Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mijn A1200 recap door @tsb

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Mijn A1200 recap door @tsb

    Niet zo lang geleden hielp ik een liefdevolle Commodore Amiga 1200 het anders zo bleke Friese landschap te verlaten. Maar ja, zoals we allemaal weten hebben wij hier te maken met materialen waar zelfs Adolf Hitler op 103 jarige leeftijd nog mee heeft kunnen spelen en ik vermoed dat "Nuclear War" toch wel z'n favoriet was geweest. Condensators, gemaakt in de jaren 80 en 90 zijn niet gemaakt voor het eeuwige leven. Vergelijk het maar met een afstandsbediening die met batterijen 5 jaar in de kast heeft gelegen. Na 5 jaar kom je tot de conclusie dat de batterijen witte rotzooi hebben uitgespuwd en dat dit giftig zuur ook op het printplaatje van je afstandsbediening is gekomen. Nieuwe batterijen plaatsen heeft dan geen zin aangezien de data paden op het moederbordje al vernield zijn. In onze Commodore Amiga wereld worden er uiteraard geen nieuwe A1200 moederborden meer gemaakt (Alhoewel we nog altijd aanzien wat Jens gaat doen met z'n Amiga 1200 Reloaded project). Maar vooralsnog moeten we zeer zuinig zijn met de resterende hardware die er nog over is. Het vervangen of laten vervangen van de condensatoren is eigenlijk het allerbelangrijkste voor de Amiga fan. Eenmaal vervangen kan de Amiga zo weer 30 jaar mee, immers, de Amiga heeft verder geen mechanische delen die bewegen en de meeste games kunnen tegenwoordig met WHDLoad icm Igame worden geladen of via een Gotek en een USB stick, dus een floppy drive is ook geen bittere noodzaak meer. Ik wil jullie meenemen op een trip van deze Amiga 1200 die weer terug naar gaat naar Friesland naar de voor ons meest bekende recapper tsb .Hij staat bekend als iemand die zeer goede recaps doet voor een schappelijke prijs. Althans, volgens de 'recensies' hier doet tsb goed werk de Amiga hardware levend te houden. Hieronder een aantal foto's van de A1200, voor verzending naar tsb. Bij terugkomst zal ik tevens een aantal foto's maken. Ik zou graag andere gerecapte A1200 willen zien hier, dus komt u maar met de foto's.

    De laatste 3 foto's zijn op volledige resolutie, mochten jullie iets bijzonders zien, hoor ik het graag.



    Last edited by Snowwie; 25-09-2018, 04:07.

    #2
    Dat gaat helemaal goed komen zeg ik je. Mijn (t)rusty A1200 laten recappen en tsb stuurde mij na ontvangst een bericht dat het veel erger was dan ik dacht. Zag hier en daar wel corrosie en voor het verzenden (eigenwijs als ik ben) nog even opgestart (zonder hd) om een teken van leven te zien. Dat leek ook zo. Alleen tsb houdt er een veel betere tests op na. Die zei meteen "je composite werkt niet, audio krast en printplaat is aangetast". Ik kon wel janken, maar hij verzekerde mij dat het helemaal goed kwam. Niet veel later werkte de audio weer en was de printplaat opgeknapt. Jeej. Die composite kwam alleen niet meer goed. Met composite heb ik sowieso haat/liefde verhouding dus die kon ik wel missen. Mijn A1200 was bijna verzend klaar totdat..... de HDD niet bleek op te starten. De corrosie had zelfs de IDE poort aangetast. Ook geen punt voor tsb ook dit werd nog op de valreep uitvoerig en deskundig vervangen. Toen werkte alles weer. Helemaal blij.

