Announcement

Collapse
No announcement yet.

68060/603 PPC Help!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    68060/603 PPC Help!!!

    Hoi allemaal,

    mijn 1200 is pas gerecapped en is terug. De PPC kaart die ik heb is nu ingebouwd en het systeem is niet stabiel te krijgen. Na een niet voorspelbare periode hangt het systeem. Het draait op kickstart 3.1.4 en een kale WB 3.1.4 installatie. Het opstarten van het systeem duurt ongeveer een minuut, is dat normaal met deze combinatie?

    De enige turbokaart die stabiel draait is een 68020 met 8 MB geheugen. Een Apollo 1240 stopt ook na een onbepaalde tijd. Ik heb er tevens een nieuwe voeding bij die 2x zoveel watt’s kan leveren dus ik weet het even niet meer. Zijn er bepaalde libraries die ik wel of niet moet installeren?

    om toch de stroom niet uit te sluiten: mijn Powerled kan groen of fel groen branden. Meestal is het normaal groen. Is dat een indicatie voor het geleverde vermogen.

    wie heeft er zinnige suggesties?
    bedankt!

    Amiga 1200, IMac MorphOS

    #2
    Doe als eerste een stap terug. De PPC is gemaakt voordat 3.1.4 bestond. Begin eerst eens met een oudere kickstart en oudere workbench. Dat zou stap 1 zijn. Daarna check of het fel of niet felle groene led dan ook optreedt. Zo ja dan andere voeding pakken. Altijd proberen naar een eerder werkende situatie te gaan. Dus oude voeding en oude kick/wb. En ga dat testen. Zodra het stabiel is probeer je het eerst met de 68020. Kijk of die stabiel draait. Draait die nog steeds stabiel dan de Apollo er in en weer testen. Als dat gedaan is dan even terug melden hier dan kunnen we verder onderzoeken.

    Comment


      #3
      Hoi Roel! Ik heb ook een a1200/ppc systeem en het heeft mij jaren gekost om tot een hele simpele conclusie te komen: er moet meer stroom naar het a1200 moederbord. Dit gaat doorgaans via de floppy power connector. Zeker als je ook een bvision hebt is dit noodzakelijk, alsmede extra koeling. Verder luistert het ontzettend nauw om een goede OS3.9 set-up (om nog maar te zwijgen over 4.1x) op te zetten. Het is allemaal te doen maar kost gewoon erg veel tijd. Als je bereid bent hierin te investeren kan ik je uiteraard verder op weg helpen.

      Laat ik daarom beginnen: heb je al een tower conversie? En ook al een betere voeding dan de standaard a1200 voeding? Begin daar mee of het is onbegonnen werk.

      Comment


        #4
        Ik neem aan dat je wel de 68060.library in de libs folder hebt gezet...
        Dit is de enige library om een kale 3.1.4 stabiel te laten draaien.

        Oh... en uiteraard voor een 68040 processor heb je de 68040.library nodig. Hetzelfde geld voor een 68030 met 68030.library 😏

        Comment


          #5
          Bedankt voor de tips,

          Er zit een nieuwe voeding aan, die 2x zoveel vermogen kan leveren. Ik kan de kaart via de floppy wel meer stroom geven maar waar moet ik die dan insteken op de kaart.... Ik moet even zoeken.
          68060 library staat in LIBS. De grap is dat een Apollo 68040 versneller ook ineens vastloopt terwijl deze voor de recap niet vastliep. Alle twee de kaarten bevatten koelers. Ik denk dat ik eens kijk hoe stabiel de kaarten zijn als ze kaal starten (zonder startup-sequence en zonder libs). Ik heb geen tower want ik wil heel expliciet een compact desktop model hebben.

          Ik zal eens een stapje terug doen in de kickstart.
          Amiga 1200, IMac MorphOS

          Comment


            #6
            Tot op heden, ondanks alle mogelijke extra stroom hacks, krijg ik de PPC kant ook niet stabiel op mijn BPPC met Grex. PPC software kan een 30 minuten draaien en anderzijds als snel vastlopen zonder constante. Ik heb dat wat opgegeven eerlijk gezegd.

