Announcement

Collapse
No announcement yet.

A500 grafisch probleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    A500 grafisch probleem

    Hoi allemaal...

    Ik ben nieuw hier en heb onlangs mijn oude A500 eens van de zolder gehaald en wilde eens lekker nostalgisch doen.
    Hij start mooi op en een spel of Workbench inladen werkt ook prima.
    Maar dan... na een 5-tal minuutjes beginnen de pixels gek te doen totdat het beeld uiteindelijk helemaal "sneeuw" wordt en dan even later freezed de computer.
    Ik heb het gefilmd door Workbench te laden (zie link onderaan)
    Is dit een groot probleem denken jullie en hoe krijg ik dit opgelost?
    De case is nog sealed en wilde dit graag zo houden maar dat zal ondanks dit probleem niet lang meer sealed zijn vermoed ik :-)
    Alvast bedankt voor de reacties.
    Last edited by JerJetta; 18-10-2022, 14:53.

    #2
    Ik heb er geen verstand van dus ga ik maar eens wat roepen: als ik dit zou zien zou ik eerst denken dat mijn diskette nogal stuk is — of eigenlijk, een bestandje ongemerkt corrupt. (Tenzij je Amiga met dezelfde diskette eerder wèl goed opstart.) Maar wat je beschrijft, lijkt iets anders. Hier zitten vast mensen die er wel raad mee weten. Welkom! o/
    [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

    Comment


      #3
      Ik herken het probleem zo niet. Maar aangezien het met je beeld te maken heeft, zou je eens via het linker klepje de Denise chip kunnen proberen aan te drukken.

      Dat is, samen met de processor, de enige waar je ook bij kunt zonder de kast te openen.

      Comment


        #4
        Originally posted by JerJetta View Post
        Hoi allemaal...

        Is dit een groot probleem denken jullie en hoe krijg ik dit opgelost?
        Ik had ook een probleem met een knipperend beeld. Bleek de geheugenuitbreiding (512k) te zijn.
        Deze zit onder het dekseltje. Misschien testen of hij het zonder wel goed doet?

        Comment


          #5
          Ok bedankt... deze avond jullie tips eens proberen... alvast bedankt...

          Comment


            #6
            Even een update...

            Aan de diskettes lag het niet want het maakte niet uit welke diskette ik ook gebruikte, het probleem kwam steeds terug.

            De A501 geheugenuitbreiding heb ik eruit gehaald maar het probleem bleef eveneens bestaan.

            Dan maar via de zijklepopening met mijn pink "Denise" proberen aan te drukken, dat was haast onmogelijk te doen en ik kreeg maar net mijn pink terug uit de opening :-)
            Dus de knoop maar doorgehakt en de seal verbroken en de cover van de A500 eraf genomen.
            Alle socketed chips aangedrukt en nogmaals getest... zonder resultaat.
            Met een klein schroevendraaiertje "Denise" aan 1 zijde wat gelift en terug goed aangedrukt, en wat dacht je.... YES het probleem was weg :-)
            Gisterenavond een spel opgestart en heb dat de hele nacht laten draaien, en deze morgen speelde de A500 nog gewoon lekker door... jiehaaaa :-)

            Zo... nu de seal toch gebroken is ga ik de A500 maar eens grondig zuiver maken.
            De case en toetsen retrobrighten (heb ik nog nooit gedaan, dus hopelijk lukt het me)
            Heb inmiddels een setje met een chip- en toetsen-puller gekocht, dan kan ik de chips eruit halen en kan ik de beentjes mooi zuiver maken en de sockets met contact cleaner behandelen.
            En heb gelijk ook een Gotek besteld :-)

            Jongens... hartelijk dank voor jullie tips, er is er weer eentje blij... :-)
            Last edited by JerJetta; 20-10-2022, 10:50.

            Comment


            • PRS
              PRS commented
              Editing a comment
              Graag gedaan! En bedankt voor de terug koppeling! Altijd leuk om te horen wat het probleem uiteindelijk was.

            #7
            Originally posted by JerJetta View Post
            Even een update...

            Aan de diskettes lag het niet want het maakte niet uit welke diskette ik ook gebruikte, het probleem kwam steeds terug.

            De A501 geheugenuitbreiding heb ik eruit gehaald maar het probleem bleef eveneens bestaan.

            Dan maar via de zijklepopening met mijn pink "Denise" proberen aan te drukken, dat was haast onmogelijk te doen en ik kreeg maar net mijn pink terug uit de opening :-)
            Dus de knoop maar doorgehakt en de seal verbroken en de cover van de A500 eraf genomen.
            Alle socketed chips aangedrukt en nogmaals getest... zonder resultaat.
            Met een klein schroevendraaiertje "Denise" aan 1 zijde wat gelift en terug goed aangedrukt, en wat dacht je.... YES het probleem was weg :-)
            Gisterenavond een spel opgestart en heb dat de hele nacht laten draaien, en deze morgen speelde de A500 nog gewoon lekker door... jiehaaaa :-)

            Zo... nu de seal toch gebroken is ga ik de A500 maar eens grondig zuiver maken.
            De case en toetsen retrobrighten (heb ik nog nooit gedaan, dus hopelijk lukt het me)
            Heb inmiddels een setje met een chip- en toetsen-puller gekocht, dan kan ik de chips eruit halen en kan ik de beentjes mooi zuiver maken en de sockets met contact cleaner behandelen.
            En heb gelijk ook een Gotek besteld :-)

            Jongens... hartelijk dank voor jullie tips, er is er weer eentje blij... :-)
            Goede tip dat van die Denise chip.
            Misschien moet ik dat ook maar eens proberen de Denise wat liften en terugzetten.
            Ik heb een gelijksoortig probleem... niet helemaal hetzelfde maar wel na een tijdje een vreemd beeld wat zo nu en dan begint te flikkeren.

            Comment

            Working...
            X