Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amiga 2000 grijs scherm tijdens boot.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Amiga 2000 grijs scherm tijdens boot.

    Hey Stamgasten :)
    Misschien kan iemand mij hier verder kan helpen?
    Zoals jullie weten heb ik hier een A2000 staan die 20+ jaar in de opslag heeft gestaan.
    De eerste keer dat ik hem aan een power up gaf, gaf deze een paars scherm en verder helemaal niets.
    2e keer boot nadat ik alle kaarten verwijderd had (GVP SCSI kaart en Genlock) en alle sockets te hebben schoongemaakt met IPA, nog steeds een paars scherm.
    Aanvankelijk leek het erop dat de 2000 niet wilde doorstarten vanwege (misschien) een defecte FAT Agnus. Deze vervangen voor een nieuw exemplaar (icomp) Helaas mocht dit niet baten. Dan misschien toch een defecte Kickstart rom (v1.3) omdat ik eerst een paars scherm kreeg en het leek dat de 2000 de kickstart image niet goed kon laden. Dus een nieuwe kickstart besteld (1.3/3.1) maar krijg nu een wit/grijs scherm.
    Meerdere aansluitingen geprobeerd (av3 en modulator) maar geen beeld.Wanneer ik via de modulator de 2000 aansluit op een tv en de kanalen laat scannen, dan krijg ik de melding geen signaal gevonden
    2e modulator geprobeerd (je weet nooit of de eerste wel goed is) maar ook hier het zelfde, geen signaal.
    Ik ben het even kwijt hier, wat zou dit kunnen zijn ??

    Mocht het moederboard nou niet te redden zijn, wie weet of kan mij helpen aan een vervangend moederbord?
    Last edited by DdAzZ; 10-02-2022, 23:43.
    [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

    #2
    Heb je de pootjes van de 68000 goed gecheckt en gecleaned ?

    Er zijn meerdere 2000 replacement boards, maar deze is door een Nederlander gemaakt:

    https://www.tindie.com/products/bobs...by-floppie209/
    Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

    Comment


      #3
      Originally posted by Benny View Post
      Heb je de pootjes van de 68000 goed gecheckt en gecleaned ?

      Er zijn meerdere 2000 replacement boards, maar deze is door een Nederlander gemaakt:

      https://www.tindie.com/products/bobs...by-floppie209/
      Yups 68000 schoongemaakt en kan verder geen sporen van corrosie ontdekken, ook de socket is schoongemaakt.
      Replacement board is natuurlijk geweldig, maar helaas unpopulated , dus zal alles zelf moeten solderen. Dit zie ik zelf niet zitten aangezien soldeer skills niet mijn sterkste kant zijn.
      Liefst zoek ik dan een 2e hands werkend 2000 board.
      [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

      Comment


        #4
        Wit grijs is een defecte 68000, dus daar zit echt wel je probleem.
        • Red - An error in the Kickstart rom as detected.
        • Green - An error in the Chip Ram was detected.
        • Blue - An error in the custom chip set was detected.
        • Yellow - The CPU encountered an error before the system's error-trapping code (the code the calls up the Guru) was in place.
        • Black - No CPU detected.
        • Grey - CPU Passed the test.
        • White - CPU failure.

        Comment


        • DdAzZ
          DdAzZ commented
          Editing a comment
          Net de 2000 even aangesloten op een 1084 monitor en ja...het is een wit scherm Thanks Buzzfuzz.
          Nu maar op zoek naar een 68000.
          Zal nog een screen posten met de socket, misschien dat een van jullie nog iets raars vinden.

