Announcement

Collapse
No announcement yet.

A500+TF534: Bepaalde WHDLoad games knipperen soms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    A500+TF534: Bepaalde WHDLoad games knipperen soms

    Onlangs heb ik een Terrible Fire 534 gekocht. Naast de TF534 heb ik kickstart 3.1, een 4GB CF-card met Workbench 3.1 en een Amiga 500 512KB/2M + RTC expansion gekocht. Alles heb ik besteld bij Amigastore.eu . Alle nieuwe onderdelen hebben een thuis gevonden in een A500 Rev6 :). De modificatie voor 1MB chipram is uitgevoerd.

    Het probleem wat ik ervaar met deze setup is dat bepaalde games die ik opstart via WHDLoad een soort 'clipping' effect hebben. Het is goed zichtbaar bij Yo!Joe! maar treedt ook op bij andere games. Sleep Walker heeft hetzelfde euvel, Cannon Fodder soms ook en met bijv. Fire&Ice 'schiet' de Cool Coyote soms bijna uit beeld om vervolgens weer terug te komen op het vorige punt. Van Jo!You! heb ik een opname gemaakt en op YouTube gezet:


    Je ziet het probleem bij 22 sec, 24 sec en 42 sec. Het gekraak in het filmpje hoor ik op de Amiga niet en komt vermoedelijk door mijn budget USB2.0 AV capture device ;).

    Wat mij opvalt: 1) het lijkt erop dat als de Amiga koud is het probleem nog niet direct optreedt maar nadat de Amiga een minuut heeft aan gestaan komt het probleem al. Met of zonder kap erop maakt eigenlijk geen verschil. Chips worden ook niet erg warm.

    Wat ik geprobeerd heb:
    2) WHDLoad 18.6.6128 geïnstalleerd i.p.v. 18.3 . Geen verschil.
    3) MMU Library geïnstalleerd. Workbench is aanzienlijk sneller. Problemen met Yo!Joe! zijn identiek.
    4) Games zoals Lemmings draaien zonder problemen.
    5) SysInfo geeft juiste waardes v.w.b. de snelheid.
    6) Yo!Joe! opstarten via diskette (zonder WHDLoad dus): problemen zijn weg.

    De opstartopties NOAUTOVEC, NOMMU en NOCACHE met WHDLoad maken geen verschil in dit geval.

    Als ik Google met de termen 'clipping' en 'flickering' dan kom ik veel uit op reacties die schrijven over het laden/saven waarbij WHDLoad terugvalt op WorkBench wat het clipping veroorzaakt. Bij mij lijkt het probleem anders te zijn.

    Herkent iemand dit probleem? Of heeft iemand nog tips? :)
    Last edited by Thandor; 30-12-2020, 15:33.
    [URL="http://thandor.net/hardware"]https://thandor.net | Hardware[/URL]
    And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

    #2
    Soms kan oudere WHDLoad Games updates beter werken, dan een nieuwe. Het blijft veel uitproberen wat wel goed werkt qua WHDLoad Game en welke nou niet. Sommige WHDLoad Games moeten nog meerdere updates krijgen. WHDLoad is niet perfect althans bijna.
    [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
    A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
    [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
    [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
    C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

    [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
    [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
    AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
    [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

    Comment


      #3
      Probeer eerst de TF534 en de andere chips goed aan te drukken.
      Heb je al getest met een andere voeding?

      Comment


      • AmigaDragon
        AmigaDragon commented
        Editing a comment
        Dit hoort niet helemaal onder dit WHDLoad topic maar ik heb wel een soortgelijk probleem met mijn A500 + TF.
        Afgelopen weekend tijdens de clubdag kwam ik er ineens achter dat ik het probleem ook heb alleen dan niet met WHDLoad, was me eigenlijk nog niet zo opgevallen.
        Bij het spelen van Superfrog blijkt dat ik geknipper zie of een soort vreemde flitsen in het scherm.
        De TF had ik goed aangedrukt en de chips ook zoals je aangeeft.
        Daarna had ik 3 verschillende voedingen geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan.
        Ook de game opnieuw op USB voor de GoTek gezet en vanaf diskettes geprobeerd.
        Ik kan maar niet vinden waar het 'm in zit...