    Samenvattend: tsb bedankt. En zoals je uit hierboven wel kan opmaken: prima kerel, deskundig, geduldig en communiceert helder en duidelijk. Weet niet of hij er blij van wordt, maar ik ben al m'n Amiga's al aan het ontdoen van hun jasje voor de mega order :)

    Comment


      #3
      Ik heb vandaag mijn laatste 1200 en CD32 (NOSje) naar tsb gestuurd.. daar de rest al door hem is aangepakt.. en dan spreken we over.. pff.. geen idee.. 10 machines in totaal nu. Joshua5 heeft er zelfs nog meer heen gebracht.. en eerlijk is eerlijk.. altijd een top service.. altijd top gerecapped en ook bij het zoeken van fouten altijd top service. We hadden 1x een hardnekkige klant (Amiga 4000) die vlak na de recap toch weer raar deed.. en dan gaat tsb niet loslaten en haalt er zelfs hulp bij om zeker te stellen dat het goed komt.. dus echt.. tof.. ik ben er heel blij mee want het is me een goud eerlijke kerel!

      Comment


        #4
        Het bord heb ik vandaag naar tsb verstuurd. Hahaha, die gozer heeft het er maar druk mee. Maar goed, als het een hobby is, en je kunt er een leuk zakcentje mee bijverdienen, je houdt een retro scene in stand EN je maakt mensen blij, ja dan doe je dat met plezier. Hetzelfde heb ik met reguliere computers. Ik help heel vaak mensen met (kleine) problemen, zowel hardware matig als softwarematig. Haal meestal de koelblok van de cpu, maak deze schoon, nieuwe koelpasta erop (en je schrikt je soms de schompes als je ziet hoeveel koelpasta sommige mensen wel niet op hun processor hebben zitten). Niet normaal meer. 1 druppeltje voldoet, niet een hele theelepel.. :-) En dan spyware, tja, beste mensen alles wat 'gratis' is zit altijd een addertje onder het gras. Er komt altijd reclame mee, advertenties en soms letterlijk actieve programma's die heel slinks op de achtergrond bezig zijn met informatie over jou te verzamelen. Mijn tip voor pc gebruikers: installeer een programma altijd aangepast (of 'curstom in het engels, niet express) en check op spyware. Oke, nu maar even wachten en kijken hoe lang tsb bezig is met dit bord. :) Jullie recensies zijn in elk geval goed.

        Comment


          #5
          Ik heb al mijn amiga's door tsb laten recappen en overige zaken laten fixen. Een A600, 3x A1200 en 2x CD32, fantastisch werk. De A600 was een real pain in the.... maar hij heeft het gefixed. Zijn doortastendheid is echt geweldig. Op het moment dat ik het al had opgegeven, blijft hij doorgaan en vind vervolgens een oplossing. Ook een 1084s monitor heeft hij voorzien van een nieuwe schakelaar en de rgb-aansluiting weer vast gesoldeerd (die al weer wat wiebelt, maar dat is een nuk van dit type). Ik heb onder mijn bureau nog een atari st 520 FM in doos staan die ook kuren heeft, maar ik weet niet of hij zijn vingers daar aan wil branden :). Is ook vloeken in de amiga-kerk uiteraard. Nu is het wachten op de nieuwe keycaps waar tsb ook nog een setje van tegoed heeft waarmee ik mijn laatste recap kan betalen. Wat ik helemaal tof vind is dat ik in een half uurtje bij hem kan zijn zodat ik mijn spul niet via de post hoef te versturen. Mocht ik hem weer nodig hebben, dan weet ik hem te vinden, alhoewel hij waarschijnlijk zijn handen vol heeft aan de stapel die hij thuis heeft liggen.
          Last edited by Riempie; 29-09-2018, 12:09.

          Comment


            #6
            Hij woon in Friesland, ik in Groningen, op zich zou je zeggen, dat is vlakbij, maar ik woon in Noord-Oost Groningen en hij helemaal in zuidwest Friesland, dus dan praat je al gauw over bijna 100km. Even narekenen, 2x op en neer kost me 35 euro benzine. Nee, dan is de post goedkoper. :-)

            Nu het bord bij tsb is kan ik even rustig nadenken wat voor turbokaart ik nu het beste in die A1200 kan. Iemand een idee over de status van die Vampire V4 die vorig jaar werd aangekondigd?

            Comment


              #7
              Het moederbord is teruggekomen en tsb heeft keurig werk geleverd. Sneller zelfs nog dan verwacht. Inclusief een originele 'recap' sticker incl. datum maakt het wederom een Amiga 1200 die nog minstens weer een jaar of 20 of 30 mee kan. Bij deze wat foto's:

              Gewoon super gedaan, deze gozer weet wat hij doet. En met zorg en niet eens zo heel erg duur.

