Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wie kent deze Turbo kaart HC533 voor de Amiga500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Wie kent deze Turbo kaart HC533 voor de Amiga500

    https://sordan.ie/product/583/turbo-...ide-amiga-500/

    Een tijdje terug eens navraag gedaan over wat een goede oplossing zou zijn om interne opslag te creëren voor de A500, die ook Workbench 1.3 bootable maakt. Na een aantal reacties kwam met bovenstaande artikel. En ik moet zeggen, dat artikel ziet er niet verkeerd uit. Hij heeft 8MB aan ram aan boord, een 33mhz processor en een 40 pins IDE aansluiting + gratis een adapter voor naar een cf kaart. Voor de prijs van 127 euro zeker niet duur. Het enige wat je hoeft te doen is de motorola 68000 processor verwijderen en deze kaart er op drukken. Geen soldering nodig. Iemand ervaring met deze kaartjes? Ze worden per batches van 10 a 12 gemaakt en komen gemiddeld 1x per maand uit.



    Amigastore heeft een vergelijkbaar artikel,

    http://amigastore.eu/en/597-wicher-5...celerator.html

    Echter hier moet je de bij HC533 standaard meegeleverde artikelen nog eens apart bijbestellen. Verder is die aparte processor 'maar' 20mhz en ik zie geen adapter voor naar CF.
    Uiteindelijk is de Wicher een goede 20 euro duurder en is de processor langzamer en heb je geen CF adapter.

    Nu ben ik ook niet van plan om een CF kaart te gaan gebruiken, maar liever een Transcend IDE module, te weten zo eentje:
    Dan heb je niet eens een adapter nodig. Deze Transcend modules worden als industrieel beschouwd en kunnen HEEL lang mee. Ik kon jammer genoeg even geen grotere versie vinden dan 512MB en 40pins.





    #2
    Snowwie wrote:

    "Verder is die aparte processor 'maar' 20mhz en ik zie geen adapter voor naar CF.
    Uiteindelijk is de Wicher een goede 20 euro duurder en is de processor langzamer.."


    Als je het artikel goed leest zie je dat de Wicher juist sneller is: Max 50Mhz...
    De processor is een MC68HC000FN20 20Mhz CPU die zeer goed overclockbaar is,
    en stabiel draait op 50Mhz (ik heb 'm zelf ook).
    Op de HC533 is dezelfde CPU gemonteerd, maar met een lagere nominale snelheid:
    Namelijk 16Mhz, overclocked naar 33Mhz.
    Last edited by AmiBoing; 03-07-2018, 13:24.

    Comment


      #3
      De Wicher kun je nog kopen bij Vesalia.de: http://www.vesalia.de/e_wicher500i.htm. Helaas wordt deze niet meer gemaakt.

      Ik heb nog een paar weken terug de HC508 gekocht. Helaas is het een externe uitbreiding die niet iedereen in de smaak valt.
      Deze kaart bevat een 68000 die op 50MHz loopt zoals de Wicher, maar de maker test wel eigenhandig al deze processoren of die op 50 MHz draait. Dus je hebt hier garantie dat et op 50 Mhz draait. Je kunt helaas bij deze kaart niet de snelheid terugzetten.
      De kaart bevat een CF adapter, IDE controller, 8 MB fastmem en 512 KB voor kickstart te flashen. Bij het booten kun je de linkermuis knop inhouden om deze opties uit te schakelen.
      Ik heb zelf kickstart 3.1 ROM in het flash geheugen gezet, waardoor ik in elke Amiga 500 kan aansluiten en booten van CF. Je kunt als optie nog een 3D geprinte behuizing erbij krijgen in de stijl van de Amiga 500 en een GVP 508.

      De Kickstart ROM 3.1 moet je helaas nog apart ergens afhalen. Bijvoorbeeld van een andere Amiga 500, 600 of A2000 met Kickstart 3.1 ROM

      https://www.amedia-computer.com/en/a...ator-card.html

      Wil je liever alleen maar een uitbreiding kopen en misschien nog eventueel een externe kastje aanschaffen? dan kun je het beste naar deze externe uitbreiding van Icomp kijken.

