Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keyboard probleem na schoonmaak en vervanging membraam a1200

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    Ik zie nu pas... dat is de foto van voor de eerste schoonmaak.
    dit is ns de recap. Click image for larger version

Name:	20220411_160033.jpg
Views:	145
Size:	2.05 MB
ID:	28030

    Comment


    • AMIGA JOHAN
      AMIGA JOHAN commented
      Editing a comment
      Je moet echt KS 3.1 ROM chips erop plaatsen i.p.v. KS 3.0.

    #17
    Zie geen fouten, mooie moederbord.

    Met Amiga Test Kit kan je bijna alles nakijken ook de CIA chips en de keyboard.
    https://github.com/keirf/Amiga-Stuff/releases
    [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
    A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
    [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
    [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
    C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

    [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
    [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
    AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
    [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

    Comment


      #18
      Nu ik zo terug leest wat voor soort voeding gebruikt je.

      Vind deze CA-PSU geweldig al was ik ben het begin sceptisch erover.
      https://icomp.de/shop-icomp/en/produ...-240V#filter=*
      [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
      A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
      [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
      [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
      C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

      [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
      [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
      AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
      [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

      Comment


        #19
        De ca-psu is zeker een prima voeding, maar gaat dit probleem niet oplossen. Amigatestkit: fijne en uitgebreide testtool maar gaat het probleem ook niet verhelpen.

        Wat ik zelf nog zou kunnen bedenken om na te gaan of het in het keyboardcircuit zit, is een A500-keyboard aansluiten. Daarvoor is geen aansluiting op het A1200 moederbord, maar je kunt wel inprikken op de juiste signalen op het moederbord. Werkt het A500 keyboard, dan kan het probleem in de mpu zitten. Helaas kost een vervangende MPU ook al gauw een €50,- door vervangen van componenten op basis van “educated guesses” kan dan ook best in de papieren lopen…

        Ga ook nog even met je scope na of de keyboard clockgenerator nog werkt. Dat is dat rode componentje bij de MPU.

        Let wel, ik ben geen expert maar (net als jij?) iemand die leert door online te zoeken en te proberen. Waarmee ik wil zeggen: ik probeer mee te denken maar puur gebaseerd op gezond verstand, niet op diepgaande kennis.
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

        Comment


          #20
          AMIGA JOHAN
          En VosCoBoss Bedankt voor jullie input
          ik ga het morgen weer eens langslopen allemaal.

          De psu is nieuw uit .. Polen?
          Ik zal m'n scoop erop zetten. Kan ik niet echt maar eens moet de eerste keer zijn.

          Wat mij het meest ontgaat is hoe het kan afglijden van een paar toetsen tot helemaal geen kb na vervanging membraam.

          Desalwelteplus
          dankzij jullie input ga ik weer verder ermee.
          Xxx Machiel



          Comment


          • AMIGA JOHAN
            AMIGA JOHAN commented
            Editing a comment
            Wat je ook kan doen de keyboard connector schoonmaken met een oude tandenborstel en 96% alcohol. Het alcohol verdampt behoorlijk snel wat je ook kan gebruiken op je moederbord. Zelf hou ik ervan om de moederbord helemaal schoon te maken. Je wilt niet weten hoeveel vuil je er nog afhaalt.

            Zie, dat het bovenste gedeelte van je keyboard connector mist.

          #21
          Originally posted by MacShrike View Post
          AMIGA JOHAN
          En VosCoBoss Bedankt voor jullie input
          ik ga het morgen weer eens langslopen allemaal.

          De psu is nieuw uit .. Polen?
          Ik zal m'n scoop erop zetten. Kan ik niet echt maar eens moet de eerste keer zijn.

          Wat mij het meest ontgaat is hoe het kan afglijden van een paar toetsen tot helemaal geen kb na vervanging membraam.