              Inmiddels heb ik nu ook een werkende CF reader in mijn pc met daarbij een 256MB CF kaartje, puur voor het overzetten van bestanden. Verder heb ik een IDE->CF adapter besteld en wil ik graag ook een Sandisk 32GB CF kaart bestellen. Deze kan ik dan op de pc helemaal voorbereiden in WinUAE, en ook gelijk PFS3 toepassen. Vanaf dat punt kan eigenlijk alles naar de CF kaart gekopieerd worden (zoveel mogelijk programma's, modules, whdload games, eigenlijk alles wat er maar is).

              En daarna het enige wat nog resteert is een turbokaart. Ik had stiekem gehoopt dat er een Vampire V4 variant voor de A1200 zou uitkomen, maar ik zie het nog niet zo 1,2,3 gebeuren. Op dit moment is het aanbod turbokaarten erg laag. De enige soort die nu beschikbaar is, is de ACA1233-N 40mhz.

              Comment


                #8
                Wat is de beste manier om tsb te contacteren? Hij lijkt niet echt actief te zijn hier...

                Comment


                • tsb
                  tsb commented
                  Editing a comment
                  Ben er wel :)
                  Maar niet altijd, soms drukke weken.. :)

                #9
                Originally posted by Amon_RA View Post
                Wat is de beste manier om tsb te contacteren? Hij lijkt niet echt actief te zijn hier...
                Via de Amiga Cafe Telegram chat... Zit hij permanent!
                Telegram chat groep behorend bij Amiga Café (https://amiga.cafe) - het Nederlandstalige Amiga forum
                It's a wonder tall trees ain't layin' down

                Comment


                  #10
                  Originally posted by Amon_RA View Post
                  Wat is de beste manier om tsb te contacteren? Hij lijkt niet echt actief te zijn hier...
                  Hij heeft mij z'n email gegeven voor een meer directe communicatie. Alleen uit privacy overweging kan ik die niet hier tonen.

                  Ik denk je het beste gewoon even via de PM hier op het forum hem een berichtje kunt sturen.

                  Comment


                    #11
                    Originally posted by Infant View Post

                    Via de Amiga Cafe Telegram chat... Zit hij permanent!
                    Vast geroesd bedoel je, zelf Joshua5 met zijn wd40 helpt niet meer... :p

                    Comment


                      #12
                      Originally posted by Snowwie View Post
                      Hij heeft mij z'n email gegeven voor een meer directe communicatie. Alleen uit privacy overweging kan ik die niet hier tonen.
                      Dank hiervoor..

                      [email protected] mag je doorgeven :)

                      Ik denk je het beste gewoon even via de PM hier op het forum hem een berichtje kunt sturen.
                      Board is onderweg naar mij..

                      Comment


                        #13
                        En de troep is weer terug.. LOL..

                        Nog beter ingepakt dan dat ik het al had gedaan waarvoor hulde. De borden kwamen weer netjes terug met het koekblik erom verpakt.. zag ook door de gaatjes de signature red TSB capacitors.. dus alles top. Na het inbouwen liep natuurlijk alles.. zoals ik ook had verwacht van TSB.

                        Nu had ik geen foto's gemaakt.. maar omdat iedereen altijd Retro p0rn wil zien.. een plaatje dan maar.. het is de bovenste Amiga 1200.. toch iets.. niet??

                        Click image for larger version  Name:	IMG_3510.jpg Views:	1 Size:	3.07 MB ID:	19031

                        Comment


                          #14
                          Dat ziet er verdomd mooi uit Megatron. Wat een heerlijke verzameling Amigaatjes. Maar toch even uit nieuwsgierigheid, wat doe je met twee A1200s?

                          Comment


                            #15
                            Originally posted by Snowwie View Post
                            Dat ziet er verdomd mooi uit Megatron. Wat een heerlijke verzameling Amigaatjes. Maar toch even uit nieuwsgierigheid, wat doe je met twee A1200s?
                            Dat weet hij zelf ook niet!

                            Comment

                            Working...
                            X