Announcement

Collapse
No announcement yet.

Externe diskdrives laten beeld 'mee' schokken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Externe diskdrives laten beeld 'mee' schokken

    Of het nu komt doordat ik een 2,5" hdd heb aangesloten en hierop WB3.0 heb geinstalleerd of door de externe drives is mij niet geheel duidelijk.

    Wat ik wel weet is dat het mee 'schokken'-'trillen' van het beeld samen gaat met de tik van de lege diskdrive niet voorkwam voordat ik de 2,5" hdd had, maar als ik daarentegen de externe drives afkoppel is het beeld rustig.

    Dus ik vraag me nu af welke situatie de 2,5" hdd icm externe diskdrives het beeld kunnen doen laten mee schokken met de tiks van de lege drives.
    De interne hdd zit voorlopig even met een ti rip vast aan de ide kabel van de floppy drive totdat ik de cradle van Abelientje krijg. Aan de onderkant van de 2,5" drive zit overigens wel een anti-statisch plastic laagje, dus er is geen direct contact met het moederbord. Ik heb het ge'schok' proberen te filmen maar je ziet het niet op video, helaas.

    Kan het misschien zijn dat de PSU voor de A1200 niet krachtig genoeg is voor zowel 3 floppy drives totaal en één 2,5" hdd?

    #2
    Is de Amiga 1200 gerecapped? Hoeveel Watt kan de voeding leveren?

    Comment


      #3
      Ik denk aan een recap, wel vreemd want ik heb hem met een CF kaartje gebruikt en geen problemen gehad. Je kan tsb
      vragen maar hij is wel druk :)

      Comment


        #4
        Het meest waarschijnlijke is inderdaad de voeding, een dergelijke HDD neemt bij het opstarten ~1A op en dat zakt af naar ~0,5A bij 5 Volt.
        Een voeding met wat meer Ampere is nooit weg, zeker als je er ook nog een Accelerator kaart in wil gebruiken.
        Of misschien een SSD / CF kaart + adapter gebruiken i.p.v. een 2.5" HDD.
        => Commodore A600HD/40 <=
        3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

        Comment


          #5
          Originally posted by amiga1260 View Post
          Is de Amiga 1200 gerecapped? Hoeveel Watt kan de voeding leveren?
          Nee, volgens mij niet. Tenminste? Abelientje kan het weten, de A1200 komt bij hem vandaan. Maar op het bord zie ik geen sporen van corrosie. Tot dusver.
          De voeding doet 25 watt, aldus de specificaties aan de onderkant.

          Of misschien een SSD / CF kaart + adapter gebruiken i.p.v. een 2.5" HDD.
          Ik ben niet happig op die CF kaartjes, en meestal zijn ze maar 4GB, terwijl ik toch graag de gehele WHDLoad collectie er op wil hebben en meer.

          Ja want zodra ik twee (lege) diskettes in de 2 externe drives doe (en het tikken ophoudt) dan houdt het schokken van het beeld ook op. Ik vermoed gewoon dat dit een voedingskwestie is.
          Abelientje jij had een cf kaartje in gebruikt met een blizzard kaart op deze Amiga, dat werkte zonder problemen? Ik heb nu 2 externe drives er bij en draai een 2,5" hdd. Ik heb dus geen idee wat meer stroom nodig heeft, maar mijn vermoeden gaat uit van te weinig prik in de voeding. De 2,5" drive wordt ook best wel warm eigenlijk.

          Maar dit valt op te lossen door anti click van Aminet te downloaden, dat zou het probleem theoretisch moet verhelpen.

          Is een A500 voeding in deze niet een beter alternatief? Aangezien er ook nog een turbo kaartje in moet later...
          Sowieso is dit allemaal een tijdelijke bezigheid, want ik wacht op een IDE -> sata converter en wil dan een sata ssd gaan gebruiken. SSD's gebruiken maar een paar watt, alleen is het even de vraag of de Amiga de IDE->Sata converter herkent en ook de ssd herkent en ik zal over moeten stappen op een ander filesystem, ondanks dat ik graag gewoon Workbench 3.0 wil blijven gebruiken.

          Het wachten is dus op dit dingetje:
          https://www.grandado.com/products/sa...5-harde-schijf

          Hopelijk werkt het.
          Last edited by Snowwie; 16-09-2018, 19:39.

