Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een aantal vragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Een aantal vragen

    Inmiddels heb ik de turbokaart HC533 draaien en WB 1.3 spint er mooi op. En de nostalgische gevoelens vliegen alle kanten op hahahha. WB 1.3 is toch een heel ander OS dan WB 3.1. Het is vele malen gecompliceerder dan WB 3.0. Om iets te doen moet je wel constant met de Shell werken.

    Afijn, via ADF transfer heb ik een paar programma's weten over te zetten naar de hdd in de A500, waaronder Protracker 2.3D en Xcopy63. Maar, nu zou ik graag wat modules op de A500 willen zetten. Modules komen meestal niet voor in de vorm van de ADF bestanden. Op de A1200 had je een simpele optie dat heette "CrossDos" volgens mij waarbij je DF1 ging mounten als PC0. WB 1.3 heeft deze optie niet standaard, echter wel voor een 5,25" drive, echter die heb ik niet. Maar stel ik wil graag wat modules naar die CF kaart kopieren van mijn pc naar de amiga 500 hoe kan ik het beste te werk gaan? (ps. mijn pc heeft geen werkende CF kaart lezer).

    2e vraag is hoe breng ik een DOS diskette over naar de CF kaart en maak het werkend op de CF kaart. Bv. het ADF transfer programma is behoorlijk lang bezig met opstarten vanaf diskette. Als ik deze diskette plaats in Workbench dan lijkt het haast op een een Workbench diskette. Met alle corresponderen mappen zoals S, Devs, Libs etc. Wat ik al geprobeerd heb is de gehele diskette in een aparte map te kopieren, alleen er is geen uitvoerbaar bestand te vinden. Het was niet zo dat je Startup-Sequence of de User-Startup handmatig kon starten zeker? Als dat wel zo is, hoe werkt dat dan? Programma's zoals Protracker en Xcopy zijn gewoon enkele bestanden zonder toevoegingen, maar de ADF transfer programma heeft een hele WB omgeving er achter hangen. Iemand een suggestie hoe ik dit werkend krijg?

    3e vraag:
    In mijn A500 lijkt de toetsenbord indeling compleet verkeerd te zitten. Een Y geeft een Z en een Z geeft een Y, en verscheidene andere tekens zoals de / de = en de : zitten onder compleet andere toetsen. Je zou denken: Een Duits toetsenbord? Maar ik zie geen Duitse tekens op het toetsenbord. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen? (In WB 1.3?) [edit] Opgelost door in de Startup-Sequence de Setmap op USA te zetten. Deze stond ingesteld op de Duitse versie.
    Last edited by Snowwie; 17-07-2018, 12:26.

    #2
    Originally posted by Snowwie View Post
    2e vraag is hoe breng ik een DOS diskette over naar de CF kaart en maak het werkend op de CF kaart. Bv. het ADF transfer programma is behoorlijk lang bezig met opstarten vanaf diskette. Als ik deze diskette plaats in Workbench dan lijkt het haast op een een Workbench diskette. Met alle corresponderen mappen zoals S, Devs, Libs etc. Wat ik al geprobeerd heb is de gehele diskette in een aparte map te kopieren, alleen er is geen uitvoerbaar bestand te vinden. Het was niet zo dat je Startup-Sequence of de User-Startup handmatig kon starten zeker? Als dat wel zo is, hoe werkt dat dan? Programma's zoals Protracker en Xcopy zijn gewoon enkele bestanden zonder toevoegingen, maar de ADF transfer programma heeft een hele WB omgeving er achter hangen. Iemand een suggestie hoe ik dit werkend krijg?[/B][/I][/U]
    Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrepen heb. Maar je hebt een Amiga die kan opstarten van een CF kaart, en je wilt nu een ander programma, dat je normaal gesproken opstart van diskette, op die CF kaart plaatsen zodat je het vanaf daar kunt starten? Je hebt niet verteld wat er gebeurt als je de bestanden hierheen kopieert en het programma start. Ik neem aan dat hij dan bepaalde libraries en bestanden mist. Dit komt doordat je Amiga op dat punt al is opgestart van de CF kaart en in je Workbench installatie op zoek zal gaan naar die libraries en bestanden. De oplossing is dan om vanuit alle mappen op de diskette de bestanden daarin te kopieeren naar de corresponderende mappen in je Workbench installatie.

    Beter doe je dit met de Shell inderdaad, ik denk dat WB1.3 standaard alleen bestanden met een icoon toont. De startup-sequence heeft geen icoon en zal daarom ook niet zichtbaar zijn geweest. Hij zal er wel degelijk op staan, het is (onder amiga DOS) de enige optie om te kunnen starten vanaf een diskette.

