Announcement

Collapse
No announcement yet.

Condensators Amiga

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nou,.. ik heb niet hele goede spulletjes om de recap te doen. Maar aangezien de 1e Amiga direct 100% goed werkte heb ik de 2e ook beetgepakt. Die deed het na de recap ook, maar met het probleem dat zich nu voordoet. Omdat ik met meten een slechte verbinding tegenkwam moest ik de through-hole condensator voor een 2e keer weghalen. Ik kon er niet bij, het was precies die kleine die daar tegenaan zit. De gaatjes van de through hole zijn nu verstopt met oud soldeer, vandaar dat ik nu met draadjes de condensator wil monteren. Maar nog geen resultaat helaas...

ik leg de Amiga nu maar even aan de kant en ga gewoon lekker met de werkende Amiga aan de slag. Ik kan er toch maar 1 tegelijk gebruiken. En toch houd het je bezig.

Comment

Die gaatjes kan je met een soldeerzuiger (kost maar een paar euros) makkelijk leeg zuigen. Desnoods verwarmen en dan krachtig blazen…

Comment

Die vlieger gaat bij mij niet op.
        Nieuw soldeer, tinzuiger, blazen, flux, soldeerkoperdraad, naaldje. Zelfs een verwamde tinzuiger, nix helpt. Ik krijg de gaatjes gewoon niet open. Kan alleen maar groffer geweld bedenken maar dat zal niet veel goed doen ben ik bang.

Frustrerend.

Comment

Je kan ook een boortje pakken

Comment

Volg op youtube "NorthRidgeFix" en zie dat hij voor dit soort problemen "low melt solder" gebruikt. Daarna met een wik krijgt hij alles weer schoon. Misschien een tip voor jou om te zien hoe hij dat aanpakt. Zelf werk ik er niet mee maar vindt het wel interessant.

Comment

Het is gelukt, met een naald en flink verwarmen aan de andere kant zijn de gaatjes toch open nu.
              Alleen is de condensator zelf nu ook erg beschadigd, dus eerst weer nieuwe bestellen. Ik leg de amiga maar even in de kast tot die tijd.

Comment

Stapje voor stapje dichter bij je doel… En ondertussen wel wat geleerd.

Mooi he, zo’n hobby!

Comment

Nou,.... na een wat langere tijd niets gedaan te hebben met het 'recap' proces is het nu dan toch gelukt. Eindelijk. Mijn 2e Amiga helemaal voorzien van nieuwe condensatoren. Dit ging niet helemaal soepel en moest ik wat extra soldeer lessen nemen. De grootste les? Gebruik soldeertin dat smelt bij een lagere temperatuur. (270 graden). Dat scheelt het verhitten van de tin en het mogelijk verbranden van je componentje. Dat is dus bij de 1e poging waarschijnlijk gebeurd.

Comment

Mijn tip is eerst de oude soldeer tin zoveel mogelijk proberen uit te zuigen.. En dan opnieuw vast solderen met nieuwe tin en dan weer uitzuigen.
                    Het kan wel eens voorkomen dat de oude tin teveel geoxideerd is of verouderd en zich niet makkelijk laat verwijderen.

Door nieuwe tin erbij te mixen gaat de kwaliteit van het tin weer omhoog en kan je die zo uit zuigen.
                    Anders helpt het eventueel om wat flux erbij te doen.
                    Beste is om een desoldeer apparaat te hebben is veel makkelijker om te doen.
                    Al raad ik de goedkopere niet echt aan, omdat de temperatuur vaker hoger is dan wat op het display word weergegeven en dan zou je maar zo meer eens een pad of via eruit branden.

En als componenten nog vast zitten heb ik nog altijd een Weller HAP 1 waarmee ik het met warme lucht nog los kan krijgen als je dat op de achterkant van de pcb doet (alleen opletten dat je dat voorzichting doet en niet teveel op 1 plek houd (want dan heb je kans dat het PCB van elkaar komt.. En heb je hem dus gesloopt.

Comment

Working...
                    X