Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat maakt deze turbokaart goedkoper?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Wat maakt deze turbokaart goedkoper?

De Terrible Fire https://amigastore.eu/en/868-terribl...128mb-ide.html hier op Amigastore. Heeft een processor van 50Mhz, kost 170 euro afgerond.

Kijk ik verder rond naar diverse ACA kaarten met 40Mhz processoren dan zijn die kaarten vaak 1,5 tot 2x duurder, zelfs op Marktplaats.

Zo, wat is de 'catch'? Is er iets aan de Terrible Fire dat dit niet zo'n geweldige turbokaart maakt voor de A1200? Nu ik mijn A1200 bijna klaar heb merk ik gewoon dat ie flink traag is geworden met al die software er op. Een beetje meer UMF in dat ding zou geen kwaad kunnen. Maar de prijsverschillen maken het nogal dubieus.

Iemand een idee waarom de Terrible Fire met een 50Mhz processor zodanig goedkoper is?

De ACA 1232, ACA1233 en ACA1233N hebben de cache in chip memory niet geïmplementeerd waardoor Demo's zals Nexus7 en Amiga1200 Demo niet goed draait. De enige die dat wel kan zij de ACA1230 en de ACA1234 met Optional Wire link.

Je kunt dezelfde kaart hier voor 139 Euro kopen: Sordan Electronics - Cheap Online Electronics Shop

Okee, verder over je vraag. Deze TerribleFire 1230 kaart komt van Steve Leary vandaan. Hij heeft die TF1230 ontworpen en wordt door diverse zoals AmigaStore geassembleerd. Het ontwerp is open source GitHub - terriblefire/tf1230: Terriblefire TF1230
    AmigaStore betaalt een x bedrag per verkochte TF1230 aan Steve Leary voor het design. De Tsunami 1230 van Edu Arana is daar ook op gebaseerd: A brand new demoscene friendly accelerator for Amiga Computers (arananet.net). Het enige is wel dat je alleen de keuze hebt voor een 68030EC op 42 MHz en 64 MB. De enige voordeel van de de Tsunami 120 is dat er nog een uitbreidingsslot zit voor toekomstige uitbreidingkaarten en mogleijk heid voor een FPU.

De ACA 1234 met optional wire link, Tsunami 1230 en de Terriblefire 1230 zijn qua compatibiliteit met software vergelijkbaar met de vertrouwde Blizzard 1230IV.

Op de Terriblefire 1230 zit alleen een IDE poort voor een CF adapter of harde schijf waarmee je niet autoboot is. In tegenstelling tot de Tsunami 1230 kun je wel kiezen voor 128 MB auto en standaard wordt er een 68030 met MMU geleverd.

De ACA 1234 is een erg dure kaart en dat komt, dat die Network driver, Workbench 3.1 diskettes, PFS en Kickstart 3.1 in de flash geheugen zit. Je kunt vanaf de PCMCIA CF card reader en op de interne IDE controller van deze kaart vanaf CF kaart opstarten en erg snel is. Daarnaast heeft die de PCMCIA CF driver ook in de flash geheugen staan en de mogelijkheid om een FPU erop te zetten.

Als je nu op zoek bent naar een turbokaart voor je Amiga 1200, dan kun je het beste de TF 1230 kopen. De enige catch is dat die geen FPU slot heeft en dat de IDE controller niet kan booten. Dat laatste kun je verhelpen door bij Amigastore.eu een aangepaste Kickstart ROM aan te schaffen.

Ik heb zelf de TF 1230 met 128 MB genomen. Ik bezit zelf ook de ACA1234 met een 68030 op 50 MHz.
    Last edited by amiga1260; 04-09-2022, 16:00.

Comment

Goede uitleg hierboven, samenvattend: TF1230 is een hobby project van iemand (wel van iemand die er verstand van heeft!!) en heeft niet het doel winst te maken. Hij heeft zijn ontwerpen gedeeld en in de licentie afgesproken dat het de bedoeling is het design open source te houden en geen winst te maken.
      Die ACA kaarten komen van een commerciële partij.

Ze hebben wat verschil onderling tussen features, vraag is wat voor jou belangrijker is. Beide zijn betrouwbaar voor zover ik het kan zien

Comment

Ja, dat klopt.

Comment

Working...
        X