    Comment


      #3
      Om Ms dos floppen in Workbench 1.3 uit te lezen, kun je gebruik maken van Multidos:

      http://aminet.net/package/misc/emu/multidos1_12

      Comment


        #4
        Originally posted by rvo View Post

        Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrepen heb. Maar je hebt een Amiga die kan opstarten van een CF kaart, en je wilt nu een ander programma, dat je normaal gesproken opstart van diskette, op die CF kaart plaatsen zodat je het vanaf daar kunt starten? Je hebt niet verteld wat er gebeurt als je de bestanden hierheen kopieert en het programma start. Ik neem aan dat hij dan bepaalde libraries en bestanden mist. Dit komt doordat je Amiga op dat punt al is opgestart van de CF kaart en in je Workbench installatie op zoek zal gaan naar die libraries en bestanden. De oplossing is dan om vanuit alle mappen op de diskette de bestanden daarin te kopieeren naar de corresponderende mappen in je Workbench installatie.

        Beter doe je dit met de Shell inderdaad, ik denk dat WB1.3 standaard alleen bestanden met een icoon toont. De startup-sequence heeft geen icoon en zal daarom ook niet zichtbaar zijn geweest. Hij zal er wel degelijk op staan, het is (onder amiga DOS) de enige optie om te kunnen starten vanaf een diskette.
        Het was mij ook inderdaad wel al duidelijk dat je alle devs en libs e.d. vanaf die diskette naar de Workbench schijf moet kopieren. Alleen ik kan toch moeilijk de startup-sequence van die diskette naar de Workbench gaan zetten. Tenzij ik deze batch file een andere naam geef en er een icoon aan plak. Maar of dit dan ook werkt?
        Originally posted by amiga1260 View Post
        Om Ms dos floppen in Workbench 1.3 uit te lezen, kun je gebruik maken van Multidos:

        http://aminet.net/package/misc/emu/multidos1_12
        Loop je nu niet tegen het kip ei principe aan, om met een ms-dos diskette proberen op een Amiga software geinstalleerd te krijgen zodat deze ms-dos diskettes kan uitlezen? Onder het mom van "Uw internet doet het niet, stuur even een mailtje naar de helpdesk".?
        Last edited by Snowwie; 18-07-2018, 02:16.

        Comment


          #5
          Neen. Met multiDOS installeer je een device driver en filesystem om het formaat op een 720kb floppy te kunnen uitlezen in de Amiga drive.

          Voor wat betreft de startup-sequence, die moet je uiteraard niet over te kopieeren. Je kunt hem wel eens lezen (in Ed? Emacs?) om te zien hoe je programma wordt geladen. Dit zal een van de laatste regels zijn. Dit kun je gewoon zelf eens uitproberen in een Shell. Post anders eens een foto van die startup-sequence hier.

          Comment


            #6
            Originally posted by rvo View Post
            Neen. Met multiDOS installeer je een device driver en filesystem om het formaat op een 720kb floppy te kunnen uitlezen in de Amiga drive.

            Voor wat betreft de startup-sequence, die moet je uiteraard niet over te kopieeren. Je kunt hem wel eens lezen (in Ed? Emacs?) om te zien hoe je programma wordt geladen. Dit zal een van de laatste regels zijn. Dit kun je gewoon zelf eens uitproberen in een Shell. Post anders eens een foto van die startup-sequence hier.
            Toch kip / ei principe. Ik lees de handleiding, hoe gebruiken, en lees dit:

            Installation:
            =============
            Copy l/MultiDosFileSystem to l:
            Copy devs/multidos.device to devs:
            Execute PcMountAll from Workbench or CLI(put it in
            your s:user-startup)

            De 1e regels zijn al niet mogelijk omdat de bestanden op een ms-dos diskette staan en OP DIT MOMENT niet naar Workbench 1.3 weggeschreven kunnen worden.
            Execute PcMountAll from Workbench? Een dergelijke commando bestaat niet in Workbench 1.3.

            Tenzij iemand voor mij een ADF-je heeft die PcMountAll bevat?
            Last edited by Snowwie; 19-07-2018, 04:09.

            Comment


            • rvo
              rvo commented
              Editing a comment
              ah, nu snap ik je probleem. die software hoort gewoon op een amiga disk te staan natuurlijk!

            #7
            Ik roep in het wilde weg: resetbestendige RAM-disk!

            [URL="http://schrijfm.ch/ne"][SIZE=10px][COLOR=#444444][B][FONT=courier new]schrijfm.ch/ne[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/URL][SIZE=9px] | [/SIZE] [SIZE=10px][COLOR=#330099][FONT=arial][B]commodore[/B][/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=9px] | [/SIZE][B][FONT=times new roman][SIZE=10px][I]AMIGA[/I][/SIZE][/FONT][/B][SIZE=9px] | [/SIZE][SIZE=8px][FONT=arial narrow][COLOR=#FF0000][U][I][B]SUPER NINTENDO[/B][/I][/U][/COLOR][/FONT][/SIZE]

            Comment


              #8
              Kom op jongens, is het nu echt niet mogelijk om van msdos naar Workbench 1.3 te kopieren? Ik weet wel dat WB 1.3 niet de meest ideale Workbench is, maar voor oudere games wel meer compatible.

