Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga 1200 Pi-Storm Lite - Hoe te beginnen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Amiga 1200 Pi-Storm Lite - Hoe te beginnen?

Ik heb inmiddels vele video's gezien van mensen die een Pi-storm in hun A1200 hebben gezet, een mooi alternatief tov de relatief duurdere ACA kaarten en met een Pi-Storm heb je ook nog eens hdmi out en tevens kun je zonder problemen een 64 of zelfs 128GB Sd kaartje gebruiken.

Alleen ik zie door het bomen het bos niet helemaal. Ik zie bv. de Pi-storm wel te koop staan op Amigastore.eu ,maar als je het dan aanklikt komen er allerlei 'opties' waarvan ik denk, ehhh, oke, en nu?

Wie heeft ervaring met de Pi-Storm Lite en kan zeggen dat bv. Amigastore ook 'kant en klare' kits biedt die je gewoon in je A1200 kunt schuiven en je hebt WB 3.2.2 draaien (na installatie 3.2 roms), of zelfs een OS wat ik gezien heb dat er nog wat gelikter uitziet genaamd "Caffiene OS". :-)

Het is niet heel ingewikkeld, de kaart die AmigaStore.eu verkoopt is de basis maar doet nog niets. Zoals de naam het al zegt heb je nog wel een Raspberry Pi nodig als "processor". AmigaStore bied een Raspberry Pi 3A+ aan, maar een 3B, 4 of een CM4 zijn betere opties met oplopende snelheid.

Wat ik begrepen heb kan je de 3A+, 3B of 4 direct op de "basis" kaart klikken. Ik zelf heb een extra break out board voor de CM4, wat veruit de mooiste en snelste oplossing is. Een setup zoals deze: https://www.tindie.com/products/retr...an-all-extras/

Ik draai alleen geen CoffinOS, maar een custom WB naar mijn eigen smaak ingericht (met dank aan Mr.Z).

Comment

Originally posted by PRS View Post
      Het is niet heel ingewikkeld, de kaart die AmigaStore.eu verkoopt is de basis maar doet nog niets. Zoals de naam het al zegt heb je nog wel een Raspberry Pi nodig als "processor". AmigaStore bied een Raspberry Pi 3A+ aan, maar een 3B, 4 of een CM4 zijn betere opties met oplopende snelheid.

Wat ik begrepen heb kan je de 3A+, 3B of 4 direct op de "basis" kaart klikken. Ik zelf heb een extra break out board voor de CM4, wat veruit de mooiste en snelste oplossing is. Een setup zoals deze: https://www.tindie.com/products/retr...an-all-extras/

Ik draai alleen geen CoffinOS, maar een custom WB naar mijn eigen smaak ingericht (met dank aan Mr.Z).
      Enig idee of AmigaStore.eu ook combies maakt? Bv, dat ze het OS al op een bestaande SD kaart zetten, eventueel met met meest gangbare tools?
      Ps. ook enig idee of een Pi-Storm kaart de PCMCIA aansluiting onbruikbaar maakt? Dat heb ik nu met het 8MB kaartje van Amigastore, maar hij werkt wel als je een jumper verzet waardoor je nog maar 4MB (fast)ram hebt. 4MB fast ram is doorgaans wel voldoende. Maar ook het beeld, RGB->Scart, het is niet echt jovel te noemen, met de hdmi output van de Pi heb je gewoon een mooi full-screen HD beeld.

Comment

Bij Amigastore kan je inderdaad een vooraf geconfigureerde SD kaart kopen.

De PCMCIA aansluiting blijft gewoon functioneren

HDMI beeld is alleen voor de workbench. Als je games of demos wil draaien, dan zal je nog steeds de RGB aansluiting moeten blijven gebruiken. Ze zijn wel bezig met een optie om het RGB signaal over HDMI te krijgen (framethrower), maar die is nog niet af.

