Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gotek wil niet starten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Gotek wil niet starten

    Oke, ik heb 1001 dingen reeds geprobeerd maar geen succes.

    Via AmigaStore heb ik een (kale) Gotek drive gekocht. Deze -> https://amigastore.eu/en/323-usb-flo...tor-gotek.html

    Deze drive heb ik succes getransplanteerd naar een external case. Vervolgens heb ik een DF0/DF1 selector op de CIA chip geplaatst zodat de A500 denkt dat de externe drive DF0 is. Maar wat ik ook probeer, de Gotek gaat gewoon aan, hij ziet ook de stick wel, die gaat ook wel even knipperen, maar dan houdt het op. Hij boot simpelweg niet.

    Ik heb de volgende specs:
    - Amiga 500 (semi +) ( rev. 8.2 ) 512Kb onboard ram 512Kb geheugenuitbreiding (ja, ik weer dat er meer op dit bord kan maar is voor mijn doeleinden niet nodig)
    - Van een forum lid hier een 'package' gekregen die past bij de Flashfloppy firmware voor deze Gotek. Voor wie deze package even wil inzien, graag, of even testen of deze daadwerkelijk wil starten van een gotek drive: -> http://www.everythingtech.nl/amiga/a...-usb-basic.zip
    - De USB stick is een Sandisk Ultra 3.0 van 32GB, dus ruimte gebrek is er niet (understatement), maar hetzelfde effect krijg ik ook met een oudere 2GB stick.

    De aansluitingen zijn allemaal op orde, want ik heb een 2e externe floppy drive, welke ik als eerste heb getest en die bootte prima, dus er zijn geen problemen met de kabels of hardware.
    Ik vraag me gewoon af waarom de Gotek de Selector.ADF niet ziet. De sticks zijn FAT32 geformatteerd.

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen ik weet het niet meer.
    Last edited by Snowwie; 27-06-2020, 02:44.

    #2
    Is de USB stick ook als MBR geformatteerd?

    Comment


      #3
      Ja, volgens mij wel, gewoon geformatteerd onder Windows 10 als zijnde Fat32, alhoewel mijn Windows wel draait op GPT....

      Maar dan nog zou de oudere stick wel moeten werken, die is echt niet GPT/NTFS.

      Comment


        #4
        Heb je nog wat gedaan met de jumpers op de Gotek zelf?

        S0 en S1
        Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

        Comment


          #5
          Originally posted by Benny View Post
          Heb je nog wat gedaan met de jumpers op de Gotek zelf?

          S0 en S1
          Nee, helemaal niets. Ik heb em gewoon 'kant en klaar' in een externe 3,5" behuizing gezet.

          Als ik de Amiga 500 aanzet gaat hij ook wel gewoon aan, ik zie het lampje op de USB stick ook wel knipperen, maar hij start de selector.adf bestand niet, ook al staat deze wel op de stick.

          Wat is het onderscheidt tussen S0 en S1?

          Dit is niet toevallig hetzelfde als de DF0/DF1 switch toch? Omdat daar een aparte schakelaar bij zit.
          (Deze heb ik er bij gekocht om de A500 te 'foolen' dat DF1, DF0 is) :
          https://amigastore.eu/en/485-df0-selector.html
          Installatie daarvan ging zonder problemen. CIA chip er af, deze er op, CIA chip er weer op, past maar op 1 manier, geen verbogen pinnen.
          Ik heb de hele operatie ook gefilmd want wil er een YouTube video van maken als alles klaar is.

          Het ligt sowieso niet aan de boot selector want een andere externe fdd die ik hier nog liggen had wou wel booten met deze DF0/DF1 selector
          Last edited by Snowwie; 27-06-2020, 14:19.

          Comment


            #6
            Originally posted by Snowwie View Post

            Nee, helemaal niets. Ik heb em gewoon 'kant en klaar' in een externe 3,5" behuizing gezet.

            Als ik de Amiga 500 aanzet gaat hij ook wel gewoon aan, ik zie het lampje op de USB stick ook wel knipperen, maar hij start de selector.adf bestand niet, ook al staat deze wel op de stick.

            Wat is het onderscheidt tussen S0 en S1?

            Dit is niet toevallig hetzelfde als de DF0/DF1 switch toch? Omdat daar een aparte schakelaar bij zit.
            (Deze heb ik er bij gekocht om de A500 te 'foolen' dat DF1, DF0 is) :
            https://amigastore.eu/en/485-df0-selector.html
            Installatie daarvan ging zonder problemen. CIA chip er af, deze er op, CIA chip er weer op, past maar op 1 manier, geen verbogen pinnen.
            Ik heb de hele operatie ook gefilmd want wil er een YouTube video van maken als alles klaar is.

            Het ligt sowieso niet aan de boot selector want een andere externe fdd die ik hier nog liggen had wou wel booten met deze DF0/DF1 selector
            S0 is DF0, S1 dus DF1.
            die switch wisselt het om.

            ik weet wel dat mijn laatste Goteks ook wat problemen hebben, ze doen het alle 3 niet na flashen. Met een usb stick die op een oudere Gotek het wel deed.
            Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

            Comment


              #7
              Ik mag er toch vanuit gaan dat "AMIGA"store.eu deze Goteks levert met een voor een Amiga bruikbare firmware?

