printje verzorgt een stabiele 5V-lijn. Het handige van het ontwerp is dat het kleine kastje vlakbij de Amiga kan liggen, en dat daar het aan/uit schakelaartje op zit. Zo is de schakelaar lekker dicht bij de Amiga. De grotere voeding kan dan onder het bureau. Maar: dat lukt alleen als je voldoende grote kabeldoorvoeren hebt in je bureau! Of als je bureau vrij van de muur staat. De voeding en het extra kastje zitten namelijk vast aan elkaar. Een van beide zal dus door je kabeldoorvoer moeten. Bij mij past dat natuurlijk net niet.

    De werking - Het werkt! Hoe stabiel een voeding is, weet ik niet echt te meten. Ik heb geen apparatuur om ripple en dat soort zaken te kunnen waarnemen. Wel heb ik het idee dat de beeldkwaliteit er iets over zegt. Hoe strakker het beeld, hoe stabieler de voeding. Ik ben geen electrotechnicus, dus correct me if I'm wrong, maar er is in ieder geval verschil te zien per gebruikte voeding.
    De CA-PSU: Geeft superstrak, storings/golfvrij beeld onder alle omstandigheden.
    De ATX PSU (300W Be Quiet Purepower): Geeft superstrak beeld, maar in sommige gevallen (bij lastwisseling, vermoed ik), gaat er een golfbeweging over het scherm
    De Meanwell RPT-75B (Met preload op de 12V tbv. minimum load): Deze geeft een wat onrustig beeld. Er zitten een soort pixeleringen, storinkjes in. Het beeld is niet superstrak, onder geen enkele omstandigheid. Naarmate de voeding opwarmt, lijkt dit wat minder te worden. Hier (klikkerdeklik) vind je een topic over de Meanwell zoals ik die gemaakt heb.

    Mijn niet-professionele mening tot nu toe is dat de CA-PSU de moeite waard is. Ik hoop de originele recapped voeding nog weer te kunnen herstellen om die ook mee te kunnen nemen in mijn mini-vergelijking.
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    #2
    Ik heb hem ook gekocht en meteen open gemaakt.

    De laptop voeding zit netjes met zijn stekker in een socket. Ik heb de CA-PSU in mijn A1200 kast gebouwd en schakel hem aan dmv een lage stroom schakelaar. De CA-PSU laat alleen de volledige load door de schakelaar lopen, dus laat ik een (10A rated) relais het zware werk doen.

    Ik heb hierdoor geen los kastje naast de Amiga liggen en zou hij bij mij wel door een kabel doorvoer passen. Ik zit echter achter een klassiek eiken buro waar ik natuurlijk niet in ga zagen...

    Verder ben ik zeer tevreden met de CA-PSU, en net als VosCoBoss heb ik niet de ripple oid kunnen meten. Ik heb nml (nog) geen scope.

    En ja, door hem meteen open te maken, verlies je wel de garantie. Er zit namelijk een anti-sabotage sticker op de centrale schroef die de boel bij elkaar houd.
    Overigens kon ik die socket voor de laptop voeding niet bij Mouser oid vinden, dus heb ik hem van het boardje gesoldeerd en in de achterkant van mijn Amiga gezet. Vanaf daar heb ik draadjes naar de CA-PSU gesoldeerd en tegen de linker bovenkant van de A1200 behuizing bevestigd (hotglue). Als ik de Amiga weer eens open moet maken, zal ik er een plaatje van schieten en hier posten.
    Last edited by PRS; 05-02-2021, 20:47.

    Comment


      #3
      Ik vraag me echt af hoe belangrijk dat nu is zo'n "perfecte" PSU? Ze zijn nog lelijk ook. Ik denk er eerder aan zo'n keelog PSU te kopen.

      Comment


        #4
        Daar heb ik er ook twee van.

        Vooralsnog ook tevreden over.

        Comment


          #5
          Zo’n keelog lijkt ook wel prima inderdaad!
          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

          Comment


            #6
            Op de foto's die op de website van Icomp stonden ziet het lelijk uit en werkt stabiel. Ik heb zelf een aantal after-market voedingen gebruikt zoals een Goliath, AmigaKit eigen gebouwde AT voeding, C64PSU Amiga voeding, A-Power Voedingen van A4000t.org. Ik heb er zelf 3 aangeschaft.

            Ik zie niet heel veel verschillen tussen mijn de Commodore voeding en CA-PSU qua stabiliteit.

            Als je meer origineel wilt houden, kun je de oude Amiga voeding recappen.

            Comment


              #7
              Ziet zelf niet het verschil van de ATX PSU 350W en de CA-PSU. Ben voor de zekerheid gestopt met de ATX PSU na jaren intens gebruik op de A500 en later met de A1200’s. De CA-PSU ziet er niet uit, maar ben tevens af van de irritante fan op de ATX-PSU. Heb 4 aangeschaft van de CA-PSU en wil nog 1 kopen voor me vriend zijn A1200. Die gebruikt nu mij ATX-PSU. Ben zeer tevreden over de CA-PSU.


              [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
              A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
              [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
              [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
              C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

              [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
              [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
              AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
              [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

              Comment


                #8
                Originally posted by amiga1260 View Post
                [...]

                Als je meer origineel wilt houden, kun je de oude Amiga voeding recappen.
                Blijkbaar kan ik dat dus niet, want na recappen klapt de zekering er direct uit 😅Geen kortsluiting te vinden, snap er niets van. Dan is zo’n ca-psu toch wel prima. En de lelijkheid valt mij alleszins mee.
                Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                Comment


                  #9
                  Ik heb even naar de Keelog voeding gekeken en ik vond op een Deens website Test af Keelog strømforsyning til Amiga – Peters Retrohjørne (8bitdesign.dk) en de rfeviewer heeft zijn PSU opengemaakt en bleek een MeanWell PSU te zijn.

                  Comment


                  • LuzUo
                    LuzUo commented
                    Editing a comment
                    Ik spreek geen Deens, maar de Google vertaling vertelt mij dat het juist geen MeanWell PSU is ... Ook omdat die Keelog schijnbaar geen high pitch sound maakt zoals een MeanWell (niet mijn woorden !) en de foto van opengewerkte voeding een Photoshop dingetje zou zijn..

                  #10
                  Het plaatje lijkt wel op een meanWell voeding.

                  Comment

                  Working...
                  X