Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gotek USB of ...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Gotek USB of ...?

    Misschien hoort dit niet helemaal in deze sectie thuis, maar ik probeer het toch.

    Ik denk dat de meesten van jullie de Gotek USB floppy wel kennen. (ik nog niet, alleen van horen zeggen)
    Hoe zijn de ervaringen met dit apparaat.
    Of zijn er ook mensen die ervaring hebben met de SD-kaart varianten ?

    Wat is het beste voor een mooie prijs ?

    Ik hoor graag jullie meningen.

    #2
    Gotek met Flash floppy firmware van keir Fraser is een mooie oplossing, werkt echt super!. Adfjes op USB stick zetten en gaan met die banaan.

    Kan je een gotek incl firmware leveren.
    En eventueel mounting frame printen, zodat hij zo in je Amiga past zonder zonder modificatie.

    Stuur even pm als je hier belang bij hebt.

    Comment


      #3
      Ik heb er aardige ervaringen mee. Ik heb een Amiga 500 met een gotek ingebouwd. Nog met de cortex firmware. Veel oude spellen kun je hier niet op saven. Maar een nieuw spel zoals Worthy wel.
      Misschien werkt dat met de flashfloppy software beter.

      Ik vind het wel wat lastig bedienen zo aan de zijkant. Daar zijn wel oplossingen voor, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd. En de behuizing is lelijk afgesneden.

      Sorry dat ik de thread kaap, maar misschien interessante toevoeging: tsb, lever je ze ook in een externe behuizing? Ik heb namelijk een aca500plus, waarbij je df0 en df1 kunt verwisselen. Dat zou het iets makkelijker maken om te bedienen. En ik wil altijd al eens flashfloppy proberen.

      Comment


        #4
        De Gotek heeft wel 1 groot nadeel, hij is zo traag als normale diskettes, dus even je USB stick volstampen met een paar duizend ADF-jes en dan vervolgens ZOOL willen spelen, dan ben je de eerste kwartier zoet met scrollen, aangezien de software bij de Gotek (althans bij mij destijds niet) geen zoekfunctie heeft. Je zou toch zeggen dat als er software is dat ADF bestanden kan uitvoeren vanaf een msdos USB stick dat diezelfde ADF bestanden ook toch wel gewoon op je Amiga zelf kunnen staan en dat je met een ander programma de ADF zou moeten kunnen uitvoeren. DAT zou pas ideaal zijn. De Gotek is gewoon traag.

        Comment


          #5
          Hij is inderdaad traag. Maar als je je spellen netjes indeeld in mappen dan hoef je niet zoveel te scrollen.

          Comment


            #6
            Originally posted by Snowwie View Post
            De Gotek heeft wel 1 groot nadeel, hij is zo traag als normale diskettes, dus even je USB stick volstampen met een paar duizend ADF-jes en dan vervolgens ZOOL willen spelen, dan ben je de eerste kwartier zoet met scrollen, aangezien de software bij de Gotek (althans bij mij destijds niet) geen zoekfunctie heeft. Je zou toch zeggen dat als er software is dat ADF bestanden kan uitvoeren vanaf een msdos USB stick dat diezelfde ADF bestanden ook toch wel gewoon op je Amiga zelf kunnen staan en dat je met een ander programma de ADF zou moeten kunnen uitvoeren. DAT zou pas ideaal zijn. De Gotek is gewoon traag.
            En gotek is traag omdat het doet wat het moet doen.. je zou je even moeten verdiepen in hoe een floppy drive werkt en hoe deze data wordt verwerkt door de Amiga ( computer ), dan zul je direct snappen waarom dat niet sneller kan.

            Even een korte uitleg.

            De data word van de disk gelezen vanuit de diverse sectors.. dit is een seriele data transfer, dat wordt via serial data flow door de PAULA verwerkt, die het vervolgens op een DMA channel drukt, dit wordt vervolgens verder door het OS/CPU verwerkt..

