Announcement

Collapse
No announcement yet.

Keyboard probleem na schoonmaak en vervanging membraam a1200

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Keyboard probleem na schoonmaak en vervanging membraam a1200

    Hallo,


    Ik ontdekte dat de Y kolom van t toetsenbord het niet deed.
    Heb ik het membraam schoongemaakt. Toen werdt t erger.
    Membraam vervangen, heeft niets veranderd.

    Symptoom:
    Sommige toesten werken, sommige vuren de hele RIJ; bv. bij "d" krijg ik asdfghjkl;'\
    Sommige doen het niet.
    Nou had ik ook op het moederbord de KB CHIP gereinigd met alcohol.
    Voordat ik de IC eruit trek en vervang; lijkt dit symptoom op iets wat met deze chip te maken heeft?

    Later ontdekte ik dat de ELCO op het IDE plaatje los zat.
    Inmiddels is hij afgebroken en krijg ik 3 maal caps-lock blink. (watchdog error toch?) Toestenbord reageerd nu niet meer.

    Mocht ik geinformeerd overkomen, ik heb de hele nacht zitten googlen. Verder ben ik meer van de software.

    Bedankt voor het lezen

    Groet,
    Machiel

    #2
    Het gedrag lijkt me meer een probleem met het membraan dan met de kb chip. De kb chip is vastgesoldeerd op het moederbord, schoonmaken zal niet veel veranderen.

    Nu weet ik niet wat “de elco op het ide plaatje” is, maar losse elco’s betekent dat je hoognodig toe bent aan een recap en mogelijk reparatie van aangepaste printbanen.
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    Comment


      #3
      Heb al veel A1200 membranen versleten. AmigaStore en Alinea heeft een A1200 membraan, maar zal niet eruit halen als het goed werkt. Zelf zoek ik een betere variant omdat ik teveel veranderd met de A1200 moederborden qua uitbreidingen en behuizingen.
      [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
      A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
      [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
      [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
      C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

      [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
      [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
      AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
      [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

      Comment


        #4
        Originally posted by AMIGA JOHAN View Post
        Heb al veel A1200 membranen versleten. AmigaStore en Alinea heeft een A1200 membraan, maar zal niet eruit halen als het goed werkt. Zelf zoek ik een betere variant omdat ik teveel veranderd met de A1200 moederborden qua uitbreidingen en behuizingen.
        Deze is perfect:

        https://sordan.ie/product/713/new-pr...0--1200-green/
        Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

        Comment


          #5
          Originally posted by VosCoBoss View Post
          Bedankt, Arjan. Ziet er goed en stevig uit beter, dan die van AmigaStore.
          [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
          A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
          [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
          [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
          C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

          [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
          [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
          AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
          [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

          Comment


            #6


            Ok ik heb alle elco's vervangen.
            Nieuw membraam erin.
            Nog steeds 3x capslock blink.
            Nu doet geen toets het meer.

            In het duits vond ik
            Check IC's:
            74LS123
            74LS27
            or
            HD74HC00D
            HD74HC123

            Ik kan ze alleen niet vinden op het moederbord
            Heb het channel z a1200 rev 1 schema gedownload, kan ze daarop ook niet vinden

            Kan iemand mij vertellen waar die dingen ongeveer lopen horen te zitten

            Groet, Machiel

            Comment


              #7
              De A1200 moederbord laten recappen en nakijken. Misschien heeft TSB er nog tijd voor. Zelf heb ik helaas de tijd en de ruimte er niet meer voor. En doe ik alleen experimenteren en wat nieuwe uitbreidingen erin. Ben het meest bezig met AOS 3.1 en AOS 3.2.1, wat ik de laatste jaren veel doet.

              Het is niet zo onverwoestbare moederbord als de A500, die wat kan hebben.
              [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
              A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
              [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
              [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
              C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

              [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
              [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
              AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
              [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

              Comment


                #8
                Johan, wat heeft het voor zin te antwoorden als je posts niet leest?
                wel bedankt voor de intentie.

