Announcement

Collapse
No announcement yet.

cd rom speler installeren in/aan mijn Amiga 1200

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    cd rom speler installeren in/aan mijn Amiga 1200

    dames en heren, goedemiddag,

    ik wil graag via de pcmcia aansluiting mijn cd rom aansluiten, de hardware heb ik. Het betreft een CD 1200 Comtroller van BSC / Alfa Data. De driver hiervan heb ik op diskette én die start prima op. Echter als ik dan de driver wil installeren krijg ik de voigende melding :

    " sorry...an Error has Occured! " "approximately 60K of disk space is needed on your sys: volume" "you only have -510535K free" "delete or transfer some files from the SYS: volume and try again"

    Het rare is dat ik er een cf kaartje à 4gb in heb zitten die als harde schijf fungeert en als ik in "systeem" kijk staat er boven 4% full, 3,5 gb free, 149mb in use.

    Dus ik begrijp het niet, wat doe ik fout? is SYS een directory die ik moet vergroten en/of hoe kom ik daarbij en delete ik daar iets uit? Of heeft iemand een ander/beter idee? Ik ben er duidelijk te lang uit op software gebied qua Amiga :)

    Wie heeft raad? Alvast super bedankt, gr. wbeetje

    Attached Files

    #2
    Het lijkt erop dat de software niet een paritie boven de 2GB aan kan. Maak een partitie van bijvoorbeeld 500 MB aan voor System en de rest voor Work (1,5 GB).

    Comment


      #3
      ok, maar hoe doe ik dat (ook alweer) ?

      Comment


        #4
        Nee joh, standaard kan een a1200 een partitie van 4.3gb aan, zelfs 8.x met een software patch. Wil je meer dan moet je aan de gang met softkicks en/of hardware mods. Als je gewoon geen gekke Workbench drivers hebt overschreven, uiteraard.

        ik denk dat dit een ander probleem is, bijvoorbeeld een assign dat niet goed staat. Standaard zou SYS: naar je Workbench partitie moeten verwijzen, dus kun je eens in een Shell window invoeren:

        SYS:

        en dan zien waar je uitkomt? Je kunt ook proberen de software in RAM: te installeren als je genoeg geheugen hebt, maak de assign gewoon richting ram op deze manier:

        Assign sys: ram:

        en mocht ie al bestaan doe je gewoon:

        Assign add sys: ram:

        en probeer je het opnieuw te installeren. Je hoeft echt je partities niet overhoop te gooien om software te installeren, dat maakt meer kapot dan je lief is :D en in worst case kun je zelfs met de hand de benodigde files van de software naar je systeempartitie kopieeren, vaak is het gewoon iets in de l: folder, iets uit de devs/dosdrivers folder en misschien nog een library.

        edit: dit lijkt mij, zo naar de screenshots kijkend, gewoon een rebranded atapi package. typically hebben die inderdaad iets in devs, iets in devs:dosdrivers en iets in l: nodig om te werken.
        Last edited by rvo; 30-12-2022, 17:40.

        Comment


        • wbeetje
          wbeetje commented
          Editing a comment
          bedankt RVO, ik ga wat dingen proberen. Overigens hoe kan ik zien wat de grootte vd SYS directory is? Want als ik die directory groter maak zou het probleem opgelost moeten zijn, toch? is SYS trouwens hetzelfde als SYSTEM ?

        #5
        Je sys: directory is je partitie waar je workbench op geinstalleerd hebt.

        Ik vraag me alleen af of een stock Amiga idd een partitie van 4GB aan kan. Volgens mij moet de eerste partitie binnen de eerste 2GB grens vallen, en is het advies van Amiga1260 dus juist.
        Last edited by PRS; 31-12-2022, 00:12.

        Comment


        • wbeetje
          wbeetje commented
          Editing a comment
          het is me inmiddels gelukt. Ik moest de install programma's eerst kopiëren naar de harde schijf (cfkaartje) , vanuit daar openen, want anders ging hij hem (zoals ik volgens mij begreep) proberen op die diskette te installeren. Maar nu dus gelukt en kan ik de cd rom benaderen ! Allen hartelijk dank !

        • PRS
          PRS commented
          Editing a comment
          Ah.. Juist..
          Waarschijnlijk heb je de Amiga vanaf de diskette opgestart. Dan wordt inderdaad DF0: = SYS:

        #6
        Originally posted by PRS View Post
        Ik vraag me alleen af of een stock Amiga idd een partitie van 4GB aan kan. Volgens mij moet de eerste partitie binnen de eerste 2GB grens vallen, en is het advies van Amiga1260 dus juist.
        nee, het is echt 4gb:

        https://forum.amiga.org/index.php?topic=61253.0

        Comment


        • PRS
          PRS commented
          Editing a comment
          OK
          Weer wat geleerd vandaag :-)

        #7
        Het klopt dat een partitie van 4 GB aankan, maar soms werkt het niet. Het is dan beter onder de 2GB te blijven.

        Comment


          #8
          alleen slecht geschreven software, zoals oude hdtoolbox en disk salvage utils (ask me how I know :D). maar die atapi software is redelijk goed geschreven zou ik zeggen!

          maar top dat het nu gelukt is allemaal

          Comment

          Working...
          X