            Dus dat kan gewoon niet sneller omdat het via de "normale weg" wordt verwerkt, wat ook niet anders kan omdat het zo ontworpen is. En de gotek ( en firmware ) emuleren een floppydrive.
            Wat jij moet hebben is gewoon WHDLoad of UAE dan gaat het wat eenvoudiger en sneller..

            De gotek ( flashfloppy/cortex ) is gewoon handig, geen diskettes meer maar gewoon ADF images..

            Dus is een gotek traag ? je weet nu waarom een gotek "traag" is, net als een floppydrive.. Dus is het traag ?

            Comment


              #7
              Originally posted by tsb View Post

              En gotek is traag omdat het doet wat het moet doen.. je zou je even moeten verdiepen in hoe een floppy drive werkt en hoe deze data wordt verwerkt door de Amiga ( computer ), dan zul je direct snappen waarom dat niet sneller kan.

              Even een korte uitleg.

              De data word van de disk gelezen vanuit de diverse sectors.. dit is een seriele data transfer, dat wordt via serial data flow door de PAULA verwerkt, die het vervolgens op een DMA channel drukt, dit wordt vervolgens verder door het OS/CPU verwerkt..

              Dus dat kan gewoon niet sneller omdat het via de "normale weg" wordt verwerkt, wat ook niet anders kan omdat het zo ontworpen is. En de gotek ( en firmware ) emuleren een floppydrive.
              Wat jij moet hebben is gewoon WHDLoad of UAE dan gaat het wat eenvoudiger en sneller..

              De gotek ( flashfloppy/cortex ) is gewoon handig, geen diskettes meer maar gewoon ADF images..

              Dus is een gotek traag ? je weet nu waarom een gotek "traag" is, net als een floppydrive.. Dus is het traag ?
              Op zich had ik ook niet zo'n probleem met de trage laadtijden, alleen ik had toen (met de nadruk op toen hahaha) al mijn ADF-jes in de hoofdmap gezet. Alle duizenden titels. En toen wou ik een keertje Zool spelen, en ik maar scrollen, scrollen, scollen, hahaha en er kwam maar geen eind aan.

              Maar op zich is het een praktisch apparaatje, omdat je niet meer gebonden zit aan diskettes die errors kunnen geven. Het zou mooi zijn als de Gotek ook in een externe diskdrive behuizing zou passen en vanaf die drive bootable kan maken. Dan kun je tenminste altijd je originele DF0 drive behouden :-)

              Comment


              • DdAzZ
                DdAzZ commented
                Editing a comment
                Alle adf's sorteren en in mappen in Alfabetische volgorde plaatsen.
                Mijn Gotek is voorzien van een OLED en dat scrolt zekker sneller en overzichtelijker.

              #8
              Dat kan toch gewoon ? Voor de Gotek zijn gewoon behuizingen. Bootselector erbij en maak van de gotek df1 ?

              Comment


                #9
                Originally posted by Alfastorr View Post
                Dat kan toch gewoon ? Voor de Gotek zijn gewoon behuizingen. Bootselector erbij en maak van de gotek df1 ?
                precies.. heb ik ook..

                Gotek in een drive behuizing.. gewoon ook als Unit 0 jumperen.. want de controller in de behuizing maar de vertaalslag naar DF1 en dan een Bootswitch in je 500 bouwen..

                Comment


                  #10
                  Ik heb nu ook een gotek binnen.
                  Geconfigureerd voor flashfloppy inclusief usb stick (16GB fat32) met daarop de benodigde 2 bestanden voor flashfloppy. Ik heb deze besteld bij amigastore.eu (wat een verademing met besteldtijd. Sneller met GLS vanuit Malaga dan PostNL brievenbuspost vanuit Nederland (zegt helaas weinig ;)). Maar sowieso snellere reactie en versturen dan AMigakit.