      Deze heet ACA 500 Plus.
      Je krijgt het volgende erbij:
      Kickstart ROM 1.2, 1.3 en 3.1
      Twee CF sloten waarvan 1 voor FAT geformatteerde CF kaart
      Ondersteuning voor grotere CF kaart dan 4GB zonder patch
      Workbench 31. disk Images
      Action Replay 2 en 3
      Amiga 1200 CPU slot voor ACA kaarten en Blizzard kaarten
      8 MB geheugen
      DF0 selector
      Kan van 512 Chip en 512 Slow fast RAM tot 1 MB Chip RAM maken
      De 68000 processor kan maximum 42 MHz. Alleen wordt het niet gegarandeerd door de maker.

      Ik zie dat ze op dit moment weer te koop staan:

      https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/...CA500plus.html

      Voor behuizing:

      http://www.plexilaser.de/shop/Acryl-...-Teilesatz-V11

      De ACA 500 plus is in totaal prijs goedkoper dan de HC508.

      Comment


        #4
        Ze hebben ze weer op voorraad, gelijk 2 besteld.

        Ik kreeg een mailtje dat ze er weer 10 hadden. Dus wie er nog eentje wil hebben moet snel zijn.

        Comment


          #5

          Bedankt voor je tip Snowwie!
          Ik heb net ook een HC533 besteld en al bevestiging gekregen dat hij opgestuurd wordt.
          Komt in mijn A500+ die ik voor packet radio gebruik en die nu nog boot van een diskette die te vol wordt.

          Originally posted by Snowwie View Post
          Deze Transcend modules worden als industrieel beschouwd en kunnen HEEL lang mee. Ik kon jammer genoeg even geen grotere versie vinden dan 512MB en 40pins
          Zou deze Hyperdisk 2GB ook geschikt zijn?
          https://www.ebay.com/itm/HyperDisk-2...e/163033788382

          Comment


            #6
            Originally posted by amiga1260 View Post
            De Wicher kun je nog kopen bij Vesalia.de: http://www.vesalia.de/e_wicher500i.htm. Helaas wordt deze niet meer gemaakt.

            Ik heb nog een paar weken terug de HC508 gekocht. Helaas is het een externe uitbreiding die niet iedereen in de smaak valt.
            Deze kaart bevat een 68000 die op 50MHz loopt zoals de Wicher, maar de maker test wel eigenhandig al deze processoren of die op 50 MHz draait. Dus je hebt hier garantie dat et op 50 Mhz draait. Je kunt helaas bij deze kaart niet de snelheid terugzetten.
            De kaart bevat een CF adapter, IDE controller, 8 MB fastmem en 512 KB voor kickstart te flashen. Bij het booten kun je de linkermuis knop inhouden om deze opties uit te schakelen.
            Ik heb zelf kickstart 3.1 ROM in het flash geheugen gezet, waardoor ik in elke Amiga 500 kan aansluiten en booten van CF. Je kunt als optie nog een 3D geprinte behuizing erbij krijgen in de stijl van de Amiga 500 en een GVP 508.

            De Kickstart ROM 3.1 moet je helaas nog apart ergens afhalen. Bijvoorbeeld van een andere Amiga 500, 600 of A2000 met Kickstart 3.1 ROM

            https://www.amedia-computer.com/en/a...ator-card.html

            Wil je liever alleen maar een uitbreiding kopen en misschien nog eventueel een externe kastje aanschaffen? dan kun je het beste naar deze externe uitbreiding van Icomp kijken.

            Deze heet ACA 500 Plus.
            Je krijgt het volgende erbij:
            Kickstart ROM 1.2, 1.3 en 3.1
            Twee CF sloten waarvan 1 voor FAT geformatteerde CF kaart
            Ondersteuning voor grotere CF kaart dan 4GB zonder patch
            Workbench 31. disk Images
            Action Replay 2 en 3
            Amiga 1200 CPU slot voor ACA kaarten en Blizzard kaarten
            8 MB geheugen
            DF0 selector
            Kan van 512 Chip en 512 Slow fast RAM tot 1 MB Chip RAM maken
            De 68000 processor kan maximum 42 MHz. Alleen wordt het niet gegarandeerd door de maker.