      #4
      Dank voor de reacties!

      Mijn succesratio met WHDLoad games is tot nu toe nog niet erg hoog. Ik lees wel dat sommige games lastiger zijn en dat compatibiliteit niet altijd 100% is maar bij mij lijken er meer bugs dan werkende games te zijn. Ik heb ook het idee dat het steeds slechter wordt dus ga inderdaad eens kijken naar een andere voeding. De originele is inmiddels ook al 30 jaar oud :).

      Reseaten van de chips had ik al gedaan maar zonder resultaat.

      Wat ik net bijvoorbeeld merkte is dat Cannon Soccer via WHDLoad niet meer werkt en inconsistent crashed. Na het maken van een selectie voor scenario 1 of 2 uit het menu blijft het beeld zwart of krijg ik een error met reboot als gevolg. Cannon Soccer was ook 1 van de games die soms last had van clipping. Ter test heb ik Cannon Soccer gestart vanaf de originele Amiga Format diskette en die werkt wel, maar heeft ook 3 keer het clipping effect gehad. Voorheen had ik, ook met de TF534 upgrade, dit via de diskette nog niet gezien.
      [URL="http://thandor.net/hardware"]https://thandor.net | Hardware[/URL]
      And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

      Comment


        #5
        Heb je CF kaart in HD Toolbox de Max Transfer op 00x01fe00 gezet?
        Je kunt je oude voeding laten recappen, maar als je een goede voeding wilt hebben, koop een CA-PSU van IComp. Ik heb deze voeding ook en er zit een beveiliging in zodat je Amiga niet door de voeding te hoge spanning kan doorgeven.

        CA-PSU - icomp - en

        Comment


          #6
          Die CA-PSU is niet goedkoop... Maar volgens Jens (Individual computers) is dit de enige voeding die de load balanceerd op de 5V lijn.

          Ik heb hem net ook besteld, omdat ik problemen met mijn A1200 begon te krijgen.

          Comment


            #7
            Heb sinds 2016 met een zware ATX 350W PSU gebruikt zowel de A500 en de A1200. De CA-PSU is zeker aan te raden vooral als je dure uitbreidingen wilt gebruiken. Vroeg of laat moet je toch overstappen naar een betrouwbare PSU. De oude Commodore voedingen zijn niet meer betrouwbaar en dat zie je ook al bij de C64’s.

            Zelf doe ik voor AOS 3.1 MaxTransfer 0x1FE00 en dan Enter.
            [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
            A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
            [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
            [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
            C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

            [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
            [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
            AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
            [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

            Comment


              #8
              Jens heeft een stukje geschreven mbt de voedingen, en is een zeer uitgesproken tegenstander van ATX voedingen. Ik kan het zelf niet heel goed beoordelen, maar wat hij er over schrijft lijkt wel logisch.

              Als een apparaat vermogen trekt van een voeding, zal als gevolg daarvan de spanning zakken. Dit wordt meestal gecompenseerd door de voeding door de spanning iets te verhogen, echter gebeurd dit alleen op de 12V lijn.
              Nu trekt de Amiga zijn meeste vermogen van de 5V lijn en zal deze compensatie niet toegepast worden, waardoor onderspanning ontstaat. Volgens Jens kan dit tot gevolg hebben dat er storingen kunnen ontstaan, maar ook defecten in met name nieuwe hardware.

              Het hele verhaal is hier te lezen:
              http://wiki.icomp.de/wiki/Powersupply_FAQ

              Nogmaals, ik kan hier geen waarde oordeel aan hangen, misschien dat tsb hier ​​​​​​iets over kan/wil zeggen.

              Comment


                #9
                Ik heb de CA-PSU besteld. Is inderdaad niet de goedkoopste die verkrijgbaar is maar wel 1 die op papier de juiste specs heeft. Ik zie namelijk ook budget PSU's die niet eens de originele 4.5A op de 5V lijn halen. Dan liever maar die paar tientjes meer voor een PSU die hopelijk ook weer 30 jaar mee gaat :). De ATX-route heeft niet mijn voorkeur t.o.v. de specifieke PSU van iComp. Hedendaagse PSU's zijn inderdaad gebouwd voor de 12V-lijn die tegenwoordig veel gebruikt wordt. Ik heb een beter gevoel bij een PSU die op de "juiste" manier belast wordt; als er een zware 12V lijn (en dat geldt ook voor een 5V lijn) is dan moet die mijn inziens ook enige belasting hebben.