                  Anyway. De gotek doet eigenlijk niks. Ik zie op het display staan AUTOBOOT. wat er volgens mij op duid dat hij de usb stick wel leest, maar daarna krijg ik geen selector menu. Ik heb de gotek laten configureren met de flashfloppy firmware. Het is een intern model, staat ook op S0 ingesteld met de jumper.
                  Ik heb nog alles losgehaald, normale floppy eraan en daar werkt alles gewoon mee. Dus voeding en floppykabel in orde. Gotek zegt het ook netjes als de floppykabel verkeerd om zit.
                  [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

                  Comment


                  • Hailstorm
                    Hailstorm commented
                    Editing a comment
                    Nieuwe Amiga en Panasonic drive zette me eindelijk op het goede spoor. Apart dat het niet meteen al genoemd wordt bij Flashfloppy op de site oid. Ik zal denk ik niet de eerste of laatste zijn.
                    Escom heeft om de panasonic pc floppy werkend te krijgen, een modificatie gedaan op de ACHTERKANT van de PCB... deze even losgesoldeerd en goed aangesloten en de gotek doet het. :)
                    http://www.softpres.org/article:hard...u-257a605p_fdd

                  #11
                  Originally posted by Alfastorr View Post
                  Dat kan toch gewoon ? Voor de Gotek zijn gewoon behuizingen. Bootselector erbij en maak van de gotek df1 ?
                  Is een oplossing,ware het niet dat je niet alle games of software kan draaien. Vanwege copyright redenen zullen alle games die uit meer floppies bestaan dan niet laden. Is het een enkele game (dus game bedaande uit 1 adf) dan werkt het wel.
                  A500 met een bootselector en Gotek heb ik geen ervaring mee, maar zou moeten werken als de Gotek maar als DF0: wordt gezien.
                  In de goede oude tijd zaten in al mijn Amiga's bootselectors om te kunnen switchen tussen verschillende diskdrives en dat werkte altijd perfect.

                  Ikzelf loop te prutsen om mijn Gotek in mijn A1200 als df1: te gebruiken en heb daar zelfs een interface voor aangeschaft om de Gotek als df0: op de externe floppy poort te gebruiken (helaas wordt de Gotek dan niet gezien)

                  Nu tijdelijk Gotek op de interne floppy aansluiting geplaatst als keihard df0:
                  Last edited by DdAzZ; 27-11-2020, 00:14.
                  [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                  Comment


                    #12
                    Werkt bij mij prima, ook met games van meer dan 1 floppy. Gotek in externe case, ACA500+ als bootdrive selector. Kun je de originele df0: netjes laten zitten.

                    Comment


                    • DdAzZ
                      DdAzZ commented
                      Editing a comment
                      Heb een A1200 en geen 500 met ACA500+ dus gaat hem even niet worden. Bootselector voor de 1200 is er (nog) niet, heb wel veel belovende berichten op facebook voorbij zien komen dat ze in ontwikkeling zijn. Een Gotek gewoon in een externe drive behuizing gaat ook niet werken. Heb via MP een interface gekocht waarbij gezegd wordt dat je met dat ding een Gotek direct op de externe diskdrive poort kan aansluiten en deze dan als DF0: kan gebruiken. Nou helaas .... of ik moet iets niet goed doen.

                    #13
                    Heb mijn gotek nu werkend gekregen in een externe diskdrive behuizing en helaas nog geen bootselector.
                    Ik heb DF0: interne drive tijdelijk uitschakelt en nu boot de Gotek van de externe Floppy poort gewoon op.
                    Nu maar eens fiedelen met hoe je het beste gebruik maakt van de Gotek en het booten van proggies
                    [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                    Comment


                      #14
                      Originally posted by DdAzZ View Post
                      Heb mijn gotek nu werkend gekregen in een externe diskdrive behuizing en helaas nog geen bootselector.
                      Ik heb DF0: interne drive tijdelijk uitschakelt en nu boot de Gotek van de externe Floppy poort gewoon op.
                      Nu maar eens fiedelen met hoe je het beste gebruik maakt van de Gotek en het booten van proggies
                      Gotek nu helemaal werkend gekregen met de interne DF0: aangesloten. De Gotek wordt nu keihard gezien als DF1: en kan adf's booten vanuit het Bootmenu van mijn A1200.
                      Werkt tot nu perfect, maar als de bootselector voor de 1200 er is dan gaat die er meteen in
                      [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                      Comment

                      Working...
                      X