            Ik zie dat ze op dit moment weer te koop staan:

            https://icomp.de/shop-icomp/en/shop/...CA500plus.html

            Voor behuizing:

            http://www.plexilaser.de/shop/Acryl-...-Teilesatz-V11

            De ACA 500 plus is in totaal prijs goedkoper dan de HC508.
            Dan zijn ze snel uitverkocht, out of stock staat onderaan de pagina ;)

            De ACA500 plus zou mijn keuze ook zijn, met ingebouwde Kickstarts en Workbench images wordt installeren een makkie, tenzij je per se een turbokaart intern wilt.
            Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

            Comment


              #7
              Sodeju, die gozer had een 10 stuks weer klaar, zijn binnen een dag allemaal al weer verkocht. En hij maakt die batches slechts 1 maal per maand.

              Ik heb er gelukkig 2 bemachtigd eentje voor mij en eentje voor mijn neef. En die kaartjes komen met een IDE naar CF adapter.

              Comment


                #8
                Oke, de kaart zit in de Amiga en als ik Workbench 1.3 start geeft ie ook keurig 9MB ram en de processor op de kaart werkt ook prima. Ik heb een CF kaartje van 4GB geplaatst (nog een oudje van AmigaKIT), alleen nu zit ik te dubben, hoe krijg ik Workbench 1.3 nu op die CF kaart? Ik zie geen DH0. Kan ook geen DH0 initialiseren, kan ook geen tool vinden in zowel Workbench als Extra's...hoe deden we dit vroeger eigenlijk met een A590? Want ik weet nog dat ik daar ook Workbench 1.3 op had staan. Hoe installeer je normaliter Workbench 1.3 op een externe schijf op een Amiga 500? (Nee ik kan even niet met WinUEA werken omdat mijn main pc even uit de roulatie is, bovendien vroeger hadden we ook geen WinUAE, dus het moet wel kunnen).

                Comment


                  #9
                  Heb je al gekeken naar de Okatagon en Oktapussy instellingen?

                  http://www.bigbookofamigahardware.co...t.aspx?id=2058

                  Als de instellingen wel goed staan en nog niet werkt, dan heb je hebt een aangepaste Kickstart 1.3 met SCSI.device nodig om te booten van CF. Heb je toevallig Kickstart 2.05 (37.300) of hoger nog liggen dan kun je wel meteen met van CF.
                  Heb je Kickstart 2.05 niet thuis liggen, dan kun je het beste naar Kickstart 3.1 aanschaffen.
                  Last edited by amiga1260; 12-07-2018, 06:25.

                  Comment


                    #10
                    Ik heb nog een setje A1200 3.0 roms liggen, maar daar heb ik niets aan.

                    En toch vreemd, want die kaartjes vliegen bij hem de deur uit. Hij zegt zelf ook op z'n site, WB 1.3 is bootable. Ik wil graag WB 1.3 voor compatibiliteit met oudere (amiga dos) games.
                    Alleen hij heeft geen handleiding hoe je WB 1.3 op zo'n CF kaart installeert. En mijn hoofdpc is even niet beschikbaar dus ik kan ook niet met WinUAE prutsen momenteel. Maar desondanks moet het toch wel mogelijk zijn om WB 1.3 op die CF kaart te krijgen? WB 1.3 geeft nu duidelijk aan DH0 not found.

                    Originally posted by amiga1260 View Post
                    Heb je al gekeken naar de Okatagon en Oktapussy instellingen?
                    http://www.bigbookofamigahardware.co...t.aspx?id=2058
                    The board appears to leverage a scsi.device named driver with the JP1 jumper on (appears KS 2.0+ friendly), or uses an oktagon.device with the jumper off (KS 1.3+ friendly)
                    Hmm ik heb een jumper zien zitten die er op zat. Hier wordt aangegeven "Jumper off voor KS 1.3+ friendly"

                    Last edited by Snowwie; 12-07-2018, 07:04.

                    Comment


                      #11
                      Snowwie

                      Wat zie je als je geboot hebt van wb 1.3 floppie en je gebruikt het CLI commando ‘info’? Dan moet hij alle devices weergeven.