            Comment


              #7
              Originally posted by SimonV View Post
              Tot op heden, ondanks alle mogelijke extra stroom hacks, krijg ik de PPC kant ook niet stabiel op mijn BPPC met Grex. PPC software kan een 30 minuten draaien en anderzijds als snel vastlopen zonder constante. Ik heb dat wat opgegeven eerlijk gezegd.
              Mooi moment om hem te verkopen denk ik dan. Ik heb voor mezelf besloten dat hij of stabiel te krijgen is, of hij gaat de deur uit. Stabiliteit is belangrijker dan snelheid. Zit je net in Directory Opus een aantal bestanden te kopiëren.... hangt het systeem.
              Amiga 1200, IMac MorphOS

              Comment


                #8
                Lol, het is een power probleem. Ik heb hem nu 4 uur intensief laten draaien, zonder hangen. Wat heb ik gedaan: de floppy afgekoppeld. Nu dat ding geen stroom meer gebruikt, blijkt er voldoende stroom op het moederbord over om de kaart stabiel te kunnen draaien..... Als dat technisch niet de oorzaak kan zijn, hoor ik het graag....

                Amiga 1200, IMac MorphOS

                Comment


                • rvo
                  rvo commented
                  Editing a comment
                  told you :)

                #9
                Klinkt plausibel!

                Ik draai zelf met een picoPSU die het moederbord op twee punten voed op de manier die RVO adviseert.

                Zie ook mijn Kickstarter case topic...

                Comment


                  #10
                  Hierbij een impressie van wat mij van de straat houdt ;-) Niet al te lang geleden heb ik mijn kickstarter case binnen gekregen en kon het modificeren beginnen.

                  Comment


                    #11
                    Kan alleen maar zeggen, cool! Dat is ongeveer de setup die ik ook nastreef. De vraag die ik nu heb is, waar sluit ik een voedingslijn vanuit de floppy aansluiten op de PPC kaart? Of moet ik een lijn direct vanaf de voedingsingang naar de floppy connector voeren?

                    Ten opzichte van deze setup heb ik wel een uitdaging. Ik heb de AGA MK2 zonder CR. Die zijn langer dan de CR versies waardoor de flicker fixer en BVision kaart elkaar overlappen. Tevens vraag ik me hoe je een A1200 floppy-loos kunt gebruiken. Ik heb tijdens het installeren al meerdere keren de floppies nodig gehad om een kale installatie te doen. Nu staat er kopie van een schone WB op mijn tweede partitie maar toch.


                    Amiga 1200, IMac MorphOS

                    Comment


                      #12
                      De A1200 bevat een HxC floppy emulator (SD geheugen kaart)... Daar staan al mijn benodigde floppy’s op

                      Ik heb een extra voedingskabel van mijn picoPSU naar het MB floppy connector. Dat is voor mijn systeem voldoende om de 68060/PPC te voeden. Er zijn inderdaad modificaties waarbij extra 5v direct op de Blizzard PPC gesoldeerd wordt, maar gelukkig in mijn geval niet nodig om een stabiel systeem te krijgen.

                      Inmiddels heb ik er ook een rapidroad USB adapter in zitten...

                      Alles werkt stabiel... Nu een mooie Workbench aan het bouwen gebaseerd op 3.1.4

                      Comment


                      • Infant
                        Infant commented
                        Editing a comment
                        Toch wel met de Skid Row ROM he? 😂

                      #13
                      Originally posted by Roel007 View Post

                      Kan alleen maar zeggen, cool! Dat is ongeveer de setup die ik ook nastreef. De vraag die ik nu heb is, waar sluit ik een voedingslijn vanuit de floppy aansluiten op de PPC kaart? Of moet ik een lijn direct vanaf de voedingsingang naar de floppy connector voeren?
                      ik heb zelf een tower conversie en dus 'gewoon' een PC voeding in mijn tower. daar komt een connector uit die direct op mijn moederbord zit. dit levert het systeem (inc ppc) dan voldoende stroom. buiten stroom is koeling belangrijk, zeker met een bvision. en als je een bvision hebt (aanrader!) is de connectie tussen bvision en ppc ook van belang. eens in de zoveel maanden moet ik ze weer even opnieuw vastzetten, daarna is het systeem weer volledig stabiel. dus ja, het is mogelijk :)

