Announcement

Collapse
No announcement yet.

Is elke 2,5" IDE hdd geschikt voor een A1200?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Is elke 2,5" IDE hdd geschikt voor een A1200?

    Ik haal even het één en het ander door elkaar. De A1200 beschikt over een 44 pins IDE aansluiting. Maar waren niet alle notebook 2,5" hdd's 40 pins? Ik zie namelijk ook 2,5" hdd's die wel 44 pins zijn? Kan ik gewoon een nieuwe 2,5" hdd kopen, laten we zeggen deze:

    https://tweakers.net/pricewatch/1603...specificaties/

    Best nog wel een prijzige schijf voor 80GB.

    Voor nog geen 30 euro heb ik een 120GB Kingston SSD, maar dat is dan weer SATA.
    https://tweakers.net/pricewatch/7685...400-120gb.html
    Maar allicht is er een goedkope IDE -> Sata optie mogelijk. Dit lijkt me goedkoper in totaal, heb dan 40GB meer, en die ssd kun je gewoon overal in de A1200 heen plakken met wat tape. Werkt dit in combinatie met die ssd: https://www.allekabels.nl/ide-kabel/...BoC0jwQAvD_BwE

    edit: ik zie nu dat je dan zit te kloten met de sata aansluiting omdat die dan recht omhoog staat.

    En nee, ik wil geen CF kaartjes gaan gebruiken omdat ik graag de hele zwik WHDLOAD games en modules op de Amiga wil hebben, en dat past niet op 4GB.
    Dat betekend volgens mij ook overigens dat ik minimaal vast zit aan OS 3.5 of hoger aangezien je anders met de maximale grootte van je HDD in de knoop komt.

    Suggesties, tips en donaties zijn welkom
    Last edited by Snowwie; 06-09-2018, 03:24.

    #2
    Hallo Snowie,

    Volgens mij bestaan er geen 40 pins 2,5” laptop HDDs. Een laptop IDE HDD (parallelATA) heeft die extra 4 pins nodig voor zijn stroom voorziening. Dus ja, alle 2,5” PATA laptop HDDs zouden geschikt moeten zijn voor je Amiga.

    Je zou zelfs een 44pin naar 40pin kabel kunnen maken of aanschaffen om er een 3,5” PATA HDD in je Amiga te zetten. Dit past net, maar dan moet je wel de stroom bij je floppyconnector aftappen om je 3,5” HDD van stoom te voorzien.

    Andere opties zijn:
    - Een 44pin PATA naar mSATA converter te kopen (https://www.onlinekabelshop.nl/ide-4...ame-7-mm-41955)
    - Er zijn ook 64GB Compact flash kaarten te verkrijgen. Deze kan je eventueel zelfs via het expansion slot aan de buitenzijde monteren (naast de muis aansluiting)
    - Een 44pin PATA naar SATA converter kopen (https://www.electronixs.nl/a-3636132...-44-pin-haaks/)
    - Een 44pin PATA naar (micro)SD converter kopen (https://www.beslist.nl/accessoires/d...r_SD-SDHC.html)

    In alle gevallen moet je je primaire bootschijf idealiter niet groter maken dan 1 GB omdat je anders read/write errors kan krijgen. Je extended partitie mag wel groot zijn, mits je gebruik maakt van een “modern” filesysteem (i.e. PFS3)

    Succes!

    Comment


      #3
      Originally posted by Snowwie View Post
      Dat betekend volgens mij ook overigens dat ik minimaal vast zit aan OS 3.5 of hoger aangezien je anders met de maximale grootte van je HDD in de knoop komt.
      Ik zou gewoon PFS3 als filesystem gebruiken: http://aminet.net/package/disk/misc/PFS3_53
      Werkt prima met WB 3.1, dus geen reden om die bloatware van 3.5 of 3.9 te installeren.

      Verder heb ik volgens mij nog wel een paar 2,5" schijfjes liggen. Mag je zo hebben, mits je geen al te grote haast hebt (moet ze even ergens uit een verhuisdoos opdiepen). Ik zou alleen niet durven zeggen hoe groot ze zijn...

      Comment


        #4
        Originally posted by McVenco View Post

        Ik zou gewoon PFS3 als filesystem gebruiken: http://aminet.net/package/disk/misc/PFS3_53
        Werkt prima met WB 3.1, dus geen reden om die bloatware van 3.5 of 3.9 te installeren.

        Verder heb ik volgens mij nog wel een paar 2,5" schijfjes liggen. Mag je zo hebben, mits je geen al te grote haast hebt (moet ze even ergens uit een verhuisdoos opdiepen). Ik zou alleen niet durven zeggen hoe groot ze zijn...
        Dat zou heel mooi zijn.

