Announcement

Collapse
No announcement yet.

WinUAE tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    WinUAE tips?

    Ik heb pas geleden WinUAE ontdekt. Ik vind het erg leuk om er mijn oude favoriete spelen weer eens te kunnen doen. Het meeste werkt, maar helaas lopen sommige roms die ik gevonden heb vast met een zwart scherm of leveren de vertrouwde 'Guru meditation' error. De roms lijken goed te zijn; meerdere sites hosten dezelfde varianten die allemaal consequent hetzelfde resultaat met WinUAE opleveren.
    Nu zijn er nogal wat instellingen in WinUAE die ik zou kunnen proberen om de problemen te verhelpen. Ik ben alleen nog wel een beginner met WinUAE en weet niet goed waar ik beste mee kan beginnen. Is er iemand die misschien wat algemene tips kan delen om veel voorkomende problemen op te lossen of andere behulpzame settings? Ik emuleer een A500 met KS ROM v1.3 (A500,A1000,A2000) rev 34.5 (256k) [315093-02]. Ik ging er van uit dat dit redelijk standaard is.

    #2
    Kan je even niet helpen maar wel welkom op het forum!
    Groetjes

    Comment


      #3
      Heb je 1MB geheugen geconfigureerd? 512 kb chip en 512 kb “slow” (fast) RAM?

      Verder OCS of ECS chipset (indien ECS, dan wellicht ook meteen maar 1MB chip en 512 kb “slow” mem). CPU op exact identieke snelheid zetten; emulate exact speed.

      Zo zou het meeste volgens mij toch echt moeten werken. Ik gebruik zelf FS-UAE op OS X, met vergelijkbare instellingen.
      It's a wonder tall trees ain't layin' down

      Comment


        #4
        Je zou ook Amiga Forever kunnen overwegen https://www.amigaforever.com/. Dat is betaalde software om WinUAE (en FS_UAE geloof ik) heen die al de configuratie voor je uit handen neemt en je legale kick.roms en kant en klare configuraties voor de verschillende types Amiga levert

        Comment


          #5
          Allemaal erg bedankt voor jullie reacties.
          odo, heel erg bedankt voor je vriendelijke woorden.
          Infant, je tips hebben me de goede kant op geduwd. Ik ben met de verschillende quick configs gaan experimenteren en dat hielp enorm.
          spud, ik vind het een Amiga Forever een sympathiek initiatief dat ik graag steun. Ik weet alleen niet of het me zal gaan helpen. Ik gebruik op dit moment rocketlauncher zodat ik mijn roms makkelijk in launchbox / Big Box kan krijgen. Ik gebruik launchbox ook voor mijn oude MSX titels en wil eigenlijk geen 'Amiga only' interface.

          Ik ben er na lang zoeken bij toeval achter gekomen dat ik waarschijnlijk voor sommige titels in rocketlauncher alternatieve settings nodig heb. Toen ik op mijn ontwikkel PC het probleem dat ik met een rom had probeerde te analyseren, werkte de rom vanuit de GUI ineens zonder problemen! Stom dat ik dat niet meteen had geprobeerd! Als ik dezelfde rom via rocketlauncher opstart (met ogenschijnlijk dezelfde configuratie) loopt hij vast na het introscherm. Kennelijk worden er in rocketlauncher settings toegevoegd of staan er 'by default' zaken net anders die voor deze rom problemen geeft. Ik zal op het rocketlauncher forum eens vragen of er een makkelijke methode is om alle via rocketlauncher daadwerkelijk gebruikte settings te vergelijken met wat de WINUAE gui gebruikt.

          Ik zal jullie op de hoogte houden. Als jullie tips / ervaring hiermee kunnen delen is dat natuurlijk van harte welkom!

          Comment


            #6
            Na veel zoeken in de settings heb ik het gevonden!
            De rom kon niet overweg met de turbo mode van de geemuleerde disk drive. De default van rocketlauncher zet de disk drive op turbo mode. WinUAE begint met 1 tandje terug: 100(%).
            Moraal van dit verhaal:
            Als WinUAE vastloopt bij het (in)laden van een rom (zwart scherm), probeer dan eens een andere disk speed setting.

            En nu snel weer aan het werk want dit was een vrij lange pauze geworden :o

            Comment

            Working...
            X