              Ik las al iets vaag over het gebruik van een null modem kabel, en nu is het wel zo dat ik hier naast mijn A500 een 'oude' Pentium 2 - 450mhz XP machine staan heb, met alle Amiga programma en adf-jes die ik maar over wil en kan zetten. Het zo'n Compaq Desktop machine, die heeft denk ik nog wel een seriele poort.

              Comment


              • Ikilledher
                Ikilledher commented
                Editing a comment
                Workbench 1.3 voldoet aan alle kanten. De 2.04+-versie heeft natuurlijk wat meer in het fundament maar v1.3 kan vrijwel alles wat een Amiga-medemens nodig heeft. Nogmaals, maak een minimale resetbestendige harddisk en plak en knip. Het is Amiga, jeweetog!
                Last edited by Ikilledher; 20-07-2018, 01:14.

              #9
              wel, de amiga is in staat msdos (dd) diskettes te lezen, andersom niet. je zou je eerder afvragen waarom dat niet kan. dat gezegd hebbende, het enige dat je niet hebt is de juiste software. je kan immers niet verwachten dat je amiga out-of-the-box support heeft voor allerlei andere besturingssystemen en opslagmethoden, nietwaar? in elk geval nog niet in 1987. als je naar maarssen komt volgende maand kan iemand vast een amiga disk voor je maken met die software er op.

              Comment


                #10
                Heb je jrcomm ofzo voor je Amiga? Dan gewoon null-modem kabel tussen Amiga en PC en transfer-maar-raak.
                It's a wonder tall trees ain't layin' down

                Comment


                  #11
                  Het enige wat ik momenteel WEL kan doen is het overzetten van ADF bestanden met het ADF transfer ultility. Als er nu zo'n programma bestaat in ADF formaat die van DF1 bv. PC1 maakt, dan kan ik die zo overzetten. Maar dan moet ik em wel hebben in ADF formaat, niet in LHA. DMS kan ook, aangezien ik op de pc een dms2adf programma heb.

                  Comment


                  • rvo
                    rvo commented
                    Editing a comment
                    huhwat? je kan toch geen adf bestanden op je pc naar een disk schrijven die de amiga kan lezen?

                  #12
                  als je deze ADF download, heb je Multidos en is de diskette is bootable. https://archive.org/details/Amiga_Co...sk_34_Aug_1992

                  Hier vind je de omschrijving van Multidos: http://amr.abime.net/issue_490_coverdisks

                  Comment


                  • rvo
                    rvo commented
                    Editing a comment
                    maar waar moet hij die disk op schrijven dan? hij krijgt die .adf niet op zijn amiga, en zijn pc kan geen amiga disks schrijven?

                  #13


                  #11.1


                  rvo commented

                  Today, 12:31




                  huhwat? je kan toch geen adf bestanden op je pc naar een disk schrijven die de amiga kan lezen?
                  Jawel, met deze ADF transfer programma.

                  https://www.micomputer.es/en/amiga-o...3000-4000.html

                  Het programma is zo gemaakt dat je het ADF bestand moet zippen, zodat het op een 720p ms-dos diskette past. Als je dat gedaan hebt pas je de naam van de zip aan naar een bestandsnaam van 8 letters of korter.

                  In deze video heb ik het allemaal heel beknopt en duidelijk beschreven:
                  https://youtu.be/_K7QC1uLodc
                  Last edited by Snowwie; 21-07-2018, 12:31.

                  Comment


                  • rvo
                    rvo commented
                    Editing a comment
                    ik snap het nog altijd niet. ik zal wel iets missen :) in mijn tijd bestond dit nog niet.

                  #14
                  Originally posted by amiga1260 View Post
                  als je deze ADF download, heb je Multidos en is de diskette is bootable. https://archive.org/details/Amiga_Co...sk_34_Aug_1992

                  Hier vind je de omschrijving van Multidos: http://amr.abime.net/issue_490_coverdisks
                  Alleen jammer genoeg is dat adf bestand niet goed. Ik zet het via de ADF transfer programma door naar een Amiga diskette maar zodra ik de diskette wil starten, en ik heb meerdere diskettes geprobeerd:

                  "Disk Corrupted - task held
                  Finish ALL disk actvitity
                  Select CANCEL to reset/debug"

                  Ik weet zeker dat het niet aan het transfer programma ligt want ik heb met succes andere programma's kunnen overzetten.

                  Comment


                    #15
                    Zal toch je hardware zijn want het ADF bestand doet het prima op de emulator.

                    Comment

                    Working...
                    X