          Desalwelteplus
          dankzij jullie input ga ik weer verder ermee.
          Xxx Machiel


          Die PSU uit Polen maakt het nog erger doe het niet. Raad je de CA-PSU van iComp aan, die is echt de beste.
          [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
          A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
          [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
          [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
          C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

          [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
          [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
          AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
          [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

          Comment


            #22
            Met een A1200 ben je trouwens nooit klaar vandaar dat sommige zoals ik, meerdere ervan hebben. Uiteindelijk moet ik VosCoBoss achteraan gaan vanwege zijn ReAmiga 1200 Rev 1.5 moederbord. Het blijven oude A1200 moederborden wat je ook ermee wilt verwezenlijken.
            [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
            A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
            [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
            [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
            C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

            [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
            [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
            AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
            [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

            Comment


              #23


              Ls,

              Ik heb alle traces gevolgd vanaf de KB connector naar de MPU met multimeter. prima (bij pin 31 dacht ik aha!, maar die gaat via een zware weerstand aan de onderkant van t bord; grapjassen =)
              Oude membraam met opgeplakte led getest om te kijken of het nieuwe membraam niet stuk was. Knippert heel gezellig 3x (ziet er grappig uit)
              Met oscilliscoop getest. De mpu osc. onder mpu werkt ook. De Power OK transistor links van de MPU is ook ok.
              Ik krijg lijnen hoog op de MPU naar de 8250. Die geeft ook teken van leven.
              PSU output is stabiel.
              O ja, hele bord getandenborsteld. Close up met foto's toonde toch nog heel veel meuk.

              Nu begrijp ik dat er een soort keyboard handshake is.
              Het loopt van de MPU via de 8250 naar Gayle.

              Q:Is er een document te vinden waarin de timing/ volgorde van het opstart process (timer watchdog?) is te zien?
              Ik weet niet hoe ik de schuldige IC kan vinden. Het lijkt dus de MPU, 8250 CIA of de Gayle. (of iets ertussen)

              Groet, Machiel

              Comment


              • AMIGA JOHAN
                AMIGA JOHAN commented
                Editing a comment
                Bedoelde alleen de keyboard connector met een tandenborstel. De moederbord doe ik met wattenstaafjes kan je makkelijk erbij komen en niet wild ermee omgaan.

              #24
              A1200 Schematics (1992)(Commodore)
              https://archive.org/details/A1200_Sc...odore/mode/2up
              [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
              A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
              [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
              [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
              C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

              [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
              [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
              AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
              [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

              Comment


                #25
                Originally posted by AMIGA JOHAN View Post

                  • Zie, dat het bovenste gedeelte van je keyboard connector mist.

                    + More Options









                Als je goed kijkt zie je ook dat het toetsenbord zelf ook niet aanwezig is

                Comment


                • AMIGA JOHAN
                  AMIGA JOHAN commented
                  Editing a comment
                  Dan weet je gelijk wat de oorzaak is, dat je keyboard niet goed functioneert.

                #26
                Touché

                Comment


                  #27
                  Ik kan niet wat vinden over de keyboard handshake. Zal ongetwijfeld bestaan. Most likely to fail is de CIA (8520). De andere chips gaan niet gauw kapot maar niets is onmogelijk…

                  Je zou nog eens diagrom kunnen proberen. Dat is een vervangende ROM met allerlei diagnostische tests. Wellicht dat die je in de goede richting helpt. Je zou ook de diagnostische tests in amigatestkit kunnen doen, maar die is wat minder uitgebreid dan diagrom.

                  https://www.retro-updates.com/zoeken?q=Diagrom
                  Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                  Comment


                    #28
                    Vind het er ook wel verdacht uitzien, maar denk wel dat je er nu nog op tijd bij bent. lijkt nattig, maar nog niet echt gecorrodeerd.

                    Comment


                      #29
                      Originally posted by AMIGA JOHAN View Post
                      Nice! thanks, Ik had een andere. deze is veel beter

                      Comment


                        #30
                        MacShrike Probleem inmiddels opgelost?
                        Er wordt op MP een Controller board aangeboden, misschien is dit wel de oplossing en anders altijd handig als reserve.
                        ≥ Commodore Amiga Toetsenbord - Keyboard Mitsumi Adapter — Vintage Computers — Marktplaats
                        [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                        Comment

                        Working...
                        X