        De SSD oplossing lijkt me toch wat te omslachtig. Des te meer adapters des te meer kans je hebt dat de boel in de soep loopt.
        En laptop hdd's zijn er op gemaakt tegen een stootje te kunnen, dus ook hun levensduur is langer. Zodra je iets gevonden hebt stuur me graag pm.
        Ik moet sowieso ook nog even wachten op de Cradle van Abelientje, hahahah, die moet ook nog even zoeken. Allemaal zoeken met z'n allen. Hahahaha

        Comment


          #5
          Zelf ben ik tot 80gb gegaan met wb3.1, de scsi.device van idefix en pfs3 . Werkt goed. Alleen geen idee met wat ik die 80gb moest vullen ... in een van mijn 4000's zit iets van een 360gb verdeeld over twee schijven. Dat was ZEER moeilijk naar mijn mening om dat aan de praat te krijgen, iets met LBA weetikveelwat en een maximum van 120gb partities... al vergeten. Denk dat er nu twintig GB van beschreven is, dat was mijn hele collectie CDR's vol bbs download en toestanden uit de tijd van toen. Een goede raad niet doen. Twintig gigabyte die je er cd per cd hebt opgezet is vrij vervelend.

          Comment


            #6
            Originally posted by SimonV View Post
            Zelf ben ik tot 80gb gegaan met wb3.1, de scsi.device van idefix en pfs3 . Werkt goed. Alleen geen idee met wat ik die 80gb moest vullen ... in een van mijn 4000's zit iets van een 360gb verdeeld over twee schijven. Dat was ZEER moeilijk naar mijn mening om dat aan de praat te krijgen, iets met LBA weetikveelwat en een maximum van 120gb partities... al vergeten. Denk dat er nu twintig GB van beschreven is, dat was mijn hele collectie CDR's vol bbs download en toestanden uit de tijd van toen. Een goede raad niet doen. Twintig gigabyte die je er cd per cd hebt opgezet is vrij vervelend.
            Je zou me zeer een plezier doen als je me kunt uitleggen HOE je precies de combinatie IDEFIX en PFS3 hebt gebruikt. Ik ga namelijk morgen naar een kringloopwinkel in Emmen en misschien kan ik daar een IDE 2,5" hdd-tje vinden van 40, 60 of 80GB.

            Inderdaad, mijn WHDLOAD collectie is 16 a 17GB groot, en alle modules en demo's tesamen zijn ook niet veel meer dan een paar GB, dus 80GB is eigenlijk meer dan genoeg. 40GB is dus al voldoende. Maar ik moet gewoon even weten hoe het werkt. Had je voor die "fix" ook een turbokaart nodig? Ik weet dat je voor WHDLOAD wel een turbokaart nodig bent, maar het gaat mij er eerst om, om die schijf te vullen met WHDLOAD games en eerst volledig voor te bereiden in WINUAE. Maar dan moet ik wel weten hoe je die IDEFIX hebt gebruikt. Dit is ongetwijfeld een patch, en PFS3 is ongetwijfeld een bestandssysteem. (vergelijkbaar met het upgraden van FAT32 naar NTSF op een pc).

            Comment


              #7
              Originally posted by Snowwie View Post
              Je zou me zeer een plezier doen als je me kunt uitleggen HOE je precies de combinatie IDEFIX en PFS3 hebt gebruikt. Ik ga namelijk morgen naar een kringloopwinkel in Emmen en misschien kan ik daar een IDE 2,5" hdd-tje vinden van 40, 60 of 80GB.

              Inderdaad, mijn WHDLOAD collectie is 16 a 17GB groot, en alle modules en demo's tesamen zijn ook niet veel meer dan een paar GB, dus 80GB is eigenlijk meer dan genoeg. 40GB is dus al voldoende. Maar ik moet gewoon even weten hoe het werkt. Had je voor die "fix" ook een turbokaart nodig? Ik weet dat je voor WHDLOAD wel een turbokaart nodig bent, maar het gaat mij er eerst om, om die schijf te vullen met WHDLOAD games en eerst volledig voor te bereiden in WINUAE. Maar dan moet ik wel weten hoe je die IDEFIX hebt gebruikt. Dit is ongetwijfeld een patch, en PFS3 is ongetwijfeld een bestandssysteem. (vergelijkbaar met het upgraden van FAT32 naar NTSF op een pc).
              Sorry dit heb wat laat gezien. Ondertussen is de nieuwe kickrom 3.1.4 uitgekomen. kopen, op een eprom laten zetten en inbouwen. De rest gaat vanzelf dan want die rom en bijhorend ffs hoeft geen patch es voor grote hd

              Comment


                #8
                Kan trouwens ook met kick 3.1 maar dan zit je nog met 1 reboot voor de softkick van rom 3.1.4 en je eerste partitie moet nog onder de 4gb zijn. De rest mag gewoon zo groot als je wil zonder verder wat te doen

                Comment


                  #9
                  Nog even over die CF-kaartjes. Er zijn CF-kaartjes tot wel 64GB. Heb onlangs zelf een 32GB gekocht. Werkt perfect en is een relatief goedkope oplossing.
                  Ik ga dat tzt. ook doen voor mijn A1200.

                  Comment


                    #10
                    Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. De 2,5" hdd wordt toch nog behoorlijk warm en daar zit je ook niet op te wachten.

                    Ik heb een bericht gestuurd naar Amigakit met de vraag of zij een complete 3.1 set voor me kunnen maken met WB 3.1 en al er op, en indien mogelijk dit op een 16 of 32GB CF kaart.

                    Comment

                    Working...
                    X