Announcement

Collapse
No announcement yet.

Condensators Amiga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Condensators Amiga

    Hoi,
    Sinds korte tijd heb ik mijn oude Amiga's weer uit de doos gehaald. Deze hebben > 10 jaar het daglicht niet gezien.
    Nu heb ik hier en daar gelezen over het vervangen van condensatoren op het moederbord.
    Kan ik daar ergens een goede samenvatting over vinden?

    Wat ik merk op mijn computers is dat de parallel poort niet meer werkt en het geluid ook niet meer. Verder lijkt alles wel gewoon te werken. Heeft dat een relatie met de condensatoren die niet vervangen zijn? Kan het verder stuk gaan als ik dit zo laat? Wie weet hier meer over?

    Het betreft een A4000 en A1200.
    Er ligt ook nog een A500/600 maar die heb ik nog niet aangesloten.
    Last edited by HellCoder; 10-11-2022, 21:36.

    #2
    De A4000, A1200, A600 en CD32 zijn allemaal gevoelig voor lekkende condensatoren en zijn, gezien hun leeftijd, toe aan nieuwe condensatoren. Daar zou ik als ik jou was niet te lang mee wachten, sterker nog, eigenlijk zo snel mogelijk vervangen. Lekkende condensatoren kunnen de banen op de print beschadigen en dan ben je verder van huis.

    De A500, A1000, A2000, A3000 en CDTV kunnen er veel beter tegen. Deze condensatoren zijn een stuk beter en drogen hooguit een beetje uit waardoor de werking minder wordt. Deze zou ik alleen vervangen als je problemen ervaart of je de boel toch open hebt liggen en het een en ander moet repareren ofzo.

    Voor de A1200 en A4000 zijn online PCB tekeningen gemaakt door Martijn (@TSB). Als je de condensatoren koopt bij RetroBench (ebay) dan krijg je er een mooie tekening bij…

    Zie ook hier: https://www.retrotechlab.com/how-to-...r-replacement/

    Succes.

    Comment


      #3
      Voor die mensen die niet direct tijd/geld/middelen hebben om de condensators te vervangen. 1 van mijn Amiga's is ondersteboven in de doos opgeslagen. Die is nog goed intact, de condensatoren lekken dan de andere kant op misschien? In iedergeval een kleine tip van mijn kant. Ondersteboven in de doos stoppen. :-)

      Comment


        #4
        Alle amiga’s waar een batterij in zit zijn ook reden voor zorg. De batterij gaat gegarandeerd lekken of lekt al. Dit verspreidt een naar goedje over het moederbord. Dus, zo snel mogelijk weg met de batterijen (voorzichtig afknippen met een tangetje) en je moederbord schoonmaken. Let ook op geheugenuitbreidingen bij de A500.

        Op de kop opslaan? Kan best een beetje helpen, maar vergeet niet dat de batterij en condensatoren al jarenlang lekken en je moederbord al die jaren al langzaamaan opgegeten wordt. Het verdient toch echt de voorkeur zo snel mogelijk de machines aan te pakken. Vooral machines as de A3000 en A4000 zijn in mijn optiek te zeldzaam en waardevol om de gok te nemen.

        Als het te laat is, dan kun je nog je originele moederbord als donor gebruiken en de chips transplanteren naar een reproductie-moederbord zoals de reAmiga.
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

        Comment


          #5
          Het batterij-lek drama was gelukkig al bekend voordat ik besloot om de Amiga's even met rust te laten. Die zijn al verwijderd gelukkig. Maar zeker niet onbelangrijk!

          Comment


            #6
            Originally posted by VosCoBoss View Post
            Alle amiga’s waar een batterij in zit zijn ook reden voor zorg. De batterij gaat gegarandeerd lekken of lekt al. Dit verspreidt een naar goedje over het moederbord. Dus, zo snel mogelijk weg met de batterijen (voorzichtig afknippen met een tangetje) en je moederbord schoonmaken. Let ook op geheugenuitbreidingen bij de A500.

            Op de kop opslaan? Kan best een beetje helpen, maar vergeet niet dat de batterij en condensatoren al jarenlang lekken en je moederbord al die jaren al langzaamaan opgegeten wordt. Het verdient toch echt de voorkeur zo snel mogelijk de machines aan te pakken. Vooral machines as de A3000 en A4000 zijn in mijn optiek te zeldzaam en waardevol om de gok te nemen.