Comment

Originally posted by PRS View Post
          Bij Amigastore kan je inderdaad een vooraf geconfigureerde SD kaart kopen.

De PCMCIA aansluiting blijft gewoon functioneren

HDMI beeld is alleen voor de workbench. Als je games of demos wil draaien, dan zal je nog steeds de RGB aansluiting moeten blijven gebruiken. Ze zijn wel bezig met een optie om het RGB signaal over HDMI te krijgen (framethrower), maar die is nog niet af.
          Dus als je een game start via WHDLoad (onder Workbench) dan zul je geen beeld zien van die betreffende game?

Comment

Originally posted by Snowwie View Post
            Dus als je een game start via WHDLoad (onder Workbench) dan zul je geen beeld zien van die betreffende game?
            Wat PRS bedoeld is wanneer je een game of demo start welke gebruik maakt van AGA/OCS/ECS dan zul je op dit moment handmatig het input kanaal op je monitor/TV op SCART moeten zetten bijvoorbeeld.
            FrameThrower wordt weer een extra uitbreiding zodat het mogelijk wordt het RGB signaal van de Amiga ook over HDMI te laten lopen zodat bovenstaande niet meer nodig is.
            [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

Comment

Originally posted by MrZ View Post

Wat PRS bedoeld is wanneer je een game of demo start welke gebruik maakt van AGA/OCS/ECS dan zul je op dit moment handmatig het input kanaal op je monitor/TV op SCART moeten zetten bijvoorbeeld.
              FrameThrower wordt weer een extra uitbreiding zodat het mogelijk wordt het RGB signaal van de Amiga ook over HDMI te laten lopen zodat bovenstaande niet meer nodig is.
              Kortom, de Pi-Storm is een waardeloze toevoeging. Want wie gebruikt nu tegenwoordig nog z'n Amiga voor de alledaagse zaken? Amiga's zijn retro computers en daar moet je ook niet al teveel aan tornen. De reguliere kaarten die de Amiga (1200) sneller maken zijn dan praktischer, de ACA's, de Terrible Fires of de Warp (1260), om maar een paar te noemen.

Comment

Originally posted by Snowwie View Post

Kortom, de Pi-Storm is een waardeloze toevoeging. Want wie gebruikt nu tegenwoordig nog z'n Amiga voor de alledaagse zaken? Amiga's zijn retro computers en daar moet je ook niet al teveel aan tornen. De reguliere kaarten die de Amiga (1200) sneller maken zijn dan praktischer, de ACA's, de Terrible Fires of de Warp (1260), om maar een paar te noemen.
                Hoezo waardeloos ? ik zou op dit moment niet een betere bang for the buck kaart weten dan een PiStorm.
                Warp1260 heeft eenzelfde soort toevoeging om AGA (Lisa) via HDMI te laten lopen auto switching tussen RTG en AGA alleen veel duurder en langzamer.
                Voor PiStorm is deze nog niet klaar helaas.
                En zelfs een PiStorm is niet snel genoeg om van je Amiga een dagelijkse computer te maken laat staan dat je een half fatsoenlijke browser hebt.
                Maar alles wat je verder hebt op de Amiga aan software loopt met PiStorm heeeeel erg soepel, veel soepeler dan elke andere kaart zou kunnen.
                [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

Comment

De pistorm is wel een mooie middenweg (vindt ik zelf). De cpu krijgt een upgrade, je krijgt sneller wifi en RTG. Dat kan je niet met de standaard Amiga1200, dus blijft het nog redelijk puur (ten opzichte van volledige emulatie). Voor de pistorm32 bestaat trouwens een handig programmaatje: Emu68 Imager. Hier kan je de kaart al voorzien van je eigen AmigaOS en worden er daarnaast allemaal handige software bijgesinstalleerd (waar het payware is, de trials (zoals ibrowse en roadshow) die je makkelijk kan upgraden wanneer je die gekocht hebt.
                  [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

Comment

Working...
                  X