          Comment


            #6
            Er bestaan ook grotere CF kaarten zoals 8 GB, 16 GB , 32 GB en hoger.
            De 25 watt voeding is wat te licht, neem een Amiga 500 voeding.

            Daarnaast is het beste om je moderboard te recappen.

            Comment


              #7
              Beeld knipperring komt denk ik door de referentie voltage van de video encoder. Wat duid op te weinig stroom..

              Recap kan wellicht helpen.. of idd zwaardere voeding.

              Comment


                #8
                Heeft iemand nog een losse A500 voeding liggen?

                Recap werd me al aanbevolen door Abelientje, door het te laten door tsb, die schijnt dat heel goed te kunnen, en nog mooi in de buurt te wonen.

                Alhoewel de A1200 tot op heden geen sporen vertoont van corrosie wil je dit risico ook liever niet lopen.

                Het idee met de CF kaartjes van 8, 16 of 32GB is ook zo gek nog niet.
                Last edited by Snowwie; 18-09-2018, 23:35.

                Comment


                  #9
                  Voor recap kun je idd terecht bij mij.

                  Niet alle lekkage is zichtbaar helaas, vanv zit er ook onder de condensators lekkage en dus ook aantasting van het board.

                  CF card neemt veel minder stroom omdat er geen mechanische delen in zitten.. ik heb eventueel wel CF naar ide adaptor voor je incl. kabeltje.
                  CF kaart misschien ook wel, maar moet ik even kijken.

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by tsb View Post
                    Voor recap kun je idd terecht bij mij.

                    Niet alle lekkage is zichtbaar helaas, vanv zit er ook onder de condensators lekkage en dus ook aantasting van het board.

                    CF card neemt veel minder stroom omdat er geen mechanische delen in zitten.. ik heb eventueel wel CF naar ide adaptor voor je incl. kabeltje.
                    CF kaart misschien ook wel, maar moet ik even kijken.
                    Waar woon jij precies en wanneer zou het kunnen, dat recappen?
                    Om hoeveel condensatoren gaat het eigenlijk precies wbt de A1200?

                    CF kaartjes gebruiken inderdaad minder stroom, alleen hoe lang gaan ze mee op de langere termijn? Nu is het wel zo dat deze combinatie (IDE->CF adapter) al jaren gebruikt word. De CF kaart die ik dan eventueel zou willen gebruiken moet minimaal groot genoeg zijn om de gehele WHDLOAD collectie er op kwijt te kunnen en een hele partij modules + alle ADF bestanden die ik heb. Ik heb 17GB aan ADF-jes en de totale WHDLoad games collectie weet ik niet, maar ik hoorde onlangs dat deze ongeveer 4 a 5 GB groot zou zijn. Dus een CF kaartje van 32GB zou mooi zijn. Alleen dan begint het gepuzzel, welke Amiga OS, welke bestandsindeling, ik moet volledig uit puzzelen hoe het werkt met PF3 en IDEFIX, voor zover dat van toepassing.

                    Maar eerst die recap, die is belangrijk, voor een zorgloze toekomst van deze nog keurige A1200. Ik hoor het wel tsb

                    Comment


                      #11
                      Hier is uitleg te vinden over het voorbereiden van grotere CF kaarten:
                      https://www.google.nl/amp/s/16bitdus...-and-pfs3/amp/

                      Uitleg over whdload installatie:
                      http://guide.abime.net/home3.htm
                      => Commodore A600HD/40 <=
                      3D Amiga Gotek frames: http://www.thingiverse.com/_CrazyBob_/designs

                      Comment


                        #12
                        Originally posted by CrazyBob View Post
                        Hier is uitleg te vinden over het voorbereiden van grotere CF kaarten:
                        https://www.google.nl/amp/s/16bitdus...-and-pfs3/amp/
                        Dank je :)
                        Uitleg over whdload installatie:
                        http://guide.abime.net/home3.htm
                        Hier heb ik zelf een keer een video over gemaakt, voor mezelf ooit in de toekomst mocht ik me nog bedenken.

                        https://youtu.be/BgrlGj0yNH8
                        Last edited by Snowwie; 13-10-2018, 17:44.

                        Comment

                        Working...
                        X