                      Even ter illustratie (let niet op de rommel) deze archieffoto, waarbij je ziet dat er extra stroom richting floppy power gaat. Omdat er ook een signaalkabel voor de leds uitkomt oogt het wat onoverzichtelijk.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_3914.JPG
Views:	104
Size:	2.75 MB
ID:	20366
                      Last edited by rvo; 10-02-2019, 11:20.

                      Comment


                        #14
                        Originally posted by Roel007 View Post

                        Kan alleen maar zeggen, cool! Dat is ongeveer de setup die ik ook nastreef. De vraag die ik nu heb is, waar sluit ik een voedingslijn vanuit de floppy aansluiten op de PPC kaart? Of moet ik een lijn direct vanaf de voedingsingang naar de floppy connector voeren?

                        Ten opzichte van deze setup heb ik wel een uitdaging. Ik heb de AGA MK2 zonder CR. Die zijn langer dan de CR versies waardoor de flicker fixer en BVision kaart elkaar overlappen. Tevens vraag ik me hoe je een A1200 floppy-loos kunt gebruiken. Ik heb tijdens het installeren al meerdere keren de floppies nodig gehad om een kale installatie te doen. Nu staat er kopie van een schone WB op mijn tweede partitie maar toch.

                        In een tower gebruik je een voedingskabeltje van de ingebouwde voeding. In een desktop zul je een stroomdraadje moeten trekken van je externe voeding met een T-splitsing naar de floppyconnector en naar je diskdrive toe.

                        Phase 5 geeft wel aan dat de combinatie van een BlizzardPPC met de Bvision wel in de desktop draait, maar niet wordt aangeraden. De Bvision is een heethoofd, veel gebruikers hebben dan ook hun behuizing op een verhoging staan voor betere koeling van onderen, en een fan in de bovenkant van de plastic behuizing, om de warmte van de Bvision af te voeren.
                        Als je het systeem een tijdje 100% belast en hij loopt vast is de kans groot dat het een warmteprobleem is. Preventief zou he alle connecties, ook de simms, schoonmaken met een alcohol schoonmaakmiddel.

                        Ik had zelf de Bvision in een tower, maar inmiddels overgestapt op een Mediator met Radeon 9250 kaart. De BlizzardPPC is geupgrade naar 333Mhz en 256MB ram en de 68060 op de standaard 50Mhz. Onder 3.9 werkt het systeem stabiel op de 060, de PPC gebruik ik dan niet, Warpup is niet geïnstalleerd.

                        De PowerPC wordt gebruikt voor OS41, dat draait goed en de installatie was erg gemakkelijk.
                        Last edited by Benny; 10-02-2019, 16:35.
                        Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

                        Comment


                        • rvo
                          rvo commented
                          Editing a comment
                          Is er een reden dat je geen WarpOS hebt draaien onder OS3.9? Is toch zonde van de extra rekenkracht, er zijn niet veel dingen waar het bij helpt maar toch wel een aantal. Denk aan datatypes, AmigaAmp, videospelers, emulatie etc.

                        #15
                        Originally posted by rvo View Post
                        Is er een reden dat je geen WarpOS hebt draaien onder OS3.9? Is toch zonde van de extra rekenkracht, er zijn niet veel dingen waar het bij helpt maar toch wel een aantal. Denk aan datatypes, AmigaAmp, videospelers, emulatie etc.
                        Ja, dan moet ik gaan zoeken wat nog allemaal te krijgen is en waar voor WarpOS ;)
                        Ik heb ook nog Wildfire en fxPaint liggen voor PPC.

                        Welke heb jij trouwens: Cybergrapx of Picasso96 ?


                        Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

                        Comment


                        • rvo
                          rvo commented
                          Editing a comment
                          cybergraphx. dat zit ook allemaal standaard in OS3.9 voor zover ik weet. in elk geval in een van de updates.
                      Working...
                      X