              Comment


                #8
                Wat staat er op het LED scherm van de Gotek? Geeft ie F-F aan als je het ding aanzet (Van FlashFloppy firmware)? Mogelijk laat ie dat alleen zien als er geen usb stick inzit, dus dat zou ik even checken. En daarna een 3 cijferig getal (wel met een USB stick)? Heb je hem al een keer als DF1: aan je amiga gehangen en gecheckt of je in workbench een floppy kunt zien als de LEDs op 000 (of ander getal) staan?

                Comment


                  #9
                  Originally posted by spud View Post
                  Wat staat er op het LED scherm van de Gotek? Geeft ie F-F aan als je het ding aanzet (Van FlashFloppy firmware)? Mogelijk laat ie dat alleen zien als er geen usb stick inzit, dus dat zou ik even checken. En daarna een 3 cijferig getal (wel met een USB stick)? Heb je hem al een keer als DF1: aan je amiga gehangen en gecheckt of je in workbench een floppy kunt zien als de LEDs op 000 (of ander getal) staan?
                  Ja, als je em aanzet laat ie eerst F. F. zien, daarna als ik de USB sticker er in steek, zie ik 001, maar hij boot simpelweg niet. Het bestand "Selector.adf" moet dat nog een speciale benaming hebben?

                  Nu moet ik er ook even bij zeggen, dat het misschien ook aan de print van de externe drive zelf kan liggen, want voordat ik de Gotek ging overplaatsen heb ik eerst de DF0/DF1 selecter gemonteerd om te zien of hij kon booten van DF1. En, bij deze drive (de floppy drive) DEED HIJ DAT NIET. Ik sloot de 2e 3,5" drive aan en DIE BOOTTE wel. Dus ik dacht eerst, dat die floppy drive allicht kapot was en niet de print / controller in de case. Reden hiervoor is ook, omdat ik als deze losse drive op de kabel doe van DF0 en dan de bootselector uitzet, deze floppy drive OOK niet wil starten als zijnde DF0. Dus wat er nu precies gaande is, ik heb geen idee.

                  De enige optie op dit moment wat ik kan bedenken is het overzetten van de Gotek naar de 2e externe floppy drive om te zien of hij daar wel van wil booten.
                  En ja, alle kabels zitten goed aangesloten. Rode randje IDE kabel bij nr 1. etc. Die IDE kabel kan er ook maar op 1 manier op. Zo goed als foolsproof.

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by Snowwie View Post
                    Ja, als je em aanzet laat ie eerst F. F. zien, daarna als ik de USB sticker er in steek, zie ik 001, maar hij boot simpelweg niet. Het bestand "Selector.adf" moet dat nog een speciale benaming hebben?
                    Nee, zolang die maar in de root staat op de USB stick

                    Comment


                      #11
                      Originally posted by Snowwie View Post
                      Nee, helemaal niets. Ik heb em gewoon 'kant en klaar' in een externe 3,5" behuizing gezet.
                      Alleen een behuizing? Of een externe Amiga behuizing met de benodigde logica?

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by leof View Post
                        Alleen een behuizing? Of een externe Amiga behuizing met de benodigde logica?
                        Nee, in een externe floppy disk behuizing. Ik heb de floppy drive er uit gehaald, en de gotek er weer in terug geplaatst. Alle connectoren waren gelijk. Voor zowel stroom als IDE.

                        Ik heb ook nu de Gotek op DF0 gezet (intern dus) om te kijken of hij daar vandaan wou booten. Ook hier gaf hij geen sjoege.

                        Ik denk nu toch echt dat het een softwarematig probleem is. Hetzij op de USB stick, of iets met de firmware van de Gotek.

                        Last edited by Snowwie; 29-06-2020, 23:08.

                        Comment


                          #13
                          Heb je de floppy connector als eens omgekeerd geprobeerd? Ik kan me herinneren dat ik die fout bij mij ook gemaakt had?
                          En als je workbench van floppy of CF start, ziet ie de Gotek dan wel als df1: in workbench?

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by spud View Post
                            Heb je de floppy connector als eens omgekeerd geprobeerd? Ik kan me herinneren dat ik die fout bij mij ook gemaakt had?
                            En als je workbench van floppy of CF start, ziet ie de Gotek dan wel als df1: in workbench?
                            Ik ben 1x gehad dat ie de Gotek zag als zijnde DF1:BAD

                            Dus startend vanaf DF0 met de bootselector dus feitelijk uit.

                            Comment


                              #15
                              Hé Snowie,

                              Is dit de kabel die je van mij hebt over genomen? Daar zit maar helft van de connector (17 pins) op, en deze moeten aan de even pinnen van de drive/gotek.

                              Op de oneven rij zitten vnml ground pins en zal hij dus niet werken..

                              Comment

                              Working...
                              X