                Comment


                  #9
                  Originally posted by MacShrike View Post
                  Johan, wat heeft het voor zin te antwoorden als je posts niet leest?
                  wel bedankt voor de intentie.
                  Je komt er toch niet onderuit, recappen is heel belangrijk voor de A1200. Heb zelf veel obstakels ondervonden met al mij A1200’s wat ook geldt voor de keyboard. Kan ook een probleem zijn met de CIA chip. Vandaar alles nakijken.
                  [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                  A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                  [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                  [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                  C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                  [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                  [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                  AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                  [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by AMIGA JOHAN View Post

                    Je komt er toch niet onderuit, recappen is heel belangrijk voor de A1200. Heb zelf veel obstakels ondervonden met al mij A1200’s wat ook geldt voor de keyboard. Kan ook een probleem zijn met de CIA chip. Vandaar alles nakijken.
                    Ik voel je maar...

                    Yesterday, 21:23


                    Ok ik heb alle elco's vervangen.
                    Nieuw membraam erin.
                    Nog steeds 3x capslock blink.
                    Nu doet geen toets het meer.

                    Er was maar 1 kolom die niet reageerde. Na het eruit halen en schoonmaken was het erger. Ik dacht membraam gebroken bij schoonmaken.
                    Nieuw membraam erin gezet. 3x caps lock.
                    Recap gedaan heeft niet geholpen.

                    Wat kan er eerst hebben gewerkt en na het verwijderen van het toetsenbord stuk zijn gegaan?
                    Het voetje waar het KB in zit?
                    Ik weet niet waar ik moet beginnen en mijn U3 is een ander model dan in de service manual R1

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by MacShrike View Post


                      Ok ik heb alle elco's vervangen.
                      Nieuw membraam erin.
                      Nog steeds 3x capslock blink.
                      Nu doet geen toets het meer.

                      In het duits vond ik
                      Check IC's:
                      74LS123
                      74LS27
                      or
                      HD74HC00D
                      HD74HC123

                      Ik kan ze alleen niet vinden op het moederbord
                      Heb het channel z a1200 rev 1 schema gedownload, kan ze daarop ook niet vinden

                      Kan iemand mij vertellen waar die dingen ongeveer lopen horen te zitten

                      Groet, Machiel
                      Ben je zelf in staat chips te vervangen? Als je dat zelf makkelijk kunt, dan is lukraak vervangen een optie. Hou er ook rekening mee dat het ook een passive of trace kan zijn die het probleem geeft. Heb je bij het recappen goed gekeken naar eventueel beschadigde traces in de buurt van de elco’s?

                      Als je wil weten welke ic waar zit, dan is het een kwestie van de informatie op de ic’s lezen en gebruiken. Eventueel kun je als leidraad Chucky’s component locator voor de re-amiga 1200 gebruiken (zelf even googlen, ik heb de link zo niet paraat). Daarmee kun je per component opzoeken waar deze op het bord te vinden is.

                      Succes! Bedenk wel dat je op enig moment een expert nodig kan gaan hebben die het bord voor je nameet en repareert. Het zou jammer zijn als je door een tekort aan kennis het bord verder kapot maakt. Niet alle problemen zijn oplossingen voor te googlen… wijsheid is weten wanneer je een probleem beter over kunt laten aan een expert. Op welk moment dat is, kun je alleen zelf beoordelen 🙂
                      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by MacShrike View Post

                        Ik voel je maar...

                        Yesterday, 21:23


                        Ok ik heb alle elco's vervangen.
                        Nieuw membraam erin.
                        Nog steeds 3x capslock blink.
                        Nu doet geen toets het meer.

                        Er was maar 1 kolom die niet reageerde. Na het eruit halen en schoonmaken was het erger. Ik dacht membraam gebroken bij schoonmaken.
                        Nieuw membraam erin gezet. 3x caps lock.
                        Recap gedaan heeft niet geholpen.

                        Wat kan er eerst hebben gewerkt en na het verwijderen van het toetsenbord stuk zijn gegaan?
                        Het voetje waar het KB in zit?
                        Ik weet niet waar ik moet beginnen en mijn U3 is een ander model dan in de service manual R1
                        Vergeet niet de A1200 is van 1993 er kan van alles aan de hand zijn. In welke staat verkeerd je A1200 moederbord en om welke Revision gaat het. Foto’s vertellen meer, dan woorden. Zelf vertrouw ik de Rev 1D.4 en de Rev 2B de andere vermijd ik.
                        [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                        A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                        [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                        [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                        C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                        [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                        [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                        AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                        [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                        Comment


                          #13
                          hi Johan.