        #5
        ik kan verder niets aan de pootjes van de 68000 zien wat afwijkt. Heb wel alles schoongemaakt met IPA en een schuurpapiertje
        [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

        Comment


          #6
          Ik denk dat het moederbord nagekeken moet worden door iemand die kijk heeft op dit soort problemen. Een enkeling hier kan dat misschien maar zeker meerdere forumleden bij www.a1k.org. Meermalen gebruik van gemaakt. Meestal tegen zeer schappelijke prijs. Ze hebben er een speciaal subforum "Reparaturanfragen" voor: https://www.a1k.org/forum/index.php?forums/62/

          Comment


            #7
            Originally posted by DdAzZ View Post
            ik kan verder niets aan de pootjes van de 68000 zien wat afwijkt. Heb wel alles schoongemaakt met IPA en een schuurpapiertje
            Ziet er goed uit, kan dus gewoon de 68000 zijn, als je er ergens nog 1 hebt, zou je kunnen wisselen.

            Comment


              #8
              Bij nadere inspectie wat gevonden wat mij lijkt dat de printbanen beschadigd zijn.
              Voor de zekerheid bij Marvin een 68000 besteld
              [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

              Comment


              #9
              Da's niks joh, bij mij is de hele plek pikzwart en is de baan boven de batterij net 1 grote baan van tin
              Attached Files
              Last edited by Buzzfuzz; 13-02-2022, 19:50. Reason: Fotos

              Comment


                #10
                Thanks Buzzfuzz.
                Dat is een aardige grote plek die je daar op je mobo hebt, maar aangezien bij jou alles werkt stelt mij dat weer wat gerust.
                Even afwachten wanneer ik de 68000 binnen heb, dan wederom testen.
                [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                Comment


                  #11
                  Update van mijn kant:
                  Vervangende 68000 ontvangen via Marvin en geinstalleerd nu boot de 2000 met een wit scherm.
                  Ik ben nog eens gaan zoeken naar wat dit betekent en kom op het volgende.

                  Dark grey – Hardware working and the registers are readable.
                  Light grey – ROM verified.
                  White – Initialization is alright. Ready to boot.

                  Ok, ik heb een wit scherm, dus klaar om te booten maar helaas daar blijft het bij.
                  Beide CIA chips al van plaats geruild, maar ook dit geeft geen soelaas.
                  NOS Agnus is al geinstalleerd en tevens een nieuwe Kickstart ROM.
                  Enigste wat ik nog kan bedenken is Gary en eventueel beide CIA's te vervangen.
                  Ben het even wederom kwijt. (kon ik maar 30 jaar terug in de tijd, toen deed ik alleen maar reparaties aan de Amiga )
                  [SIZE=10px][I][COLOR=#A9A9A9]Amiga 2000, C128. Amiga 500. Amiga 1200 Indivision AGA Mk3, ACA1221lc 1x 1084(S) 1x 1084 [/COLOR][/I][/SIZE]ʕ•̫͡•ʕ*̫͡*ʕ•͓͡•ʔ-̫͡-ʕ•̫͡•ʔ*̫͡*ʔ-̫͡-ʔ [TfC!]

                  Comment


                    #12
                    Buster vergeet je nog, 5721, die kan ook flink vervelend zijn en die doet de Zorro bus. Loop tevens je jumpers even na of ze allemaal goed zijn.

                    Comment


                      #13
                      Ik heb een behoorlijk aantal A2000 moederborden gerepareerd en het gebied rond de batterij is nagenoeg altijd het probleem gebied geweest.

                      Click image for larger version

Name:	A2000_area.png
Views:	102
Size:	1.01 MB
ID:	27779

                      Voornamelijk de VIA's in het rode gebied, maar ook zeker de CPU, Kickstart ROM socket & weerstand-arrays kunnen problematisch zijn.
                      Ik zou beginnen met het doormeten van de pinnen van de CPU voet om vervolgens de VIA's tussen CPU voet en de Kickstart ROM door te meten.
                      Ondanks dat het lijkt als of er een goede verbinding is zijn er vaak breuken rond de VIA's.
                      Vervolgens met een glasvezel borsteltje & IPA schoonmaken, beetje flux en solderen maar.

                      Aangezien alle data en adres lijnen op het langwerpige CPU slot aanwezig zijn kan je die als referentie gebruiken bij het doormeten en kan je vrij snel achterhalen of er ergens een onderbreking is.
                      => Commodore A600HD/40 <=
                      3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

                      Comment

                      Working...
                      X