                      Bij mijn oude 1.3 hd had ik trouwens ook een tool om de hd in te richten, partitiegrootte e.d. Herinner ik me nu.
                      Last edited by PMS; 12-07-2018, 07:28.

                      Comment


                        #12
                        Ik heb navraag gedaan bij Sordan en hij zei dat je een jumper moet verplaatsen naar "Oktagon". In de openingspost kun je deze duidelijk herkennen. De gele jumper. Voor KS 1.3 moet de jumper er dus af en voor KS 2.0 of hoger moet hij zitten blijven. Momenteel zit ie er nog op. En dat is best kloten aangezien de kaart op z'n kop hangt en ik deze uit z'n socket moet halen (liever niet). Of ik moet met een dun tangetje de jumper kunnen verwijderen. Gezien de openingspost zit de jumper vlak aan de zijkant dus misschien met een fijn tangetje kan ik deze verwijderen.

                        Verder is voor WB 1.3 de hdd indeling "OLD FILE SYSTEM" nodig + HdinstTools, zoals deze hier zijn te vinden:
                        http://amiga.resource.cx/search.pl?id=oktagon500

                        Alleen nu hoop ik dat het ADF transfer programma dat ik gebruik dat normaal gesproken gezipte ADF-jes overzet naar een echte Amiga diskette ook DMS bestanden kan lezen.
                        Anders moet ik even kijken kijken of er een PC>Amiga routine ergens te vinden valt waarmee ik rechtstreeks vanaf een pc dos schijfje kan lezen. Het ADF Transfer programma kan dat immers ook. Alhoewel binnen de tools van Workbench zag ik wel een PC -> Amiga programma staan, dus dat zou kunnen helpen.

                        Eenmaal de DMS "uitgepakt" dan met HDinstTools de CF kaart indelen. Partities kunnen beter niet groter zijn dan 1GB.
                        Last edited by Snowwie; 12-07-2018, 20:13.

                        Comment


                          #13
                          Het luitjes, ik heb de CF kaartje draaiend en WB 1.3 geinstalleerd. Wie had dat gedacht hahhaha.

                          Maar ik loop 25 jaar terug in de tijd waarbij ik me afvraag of ik bv. Xcopy ook op de HDD kan zetten. Het punt is namelijk als je de diskette plaatst ziet hij een lege diskette.
                          De diskette wordt niet als zijnde "non-dos" getoond, maar toch staat er wel iets op. Hoe krijg ik Xcopy op de schijf? Het zelfde geldt voor het ADF transfer programmaatje.

                          Comment


                            #14
                            De 500 mist eigenlijk een PCMCIA slot voor CF cards of the USB optie zoals je die in big box amiga's c.q. de 600/1200 (via de Jens route) hebt of of die extra poort rechts achter bij de 1200 of een CF Reader te plaatsen.. kortom.. ik heb mijn 500 gewoon stock gelaten voor het klassieke floppen wisselen.. en voor de rest een 600/1200/4000 voor dat soort gein... mijn 2000 is nog op een Kickstart 1.3 ook.. wel met een 2630 en SCSI Drive.. daar kan ik wel een IDE met CF in vrotten natuurlijk... achja.. ik deel gewoon even wat hersenspinsels..

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by Megatron View Post
                              De 500 mist eigenlijk een PCMCIA slot voor CF cards of the USB optie zoals je die in big box amiga's c.q. de 600/1200 (via de Jens route) hebt of of die extra poort rechts achter bij de 1200 of een CF Reader te plaatsen.. kortom.. ik heb mijn 500 gewoon stock gelaten voor het klassieke floppen wisselen.. en voor de rest een 600/1200/4000 voor dat soort gein... mijn 2000 is nog op een Kickstart 1.3 ook.. wel met een 2630 en SCSI Drive.. daar kan ik wel een IDE met CF in vrotten natuurlijk... achja.. ik deel gewoon even wat hersenspinsels..
                              Werken je 'oude' diskettes nog een beetje zonder readerrrors ?
                              Amiga 500, 600 Vampire 2, 1200, 4000, Minimig, Blizzard PPC, CyberstormPPC, AmigaOS4.1 Classic, PowerBook G4 Morphos 3, AmigaONE 500 Amiga OS4.1, CD32

                              Comment

                              Working...
                              X