Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gotek USB of ...?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Gotek USB of ...?

Misschien hoort dit niet helemaal in deze sectie thuis, maar ik probeer het toch.

Ik denk dat de meesten van jullie de Gotek USB floppy wel kennen. (ik nog niet, alleen van horen zeggen)
    Hoe zijn de ervaringen met dit apparaat.
    Of zijn er ook mensen die ervaring hebben met de SD-kaart varianten ?

Wat is het beste voor een mooie prijs ?

Ik hoor graag jullie meningen.

Gotek met Flash floppy firmware van keir Fraser is een mooie oplossing, werkt echt super!. Adfjes op USB stick zetten en gaan met die banaan.

Kan je een gotek incl firmware leveren.
    En eventueel mounting frame printen, zodat hij zo in je Amiga past zonder zonder modificatie.

Stuur even pm als je hier belang bij hebt.

Comment

Ik heb er aardige ervaringen mee. Ik heb een Amiga 500 met een gotek ingebouwd. Nog met de cortex firmware. Veel oude spellen kun je hier niet op saven. Maar een nieuw spel zoals Worthy wel.
      Misschien werkt dat met de flashfloppy software beter.

Ik vind het wel wat lastig bedienen zo aan de zijkant. Daar zijn wel oplossingen voor, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd. En de behuizing is lelijk afgesneden.

Sorry dat ik de thread kaap, maar misschien interessante toevoeging: tsb, lever je ze ook in een externe behuizing? Ik heb namelijk een aca500plus, waarbij je df0 en df1 kunt verwisselen. Dat zou het iets makkelijker maken om te bedienen. En ik wil altijd al eens flashfloppy proberen.

Comment

De Gotek heeft wel 1 groot nadeel, hij is zo traag als normale diskettes, dus even je USB stick volstampen met een paar duizend ADF-jes en dan vervolgens ZOOL willen spelen, dan ben je de eerste kwartier zoet met scrollen, aangezien de software bij de Gotek (althans bij mij destijds niet) geen zoekfunctie heeft. Je zou toch zeggen dat als er software is dat ADF bestanden kan uitvoeren vanaf een msdos USB stick dat diezelfde ADF bestanden ook toch wel gewoon op je Amiga zelf kunnen staan en dat je met een ander programma de ADF zou moeten kunnen uitvoeren. DAT zou pas ideaal zijn. De Gotek is gewoon traag.

Comment

Hij is inderdaad traag. Maar als je je spellen netjes indeeld in mappen dan hoef je niet zoveel te scrollen.

Comment

Originally posted by Snowwie View Post
            De Gotek heeft wel 1 groot nadeel, hij is zo traag als normale diskettes, dus even je USB stick volstampen met een paar duizend ADF-jes en dan vervolgens ZOOL willen spelen, dan ben je de eerste kwartier zoet met scrollen, aangezien de software bij de Gotek (althans bij mij destijds niet) geen zoekfunctie heeft. Je zou toch zeggen dat als er software is dat ADF bestanden kan uitvoeren vanaf een msdos USB stick dat diezelfde ADF bestanden ook toch wel gewoon op je Amiga zelf kunnen staan en dat je met een ander programma de ADF zou moeten kunnen uitvoeren. DAT zou pas ideaal zijn. De Gotek is gewoon traag.
            En gotek is traag omdat het doet wat het moet doen.. je zou je even moeten verdiepen in hoe een floppy drive werkt en hoe deze data wordt verwerkt door de Amiga ( computer ), dan zul je direct snappen waarom dat niet sneller kan.

Even een korte uitleg.

De data word van de disk gelezen vanuit de diverse sectors.. dit is een seriele data transfer, dat wordt via serial data flow door de PAULA verwerkt, die het vervolgens op een DMA channel drukt, dit wordt vervolgens verder door het OS/CPU verwerkt..

Dus dat kan gewoon niet sneller omdat het via de "normale weg" wordt verwerkt, wat ook niet anders kan omdat het zo ontworpen is. En de gotek ( en firmware ) emuleren een floppydrive.
            Wat jij moet hebben is gewoon WHDLoad of UAE dan gaat het wat eenvoudiger en sneller..

De gotek ( flashfloppy/cortex ) is gewoon handig, geen diskettes meer maar gewoon ADF images..

Dus is een gotek traag ? je weet nu waarom een gotek "traag" is, net als een floppydrive.. Dus is het traag ?

Comment

Originally posted by tsb View Post

En gotek is traag omdat het doet wat het moet doen.. je zou je even moeten verdiepen in hoe een floppy drive werkt en hoe deze data wordt verwerkt door de Amiga ( computer ), dan zul je direct snappen waarom dat niet sneller kan.

Even een korte uitleg.

De data word van de disk gelezen vanuit de diverse sectors.. dit is een seriele data transfer, dat wordt via serial data flow door de PAULA verwerkt, die het vervolgens op een DMA channel drukt, dit wordt vervolgens verder door het OS/CPU verwerkt..

Dus dat kan gewoon niet sneller omdat het via de "normale weg" wordt verwerkt, wat ook niet anders kan omdat het zo ontworpen is. En de gotek ( en firmware ) emuleren een floppydrive.
              Wat jij moet hebben is gewoon WHDLoad of UAE dan gaat het wat eenvoudiger en sneller..

De gotek ( flashfloppy/cortex ) is gewoon handig, geen diskettes meer maar gewoon ADF images..

Dus is een gotek traag ? je weet nu waarom een gotek "traag" is, net als een floppydrive.. Dus is het traag ?
              Op zich had ik ook niet zo'n probleem met de trage laadtijden, alleen ik had toen (met de nadruk op toen hahaha) al mijn ADF-jes in de hoofdmap gezet. Alle duizenden titels. En toen wou ik een keertje Zool spelen, en ik maar scrollen, scrollen, scollen, hahaha en er kwam maar geen eind aan.

Maar op zich is het een praktisch apparaatje, omdat je niet meer gebonden zit aan diskettes die errors kunnen geven. Het zou mooi zijn als de Gotek ook in een externe diskdrive behuizing zou passen en vanaf die drive bootable kan maken. Dan kun je tenminste altijd je originele DF0 drive behouden :-)

Comment

Dat kan toch gewoon ? Voor de Gotek zijn gewoon behuizingen. Bootselector erbij en maak van de gotek df1 ?

Comment

Originally posted by Alfastorr View Post
                  Dat kan toch gewoon ? Voor de Gotek zijn gewoon behuizingen. Bootselector erbij en maak van de gotek df1 ?
                  precies.. heb ik ook..

Gotek in een drive behuizing.. gewoon ook als Unit 0 jumperen.. want de controller in de behuizing maar de vertaalslag naar DF1 en dan een Bootswitch in je 500 bouwen..

Comment

Working...
                  X