Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mijn Apollo 1240 ervaringen, en vragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Mijn Apollo 1240 ervaringen, en vragen

    Hallo!

    Sinds enige tijd heb ik via een ruiling een Apollo 1240 in bezit. Leek mij weer eens wat anders dan een 68030 accelerator. In eerste instantie dacht ik eraan om deze in de desktop case te gaan zetten, maar dat is toch wel passen en meten als de CPU ook nog enigszins gekoeld moet worden. Dus besloten er een towerproject van te maken. Dan kan er een fijne heatsink op de CPU, en kan er ook een extra SIMM slot op. De marmes-mod heb ik ook overwogen, maar daar kon ik de spulletjes niet voor krijgen en ja, meneertje is ongeduldig :-)

    Ook heb ik er een SCSI kit bij, maar daarvoor waren de pennen niet op het bord gesoldeerd. De meeste van die pennen zitten onder de ROM, en de ROM was gesoldeerd. Dus eerst de ROM eruit, toen de pennen erin gesoldeerd, toen een socket en de ROM er weer in.

    Bij nadere inspectie bleek het SIMM-slot ook niet goed meer. Iemand had besloten er een dubbelzijdige SIMM in te drukken terwijl dat eigenlijk niet past, en daardoor was een clipje kapot. Dus ook het SIMM-slot vervangen.

    Vervolgens een tweede SIMM-slot aan de bovenkant gezet.

    Testen via Diagrom en alles fantastisch. 64mb geheugen wat uitstekend werkt. De eerste keer. Na het opbouwen en installeren van workbench, steeds meer gedoe. Amiga valt uit, wil niet meer booten, crasht. Om gek van te worden. Meerdere moederborden geprobeerd, geprobeerd met en zonder fastata ... niets werkte.

    Dus ook maar de mach chips eruit, schoonmaken. SIMMs nog een keer schoonmaken. Edgeconnector schoonmaken. Nu lijkt het beter en hopelijk is het nu echt stabiel... ik zal een update posten zodra ik langer getest heb.

    Waar ik benieuwd naar ben is of anderen ook ervaringen hebben met Apollo's en stabiliteit. Is dit normaal gesproken wel in orde? Ik weet dat Jens (icomp.de) een hekel heeft aan die dingen en ze "inherently flawed" vindt. Is dat inderdaad zo, of kan het ding na schoonmaken uitstekend stabiel werken? Ik zit er namelijk niet op te wachten om hem straks in een tower te hebben en om de haverklap van alles te moeten reinigen...
    Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

    #2
    Leuke aanschaf! Jammer van je problemen.
    - Hier is de Marmes mod ook te krijgen: https://sordan.ie/product/684/64mb-s...new-64mb-simm/
    - verder is het belangrijk dat je de laatste ROM versie gebruikt en de goede drivers... Chucky heeft er veel info over op zijn website gezet.
    - Vastsolderen van de Machs schijnt te helpen
    - zijn je geheugen modules wel beide van dezelfde snelheid?

    Comment


      #3
      Bedankt! De mach-chips vastsolderen zat ik al aan te denken, fijn dat je bevestigt dat dit een oplossing kan zijn. De SIMMs zijn exact hetzelfde. Of de ROM up-to-date is, geen idee. Is die te flashen via de amiga, of moet dat via een programmer? Ik zal me daar eens in gaan verdiepen.

      Het setje bij sordan had ik al gezien, maar bij klikken “buy now” ontstaat helaas de melding “this item is not available”... anders had ik die zeker aangeschaft.
      Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

      Comment


        #4
        Die ROM moet je extern flashen. een tijd geleden kwam ik een site tegen waarop alle roms staan voor o.a. apollo bordjes en andere uitbreidingskaarten. Zal nog eens zoeken...

        deze thread helpt je wel verwacht ik: http://eab.abime.net/showthread.php?t=69337
        Interessant draadje over de apollo setup: http://saku.bbs.fi/discus/messages/3...tml?1394348844 (wel ff vertalen vanuit fins :)


        aanvulling:
        Verder vind je hier de rom file v5.60: http://www.kickstart.0rg.fr/Hardware...Rom%20Archive/
        Vanaf versie v5.51 (uit mijn hoofd) is de rom geschikt voor zowel 040 als 060
        Last edited by Stronk; 10-02-2021, 23:18.

        Comment


          #5
          Hm... softwareproblemen zijn er nog niet echt. Het is vooral niet altijd willen doorstarten. Het moederbord doet dan ook helemaal niets (de reamiga heeft allerlei ledjes die activiteit tonen). Dus ik denk iets met de mach chips, edgeconnector of andere contactjes.
          Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

          Comment


            #6
            Nog even een update. Het schoonmaken van de Mach chips, simms en connector hielp voor de stabiliteit, memtests lopen nu allemaal perfect. Het niet altijd willen doorstarten lag puur aan de ATX-voeding die ik gebruikte. Met een andere voeding, CA-PSU en Meanwell RPT-75B, werkt alles uitstekend.
            Birdseed solderen is diamond painting voor gevorderden...

            Comment


            • Stronk
              Stronk commented
              Editing a comment
              Top dat het is opgelost! enjoy!

            #7
            Goed om te weten, dat de CA-PSU een 68040 kan trekken. Hopelijk geldt het ook voor de Blizzard 1260 en de ACA1260. De Apollo 1240 zal een grote verandering zijn tegenover je ACA1233n-55.
            [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
            A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
            [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
            [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
            C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

            [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
            [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
            AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
            [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

            Comment


              #8
              Zo'n CA-PSU voedt hier een BPPC 68060@66MHz/PPC@330MHz met een BVision RTG.

              Comment


                #9
                Ik heb de CA-PSU getest met een Blizzard 1260 en SCSI KIT met 128 MB zonder problemen.

                Comment

                Working...
                X