Announcement

Collapse
No announcement yet.

Weer een TB-tje 'gered'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Weer een TB-tje 'gered'

    Tijdje geleden had ik een AZERTY toetsenbord, die ik mooi wit had gemaakt, maar ja, "AZERTY" niet zo lekker met typen. Maar ik was recentelijk bij Abelientje langs met de A1200 vanwege iGame problemen en zo kwam naar voren dat hij wel een QWERTY toetsenbord had, maar, wel vergeeld. Echter ik heb liever een QWERTY toetsenbord dat vergeeld is dan een witte AZERTY. Dus we hebben de toetsenborden geruild, Abelientje had liever die witte, ook al was die Azerty, en ik nam die vergeelde Qwerty mee. In ieder geval, heeft het even geduurd, maar de laatste 2 dagen ben ik bezig geweest met waterstofperioxiode in gelvorm, icm een ziplock bag, vervolgens alle toetsen losgehaald, eerst helemaal schoongemaakt en toen in de zipbag gedaan, de peroxide er bij, zipbag sluiten, meenemen naar de achtertuin en dan vervolgens het tijdrovend klusje om de toetsen die IN de zipbag zitten om te draaien met de letters naar boven. In ieder geval na een dagje bakken in de zon, en later schoonmaken en een nachtje laten drogen, vandaag de toetsen er weer opgezet en ik ben niet ontevreden.

    Alleen balen dat ik tijdens het loshalen van de keyboard per ongeluk twee kabeltjes van de leds heb losgetrokken. Heb ze weer vastgesoldeerd maar de powerlampje blijft irritant knipperen. Nou ja, dan maar een nieuwe besteld, dingen zijn gelukkig ook niet zo duur. Weet iemand ook of je die leds ook in andere kleuren kunt krijgen? Ik zag op sommige Amiga 1200's dat die zelfs paarse leds hadden.

    Nou ja, hieronder het resultaat, voor en na:


    #2
    https://www.retropassion.co.uk/produ...d-replacement/

    De bifrost laat je dynamisch alle leds van kleur veranderen, of fixeren in een bepaalde kleur…

    Comment


      #3
      Originally posted by PRS View Post
      https://www.retropassion.co.uk/produ...d-replacement/

      De bifrost laat je dynamisch alle leds van kleur veranderen, of fixeren in een bepaalde kleur…
      Leuk spul, jammer dat het uit Engeland moet komen. Afgezien van de prijs komt er dan nog redelijk wat overheen. Ik heb eerst bij Amigastore een nieuwe led besteld. Volgende keer beter opletten als ik het toetsenbord loshaal, dat daar een kabel zit. Eén rukje te hard en er liggen zo 2 kabeltjes af. En zoals gezegd, ik heb het nog proberen na te solderen, zonder de puntjes contact met elkaar maken, maar toch blijft het power lampje knipperen en gaat uit. Dus ik heb dat ding gewoon per ongeluk gesloopt. Gelukkig zijn ze niet al te duur. :-)

      Maar eh, dat toetsenbord is mooi geworden toch zo?

      Comment


        #4
        Volgens mij komen die bifrosts uit Zweden of zo, dus gewoon EU mainland.
        http://www.thebifrostproject.com/store.shtml helaas alleen uitverkocht.

        Ik heb wel nog een setje (nieuw in doos) voor je liggen tegen kostprijs

        Maar absoluut… Je toetsenbord ziet er weer als nieuw uit!
        Last edited by PRS; 27-08-2022, 16:13.

        Comment


          #5
          ziet er weer goed uit dat toetsenbord! Waar heb je de gel vandaan? hoeveel heb je ongeveer gebruikt?

          Comment


            #6
            Originally posted by Stronk View Post
            ziet er weer goed uit dat toetsenbord! Waar heb je de gel vandaan? hoeveel heb je ongeveer gebruikt?
            Ik heb de bon niet meer, maar als je googled op "Waterstofperoxide 9% creme" dan zie je allerlei leveranciers. Voor de toetsen gebruikte ik een zipbag ter grootte van een A4-tje, deed er ongeveer een half liter Peroxide bij, vervolgens de peroxide en de toetsen eerst goed met elkaar vermengen en dan buiten in de zon plat neerleggen en als laatste (tijdrovende klusje) alle toetsen vervolgens met de letterkant naar boven keren, richting de zon.

            Comment


              #7
              Je kunt ook peroxidecreme gebruiken van de kappersgroothandel. Ik gebruikte altijd 12% creme van kapperskorting.com, merk “corona” (echt waar).

              Later heb ik ook met vloeibare waterstofperoxide gewerkt. Ook besteld via internet. Dat werkt beter omdat er minder kans is op ongelijkmatig aanbrengen. Ongelijkmatig aanbrengen kan leiden tot marmereffect en dat krijg je nooit meer goed. Aan de andere kant heb ik wel het idee, dat marmereffect vooral ontstaat bij kunststof wat al flink vergeeld en verhard is. Heb zeker ook mooie resultaten behaald met peroxidecreme. Desalniettemin, in een plastic bak met vloeibare peroxide heeft nu mijn voorkeur.
              Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

              Comment


                #8
                Originally posted by VosCoBoss View Post
                Je kunt ook peroxidecreme gebruiken van de kappersgroothandel. Ik gebruikte altijd 12% creme van kapperskorting.com, merk “corona” (echt waar).

                Later heb ik ook met vloeibare waterstofperoxide gewerkt. Ook besteld via internet. Dat werkt beter omdat er minder kans is op ongelijkmatig aanbrengen. Ongelijkmatig aanbrengen kan leiden tot marmereffect en dat krijg je nooit meer goed. Aan de andere kant heb ik wel het idee, dat marmereffect vooral ontstaat bij kunststof wat al flink vergeeld en verhard is. Heb zeker ook mooie resultaten behaald met peroxidecreme. Desalniettemin, in een plastic bak met vloeibare peroxide heeft nu mijn voorkeur.
                Vloeibare Peroxide en dan bv. een (Amiga 500) case helemaal ondergedompeld, en dan afgedekt met doorzichtig plastic om te voorkomen dat de peroxide verdampt?

                Ik heb peroxidecreme gebruikt voor de toetsen. Bij toetsen is de kans op ongelijkmatigheid vrij klein. Bij complete cases dompel ik ze liever ook helemaal onder. Ik heb een A500 hier, enigszins vergeeld (ook te koop trouwens), maar dan zou ik het op die manier doen.

                Comment

                Working...
                X