                De MaxTransfer zal ik checken als de nieuwe PSU binnen is. De Amiga start wel op met de originele PSU maar gezien dat het steeds slechter wordt wil ik niet riskeren dat er iets stuk gaat. Voor nu maar even de Philips CD-I aangeslingerd (of heb ik nu meteen mijn krediet verspeeld?!)
                [URL="http://thandor.net/hardware"]https://thandor.net | Hardware[/URL]
                And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

                Comment


                  #10
                  Zo nu en dan ga ik op het slechte pad. Zoals de Neo Geo AES heb iets met de Metal Slug serie wat mij steeds weer verleid op een grote 49 inch TV. Al word ik stapelgek van Last Resort wat behoorlijk moeilijk is, maar dat was R-Type ook. De Philips CD-I ken ik, maar dat was een korte belevenis. Vond The Apprentice een leuke platform spel.
                  [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                  A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                  [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                  [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                  C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                  [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                  [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                  AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                  [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                  Comment


                    #11
                    The Apprentice is inderdaad een goede! Naast The Apprentice ben ik ook begonnen aan de 7th Guest op de CD-I. Was nooit zo 'into' die games (Myst, S.P.Q.R.) omdat deze van scherm-naar-scherm wisselen zonder tussenanimatie. 7th Guest doet dat wel met een vloeiende animatie en dat knoopt locaties m.i. wel veel prettiger en mooier aan elkaar.

                    Maar! Het belangrijkste is natuurlijk dat ik de PSU van iComp binnen heb. De problemen die ik ervoer zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Yo!Joe! is nu flicker-free en Cannon Soccer werkt ook weer vanouds :).

                    De MaxTransfer heb ik nagekeken en deze stond al op 0x1FE00.

                    Bedankt voor de tips!
                    [URL="http://thandor.net/hardware"]https://thandor.net | Hardware[/URL]
                    And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

                    Comment


                      #12
                      Ken 7th Quest en 11th Hour van mij PC tijd. Is een remastered versie van 7th Quest, die ik nog wilt spelen op de iPad Pro. Heb Myst helaas niet aan de praat gekregen op de A1200. Zal wel minimaal een 68040 kaart gebruiken. Daarin tegen is Aqua wel geweldig op de A1200 met een snelle 68030 kaart. Een Vampire kaart kan je met gemak zulke spellen op je A500 spelen via ScummVM.

                      De CA-PSU van iComp is de beste optie voor de A500/A600/A1200. Kende Cannon Soccer niet, wel leuk bedacht van AMIGA Format.
                      [SIZE=10px][B]VAMPIRE V4 SA x3 / CORE 8736 / CORE 8889-R9 / ALPHA CORE 9296
                      A1200 GHOST Rev2B RECAP TSB 2020 / Indivision AGA MK3 / TF1260 ALPHA CPU REV6[/B][/SIZE]
                      [SIZE=10px][B]A1200 TRANSLUCENT Rev1D.4 RECAP TSB 2019 / Indivision AGA MK3 / Blizzard 1230 IV[/B]
                      [B]A500 BLACK Rev6A / ACE2 / Indivision ECS V2 / ACA500Plus V1 / ACA1233n-55
                      C64R MK 2015 / SFX SOUND EXPANDER - FM YAM[/B]

                      [B]APOLLOOS R9.3 / 128GB CF[/B]
                      [B]APOLLOBOOT OMNI R83 / 128GB CF
                      AOS 3.2.2 / 16GB CF[/B]
                      [B]AOS 3.1 BetterWB 4.3 / 4GB MicroDrive[/B][/SIZE]

                      Comment


                        #13
                        Hier wordt door Jens het een en ander uitgelegd mbt de CA-PSU

                        https://youtu.be/nsKnbcBnay8

                        Comment

                        Working...
                        X