            Als het te laat is, dan kun je nog je originele moederbord als donor gebruiken en de chips transplanteren naar een reproductie-moederbord zoals de reAmiga.
            Heb een A4000D kunnen redden welke al lang geleden in een Elbox tower was gebouwd, doordat het moederboard een staande positie had i.p.v. liggend zoals origineel was alle lekkage gelukkig op de bodem van de tower terecht gekomen en de A4000 daardoor niet beschadigd.
            Batterij uiteraard los geknipt en voor alle zekerheid rondom de batterij alles schoongemaakt met wat goede tips welke ik hier had gehad.
            [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

            Comment


              #7
              Is dat recappen gelukt? Ik zat laatst op een piboy een micro usb connector te solderen en ik maakte er vooral een zootje van. De filmpjes zien er zo simpel uit als je de ervaring en tools voor hebt, maar ik heb het idee dat het niet zo makkelijk is.
              [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

              Comment


                #8
                Originally posted by Hailstorm View Post
                Is dat recappen gelukt? Ik zat laatst op een piboy een micro usb connector te solderen en ik maakte er vooral een zootje van. De filmpjes zien er zo simpel uit als je de ervaring en tools voor hebt, maar ik heb het idee dat het niet zo makkelijk is.
                Ik laat het altijd doen, paar draadjes aan elkaar solderen etc. lukt me prima maar heb niet een dermate vaste hand voor dit soort dingen en ook de spullen niet.
                [SIZE=11px]A500 PiStorm+Pi 3/A600 Vampire 2/A1200T PiStorm32+Pi 4b @2.2Ghz[/SIZE]

                Comment


                  #9
                  Originally posted by Hailstorm View Post
                  Is dat recappen gelukt? Ik zat laatst op een piboy een micro usb connector te solderen en ik maakte er vooral een zootje van. De filmpjes zien er zo simpel uit als je de ervaring en tools voor hebt, maar ik heb het idee dat het niet zo makkelijk is.
                  Iets is altijd makkelijk als je het kunt 🙂

                  Hoe kleiner, hoe lastiger. Voordat je begint te solderen aan iets wat waarde heeft, eerst oefenen.

                  Ik oefende zelf op een defect Amiga 3000 moederbord voordat ik begon aan werkende A500’s. Voor de A1200 oefende ik met defecte PC onderdelen. Als je een A1200 kunt inclusief de kleinste onderdeeltjes, dan moet een micro USB connector waarschijnlijk ook lukken.
                  Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                  Comment


                    #10
                    En als je een CD³² rev.3 kan recappen, dan kan je alle Amigas aan 😅

                    Comment


                    • Hailstorm
                      Hailstorm commented
                      Editing a comment
                      Haha toen ik het schreef dacht ik nog.. wil ik die CD32 wel recappen/gerecapt hebben eigenlijk?

                    • PRS
                      PRS commented
                      Editing a comment
                      De rev.3 is erg lastig omdat de soldeerpunten erg dicht op elkaar zitten en vnml onder de condensatoren. Latere revisies zijn net zo makkelijk/moeilijk als een A600/A1200/A4000

                    #11
                    Originally posted by MrZ View Post

                    Ik laat het altijd doen, paar draadjes aan elkaar solderen etc. lukt me prima maar heb niet een dermate vaste hand voor dit soort dingen en ook de spullen niet.
                    Ja ik laat ze denk ik maar gewoon een keer door iemand doen.
                    [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

                    Comment


                      #12
                      Toevallig heb ik gisteren een printer gesloopt en de printplaat eruit gehaald. Een soldeerbout bij de action gehaald en ga oefenen met de onderdelen op die printplaat.

                      Comment


                        #13
                        Update: Het desolderen van de oefen printplaat gaat steeds beter. De soldeerbout van de Action ligt in de prullenbak en ik gebruik steeds meer soldeerflux. SMD desolderen gaat ook goed. Binnenkort komen de nieuwe consensatoren binnen.

                        Comment


                          #14
                          Goed bezig!

                          Comment


                            #15
                            Spannend, ik ben benieuwd.
                            [SIZE=10px][COLOR=#999999][A1200 TF1230, Indivision AGA mk3, Lyra3][A1200 1221lc][A600][CD32+TF330][Mac Mini G4 MorphOs][Allerhande Pi's NESPi4(Amikit), Gpi1+2(recalbox/retropie), Pi400(Pimiga)] en [Steamdeck] met een Dell P2210T[/COLOR][/SIZE]

                            Comment

                            Working...
                            X