Announcement

Collapse
No announcement yet.

Condensators Amiga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Onder het moederbord blijkt een soort van bruinig bakpapier te zitten, weet iemand wat dit is? Een goedkope manier van bescherming voor ESD ofzo?

    UPDATE: Het blijkt gewoon erg vies te zijn, het normaal transparante plastic laagje is bruin door viezigheid. Maar wel heul erg vies.
    Last edited by HellCoder; 18-01-2023, 10:52.

    Comment


      #17
      De condensatoren zijn eraf gehaald, viel best mee. Nu wachten op de nieuwe.

      Comment


      • PMS
        PMS commented
        Editing a comment
        Knap dat je dit durft! Ik heb een jaar of 5 geleden bij een Onkyo versterker alle SMD condensatoren vervangen omdat die hoorbare problemen gaven. Maar ik heb het me gemakkelijk gemaakt door die condensatoren te vervangen door NIET smd exemplaren. Maar hij deed het weer prima en dan geeft een eigen reparatie een goed gevoel!

      #18
      Nu nog wel even het restant aan oude soldeer verwijderen.

      Comment


        #19
        Ja dat klopt, doe ik zodra ik weer wat tijd heb. :-)

        Comment


          #20
          Het is gelukt!, het solderen ging minder makkelijk dan verwacht maar geen schade. Alles werkt nog, geluid, composite video en turbokaart!

          Comment


            #21
            Nu de condensatoren vervangen zijn wordt het tijd voor de volgende stap. Het plastic. Zie onderstaande foto, de gele kleur is duidelijk te zien. Vreemd echter dat het maar deels geel geworden is. Kan ik de rest het beste ook beschouwen als geel en gewoon alles met die retrobright crème insmeren (zodra de zon schijnt) of eerst het gele. Heeft iemand daar ervaring mee?

            Comment


              #22
              Originally posted by HellCoder View Post
              Nu de condensatoren vervangen zijn wordt het tijd voor de volgende stap. Het plastic. Zie onderstaande foto, de gele kleur is duidelijk te zien. Vreemd echter dat het maar deels geel geworden is. Kan ik de rest het beste ook beschouwen als geel en gewoon alles met die retrobright crème insmeren (zodra de zon schijnt) of eerst het gele. Heeft iemand daar ervaring mee?
              Alles insmeren. Vervolgens goed afdekken met huishoudfolie. Zon is niet noodzakelijk. Het gaat wel sneller in de zon, maar hoeft niet.

              Wat ook kan, is in een bak met vloeibare waterstofperoxide. Dat heb ik onlangs voor het eerst geprobeerd en vond ik prettiger. Geeft naar mijn idee wat minder kans op marmereffect (hoewel ik ook met creme wel heel mooie resultaten heb behaald). Daarbij gebruikte ik wel de zon.
              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment


                #23
                Ggrrr. halverwege het recap proces van de 2e Amiga gaat mijn nieuwe soldeerbout stuk. Er zit nog garantie op maar voordat er een nieuwe werkende soldeerbout is zijn we vast weer maanden verder. blergh.

                Comment


                  #24
                  Weet iemand toevallig hoe je die kleine vierkante zilvere kastjes op de printplaat verwijderd? Volgens mij heb ik er 1 beschadigd tijdens het desolderen van een condensator maar zie niet echt hoe deze vast gezet zijn.

                  Comment


                    #25
                    Heb je een foto? Ik zou namelijk ff niet weten wat je bedoeld.

                    Comment


                      #26
                      Ik denk dat het gaat om die kubusjes linksboven bij het analoge videogedeelte. Dat zijn bij mijn weten through-hole elementjes die je vanaf de onderkant van het moederbord kunt lossolderen.
                      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                      Comment


                        #27
                        Oh,.. die bedoel ik inderdaad.
                        Ik heb denk ik iets verkeerd gedaan met het recap proces. De 2e Amiga is nu gedaan en alles 'ziet' er ok uit. Echter, ik heb 1 van die kubusjes wellicht iets te heet gemaakt. De Amiga (1200) start nu gewoon op, komt in het paarse kickstart scherm en ik zie de disk ongeveer 2 a 3x in de floppydrive gestopt worden. (Kickstart animatie). Daarna krijg ik steeds meer kleine streeptjes te zien op het scherm en is het beeld duidelijk corrupt. De animatie loopt nog 1x door en dan krijg ik een guru-meditation scherm.

                        Geen idee wat dit kan veroorzaken. Ik dacht aan die kubusjes maar als dat gewoon through-hole verbindingen zijn zal het iets anders zijn. Een instabiele groundplaat ofzo?

                        Comment


                          #28
                          Ai, balen!

                          Je zou eens kunnen kijken of er een elementje erg (te) warm wordt. En het bord inspecteren op soldeerbruggen. Wellicht heb je ergens onbedoeld pennetjes aan elkaar gesoldeerd door een verdwaald stukje lood, of door per ongeluk iets te raken wat niet geraakt had moeten worden.
                          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                          Comment


                            #29
                            Ben maar begonnen met het controleren van alle printbanen naar de componenten toe. Met zo'n piep meter. Ik gekke is dat als ik de grote condensator (C811) losmaak de machine nog steeds hetzelfde gedrag vertoond. Terijl deze nou net belangrijk is voor een stabiele 5V lijn. Dus wellicht zit die toch niet helemaal lekker. Ik heb deze overigens OP het bord gezet en niet via de through-holes. Misschien dat er daardoor nu geen connectie meer is met de onderkant van het bord? Blijft giswerk dus vandaar de piepjes methode.

                            Comment


                              #30
                              Hmm, het plaatsen van een tht-condensator op het bord in plaats van zoals het hoort, levert bij mij toch wel wat vraagtekens op over de kwaliteit van de recap.

                              Gezien het probleem zich pas voordoet na een tijdje, is de kans groot dat je het probleem niet gaat vinden door de continuïteit van de printbanen te controleren. Het kan wel in een printbaan zitten, maar doet zich blijkbaar niet voor op een koud bord. Je zou dan al moeten gaan testen terwijl het bord aan is, maar dat raad ik je toch wel af.

                              Als het probleem zich voor de recap niet voordeed en nu wel, dan moet het wel iets zijn wat je hebt veroorzaakt door/bij het recappen. Kijk het bord nog eens goed na op beschadigingetjes, soldeerbruggen e.d.

                              Succes!
                              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                              Comment

                              Working...
                              X