                          Ja ik besef me dat t oud is.
                          Maar hij start op doet en het. Alleen helemaal geen keyboard meer.
                          Ik kan niks vinden over de watchdog timer buiten de herhalende tekst over de error capslock.
                          Ik hoopte iets te vinden over wat ik kan testen. Welke pin op welke chip e.d.
                          ik ben geen electronica god maar ik ben niet debiel(of misschien wel anders had ik het uitbesteed)

                          Board zit er gaaf uit.

                          Wel bedankt voor jullie tijd ook. Excuus. Ik ben een beetje knorrig omdat ik vanuit alle hoeken uit de EU spullen heb besteld.
                          (Voeding, membraam, elco's)
                          Gerecapped en nou kapt ie ermee

                          Hier wat foto's Click image for larger version

Name:	20220411_163527.jpg
Views:	134
Size:	4.22 MB
ID:	28023 Click image for larger version

Name:	20220411_163458.jpg
Views:	129
Size:	4.85 MB
ID:	28024 Click image for larger version

Name:	20220403_174711.jpg
Views:	223
Size:	3.50 MB
ID:	28025

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by MacShrike View Post
                            hi Johan.

                            Ja ik besef me dat t oud is.
                            Maar hij start op doet en het. Alleen helemaal geen keyboard meer.
                            Ik kan niks vinden over de watchdog timer buiten de herhalende tekst over de error capslock.
                            Ik hoopte iets te vinden over wat ik kan testen. Welke pin op welke chip e.d.
                            ik ben geen electronica god maar ik ben niet debiel(of misschien wel anders had ik het uitbesteed)

                            Board zit er gaaf uit.

                            Wel bedankt voor jullie tijd ook. Excuus. Ik ben een beetje knorrig omdat ik vanuit alle hoeken uit de EU spullen heb besteld.
                            (Voeding, membraam, elco's)
                            Gerecapped en nou kapt ie ermee

                            Hier wat foto's Click image for larger version

Name:	20220411_163527.jpg
Views:	134
Size:	4.22 MB
ID:	28023 Click image for larger version

Name:	20220411_163458.jpg
Views:	129
Size:	4.85 MB
ID:	28024 Click image for larger version

Name:	20220403_174711.jpg
Views:	223
Size:	3.50 MB
ID:	28025
                            Heb je alle elco’s vervangen inclusief de smd elco’s?

                            Bv dit ziet er erg verdacht uit. Allemaal prut om de elco’s heen. Grote kans dat hier sprake is van beschadige printbanen.

                            Je zou eens kunnen proberen alle traces vanaf de keyboardconnector te volgen mbv amiga pcb explorer en een multimeter. Zijn alle traces van de kbc connector naar “waar ze naartoe gaan” nog oke?



                            Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                            Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by VosCoBoss View Post

                              Heb je alle elco’s vervangen inclusief de smd elco’s?

                              Bv dit ziet er erg verdacht uit. Allemaal prut om de elco’s heen. Grote kans dat hier sprake is van beschadige printbanen.

                              Je zou eens kunnen proberen alle traces vanaf de keyboardconnector te volgen mbv amiga pcb explorer en een multimeter. Zijn alle traces van de kbc connector naar “waar ze naartoe gaan” nog oke?



                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                              Boss-man.
                              Ja allemaal.
                              Dat ziet er inderdaad verdacht uit.
                              Maar ik denk dat het aan de foto ligt. In het echt ziet het er niet zo uit. (Zie foto na verwijderen oude caps.)
                              Bedankt voor de informatie. Kan ik ergens beginnen.
                              Dat tracen ga ik doen. Amiga pcb Explorer moet ik nog even googlen.
                              Ik heb er speciaal een multimeter, soldeerstation en 2e hands oscilloscoop voor aangeschaft.

                              Maar tussendoor; Die traces zijn toch niet verslechterd in de tijd dat het koste om het membraam te vervangen?
                              er moet toch een meest waarschijnlijke en enigszins voor de hand liggende diagnose zijn?
                              1. Toetsenbord werkt behalve x toetsen in kolom.
                              2. Schoon Membraam faalt met kortsluiting symptomen en nog werkende cursor en amiga toetsen.
                              3 nieuw membraam erin; 3x capslock.
                              4 recap; 1 blaar op wijsvinger en nog steeds 3x caps lock.
                              Click image for larger version

Name:	20220408_130532.jpg
Views:	142
Size:	2.30 MB
ID:	28028

                              Comment

                              Working...
                              X